Zwanger, ausralie en echoscopie

geerjap

XPdite Sponsor
Heeee XPditers,

Zoals al vaker geschreven gaan we over een paar weken maar weer eens voor een paar weken naar australie om de tijd te overbruggen dat we definitief heen kunnen....
Nou weten we sinds een paar weken dat we waarschijnlijk met z'n vieren emigreren in plaats van met z'n drieen oftewel Geer van GEERJAP is voor de tweede keer zwanger!!!!  :up: :grin:
Nou is het allemaal nog heel vroeg in de zwangerschap en de eerste echo waarop echt wat te zien is, met twaalf weken, zouden we in australie willen laten doen.

Hoe gaat dit in australie? Zijn er enorme wachtrijen voor echo's of kun je op redelijk korte termijn een afspraak maken?
Doen ze dezelfde controles als in nederland, verdikte nekplooi, hartje enz....
Hoe wordt deze 12-weken echo eigenlijk genoemd in OZ?
Heeft er iemand misschien een website met een overzicht van echo-klinieken / ziekenhuizen...

Kort samengevat, alle tips zijn welkom om tijdens onze vakantie die 12 weken echo te kunnen laten doen...of misschien zijn er redenen om dit niet te doen???

Heel benieuwd naar jullie reacties....

GroetZ JAP van GEERJAP
 
Hey JAP

Gefeliciteerd man! Das leuk! Ben je ook al Australische namen aan het bedenken? ;-)

Groeten,

Leon

P.s. Nog niks gehoord van je Assessment bij IEAUS?
 
Dank je,

Nog niets gehoord van de engineers ik ren 's middags meteen naar de bus want het kan nooit meer lang duren...maar waarom doen ze er zo lang over....  :|
Het wordt zeker een engelse naam en het liefst australisch, ons zoontje heet ook Jayden Thomas, met voorbedachte rade een engelse naam, zeg maar...  :wink:

GroetZ

Jap van GEERJAP
 
Proficiat! goed zeg.

Leuk idee om dat in Australie te gaan doen.

Een echo is 'scan' of 'ultrasound'. Bij de plm 3 maanden noemen ze een echo 'ten week scan' of 'twelve week scan'. Ook bestaan een 'NT scan'. Bij een NT scan wordt ook gekeken naar Down (en andere zaken?). Sommige artsen maken standaard een echo bij de 10 weken, voorafgaand aan de NT scan. Dit kan per kliniek en per staat erg verschillen.

Zie de link hieronder. Weet niet of jullie hier in de buurt komen, maar in ieder geval staat er wel veel informatie op de site vermeld.
Het systeem zit in Australie iets anders in elkaar. Volgens mij is dit een voorbeeld van een instelling (in NSW) waar je gewoon naar toe kunt bellen om langs te komen. Misschien zit er iets dergelijks ook in SA (mogelijk met andere opties/procedures).

http://www.sufw.com.au/Services/ObstetricalUltrasound/NuchalTranslucency/tabid/119/Default.aspx

Succes!
 
Kan jullie absoluut geen hulp met de vragen geven, maar wil jullie toch heel erg hartelijk feliciteren! Geniet ervan!

Sacha
 
Gefeliciteerd natuurlijk  :balloons: :baby: :balloons:
En handig van die namen!
Dat wordt nog wat bij ons: west-afrikaanse namen zijn al moeilijk in het nederlands laat staan in het engels!

Heb je gedacht aan de verzekering? Worden er niet alleen behandelingen vergoedt die je niet van te voren wist? Of doe je gewoon alsof het niet bekend was voor je vertrok?

Succes en geluk!

Marika
 
Feli!!! Is het  niet zo dat een reisverzekering alleen maar spoedgevallen betaald? Geen idee wat een echo kost verder...
 
Ook van mij gefeliciteerd! :balloons2:

Ik neem aan dat je een pretecho bedoeld, want ik kan mij niet voorstellen dat een echo wordt vergoed vanuit je verzekering (tenzij spoed).

