zoektocht naar werk... ervaring met inschakelen headhunters?

Sjasje

Active Member
Hallo!

Wij zijn ons aan het oriënteren op emigreren naar Australie. (lees ik wil heel graag maar mijn man heeft bedenkingen)
En wat het grootste probleem is is dat mijn man bang is dat er geen werk is voor hem. Nu kreeg ik de tip om een headhunter in te schakelen om zo te kijken wat zijn kansen zijn.
Hebben mensen hier ervaringen mee?
Hij werkt als staf functionaris infomatie/ Information Intelligence officer bij een ziekenhuis ( of zoals hij het noemt 'is goed met Exel' ;) )

Groetjes!

Welkom Sjasje!

Of je werk vind hangt vooral af waar je je wilt vestigen, je eigen inzet en wat je vakgebied is. Veel Xpditers zorgen ervoor dat ze een spaarpotje hebben om wat tijd zonder werk te overbruggen, dat voorkomt een hoop stress. Mixed feelings hier over headhunters. Wij hebben contact gehad met verschillende partijen, maar vaak willen ze alleen tijd in je steken als ze een vacature open hebben staan. Dus schrijven op hun vacatures, bellen en dan zorgen dat je ze strikt voor een afspraak. Bij een volgende vacature kennen ze je dan. Mijn partner is zo aan een baan gekomen. Willekeurig bellen en vragen om een afspraak zette bij ons geen zoden aan de dijk.
Heb je al enig idee of je een visum kunt krijgen? Ik heb een tijdje een bureau gehad in ons shared office tussen een aantal kleinere recruitmentbureaus (IT en accountancy). Eerste vraag: heb je al een visum, anders was het gesprek gauw afgelopen. Maar er zijn wellicht mensen met andere ervaringen.

Welkom. Ik kan geen antwoord geven op je vraag, maar ga wel mee met de vraag van @Red dust Heb je al of kans op een visum? Want zonder visum geen baan.

Hoi bedankt voor de snelle reactie.
Nee we hebben nog geen visa :(
We moeten echt nog beginnen en mijn man moet dus een besluit nemen. de stap naar het onzekere is erg groot, vooral omdat wij geen groot spaarpotje zullen hebben. Al maak ik mij minder zorgen, voor mij zal er genoeg werk zijn (kinderopvang/ early childhood education)

Ik hoopte een beetje dat het een optie wat om via een hunter een soort van indicatie te krijgen of er überhaupt werk is. Beetje wat m2A deed voor ze stopten.

Als we gaan dan vertrekken we naar Adelaide. Hebben daar familie wonen.

Ik zou eerst kijken naar een visum inderdaad, dat is het belangrijkste! Doe anders de Visa Wizard op de officiele immigratiewebsite.

Dan weet je tenminste of je uberhaupt een kans hebt om te emigreren...

Hoi Sasje,

Wat leuk! Wij zitten een beetje in hetzelfde schuitje eigenlijk. Ik ben secondary school teacher en wil graag emigreren en manlief heeft nog bedenkingen.
We willen ook naar Adelaide toe! Wie weet komen we er tegelijk aan;)

Wat mijn man veel doet is gewoon op SEEK kijken of er banen in Adelaide zijn waar hij eventueel op kan solliciteren. Over het algemeen staan er altijd wel een paar vacatures in zijn vakgebied, wat hem een beetje gerust stelt.

Wij hebben de stappen als volgt gedaan:
Stap 1: checken visum. Dat lukt gelukkig op mijn werk en Engels. Hebben we met de visumcheck van visa4you gedaan en met de visa wizard (just to be sure;))
Stap 2: gesprek met visa4you over mogelijkheden, kosten en visumproces. Zo wordt het voor mij en vooral mijn man wat duidelijker en realistischer wat er allemaal bij komt kijken. Gesprek hebben we volgende week dus dat wachten we ff af.

