Zo veel vragen :/

Azshura

New Member
Hoi allemaal,

Mijn man en ik overwegen sterk om NL te verlaten voor een avontuur, maar we hebben zo veel vragen. We zijn allebei nog nooit in Australië geweest en ik weet dat veel mensen aanraden om er eerst naartoe te gaan, maar wij maken ons hier totaal geen zorgen om. We hebben allebei in Japan gewoond (ik zonder er eerst naartoe op vakantie gegaan te zijn) en mijn man ook nog in Amerika (dat was ook onbekend terrein). Dus, qua culture shock e.d. geen probleem.

We zien deze trip als iets tijdelijks, max. 3 jaar en daarna zien we wel verder, terug naar Japan, jaartje Engeland, wellicht nog USA (als dat lukt).

Ik heb al heel veel websites bekeken om me te oriënteren, toch heb ik nog vragen en aangezien jullie allemaal veel ervaring hebben weet ik zeker dat jullie ons kunnen helpen.

1. Wij hebben twee Sphynx katten en ik heb al gelezen dat de poezen Australië in krijgen lastig en duur is. Aangezien onze Sphynxjes geen vacht hebben willen we ze meenemen in de cabine, heeft iemand anders dit ook gedaan? Onze poes is heeeeeeel erg luidruchtig en bang in de auto, nu heb ik van de dierenarts een feromonen spray gekregen en ik hoop dat dit helpt, heeft iemand hier ervaring mee? Als ze de incubatieperiode hebben doorlopen (rabiës) in NL hoe lang moeten ze dan in quarantaine in Australië?

2. Hoe lang duurde het vanaf het eerste moment dat jullie alles in gang zette totdat jullie daadwerkelijk jullie spullen pakten en naar Australië gingen?

3. Mijn man en ik hebben allebei een universitaire achtergrond en via een korte test kwam ik op 85 punten op de puntentest. Ook heb ik een uitgebreidere versie ingevuld en wacht nog op antwoord. Hoe verhoudt dit zich tot het verstrekken van een visum?

4. Is het makkelijk werk te vinden in Australië/Moet je werk hebben voordat je daar naartoe gaat? We hebben ook gekeken naar Amerika, maar daar moet je eerst werk vinden en moet je werk vervolgens je visumaanvraag regelen (wat praktisch onmogelijk is), werkt dit hetzelfde voor Australië? Mijn man heeft een MA (American Studies) en een M.Ed. ik heb ook een M.Ed. Zouden we in Australië nog aanvullende cursussen moeten doen om er te kunnen lesgeven, net zoals in Amerika? Is er überhaupt behoefte aan non-natives die Engels lesgeven? Hoeveel verdien je als je full-time werkt als docent daar? En wat is een full-time baan in Australië, ik geef nu 28 lesuren.

5. We willen in een grote stad wonen, we zaten te denken aan Sydney of Brisbane. Waarom hebben jullie de stad gekozen waar je nu in woont? Welke stad zou je aanraden en waarom? Als we ernaartoe gaan hebben we sowieso een kindje, dus een 1-bedroom apartment gaat 'm niet worden.

Sorry voor de wall of text, ik hoop niet dat deze vragen elke dag voorbij komen. Ik kon niet alle antwoorden vinden op internet en deze community lijkt me super vriendelijk, dus ik dacht het hier eens te proberen.

Hi Azshura,

Welkom en je bent op het forum aan het juiste adres voor al je vragen. Ik kan niet overal op antwoorden, maar je katten meenemen in de cabine is uitgesloten. Importeren van dieren in Australie is aan veel regels gebonden, kijk vooral eens op: http://www.agriculture.gov.au/cats-dogs/step-by-step-guides en op het forum staan ook veel ervaringen. Reken op een traject van minimaal een half jaar en dan hier nog de quarantaine periode. En ja, het is duur....hoewel katten wel goedkoper zijn dan de meeste honden (vliegen gaat per kilogram).

Hoe lang het duurt voordat je hier bent, zal erg van je persoonlijke situatie afhangen. Veel Xpditers lopen vertraging op omdat ze hun huis moeten verkopen. Het ligt ook aan het soort visum dat je gaat aanvragen. Waarschijnlijk is het handig om de visum wizard om de immi website te doorlopen.

Brisbane of Sydney zijn wel heel verschillend! En niet alleen het weer. Maar er zijn genoeg Xpditers hier die daarop kunnen antwoorden. Kijk zeker ook naar werkgelegenheid, op dit moment zijn er verschillende forummers hun koffers aan het pakken omdat ze geen werk kunnen vinden in South Australia en dat is heel zuur! Of je met deze diploma's Engels mag geven, vraag ik me af, ze zijn hier nogal van de regeltjes en Australische diploma's. Zeker iets om uit te zoeken voor je vertrekt. Volgens mij kan @Sabz daar wel wat zinnigs over zeggen.

