Zo, kinderen zijn officeel Aussie met behoudt van Nederlanderschap.

Oefen je jouw stemrecht uit en ga je nog stemmen voor de nederlandse volksvertegenwoordiging?

  • Ja

    Votes: 4 33.3%
  • Nee

    Votes: 8 66.7%
  • Geen mening

    Votes: 0 0.0%

  • Total voters
    12
  • Poll closed .

Erwin van Londen

New Member
Daar mijn kinderen op redelijk korte termijn de "volwassenen" status krijgen en hier in Aus hun primary en secondary school afsluiten was er mij wel alles aan gelegen om er voor te zorgen dat zij allemaal hun vervolg-opleidingen (welke dat dan ook mogen zijn) gefinancierd krijgen. Ik woon dan wel in een heel bos-rijk gebied maar dat boompje met die $50 biljetten heb ik helaas nog nier kunnen vinden.

Nu is het probleem hier in Aus dat studie-financiering alleen is weggelegd voor Australian Citizens. (Staatsburgers dus met een Australian paspoort.) Dit resulteert dus in het feit dat menigeen genoodzaakt is om een tweede hypotheek af te sluiten daar studies hier (evenals in NL denk ik) gewoonweg niet te betalen zijn met een modaal inkomen. De noodzaak om je kinderen dus vrijheid te geven m.b.t. hun toekomst wordt dus op jouw bordje gelegd mede door het feit dat op het moment dat je het Australisch staatsburgeschap aanvraagt en het goedgekeurd wordt meteen resulteert dat je geen Nederlander meer bent. De bekrompenheid van de Nederlandse overheid op dit punt loop simpelweg de spuigaten uit. Zoals de Amerikanen dat zo leuk uitdrukken: "This led to be stuck between a rock and a hard place". Op het moment dat zij dus hun Australisch staatsburgerschap zouden krijgen zouden ze gelijk door de nederlandse overheid als "buitenlander" worden gezien met alle gevolgen van eventuele opties van verblijf en werk in hun geboorteland alsmede de gehele EU.

Soms is het uitpluizen van de Nederlandse wetgeving wel noodzakelijk om het e.e.a. voor elkaar te krijgen en dus bij toeval struikelde ik op artikel 16.2f

Rijkswet op het Nederlanderschap

Geldend van 31-03-2016 t/m heden
Artikel 16

1 Het Nederlanderschap gaat voor een minderjarige verloren:

a. door gerechtelijke vaststelling van het ouderschap, erkenning, wettiging of adoptie door een vreemdeling, indien hij diens nationaliteit daardoor verkrijgt, of deze reeds bezit;

b. door het afleggen van een verklaring van afstand, indien hij de nationaliteit bezit van zijn vader, moeder of adoptiefouder als bedoeld in artikel 11, achtste lid;

c. indien zijn vader of moeder vrijwillig een andere nationaliteit verkrijgt en hij in deze verkrijging deelt of deze nationaliteit reeds bezit;

d. indien zijn vader of moeder het Nederlanderschap verliest ingevolge artikel 15, eerste lid, onder b, c of d, of ingevolge artikel 15A;

e. indien hij zelfstandig dezelfde nationaliteit verkrijgt als zijn vader of moeder.

Voor de toepassing van de onderdelen c, d en e wordt onder vader of moeder mede verstaan de adoptiefouder aan wie de minderjarige het Nederlanderschap ontleent, en de persoon die mede het gezamenlijk gezag over de minderjarige uitoefent en aan wie hij het Nederlanderschap ontleent. De in onderdeel b bedoelde verklaring van afstand heeft geen rechtsgevolg dan nadat de minderjarige die de leeftijd van twaalf jaar heeft bereikt en, op diens verzoek, de ouder die geen wettelijk vertegenwoordiger is, daarover zijn gehoord. Geen afstand is mogelijk indien het kind en die ouder daartegen bedenkingen hebben. De minderjarige die de leeftijd van zestien jaar heeft bereikt, legt de verklaring van afstand zelfstandig af en kan daarin niet worden vertegenwoordigd.