Verder ben ik dagelijks op Xpdite om alles bij te lezen en me goed te orienteren. Vooral ook op de minder leuke kanten, zodat ik realistisch blijf en geen paradijs voor ogen heb;)

Hoi move 123,

Goed om te lezen dat ook jouw partner soms wat bedenkingen had.(en nu niet meer, dat geeft hoop haha)
Ik ga zeker eens kijken seeker!
Ik heb bij visa4you een visum check aangevraagd maar ze hebben het erg druk dus we wachten nog even af tot we een reactie krijgen.
Leuk dat jullie ook naar Adelaide willen. Zou leuk zijn als we een beetje samen door het hele aanvraag stuk zouden gaan. Maar ik gok dat jullie sneller zijn. Eerst moet m'n man het aandurven. Want het Is toch iets wat we samen moeten doen (maar ooh wat is het moeilijk om hem de tijd te geven en niet pushen hihi)

@Kim en katja: eerst visum dan baan is logisch. Maar m'n man wil eerst weten of er werk is voor een buitenlander tussen de aussie's (dus nog niet solliciteren) voordat hij zijn vaste baan durft op te geven. Hij is bang dat we straks niks vinden en dan, overdreven gezegd "onder een brug moeten slapen" (ofwel alle zekerheid hier opgeven voor onzekerheid is iets wat hij heel moeilijk vind.)

Denk dat het zien van vacatures op zijn werkgebied al veel twijfel weg kan nemen.

@Red wat voor bureau hebben jullie gehad?

Nou, mijn man is niet zo snel in beslissen dus het kan best nog even duren;) haha.
Ik roep sinds dat wij getrouwd zijn al dat ik wil emigreren en nu 5 jaar verder heb ik een visumgesprek erdoor gekregen. (niet om je te ontmoedigen trouwens;)) Dus ik begrijp heel goed dat het moeilijk is om niet te pushen. Al heb ik wel gemerkt dat op de momenten dat ik het 'losliet' en het er niet meer over had, hij er vaak juist over begon. Dit was voor mij (en hem) ook wel een bevestiging dat het een grotere optie is dan we dachten. En na onze vakantie 1,5 geleden stopt hij niet met het opbrengen van Australie, dus ik kan wel zeggen dat Australie zichzelf verkocht heeft aan hem.
Ik heb ook altijd gezegd dat ik alleen wil gaan als hij 100% vanuit zichzelf zegt dat hij wil gaan. Dus niet om mij een plezier te doen. Ik denk dat het dan namelijk nog moeilijker is voor hem als we daar eenmaal zijn. Je moet het echt willen, want zoals je op Xpdite al wel zult lezen, is het ook absoluut niet makkelijk om te emigreren (zowel het technische verhaal als het emotionele).

Maar qua visum zijn we eigenlijk net zo ver als jullie. We hebben nu alleen een oriënterend gesprek met via4you, maar ik hoop dat dit hem al wel wat meer duidelijkheid geeft.

Qua zekerheid is het wel lastig inderdaad, en ik denk dat je dit ook nooit volledig kan tackelen. Mijn man is ook nu op het punt dat hij zegt, de zekerheid kunnen we gewoon niet krijgen want je weet nooit wat er gebeurt en hoe het gaat lopen, maar hij is er klaar voor om het avontuur (en risico) aan te gaan. Ik denk dat dat ook het belangrijkste is. Want zekerheid komt er nooit, tenzij je een baan aangeboden krijgt (wat natuurlijk ook niet 100% zekerheid geeft, maar goed..)

Maar goed, we gaan zien hoe de toekomst loopt;) het is in ieder geval leuk om een beetje in hetzelfde schuitje te zitten.
Waar willen jullie ergens in Adelaide wonen? Wij zitten te denken aan de noordelijke suburbs, zoals Banksia Park (waar onze vrienden wonen), maar ook Gawler (dorp erboven) is een optie.

Als je zekerheid wilt hebben, dan moet je blijven waar je zit (al is dat tegenwoordig met alle ontslagrondes ook verre van zeker).
Emigratie is een stap in het onbekende. Een spaarpotje is natuurlijk altijd belangrijk. Niet alleen de visum aanvraag kost geld, maar ook het verhuizen zelf en dan een potje geld om de eerste paar maanden te overbruggen.

Zoals ik het lees is Sjasje overtuigd van een baan. Wellicht dat zij dan de hoofdaanvrager voor het visum moet worden.