In ieder geval veel succes met al het uitzoekwerk!

Hartstikke bedankt voor je reactie.

Nou, katten importeren is zeker duur. Ja, ik had al ongeveer zo'n zelfde traject bekeken voor Japan, alleen daar hoefde ze niet nog eens 10 dagen in quarantaine als ik me niet vergis.

Het mooie is dat we nu nog geen koophuis hebben, daar zitten we wel naar te kijken. Aangezien we een huurhuis hebben maakt het allemaal net iets makkelijker. We kijken nu hoe viable het is om te emigreren, mocht het echt heel erg lastig en moeilijk zijn (ook met de katten, die we absoluut niet achter willen laten) dan gaan we in NL een huis kopen. Dus het is soort van een nu of nooit scenario.

Hoi Azshura, welkom op het forum! Gelukkig heeft @Red dust al een paar vragen beantwoord (waar ik het helemaal mee eens ben) en nu zal ik proberen iets zinnigs te zeggen over je andere vragen.

Brisbane en Sydney zijn inderdaad heel verschillende steden, hoewel ik ook wel overeenkomsten zie. Sydneysiders zeggen altijd dat ze in Brisbane ongeveer 20 jaar achterlopen op Sydney, hier in Brisbane verwoorden ze het anders nl. dat ze eerst kijken wat Sydney doet, zodat ze niet de fouten maken die ze daar gemaakt hebben ;) Sydney is een echte wereldstad en dat voel en zie je als je door de stad loopt. Brisbane heeft ondanks zijn 4 miljoen inwoners en een paar wolkenkrabbers nog steeds een provinciale uitstraling en mist de wow-factor die Sydney absoluut heeft, maar dat is mijn mening. Brisbane is mooi, ruimer opgezet, met veel aangelegde parken en een strandje op de Southbank en goed onderhouden historische gebouwen. Sydney is drukker (verkeer is echt een ramp), rommeliger en heeft meer oorspronkelijke natuurparken door de grillige natuur en bodemgesteldheid die overal in de stad te vinden zijn (vooral langs de kust en in de northern suburbs) wat soms ook weer een belemmering kan zijn om snel van de ene plek naar de andere plek te komen, en natuurlijk talloze stranden. Sydney is meer multi-cultureel en heeft in verhouding beduidend meer bewoners van Aziatische afkomst, maar daar zullen jullie geen probleem mee hebben na in Japan te hebben gewoond ;) Tot slot de huizenprijzen, meestal de grootste drempel/belemmering om een leuk huis te vinden op de juiste plek. Huizenprijzen in Sydney zijn achterlijk hoog en doordat Sydney groter en vooral drukker is, moet je verder van de stad of kust gaan wonen om een leuk huis met tuin te kunnen vinden dat ook nog eens betaalbaar is. Brisbane is veel goedkoper en daar vind je al leuke betaalbare huizen op redelijk ruime kavels op zo'n 20 minuten van het CBD. Wel is het aanbod van huurhuizen (en dus de keus) veel groter in Sydney. Het hangt helemaal van je persoonlijke situatie en voorkeuren af waar je voor zou moeten kiezen. Het valt me vaak op dat mensen die Sydney leuk vinden, Brissie ook leuk vinden itt Melbourne, Adelaide en Perth. Waarom wij hebben gekozen voor de plek waar we wonen? Gewoon omdat we zijn gaan wonen waar het werk van mijn hubby ons brengt, hoewel we daar natuurlijk altijd wel een eigen keus en enig zeggenschap in hebben. Dat heeft ons naar Australië, Sydney en Brisbane gebracht. Waar ik het liefst zou willen wonen? Dat hangt een beetje van de omstandigheden af. Aangezien we meer vrienden hebben in Sydney en uit emotie zou ik kiezen voor Sydney, aangezien ik daar toch meer een 'klik' mee heb. Om een leven op te bouwen, een huis te kopen in een ruimtelijke omgeving en uiteindelijk te settelen, kies ik voor Brisbane. Het sociale leven dat ik Sydney had, komt ook hier wel weer.

Als MEd moet het volgens mij niet al te moeilijk zijn om hier een baan te vinden. Maar dat hangt natuurlijk ook af van het vak dat je geeft. Je kunt je oriënteren op o.a. www.seek.com.au of www.careerone.com.au. Je moet er wel rekening mee houden dat je vaak weer helemaal onderaan moet beginnen. Je hoeft geen baan te hebben om een visum te krijgen als je beroep op de SOL staat. Om les te kunnen geven heb je naast je diploma's een teacher registration en een blue card (om te mogen werken met kinderen) nodig. De procedure en eisen voor de registration verschilt per staat, dus die moet je maar even googlen.

Succes met jullie beslissingen, de hele papierwinkel voor visum en registration en het zoeken naar een baan! Voordat wij naar Australië verhuisden waren we hier trouwens ook nog nooit geweest en het bevalt ons hier prima!

