Zo krijg je je visum

Dj

New Member
Ik heb mijn visum!!!!Weken heb ik lopen stressen om zoveel mogelijk informatie bij elkaar te krijgen en maar denken dat het niet genoeg was :-o :-(. De tweede van Augustus dit jaar ben ik op een WHV naar Australie gekomen. Nu twee maanden later, ging ik vorige week donderdag naar Sydney met mijn stapel papieren en mijn partner aan de arm. We kwamen binnen schudden de hand van de caseofficer, die overigens erg vriendelijk overkwam. Hij keek door de papieren en maakte wat grapjes, en vertelde toen wat mijn rechten waren als ik het visum kreeg. Geen koudzweet interview waarin ze me met vragen bestookte over mijn  relatie, geen vijandigheid, helemaal niets negatiefs, behalve mijn  eigen zenuwen.
Nu, de dinsdag na het aanvragen van mijn visum heb ik al de brief in huis die mij verteld dat ik mijn visum heb :up: :-D. Ik heb zo lopen stressen voor niets. Als je het volgende meeneemt en je daadwerkelijk in een goede relatie zit kan het volgens mij niet misgaan.
Voor de mensen die er wat aan hebben:

Formulieren te downloaden van de DIMIA site: www.immi.gov.au/allforms:
-form 47SP
-form 40SP
-medical examination(form 160 and form 26)
-2 statutory declarations(form888) of friends and family
-relationship pro-forma form
-form 80
-form 886

- an official decleration that my partner and i lived togther for a year
- joint bills
- joint bankaccount statement
- proof of joint travel/ activities
-proof that contact was maintained during period of seperation(printout emailinbox)
-copy both passports
-passport-size photograps(two of myself, two of partner)
-dutch police good conduct certificate(als je meer dan een jaar in Australie bent geweest heb je ook een verklaring van de Australische politie nodig en form 1101)
-statement of both me and my partner regarding the history of our relationship

Met deze stapel papieren kunnen ze denk ik niet om je heen!
Veel succes voor iedereen die nog bezig is met de aanvraag!

Ik ben gelukkig nu, want kan bij mijn partner in Australie zijn wanneer ik wil!!!! :) :)

gr Dj

Hé DJ,

Gefeliciteerd. Schijnt nog al vlug te zijn gegaan met alles. Good on yer Mate!!

Ik kan op je profile (onderdeel location) alleen niet uitmaken waar je zit en/of je er al bent.

Zo zie je maar, stressen is alleen voor een stresskip!!

Gr. Rene

Gefeliciteerd Dj!

Dit was ook mijn ervaring wat betreft het gesprek met de case officer (ik heb het ook in Sydney gedaan). Een relaxed gesprek gewoon.
Het 'intake' gesprek wat we hadden (met iemand anders) was andere koek. Die zat hoofdschuddend naar ons bewijs te kijken, en zei: 'we moeten een document waarop staat dat jullie minstens een jaar samenwonen.' Dit hadden we simpelweg niet, en ze bleef maar hoofschudden: mja, nou, ach...... nee, ik weet het niet hoor..... heb je echt niets anders?..... dit is niet genoeg hoor..... als je doorgaat met de aanvraag moet je het zelf weten hoor.... je krijgt je geld van de aanvraag niet terug hoor, dus je moet het zelf weten.
Nou, tegen die tijd sprong m'n hart zo ongeveer mijn keel uit kan ik je vertellen, want beter bewijs dan wat we hadden was er gewoon niet, terwijl we in feite al 2.5 jaar een relatie hadden. Toch doorgezet, met de vraag of we direct een gesprek met een case-officer konden krijgen, en het gesprek met haar was zeer geruststellend. Het enige wat nog ontbrak was een police en medical checks, en toen ik die 3 weken later opstuurde kreeg ik de volgende dag goedkeuring.