2 Het verlies van het Nederlanderschap, bedoeld in het eerste lid treedt niet in:

a. indien en zolang een ouder het Nederlanderschap bezit;

b. door het overlijden van een ouder na het tijdstip waarop krachtens het eerste lid het verlies van het Nederlanderschap zou intreden;

c. indien een ouder als Nederlander is overleden vóór het tijdstip waarop krachtens het eerste lid het verlies van het Nederlanderschap zou intreden;

d. indien de minderjarige voldoet aan artikel 3, derde lid, of artikel 2, onder a, van de wet van 12 december 1892 op het Nederlanderschap en het ingezetenschap (Stb.268), behoudens in het geval bedoeld in het eerste lid onder b;

e. indien de minderjarige in het land van de door hem verkregen nationaliteit is geboren en daar ten tijde van de verkrijging zijn hoofdverblijf heeft, behoudens in het geval bedoeld in het eerste lid onder b;

f. indien de minderjarige gedurende een onafgebroken periode van tenminste vijf jaren in het land van de door hem verkregen nationaliteit zijn hoofdverblijf heeft of gehad heeft, behoudens in het geval bedoeld in het eerste lid onder b; of

g. indien in het geval in het eerste lid, onder e, bedoeld een ouder op het tijdstip van de verkrijging Nederlander is.

Voor de toepassing van de onderdelen a, b, c en g wordt onder een ouder mede verstaan de adoptiefouder als bedoeld in artikel 11, achtste lid, en de persoon die mede het gezamenlijk gezag over de minderjarige uitoefent en aan wie hij het Nederlanderschap ontleent.

Dit zinnetje was voor ons de redding. We wonen sinds 2007 in Australie en dus vallen mijn kinderen precies in deze regel. Voor de zekerheid navraag gedaan bij de IND en vervolgens de aanvraag ingediend.
Je zou zeggen dat 16.2a ook een mogelijkheid zou kunnen zijn echter dat zou meteen betekenen dat deze niet meer van toepassing zou zijn indien mijn vrouw en ik het Australisch staatsburgerschap zouden aanvragen en dus geen Nederlander meer zouden zijn.

Het geeft een hele vrijheid en opluchting te zien dat je ze alle mogelijkheden toch kunt geven zonder ze restricties op te leggen die ze later nog eens op kunnen breken.

Ik hoop dat de nederlandse regering de wet op het Nederlanderschap aanpast zodat alle expats gewoon een tweede nationaliteit kunnen aanvragen. Tijdens het staatsbezoek van Hunne Majesteiten afgelopen November benadrukte de Koning dat alle Nederlanders in het buitenland impliciet fungeren als ambassadeurs voor Nederland. Daarmee druist hij wel rechtstreeks in tegen het beleid van de regering. Ik hoop dus maar dat kwartje eens een keer gaat vallen bij de grote partijen.

Vooralsnog schijnt alleen D66 via Eelko Kei een initiatief te hebben om dit te realiseren. Ik hoop dat jullie je allemaal hebben geregistreerd om te gaan stemmen want dat schijnt tot op heden de enige hoop te zijn om dit tij te keren.

Groeten
Erwin
 
Even een toelichting: Eelco Keij zet zich inderdaad heel fanatiek in voor de dubbelle nationaliteit. Hij kan echt er alleen in de kamer komen door voorkeur stemmen (tenzij D66 veel meer zetels krijgt dat verwacht wordt). Dus als je voor een dubbele nationaliteit wilt gaan, allemaal op Eelco stemmen! Wel even registreren voor 1 februari, maar dat is zo gepiept!
 
Dus... in jip&janneke taal...
Zolang een van jullie Nederlander blijft, blijven de Kids dit ook? Maar ze kunnen wel Australische citizens worden?
Lees ik dat zo goed? :oops::rolleyes:

(vraagje; Oz doet niet moeilijk over dubbele nationaliteiten?)
 
D'r zijn twee uitzonderingen waar je in dit geval gebruik van kunt maken.

1. De ouders blijven Nederlands waardoor de kinderen ook het NL staatsburgerschap blijven behouden of
2. Als je kinderen langer dan 5 jaar hun woon/verblijfplaats in het land waarvoor staatsburgerschap wordt aangevraagd hebben verliezen ze hun NL staatsburgerschap ook niet.

Voor beide geldt echter dat ze dan geen vrijwillig afstand doen van hun NL-schap. Dit zou dan deze twee uitzonderingen teniet doen.

