Zijn er ook verpleegkundigen in de zaal???

Kristel

New Member
Hallo Collega's :wink:

Ik ga samen met mijn man en kinderen emigreren naar australie en we overwegen nu om de visum-aanvraag via mij te laten lopen  want voor mijn man is het een beetje ingewikkeld. Ik ben verpleegkundige, 12 jaar werkervaring en werk nu als allrounder op de kinderafdeling van een algemeen ziekenhuis.
Dus qua punten zitten we wel goed  :smile:
Het struikelblok zou kunnen zijn; de IELTS die ik op academic af moet leggen.
De vraag is.......is die vreselijk moeilijk?  :?
Hebben jullie tips om te oefenen?

Verder ben ik erg benieuwd waar jullie nu werken (ook in nederland), hoe jullie je voorbereiden op the BIG move, of je gemakkelijk aan het werk kwam in Australie en alles wat jullie willen delen met een andere "nurse"............. :grin:

Bedankt alvast!!!

Kristel
 
Hoi Kristel,

Afgelopen januari hebben wij ons visum online aangevraagd, op het diploma van mijn man (Z-verpleegkundige, daarna sociotherapeut)
Wij moesten eerst een assessment aanvragen bij het ANMC omdat IJsbrand geen HBO-V heeft gedaan.
Maar dat was gelukkig allemaal in orde, en nu wachten we in spanning af.

Ja, die Ielts-test....! IJsbrand heeft er veel voor geoefend, oa veel gelezen in het Engels, boeken uit de bieb gehaald, een aantal maanden gemaild met een vriend die erg goed in Engels is, en hij keek ook diverse programma's van de BBC, waar Nederlandse ondertiteling op beschikbaar was.
Op de computer heeft hij veel luistertoetsen en schrijfoefeningen gedaan, omdat het schrijven toch wel zijn struikelblok was.
Het was een hele opluchting toen de envelop met het eindresultaat binnen kwam, ik herinner mij nog het moment dat wij samen in de keuken stonden met de felbegeerde uitslag.
Aan de ene kant wil je de envelop openscheuren van nieuwsgierigheid, aan de andere kant is het ook verleidelijk om hem in een laatje te stoppen... :wink:

Op dit moment wachten wij de uitslag van het visum af, daarna gaan we ons richten op het vertrek. Het wordt te verwarrend om nu al allerlei dingen te gaan regelen, voordat we het akkoord hebben. Tenminste, dat geldt voor ons. Natuurlijk hebben we een heel plan in ons hoofd, maar dat brengen we nu nog niet tot uitvoer..!

Succes ermee!

groetjes,
IJsbrand & Marja
 
Hi Kristel

Welkom alvast in de Australische healthcare professie. Ik werk als een Registered Nurse (registratie bij de Nursing Board als verpleegkundige), level 1 (uitvoerend verpleegkundige) in een prive ziekenhuis in QLD Nambour. Ben bezig met de laatste loodjes van mijn contract met het ziekenhuis dat mij gesponsord heeft voor een 457visum en een paar maanden later voor Permanent Residency voor mij en mijn man. Mocht je geinteresseerd zijn in het hele verhaal kijk dan op "50+ gaat down under". Een (klein) deel daarvan gaat over de IELTS die ik gehaald heb in 2006 met 2 keer een 6 op schrijven en daarna gelukkig een 7.
Oefenen kun je via Internet doen, als je Googled "IELTS tests free" dan komen er verschillende website op waar je interactief kunt oefenen. Op dit forum is er ook al veel over geschreven.

Verplegen in OZ is best te doen en een groot pluspunt vind ik dat er veel minder gezeik en geroddel op de werkvloer voorkomt dan ik in Nederland gewend was. Ik heb voor vertrek 34 jaar in diverse ziekenhuizen op verschillende uitvoerend en managent niveaus gewerkt. Hierarchie en verschil tussen uitvoerende levels zoals Registered Nurse, EEN (Endorsed, Enrolled Nurse, EN ( Enrolled Nurse en AIN (Assistent In Nursing) is geaccepteerd en iedereen doet gewoon zijn of haar deel.   