Edit: Na het lezen van andere posts moet ik mijn opmerking over dat het vinden van een baan hier niet al te moeilijk zal zijn misschien wel een beetje bijstellen. Ik baseerde dat op een paar jaar geleden toen ik zelf nog bezig was met het oriënteren voor een baan in het onderwijs. Inmiddels is de arbeidsmarkt blijkbaar wel een beetje veranderd.

Last edited:
Welkom!
Ik sluit me aan bij @Red dust Een visum aanvragen en toegekend krijgen zonder kleerscheuren (Skilled Independent) duurt toch 6 tot 12 maanden. Ik lees dat jullie dit meer als een tussenstop zien, voor de tijd en het geld dat je investeerd is het dat misschien niet waard( is mijn mening) Het vinden van een baan is soms erg lastig! Op het moment is dat een heel groot probleem, onderschat het niet!
Oz is van de eigen diplomas, eigen mensen eerst en locale ervaring staat ook bovenaan het lijstje; en dan mag je nog zo'n mooie achtergrond hebben en fluitend aan je punten komen, het is zeker geen garantie op een baan in je vakgebied.
Ik wil jullie uiteraard niet ontmoedigen, maar blijf nog steeds de reeele Nederlandse, vandaar.

Wij zitten in Sydney, een beetje ruimte in de stad kost al snel 1000 dollar per week. Ga je erbuiten zitten, dan is het goedkoper, maar dat moet dan wel weer passen met je werk.
Het is goed maar duur leven in Sydney, openbaar vervoer is redelijk goed geregeld, genoeg parken en het strand in de buurt. Wij zitten 15 minuten van CBD, betalen 600 dollar in de week voor een 1 kamerappartement.
Dagelijkse boodschappen zijn vaak net wat duurder dan in NL. Overige kosten komen redelijk overeen.
Meer weten? PM maar....

Hoi, welkom :)

1. Wij hebben twee Sphynx katten.....
Nog 10 dagen

2. Hoe lang duurde het vanaf het eerste moment dat jullie alles in gang zette totdat jullie daadwerkelijk jullie spullen pakten en naar Australië gingen?
Lang.... Visum aanvraag heeft zo'n 14 maanden geduurd. Tegen de tijd dat die rond was, was de huizenmarkt Kwalitatief Uitermate Teleurstellend... We zitten nog hier maar dat geeft niet, ons plan A, B, C en D zijn allemaal verworpen. Maar Plan E houdt redelijk stand zover ;)

3. Mijn man en ik hebben allebei een universitaire achtergrond en via een korte test kwam ik op 85 punten op de puntentest. Ook heb ik een uitgebreidere versie ingevuld en wacht nog op antwoord. Hoe verhoudt dit zich tot het verstrekken van een visum?
No clue

4. Is het makkelijk werk te vinden in Australië/Moet je werk hebben voordat je daar naartoe gaat? We hebben ook gekeken naar Amerika, maar daar moet je eerst werk vinden en moet je werk vervolgens je visumaanvraag regelen (wat praktisch onmogelijk is), werkt dit hetzelfde voor Australië? Mijn man heeft een MA (American Studies) en een M.Ed. ik heb ook een M.Ed. Zouden we in Australië nog aanvullende cursussen moeten doen om er te kunnen lesgeven, net zoals in Amerika? Is er überhaupt behoefte aan non-natives die Engels lesgeven? Hoeveel verdien je als je full-time werkt als docent daar? En wat is een full-time baan in Australië, ik geef nu 28 lesuren.
No clue

5. We willen in een grote stad wonen, we zaten te denken aan Sydney of Brisbane. Waarom hebben jullie de stad gekozen waar je nu in woont? Welke stad zou je aanraden en waarom? Als we ernaartoe gaan hebben we sowieso een kindje, dus een 1-bedroom apartment gaat 'm niet worden.
Denk dat Janneke de meeste ervaring heeft in beide steden. Ik ken alleen Brisbane Airport ;)

Welkom op het forum!
Staat jullie beroep op de SOL? Heb je al gekeken op de website van de assessing authority of je positief geassesst zal worden voor het visum en hoe lang de assessment duurt?
Een 189 Skilled Independent visum heeft nu een korte verwerkingstijd maar met alles wat eromheen komt kijken en wat je allemaal moet doen voordat je de visumaanvraag in kunt dienen zit je toch al snel op 9 maanden. En dan moet je ook nog echt haast maken! Ga uit van zeker €7000 voor het visum en wat je ervoor moet doen (IELTS, vertalingen, notaris, skill assessment, medicals, etc). Plus dan nog de kosten voor de katten.
Is het dat allemaal waard voor 3 jaartjes?

Persoonlijk ben ik weg van Perth. Heerlijke stad met heerlijk weer en fijne mensen.

Back