Optie 1 houdt echter in dat als de ouders een Australisch staatsburgerschap aanvragen en daarmee gelijk hun NL-schap opgeven dit ook gelijk tot gevolg heeft dat de kinderen dit dan ook verliezen. Als je 4 1/2 jaar in Aus verblijft en je zou dit overwegen is het misschien aan te raden om nog een half jaartje te wachten zodat je kinderen van optie 2 gebruik kunnen maken.

Als de Australisch autoriteiten zien dat je al, zoals wij, meer dan 10 jaar hier wonen doen ze niet zo moeilijk. Het wordt anders als je net hier bent en voor je kinderen het Australisch staatsburgerschap aanvraagt en voor jezelf niet. Dan dien je zeer gegronde redenen te hebben willen ze dit toestaan. Er is hier geen vaste regelgeving over en is ter discretie van de behandelend officer, of de minister van immigratie. (Peter Dutton op het moment dat ik dit schrijf.)

Groeten
Erwin
 
OK, voor de simpelen onder ons, zoals ik.
Dus.....
Wij wonen 10 jaar in Auatralia met onze minderjarige kinderen.
Zij kunnen dus Australier worden.
Wat gebeurt er dan als beide ouder Australier worden nadat de kids het zijn?
Geldt dan dat ze het kwijt zij omdat hun ouders het opgegeven hebben?

Wij willen nog steeds dat onze kids een NLs paspoort hebben en Australier worden (moet onze oudste wel als ze voor Australia uit wil komen tijdens internationale wedstrijden). Ook willen wij Australier worden, maar dan eerst de ene zodat de andere met een Ozzie getrouwd is en op die manier het NLschap kan houden.
 
Via deze pagina onder het kopje "Verliezen Nederlandse nationaliteit minderjarigen" kom ik bij deze link (hoofdstuk 5, artikel 16) en deze brochure die de boel wat makkelijker uitlegt.

Na een snelle blik (ik heb het niet heel aandachtig bestudeerd) lijkt het erop dat een minderjarige die niet in AU geboren is maar zowel de NL als AU nationaliteit heeft de NL nationaliteit behoudt zolang een van de ouders ook nog steeds de Nederlandse nationaliteit heeft (= punt 2 dat teniet wordt gedaan door de eerste bullet in de twee lijst).

Is de minderjarige in AU geboren, dan maakt het niet uit wat de ouders doen: de minderjarige blijft de NL nationaliteit houden (zolang hij/zij iedere 10 jaar je paspoort maar verlengt).

Dus de 'truuk' met trouwen zou moeten werken: zolang een van de ouders maar de NL nationaliteit blijft houden.
 
Via deze pagina onder het kopje "Verliezen Nederlandse nationaliteit minderjarigen" kom ik bij deze link (hoofdstuk 5, artikel 16) en deze brochure die de boel wat makkelijker uitlegt.

Na een snelle blik (ik heb het niet heel aandachtig bestudeerd) lijkt het erop dat een minderjarige die niet in AU geboren is maar zowel de NL als AU nationaliteit heeft de NL nationaliteit behoudt zolang een van de ouders ook nog steeds de Nederlandse nationaliteit heeft (= punt 2 dat teniet wordt gedaan door de eerste bullet in de twee lijst).

Is de minderjarige in AU geboren, dan maakt het niet uit wat de ouders doen: de minderjarige blijft de NL nationaliteit houden (zolang hij/zij iedere 10 jaar je paspoort maar verlengt).

Dus de 'truuk' met trouwen zou moeten werken: zolang een van de ouders maar de NL nationaliteit blijft houden.

Niet helemaal waar. De tween punten zijn "mutualy exclusive" zoals ze in het engels zo mooi zeggen. Het is niet zo dat als je kind meer dan 5 jaar in Aus is en op die gronden een australische nationaliteit aanvraagt deze verloren gaat op het moment dat de ouders dat ook aanvragen (en die dus impliciet wel hun NL-schap kwijtraken.) De kinderen blijven dan gewoon hun dubbele nationaliteit houden ongeacht de status van de ouders.
 
PS even een klein addendum:

De kinderen dienen op het moment dat ze meerderjarig zijn en in het bezit van een dubbele nationaliteit en woonachtig zijn buiten NL, Aruba, Curacau, St Maarten of een land behorende tot de EU elke 10 jaar hun paspoort te vernieuwen. Het NL-schap gaat anders automatisch verloren. Het verlies wordt geregeld in artikel 15.1.c en de uizondering in artikel 15.4.