Verder zijn er veel vacatures die eigenlijk gisteren al opgevuld hadden moeten werken, dus jullie kunnen wel komen. Alvast veel plezier met de voorbereidingen.

groet

Annelies
 
[quote author=Annelies link=topic=9081.msg122057#msg122057 date=1216660692]
Hierarchie en verschil tussen uitvoerende levels zoals Registered Nurse, EEN (Endorsed, Enrolled Nurse, EN ( Enrolled Nurse en AIN (Assistent In Nursing) is geaccepteerd en iedereen doet gewoon zijn of haar deel.   
[/quote]

Hi Annelies,

Ik heb een stukje gelezen van jullie story; wat een verhaal zeg! De aanhouder wint altijd!! :cheer:

Kun je mij het verschil in de niveaus eens uitleggen? Ik heb HBO-V gedaan. maakt mij dat automatisch registerd nurse?
Weet jij hoe belangrijk je opgedane ervaring in Nederland is? ik heb een vrij uitgebreid Cv maar wel alles in de "A".

Dat er niet zoveel gekletst wordt is wel fijn, hier is het toch vooral een vrouwecultuurtje  :gossip:  weinig zaken worden direct tegen elkaar uitgesproken.

Weet jij hoe het zit met aansprakelijkheid? Hier heb je de BIG-wet en ben je verantwoordelijk voor je eigen bekwaamheid en uitvoering. Hoe zit dat in Down Under?

Bedankt!!!
Kristel      :sunny:
 
[quote author=Marijs link=topic=9081.msg122021#msg122021 date=1216629269

Ja, die Ielts-test....! IJsbrand heeft er veel voor geoefend, oa veel gelezen in het Engels, boeken uit de bieb gehaald, een aantal maanden gemaild met een vriend die erg goed in Engels is, en hij keek ook diverse programma's van de BBC, waar Nederlandse ondertiteling op beschikbaar was.

IJsbrand & Marja
[/quote]

Hi!

Bedankt voor jullie antwoord. Goeie tips om te oefenen! ik ga ook een pen-pal opsnorren!

Gaat IJsbrand ook werken in de "Z"?

Uit eerdere postings meen ik me te herinneren dat jullie ook kids hebben?

Spannend het wachten op het visum. Gaat het nog lang duren?
Waar gaan jullie naartoe?

Groetjes Kristel    :sunny:
 
Hoi Annelies,

bedankt voor je antwoord!

Hoi Kristel,
Wij hebben drie kinderen, van acht, zes en een jaar. Wij willen gaan wonen in Ulladulla, Mollymook. Een paar uur rijden onder Sydney. Dat vonden wij een erg fijne plek, waar we ook een goed gevoel bij hadden.
Hopelijk horen wij binnen twee maanden iets over ons visum, het blijft spannend....!
IJsbrand wil vooralsnog als verpleegkundige gaan werken, misschien in de pyschiatrie, daar heeft hij de laatste jaren in gewerkt.
Als we helemaal zijn gesettled wil ik ook iets gaan zoeken, maar niet gelijk. In eerste instantie wil ik thuis zijn voor de kinderen. Het zal een hele verandering voor ze worden, en ik wil niet dat ze direct naar opvang of iets dergelijks moeten. Ik neem mijn theepotje mee... :wink:

Gaan jullie samen, of hebben jullie ook kinderen?
En waar willen jullie gaan wonen?

groetjes, Marja
 
[quote author=Kristel link=topic=9081.msg122094#msg122094 date=1216705895]
[quote author=Annelies link=topic=9081.msg122057#msg122057 date=1216660692]
Hierarchie en verschil tussen uitvoerende levels zoals Registered Nurse, EEN (Endorsed, Enrolled Nurse, EN ( Enrolled Nurse en AIN (Assistent In Nursing) is geaccepteerd en iedereen doet gewoon zijn of haar deel.   
[/quote]

Hi Annelies,

Ik heb een stukje gelezen van jullie story; wat een verhaal zeg! De aanhouder wint altijd!! :cheer:

Kun je mij het verschil in de niveaus eens uitleggen? Ik heb HBO-V gedaan. maakt mij dat automatisch registerd nurse?
Weet jij hoe belangrijk je opgedane ervaring in Nederland is? ik heb een vrij uitgebreid Cv maar wel alles in de "A".

Dat er niet zoveel gekletst wordt is wel fijn, hier is het toch vooral een vrouwecultuurtje  :gossip:  weinig zaken worden direct tegen elkaar uitgesproken.

