Zwanger, Medicare en Zorgverzekering

Kim

New Member
Beste allemaal,

Het zou geweldig zijn als jullie me kunnen verder helpen.

De situatie ik als volgt:
April 2012 kreeg mijn man een mooie baan aangeboden in Australie en ook al hadden voor die tijd nooit bewust overwogen in Australie te gaan wonen, leek het ons een geweldige kans. Na de aanvraag van het visum bleek dat ik zwanger was, geweldig nieuws en voor ons geen reden om onze Australie-plannen te wijzigen.

Maar met ons vertrek uit Nederland is per 1 augustus 2012 onze zorgverzekering beëindigd en voor private health insurance in Australie geldt een wachttijd van 12 maanden mbt zwangerschap. Wel kwamen we in aanmerking voor reciprocal health care van Medicare, gebeld met Medicare en die zagen geen probleem mbt de zwangerschap.

Bij aankomst hebben we hebben ons dus ingeschreven bij Medicare en daar dacht ik het de situatie mee geregeld te hebben. We zijn bij Medicare "verzekerd" voor de ziektekosten tot de einddatum op onze EHIC-pas (31 jan 2012) en ik ben op 12 december uitgerekend.

Maaaar nu las ik bij toeval een stukje van het College van Zorgverzekeringen in Nederland. En daaruit maak ik op dat Medicare de kosten die ik in Australie maak weer gaat verhalen op mijn zorgverzekering in Nederland.... die ik dus niet meer heb.... Klopt dit?? En betekent dit dat ik dan alsnog alle kosten voor controles en bevalling moet gaan betalen?

Is er iemand die ervaring heeft met kosten die Medicare aan de NL zorgverzekeraar heeft doorberekend???

Ik heb er het hele weekend al slecht van geslapen en advies is meeeeeer dan welkom!!

Alvast bedankt...

Kim
 
Voor zover ik weet gaat Medicare geen kosten verhalen op "jouw" nederlandse verzekering omdat ze gewoonweg ook niet (kunnen) weten waar je verzekerd bent. Ook omdat je geen verzekering hebt.
En ging dit over jouw Visa? Of ging het over een studentenvisa (die moeten nl nog wel een verzekering overzee hebben)

Heb je echt Medicare gelezen of was het Medibank (dat is nl een prive verzekering)

http://www.humanservices.gov.au/cus...eements/health-care-for-visitors-to-australia

Hoop dat je er iets aan hebt :)
 
Volgens mij is je EHIC pas alleen maar geldig als je een lopende verzekering in Nederland hebt .

De EHIC vraagt u aan via www.ehic.nl. De kaart is persoonsgebonden en kosteloos. U heeft de kaart binnen vier werkdagen in huis. De EHIC-pas is drie jaar geldig. De pas is alleen geldig zolang u (bij OHRA) verzekerd bent.....

Op de achterkant van uw VGZ Zorgpas vindt u de vervaldatum van uw Europese Gezondheidskaart (EHIC-pas). Uw kaart is alleen geldig wanneer u ook bent verzekerd bij VGZ. Gebruikt u de kaart en bent u niet verzekerd bij VGZ? Dan kunnen we achteraf de kosten op u verhalen....

Wellicht ben je verzekerd bij Medicare onder een andere sub categorie?
 
Back
Top