In plaats van een paspoort kan ook een "Verklaring omtrent het bezit van het Nederlanderschap" of een nederlandse identiteits-kaart voldoen.

Houdt er ook rekening mee dat op het moment dat de kinderen het Australisch staatsburgerschap krijgen ze geen gebruik meer kunnen maken van het nederlandse paspoort om Australie binnen te komen. Het visum verbonden aan het Nederlandse paspoort is automatisch ongeldig geworden. De kinderen zullen dus van hun Australisch paspoort gebruik moeten maken bij de border-force.

Een bijkomend voordeel is ook dat de kinderen gebruik kunnen maken van de APEC Business Travel arrangements hetgeen inhoudt dat reizen van en naar landen aangesloten bij deze organisatie zeer vereenvoudigd wordt (Gebruik maken van de "AirCrew" lane is 1 van die voordelen. :)) . Zie hier.
 
Niet helemaal waar. De tween punten zijn "mutualy exclusive" zoals ze in het engels zo mooi zeggen. Het is niet zo dat als je kind meer dan 5 jaar in Aus is en op die gronden een australische nationaliteit aanvraagt deze verloren gaat op het moment dat de ouders dat ook aanvragen (en die dus impliciet wel hun NL-schap kwijtraken.) De kinderen blijven dan gewoon hun dubbele nationaliteit houden ongeacht de status van de ouders.
Je hebt gelijk, dat regelt het laatste punt in de tweede lijst met uitzonderingen. Over het hoofd gezien.
 
Mag ik je vragen hoe het in de praktijk in zijn werk ging? Ga je naar het postkantoor om een formulier op te halen mbt het aanvragen van een Australisch paspoort? Mijn man en ik zijn beide Australian Residents, geen Citizens, kunnen wij dit dan ook voor onze kinderen in orde maken? Alvast hartelijk dank voor je antwoord Erwin!
 
@Marijs : Voor het behalen van een Australisch paspoort moet je "examen" afleggen.
De totale tijd kan varieren van 6 maanden tot 1 jaar voordat je Australier wordt.
 
Wij moeten ook binnekort er echt naar gaan kijken, meer voor onze oudste dochter.
Ze kan nu niet uitkomen voor Australia in synchro omdat ze geen Australisch paspoort heeft.
 
@Marijs : Voor het behalen van een Australisch paspoort moet je "examen" afleggen.
De totale tijd kan varieren van 6 maanden tot 1 jaar voordat je Australier wordt.
Inderdaad examen tussen aanhalingstekens. Toen mijn zoon Australier werd kon ik zonder voorbereiding de vragen met wat algemene kennis en logisch nadenken allemaal goed beantwoorden. Overigens vond ik het wel erg leuk om het boekje door te lezen, vooral het gedeelte waar niets over gevraagd werd. Daar stond een hoop info in die ik nog niet wist.
 
@Marijs : Voor het behalen van een Australisch paspoort moet je "examen" afleggen.
De totale tijd kan varieren van 6 maanden tot 1 jaar voordat je Australier wordt.
Eigenlijk bedoelde ik: Is het mogelijk om dit voor onze drie kinderen te regelen, terwijl wij de Nederlandse nationaliteit behouden? Of moet 1 van de ouders eerst Australier zien, voor dit in werking kan worden gesteld? Bedankt!
 
Ja hoor! Mijn zoon is Australier, terwijl wijzelf en onze dochter nog de Nederlandse nationaliteit hebben. Hoe hij het precies heeft aangevraagd weet ik om eerlijk te zijn niet meer. Wel dat hij een test en natuurlijk weer een police check moest doen. Hij moest in elk geval minimaal 4 jaar in Australie hebben gewoond en waarschijnlijk een bepaalde leeftijd hebben, vanwege die test.
 
Ik heb begrepen van het consulaat in Sydney dat de geldigheid van een paspoort voor mensen met dual nationaliteit naar 15 jaar gaat.
Ook is het belangrijk dat een van de ouders het Nederlanders schap heeft ten tijde dat je kind 18 jaar word. Is dat het geval houden ze dual nationaliteit en is dat niet het geval verliezen ze het Nederlanders schap.
Ook verlies je het Nederlanders schap als je dual nationaliteit hebt en je Nederlandse paspoort ook maar 1 dag is verlopen.
 


OFX
Back
Top