Weet jij hoe het zit met aansprakelijkheid? Hier heb je de BIG-wet en ben je verantwoordelijk voor je eigen bekwaamheid en uitvoering. Hoe zit dat in Down Under?

Bedankt!!!
Kristel       :sunny:
[/quote]

Hi Kristel

Je HBO-V diploma maakt je automatisch Registered Nurse.

Een EN zou je kunnen vergelijken met een ziekenverzorgende en een EEN heeft een cursus gedaan waardoor hij/zij medicijnen aan patienten mag verstrekken zolang het niet IV of bv. een sonde is. In het ziekenhuis is de RN altijd eindverantwoordelijk voor het werk dat de EN of EEN doet. In sommige ziekenhuizen mogen ze niet in het medisch dossier schrijven of Care plans invullen, in het ziekenhuis waar ik werk mogen ze dat wel. Over het algemeen zijn de Staatziekenhuizen (QLD health) strenger in de naleving van de regels dan de Private Hospitals.
een AIN is een hulp die een groot deel van de ADL's van de patient overneemt.


Ervaring is belangrijk, je moet tenminste drie jaar aantoonbare ervaring hebben om je registratie te krijgen. Dat je die ervaring hebt opgedaan in de A maakt voor je registratie bij de Nursing Board niets uit, maar natuurlijk wel voor je nieuwe werkgever in OZ.

De aansprakelijkheid is hier goed geregeld en veel verder dan de BIG. De BIG staat nog maar in de kinderschoenen vergeleken met de Nursing Board in OZ.
Elk jaar mag je betalen (verschillende fees is de staten op dit moment) en tevens een formulier invuillen met je werkdetails. In welk veld je werkzaam bent, hoeveel uren je per week werkt, of je alle diensten doet of niet, etc. etc. Om geregistreerd te blijven moet je in QLD op dit moment 5 dagen per jaar werken, doe je dat niet dan raak je je registratie kwijt. Vaak worden er steekproeven gedaan om te controleren of je het formulier correct ingevuld hebt en moet je werkgever verklaren dat je inderdaad in dat ziekenhuis werkt of gewerkt hebt.
Bij laakbaar gedrag kun je je registratie kwijtraken (diefstal van medicijnen, onvoldoende zorg verlenen waardoor de patient schade oploopt, etc) voor een bepaalde periode of voor altijd. Verder kan de patient of familie je aanklagen waardoor je voor de rechter gedaagd wordt. Het ziekenhuis heeft je wel verzekerd voor dit soort zaken, maar dat zegt niets over de uitkomst.

Hopenlijk heb je hier wat aan.

groet

Annelies
 
Hi Kristel

officieel loopt mijn sponsor contract tot 1 november as. Ik ga dan van Nambour Hospital naar Noosa Hospital
als een casual (verdient meer) en wil maximaal DRIE nachtdiensten per week werken, zoals vrijdag en het weekend. Zodra het land en bebouwing er een beetje netjes bijliggen kunnen we eindelijk gaan doen waar we al twee jaar op wachten, nl. REIZEN. 

Jullie veel succes met de voorbereidingen

groet

Annelies
 
Hi Kristel,

Wij zijn vorig jaar naar Adelaide verhuisd en werken allebei als verpleegkundigen. Mijn man werkt private en ik werk in een public hospital. Mijn man vindt private tegenvallen maar ik heb het erg naar mn zin!
ik las dat je ervaring hebt op pediatrie? Ik werk zelf op de NICU en zie een nederlandse collega graag komen hoor!!! Daarbij staan we te springen om mensen  en zou je zelfs een telefonisch interview kunnen doen.
Mocht je toevallig naar Adelaide komen, laat t dan weten (pm etje)
Ohja de IELTS test, wat mij erg geholpen heeft is de engelse zaterdag krant en australische/ engelse radio via internet.

Groetjes Karin
 
Lieve allemaal,

helaas hebben wij door onvoorziene omstandigheden onze plannen even op the backburner moeten zetten. Maar de wens blijft...............
Bedankt voor alle replies, ik heb er zeker wat aan.
enne....ja...Adelaide stond wel in de top drie.

kristel :sunny:
 
Back
Top