Aussies zijn gesteld op lokale ervaring en als buitenlander moet je dus eerst een voet tussen de deur krijgen. Wellicht in eerste instantie ook bereid willen zijn om een stapje terug te doen qua inkomen en functie. Daarnaast is diploma validatie belangrijk.

Succes met jullie afwegingen. Ik denk dat inderdaad een gesprek met visa4you een goede eerste stap is.

@FritsC: ik zou inderdaad de hoofdaanvrager zijn en ik snap zijn angst ook wel, we hebben drie kleine kinderen dus hij voelt een grote verantwoordelijkheid. Met zijn tweetjes zou het een stuk minder spannend zijn. Financieel zouden we wel iets kunnen natuurlijk maar een vetpot wordt het niet (ik werk parttime en hij fulltime) scheelt wel dat de familie wil helpen (die zijn helemaal blij als wij ook komen. Zij zijn 3 jaar geleden vertrokken

@Move123 onze familie woont in happy Valley dus we zouden daar beginnen en oriënteren. We hebben twee jaar geleden een rondreis gemaakt van Sydney -Adelaide en week Perth. Maar precieze wijken hebben we toen niet bekeken.

Manlief probeert volgens mij hier nog om mij te laten settelen in ons dorp.

@Sjasje, ik snap de zorgen van je man (en jou). Maar je kan natuurlijk allerlei tijdelijke oplossingen bedenken. In eerste instantie inderdaad aankoppen bij de familie. Wellicht kan je tijdelijk in de grannyflat van je familie wonen om de kosten laag te houden tot jullie beiden een baan hebben. En zelf eerst full time werken als dat mogelijk is.
Veel succes! Het gaat zeker lukken :)

Even op een rijtje zetten wat er al genoemd is
1 visummogelijjkheden bekijken
2 kijken naar de mogelijkheden qua werk in jullie beider vakgebied
3 bereid zijn om aardig wat geld te investeren (visumkosten tussen 5000 en 10000 dollars) zodat je niet gelijk in de penarie zit, wanneer je geen baan kunt vinden binnen een half jaar
4 kosten van levensonderhoud bekijken (gas licht water maar ook verzekeringen en schoolkosten) kan je familie goed mee helpen
5 bereid zijn om een stap terug te doen, dus klein huisje, ander soort baan, laag op de ladder moeten beginnen, dat soort dingen
6 heel belangrijk, willen strijden om een baan, jij bent de buitenlander, dus bewijs je maar (reageren doen ze hier soms niet eens op een sollicitatie en vaak duurt een tijdje voordat je als je aangenomen bent, ook echt aan het werk bent, en inderdaad vragen ze ook vaak om locale ervaring.....) De zekerheden van de NL arbeidsmarkt heb je hier niet. Je krijgt een contract, maar ja, dan kunnen ze je nog zo maar ontslaan.
Casual en contract is hier niet zo'n groot verschil, er zijn natuurlijk wel verschillen, maar een uitkering etc dat is hier wel anders geregeld...
Ik heb bijvoorbeeld al 2 zaken lopen bij de ATO omdat mijn pensioen niet betaald is.
7 emogreren, huis en haard achter laten; familie achterlaten is een ervaring op zich
8 je komt natuurlijk in een geweldig mooi land te wonen, met geweldige vooruitzichten, elke land heeft voors en tegens; je moet er zelf wat van maken!

en inderdaad de moed erin houden de vrolijke kant ervan zien en 1000% zeker weten dat je er voor wilt gaan
in je eentje, met zijn 2 en of het hele gezin, bij twijfel niet inhalen....if you know what I mean ;)

HI Sjasje,

Wij hadden Visa4You, was bij ons 'om de hoek' in Drenthe. Onze emigratie is ook opgestart met mijn wens om terug te gaan naar Australië, het avontuur aan te gaan en opnieuw te beginnen. Wij hebben er een paar jaar de tijd voor genomen en dat gaf manlief de tijd om aan het idee te wennen. En nu wil hij echt niet meer terug! Zoals Katja & Frits al zeiden: zekerheid heb je hier niet, ook niet met een baan. Je staat zo op straat als er geen werk meer is. Maar zijn jullie hier al eens geweest?

Back