Zwanger in Australie op 461 visa (NZ partner) - consequenties en rechten?

Rosanna

New Member
Hallo!

Vraagje over zwangerschap in Australie.
Ik ben inmiddels al bijna 5 jaar in Australie, eerst bijna twee jaar op WHV, sinds drie jaar op huidige partner visum.
Mijn partner is kiwi en ik heb een temporary residency (461 voor 5 jaar).
Hij is geen citizen en heeft een 444 visum. We zijn (nog) niet getrouwd, en hij heeft dubbele nationaliteit (half Nederlands incl paspoort).

Nu willen we binnenkort proberen zwanger te worden. Ik heb Medicare en private health insurance waarvan ik tegen die tijd de 12 maanden wachttijd heb gehad.
Nu vraag ik me af wat a) dit voor consequenties heeft voor de baby qua nationaliteiten, en b) of ik recht heb op enige vorm van 'kinderbijslag'?

Wat ik tot zover kan vinden is dat onze baby NZ citizen zou zijn ook bij geboorte in Aus. Klopt dit? En kunnen we dan wel ook Nederlandse nationaliteit aanvragen?

Het lijkt erop dat ik geen recht heb op paid parental leave op een 461... of zijn er andere mogelijkheden?

Ben benieuwd of iemand suggesties heeft, alvast bedankt!
 
Hallo!

Vraagje over zwangerschap in Australie.
Ik ben inmiddels al bijna 5 jaar in Australie, eerst bijna twee jaar op WHV, sinds drie jaar op huidige partner visum.
Mijn partner is kiwi en ik heb een temporary residency (461 voor 5 jaar).
Hij is geen citizen en heeft een 444 visum. We zijn (nog) niet getrouwd, en hij heeft dubbele nationaliteit (half Nederlands incl paspoort).

Nu willen we binnenkort proberen zwanger te worden. Ik heb Medicare en private health insurance waarvan ik tegen die tijd de 12 maanden wachttijd heb gehad.
Nu vraag ik me af wat a) dit voor consequenties heeft voor de baby qua nationaliteiten, en b) of ik recht heb op enige vorm van 'kinderbijslag'?

Wat ik tot zover kan vinden is dat onze baby NZ citizen zou zijn ook bij geboorte in Aus. Klopt dit? En kunnen we dan wel ook Nederlandse nationaliteit aanvragen?

Het lijkt erop dat ik geen recht heb op paid parental leave op een 461... of zijn er andere mogelijkheden?

Ben benieuwd of iemand suggesties heeft, alvast bedankt!
Je toekomstige kind zal niet direkt Australian citizenship verkrijgen aangezien jullie beide op een temporary visa zijn. Wat ik wel heb gevonden is dat als het kind de eerste 10 jaar in Australie heeft gewoond dat het dan wel Ozzie kan worden.

Of het de NZ nationaliteit krijgt hangt af van hoe je partner dat heeft verkregen. Als hij in NZ was geboren, dan is er geen probleem. https://www.dia.govt.nz/Services-Citizenship-New-Zealand-Citizenship-by-Descent?OpenDocument.

Het kind zal zeker de NLse nationaliteit van jou krijgen.

Ook voor social security eligibility gelden beperkingen. Voor hem geldt dat als hij voor 2001 in Oz was gekomen dat hij wel in aanmerking zou kunnen komen, maar anders niet.

Omdat ik niet alles over jullie weet zou ik aanraden om zelf eens te googlen.
 
Check ook of op een tijdelijk visum Medicare je bevalling in het ziekenhuis dekt. Dit is niet altijd het geval en als zij het niet dekken kan het zijn dat jullie voor de kosten opdraaien ook al heb je een private health verzekering.

Zo moesten vrienden van mij voor de ziekenhuiskosten van hun bevalling opdraaien omdat zij op een tijdelijk visum (457?) in Australië waren. Weet alleen niet de specifieke omstandigheden en of het op jullie van toepassing zou kunnen zijn. Weet wel dat het zo'n $10,000 was...

Succes ermee!
 
Check ook of op een tijdelijk visum Medicare je bevalling in het ziekenhuis dekt. Dit is niet altijd het geval en als zij het niet dekken kan het zijn dat jullie voor de kosten opdraaien ook al heb je een private health verzekering.