Maar inderdaad, als je gewoon een oprechte relatie hebt dan moet het allemaal wel goed gaan. (Moet er echt niet aan denken wat ik zou moeten doen als het niet goedgekeurd was!)

Ik had mijn visum ook zo binnen. Via de post, binnen een paar dagen na opsturing (ik ben via Londen gegaan).
Ik denk ook dat een spouse visa gemakkelijk en snel te regelen is. OK, het is een beetje een papier winkel maar he, als je die sticker maar in je paspoort krijgt  :roll:

Ik belde op naar Berlijn en werd onderhand gelijk al geinterviewd aan de telefoon.... Ze vroegen het hemd van mijn lijf.... Maarja, we zullen zien hoe het gaat. Zo van oh je bent gescheiden? en waarom ben je dan gescheiden???? (wat heeft dat er mee te maken? enne willen jullie samen kinderen?....eeerr sorry??)

Ben toch aardig nerveus hoor.... 1 december; 12.00 uur!!! Zal het nieuwjaar vroeg luiden dit jaar???

[quote author=Dj link=topic=3103.msg35458#msg35458 date=1131489096]
Nu twee maanden later, ging ik vorige week donderdag naar Sydney met mijn stapel papieren en mijn partner aan de arm. We kwamen binnen schudden de hand van de caseofficer, die overigens erg vriendelijk overkwam.
[/quote]

Ten eerste, echt super dat je je visum hebt. Zal een ongelooflijk goed gevoel zijn. Gefeliciteerd!!

Ten tweede ben ik even benieuwd hoe je dit precies hebt aangepakt. Ik ben altijd onder de indruk geweest dat je je papieren/formulieren/aanvraag/etc per post opstuurt en dat je dan vanzelf wel hoort of je een interview hebt, wie je case-officer is enz. Maar jij bent dus gewoon binnengestapt met alle papieren onder je arm en het op iemands buro gedumpt? Of is het op een andere manier gegaan?

Ben dus gewoon even benieuwd wat nu de beste manier van indienen is. Heb nu bijna alles rond, en over een paar weken wil ik alles gaan opsturen. Maar is dat de juiste weg?

Cya,

Vin

Gefeliiciteerd YEEEEHHH YIPPPIEIEIEIEIEI  :cheer: :dancing: :dancing:

groetjes Miranda  :)

Rene ik woon in Newcastle, anderhalf uur boven Sydney, en ben nu pas drie maanden in Australie in totaal. En nu begonnen met het zoeken naar een koophuis na de goedkeuring van het visum :)

Vin, opsturen is schijnbaar ook geen probleem, maar ze adviseren je toch echt op te bellen, een afspraak te maken en dan in  hoogst eigen persoon op het desbetreffende DIMIA kantoor te verschijnen. Dit in verband met de 'snelheid' van de procedure. Als je persoonlijk je spullen komt brengen en zij je meteen vragen kunnen stellen zal alles veel sneller geregeld worden. Met het opsturen zeggen ze dat het toch al gauw tot vier maanden kan duren. Mogelijk is dit korter. Maar ik had het visum dus in een week door er zelf heen te gaan.
Je kan op de website van www.immi.gov.au de telefoonnummers van de DIMIA offices bij jou in de buurt vinden. Je gaat naar information&contact details en klikt dan aan of je in of buiten Australie bent, zo kan je de adressen en telefoonnummers vinden. Bel ze op en maak een afspraak voor wanneer je wilt. Zo simpel als wat :) Als je in Nederland bent moet je echter naar Berlijn, maar ja, dat moet sowieso als ze een interview met je af willen nemen, dus kan je net zo goed meteen gaan als dat alles versnelt zou ik zeggen?!

Veel succes met alles, en Marina jij ook, hoop dat het allemaal goed gaat. Ik heb ook zo vreselijk lopen stressen van tevoren, maar is dus eigenlijk nergens voor nodig, blijf jezelf en zorg ervoor dat je al je papierwerk bij je hebt! Laat weten hoe het is gegaan!succes :up:

Back