Ziektekostenverzekering

Jeroen_1

Member
We zijn nu echt bezig met de details en komen op kleinigheidjes die grote gevolgen kunnen hebben.

Via mijn werkgever ben ik momenteel particulier verzekerd. Op 1 november zal ik waarschijnlijk uit dienstgaan en zal deze ziektekostenverzekering door mijn werkgever worden beeindig. We komen pas half november aan in Oz en hebben die twee weken dus 'dekking' nodig.

In een thread op het emigratieprikbord heb ik eens gelezen dat je in deze periode ziekenfonds verzekerd kunt zijn. Navraag leerde dat dat allen mogelijk is als je al in het ziekenfonds zit. Twee weken zelfstandig verzekerd zijn is niet mogeljik omdat je er dan een heel jaar voor moet betalen (beetje duur).

Wie heeft al eens met dit probleem te maken gehad (en weet dus ook een oplossing)?

Alvast bedankt,

Jeroen
 
Jeroen_1 said:
We zijn nu echt bezig met de details en komen op kleinigheidjes die grote gevolgen kunnen hebben.

Via mijn werkgever ben ik momenteel particulier verzekerd. Op 1 november zal ik waarschijnlijk uit dienstgaan en zal deze ziektekostenverzekering door mijn werkgever worden beeindig. We komen pas half november aan in Oz en hebben die twee weken dus 'dekking' nodig.

In een thread op het emigratieprikbord heb ik eens gelezen dat je in deze periode ziekenfonds verzekerd kunt zijn. Navraag leerde dat dat allen mogelijk is als je al in het ziekenfonds zit. Twee weken zelfstandig verzekerd zijn is niet mogeljik omdat je er dan een heel jaar voor moet betalen (beetje duur).

Wie heeft al eens met dit probleem te maken gehad (en weet dus ook een oplossing)?

Alvast bedankt,

Jeroen

Kan je niet proberen om in overleg met je huidige particuliere ziektenkosten verzekeraar de verzekering twee weken langer te laten doorlopen? Ik begrijp dat je werkgever een deel (of alles) van je particuliere verzekering betaald? Dan zou je voor die paar weken zelf de volle mep kunnen betalen... Of heeft je werkgever een soort collectieve ziekenkosten verzekering afgesloten? Dan wordt het moeilijk.
 
Sander said:
Kan je niet proberen om in overleg met je huidige particuliere ziektenkosten verzekeraar de verzekering twee weken langer te laten doorlopen? Ik begrijp dat je werkgever een deel (of alles) van je particuliere verzekering betaald? Dan zou je voor die paar weken zelf de volle mep kunnen betalen... Of heeft je werkgever een soort collectieve ziekenkosten verzekering afgesloten? Dan wordt het moeilijk.

De huidige verzekeraar wil/kan dit niet doen omdat het een collectieve verzekering is. Ik heb mijn werkgever gevraagd om mij er langer in te laten maar dat is allemaal nog niet duidelijk omdat er allerlei zaken dan 'anders moeten'.
 
Koop gewoon een reisverzekering voor die tijd. Dan heb je toch de grootste kosten gedekt?
 
Jeroen_1 said:
... Twee weken zelfstandig verzekerd zijn is niet mogeljik omdat je er dan een heel jaar voor moet betalen (beetje duur)...
Hmmm, dat moet beter kunnen. Toen mijn contract in NL eindigde (31 okt.'02) had ik nog ruim een maand voordat ik naar Australië vertrok. Ik moest toen dus ook uit de collectieve ziektekostenverzekering van mijn werkgever, maar kon bij dezelfde maatschappij (OHRA) zonder problemen een particuliere verzekering voor een maand krijgen. Ik vertrok op 5 dec. naar Australië en had daarvoor een reis/ziektekostenverzekering afgesloten bij www.oomverzekeringen.nl die al een bepaalde periode (in mijn geval 5 dagen, maar langer is ook mogelijk dacht ik, misschien zelfs 2 weken) voordat ik vertrok van kracht werd. Op deze manier had ik dus altijd dekking, ook tijdens de reis en vlak na aankomst in Australië. Ik geloof dat ook bij Oom verzekeringen de minimum termijn 1 maand is, en het is wel ietsje duurder dan de standaard verzekeringsmaatschappijen, maar in ieder geval een stuk goedkoper dan een jaarpremie, en je hebt een paar weken de tijd om in Australië een verzekering te regelen. En het is geen standaard 'toeristenreisverzekering': je bent ook gedekt voor werkgerelateerde ziektekosten.
 
sidonia said:
Koop gewoon een reisverzekering voor die tijd. Dan heb je toch de grootste kosten gedekt?

Je reisverzekering begint pas op het moment van vertrek. En we moeten nog twee weken voor vertrek verzekerd zijn. We hebben al een doorlopende reisverzekering die ons tijdens de reis en de eerste periode na aankomt dekt.
 
[quote name='"Hans de Visser"][quote="Jeroen_1"]... Twee weken zelfstandig verzekerd zijn is niet mogeljik omdat je er dan een heel jaar voor moet betalen (beetje duur)...[/quote]Hmmm' date=' dat moet beter kunnen. Toen mijn contract in NL eindigde (31 okt.'02) had ik nog ruim een maand voordat ik naar Australië vertrok. Ik moest toen dus ook uit de collectieve ziektekostenverzekering van mijn werkgever, maar kon bij dezelfde maatschappij (OHRA) zonder problemen een particuliere verzekering voor een maand krijgen. Ik vertrok op 5 dec. naar Australië en had daarvoor een reis/ziektekostenverzekering afgesloten bij www.oomverzekeringen.nl die al een bepaalde periode (in mijn geval 5 dagen, maar langer is ook mogelijk dacht ik, misschien zelfs 2 weken) ...[/quote']

OOM verzekeringen is door Nationale Nederlanden ook als mogelijkheid genoemd omdat die alles verzekeren wat los en vast zit (ook de moeilijke gevallen). Ik zal eens contact met hun opnemen. Bedankt voor de tip.
 
Ursula said:
Je reisverzekering begint pas op het moment van vertrek. En we moeten nog twee weken voor vertrek verzekerd zijn. We hebben al een doorlopende reisverzekering die ons tijdens de reis en de eerste periode na aankomt dekt.

Bij de meeste grote reisverzekeringen (Elvia Globetrotter etc.) is het mogelijk om je max. 2 maanden voor vertrek te verzekeren. Misschien is het raadzaam eens na te vragen of die mogelijkheid ook bestaad bij het afsluiten van een doorlopende reisverzekering?

Ursula

Ik heb de voorwaarden ff bekeken en ze keren in Nederland 455 euro uit voor ziektekosten per periode. Ik ben bang dat we dan net zo goed geen verzekering kunnen nemen. :shock:
 
Je kan een reisverzekering kopen voor Nederland. Zodra je klaar bent met werken ben je op vakantie in Nederland! Dus een reisverzekering voor het binnenland en een reisverzekering voor als je vertrek naar het buitenland. (maar die heb je dus al)
 
Back
Top