Mariette
 
Reisverzekeringen vergoeden alleen urgente medische kosten en hetzelfde geldt voor Medicare-voor-toeristen. Die echo zul je dus zelf moeten betalen en dat is niet goedkoop. Je moet toch wel denken aan  een paar honderd dollar.
Zulke dingen worden hier gedaan bij speciale klinieken, waar ze ook Rontgenfoto's maken. De wachttijden zijn meestal niet zo lang, denk aan een week of zo.
Maar als er geen medische noodzaak is, waarom dan moeilijk doen? Wacht gewoon lekker tot je weer thuis bent.

Groetjes,
Rixta
 
In Melbourne moest ik wel optijd een afspraak maken (6 weken van te voren zat de dichtsbijzijnde kliniek al vol). De echo was net als de NLse 12 weken echo (termijn, hartje, nekplooi, etc). Hier combineren ze de nekplooimeting overigens met een bloedtest om jouw risico's op een kindje met chromosomale afwijking nauwkeuriger te bepalen. Zowel de echo en de bloedtest zijn natuurlijk je eigen keuze. De kosten waren voor mij $175 voor de echo, waarvan ik geloof ik $100 terugkreeg van Medicare. Kan je dit claimen als vakantieganger bij Medicare onder reciprocal agreement? Het is niet echt iets wat kan wachten: 12 weken is 12 weken, en ik krijg ook alleen 'medisch noodzakelijke' zaken (ruim begrip) terug vanwege tijdelijk visum. De 20 weken echo was overigens in het ziekenhuis en werd volledig vergoed, maar dat is voor jullie minder interessant.
Succes en gefeliciteerd!

Edit: ik had wel een verwijzing van de huisarts (GP) nodig. Voor de duidelijkheid: ik val ook onder de Visitor Medicare regeling, de kosten waren niet honderden dollars en ik kreeg wel een aardig deel terug. En je kan niet wachten tot je thuis bent (tenzij dat de week erna is) de meting moet dan gebeuren of helemaal niet. Of het medisch noodzakelijk is, is een persoonlijke opvatting en ik denk dat Medicare dat respecteert (gezien ze vergoeden). Ik weet niet of er een verschil is tussen een visitor voor een paar weken en een paar jaar.
 
Bedankt voor alle leuke reacties en tips, jullie weten dit nu eerder dan onze beste vrienden het is immers allemaal nog pril....

Ondertussen heb ik me suf gegoogled maar kan niet echt een lijst met adressen of ziekenhuizen vinden waar ik makkelijk contact mee kan zoeken, buiten Adelaide dan, maar de kans dat we daar zijn tegen die tijd is nog best klein...

Ik probeer het dus gewoon nog een keer, heeft iemand misschien een tip hoe ik aan meer informatie over echoscopie in australie kan komen en met name voor SA...info, adressen, goede/slechte ervaringen....enz

Thanks again

Jap van Geerjap
 
Is deze lijst iets? (Misschien is het makkelijker Australisch spul te googlen binnen Australië?).

A.
Queen Elizabeth Hospital
- www.tqeh.sa.gov.au - (08) 8222 6000
B.
Wakefield Hospital
- www.calvarysa.com.au - (08) 8405 3333
C.
The Memorial Hospital
- maps.google.com.au - (08) 8267 3200
D.
Calvary Health Care Adelaide
- www.calvarysa.com.au - (08) 8239 9100
E.
Women's & Children's Hospital
- www.wch.sa.gov.au - (08) 8226 8777
F.
St. Andrews Hospital
- www.stand.org.au - (08) 8408 2111
G.
Burnside War Memorial Hospital
- www.burnsidehospital.asn.au - (08) 8202 7222
H.
Fullarton Private Hospital
- www.fullartonprivate.com.au - (08) 8272 0233
I.
North Eastern Community Hospital
- www.northeasternhospital.com.au - (08) 8337 7200
J.
College Grove Rehabilitation Hospital
- maps.google.com.au - (08) 8168 5700
 
Back
Top