Zo moesten vrienden van mij voor de ziekenhuiskosten van hun bevalling opdraaien omdat zij op een tijdelijk visum (457?) in Australië waren. Weet alleen niet de specifieke omstandigheden en of het op jullie van toepassing zou kunnen zijn. Weet wel dat het zo'n $10,000 was...

Succes ermee!
Goed punt. Het lijkt er inderdaad op dat de Medicare of basis van de reciprocal agreement is verkregen, wat mogelijk geen bevallingen dekt. Je zou dan moeten uitzoeken wat de private health verzekering dekt en dan in een private hospital bevallen; ook even uitzoeken wat er dan gedekt is bij complicaties waarvoor je uiteindelijk toch naar het publieke ziekenhuis moet.
 
Goed punt. Het lijkt er inderdaad op dat de Medicare of basis van de reciprocal agreement is verkregen, wat mogelijk geen bevallingen dekt. Je zou dan moeten uitzoeken wat de private health verzekering dekt en dan in een private hospital bevallen

Zelfs dan is t de vraag of je private health care 't dekt omdat zij over t algemeen alleen een deel dekken van de extra kosten nadat je Medicare deel is betaald aan t privé ziekenhuis via hen...

En hou er inderdaad rekening mee dat privé klinieken geen "emergencies" aan kunnen dus dat je in dat geval dan alsnog naar een algemeen ziekenhuis zou moeten met ambulance.
 
Zelfs dan is t de vraag of je private health care 't dekt omdat zij over t algemeen alleen een deel dekken van de extra kosten nadat je Medicare deel is betaald aan t privé ziekenhuis via hen.
Dat is niet correct. Wanneer je naar het prive ziekenhuis gaat wordt er helemaal niets door Medicare betaald (dat is precies de bedoeling van dat prive-gedoe, de kosten beperken). Het ziekenhuis wordt gedekt door je prive verzekering nadat je je excess hebt betaald. De obstetrician kies je zelf en dan kies je er dus eentje die door je verzekering wordt betaald. De anaesthetist kan wel of niet door je verzekering betaald worden, dat is een beetje geluk hebben. 4 jaar geleden is mijn vrouw prive bevallen en kostte het ons alleen de excess.
 
Nederlandse Kinderbijslag krijg je alleen als je in Nederland sociale premies betaalt

Is dit je eigen ervaring? (Niet bijdehand bedoelt maar puur intresse) wat wij hebben kunnen vinden is dat je gewoon nl kinderbijslag krijgt! Doordat nl met aus een verdrag heeft!
 
Dat is niet correct. Wanneer je naar het prive ziekenhuis gaat wordt er helemaal niets door Medicare betaald (dat is precies de bedoeling van dat prive-gedoe, de kosten beperken). Het ziekenhuis wordt gedekt door je prive verzekering nadat je je excess hebt betaald. De obstetrician kies je zelf en dan kies je er dus eentje die door je verzekering wordt betaald. De anaesthetist kan wel of niet door je verzekering betaald worden, dat is een beetje geluk hebben. 4 jaar geleden is mijn vrouw prive bevallen en kostte het ons alleen de excess.

Ah okay goed om te weten, dat is namelijk wel zo voor algemene procedures, vandaar. Het enige voordeel is dat je sneller wordt geholpen, maar je draait wel voor de "gap fee" op... al met al weinig voordeel dus. Dat is tenminste mijn ervaring meerdere keren.

Thnx
 
Last edited:
Bedankt voor de adviezen! Heb vorig jaar m'n private health aangepast naar een specifieke verzekering die alles bevalling gerelateerd dekt, maar zal voor de zekerheid nog even navragen of mijn temporary residency daar nog op van invloed is. Kan inderdaad zomaar aardig in de cijfers lopen...

Zal me nog eens beter verdiepen in dubbele nationaliteiten. Ik kwam inderdaad ook uit op Australisch citizenship na tien jaar, maar vroeg me af of de nationaliteit dan automatisch Nieuw Zeelandse is.. Blijft tricky!

We lijken inderdaad een beetje in t midden te vallen qua parental leave payments etc, mijn partner is een paar jaar na 2001 hier gekomen. En inderdaad niks via Nederland, al zou ik dat ook niet verwachten als je al > 5 jaar uitgeschreven bent in Nederland. Helaas!
 


OFX
Back
Top