Australische belastingen: income & capital gains

GreenBrown

New Member
Er zijn veel topics over de afhandeling (of niet  :roll:) van de NL belastingzaken als je naar Ozzie emigreert. Maar veel over de Australische belastingen ben ik niet tegengekomen in een search, of ik heb niet goed gezocht. Anyway het lijkt mij wel een goed idee om een nieuwe topic te starten.

Natuurlijk begin je bij:

http://www.ato.gov.au/ (Australische belastingdienst) en bij http://en.wikipedia.org/wiki/Income_tax_in_Australia (WiKi).

Dat is toch wel lastig ondanks mijn 7.5 voor de IELTS  :p omdat het zo'n typisch staaltje van belastingjargon is. Verder ben ik er achter gekomen dat de staat waarin je woont ook nog eigen belastingen heeft zoals bij het kopen van een huis (stamp duty).
In Nederland kennen we 3 categorieen belastingen (voor personen): box 1, box 2, box 3.

Is in Australie inderdaad de indeling alleen 'income' en 'capital gains'? Wat is het algemeen de belastingdruk? Wat zijn jullie ervaringen?
 
Op het oude portal stond een artikel over belastingen in Oz. Maar door de recente aanpassingen (van het portal) is dat nog niet bijgewerkt/toegankelijk.

In het algemeen is de belasting/premie druk in Australie 10 - 25% lager dan in NL (afhankelijk van de hoogte van je inkomen). Maar dan praten we over de overheids heffingen. Als je dezelfde sociale bescherming wilt hebben (arbeidsongeschiktheids en evt. werkloosheids dekking) als in Nederland moet je dat allemaal prive - tegen forse premies - bijverzekeren. Dus een echte vergelijking is erg moeilijk.

Verder is hypotheek rente in Australie niet aftrekbaar, tenzij je een hypotheek hebt op een beleggings pand. Dat laatste komt in Oz veel vaker voor dan in NL. Veel mensen hebben meer dan een huis en verhuren dat als beleggingsobject - als onderdeel van de oude dags voorziening. Want ook pensioen is heel anders geregeld dan in NL. Maar dat is een verhaal apart....

Beleggingswinst op aandelen, verkoop onroerend goed enz. (in NL niet afzonderlijk belast anders dan in box 3) is in Australie - bij realisatie - wel belast. Echter weer met uitzondering van de "capital gains" op de door jezelf bewoonde woning.
 
[quote author=-+henk+- link=topic=8282.msg109245#msg109245 date=1201426983]
Op het oude portal stond een artikel over belastingen in Oz. Maar door de recente aanpassingen (van het portal) is dat nog niet bijgewerkt/toegankelijk.
[/quote]

Binnenkort zijn de artikelen van de oude portal weer te lezen.
 
Ik ben benieuwd naar de 'oude' info.

Begrijp ik het goed dat Australie geen vermogensbelasting kent maar alleen op winst je met dat vermogen maakt?
 
[quote author=GreenBrown link=topic=8282.msg109250#msg109250 date=1201432344]
Ik ben benieuwd naar de 'oude' info.

Begrijp ik het goed dat Australie geen vermogensbelasting kent maar alleen op winst je met dat vermogen maakt?
[/quote]

Ja, alleen de opbrengst (rente, dividend, huur) is belast en de reeele waardestijging bij realisatie (inflatie, afschrijving, onderhoudskosten enz. kunnen binnen tamelijk complexe regels worden meegerekend). De belastingwetgeving in NL is ingewikkeld - in Oz is het nog behoorlijk complexer (vind ik). Daarbij komt dat er per staat verschillende belastingsoorten zijn, bijv. voor onroerend goed.

Wat nog niet genoemd is is de "fringe benefit" tax: de belasting op voordelen uit dienstbetrekking (auto van de zaak, maaltijden enz.). Dit is - net als de capital gains tax feitelijk onderdeel van de inkomstenbelasting, maar dan weer een ander hoofdstuk.

Overigens is de web site van de ATO (Australian Tax Office) naar mijn mening bijzonder goed en zeer informatief.
 
Bedankt Henk. In NL heb ik een boekhouder die mijn belastingen doet (sinds ik een eenmanszaak heb) en in Australie ga ik daar ook zeker gebruik van maken. Tot nu toe heeft het mij alleen maar geld opgeleverd..en ook veel minder irritatie en gedoe!
 
Wat gaat dat trouwens ongeveer kosten als je als particulier een dergelijke boekhouder gaat inhuren voor dit soort belastingzaken? Mijn pa is wel bekend met het Nederlandse belastingsysteem, maar die is natuurlijk, zoals ook al aangegeven, heel anders dan de Australische.

Ik hoorde dit toen van een Nederlandse collega in Australië, dat zij en haar man in Sydney een mannetje hadden die dit soort zaken voor hun regelde.
 
In NL betaal ik 35 euro/uur. Ik ken iemand in SA die zo'n 'mannetje' heeft en zal eens vragen wat hij kwijt is in ozzie dollars.
 
Ik vrees dat ik ook zo'n mannetje nodig ga hebben. Goed dat ze er zijn.

Ik heb nu al problemen mbt belastingen, in verband met veel werken, studiefinanciering, etc. etc.
 
Wij moesten 100 dollar betalen bij zo'n "mannetje". Dit geld kan je als je het volgende jaar weer laat doen van de belasting aftrekken. :up:
 
Als je situatie niet bijzonder ingewikkeld is dan is het electronische programmaatje van de ATO toch wel heel bruikbaar. Daarvoor zou je je die 100 dollar heel goed kunnen besparen...

Heb je te maken met zaken als investment properties, eigen zaak etc, zelf je superfonds creeren en managen, dan zou het wel handig zijn om een accountant (of 'mannetje') te hebben daarvoor ...

NB: Slechts mijn mening he... ;-)
 
[quote author=perthpete link=topic=8282.msg109528#msg109528 date=1201691655]
Als je situatie niet bijzonder ingewikkeld is dan is het electronische programmaatje van de ATO toch wel heel bruikbaar. Daarvoor zou je je die 100 dollar heel goed kunnen besparen...

Heb je te maken met zaken als investment properties, eigen zaak etc, zelf je superfonds creeren en managen, dan zou het wel handig zijn om een accountant (of 'mannetje') te hebben daarvoor ...

NB: Slechts mijn mening he... ;-)
[/quote]

Swah, agree!

En nog een toevoeging:
De taxpack die je elk jaar kunt verkrijgen rond juli/augustus geeft een heel duidelijke uitleg over hoe en wat. Als je de eerste keer aangifte doet in Oz en je hebt nog geen exotische dingen gedaan op financieel gebied dan loont het om dit boekwerk eens helemaal door te lezen en zelf je aangifte te doen, erg leerzaam.

:up:
 
Is het in Australie ook zo dat je je belasting moet opgeven, ze kijken of je teveel/teweinig hebt betaald, en dat er dan een aanslag komt?
 
[quote author=Luuk link=topic=8282.msg109535#msg109535 date=1201693222]
Is het in Australie ook zo dat je je belasting moet opgeven, ze kijken of je teveel/teweinig hebt betaald, en dat er dan een aanslag komt?
[/quote]

Je moet elk jaar aangifte doen en normaliter krijg je dan geld terug.
Guess what? Dit krijg je dan na pakkumbeet 2 weken op je bank account gestort.
En daar worden wij hollanders natuurlijk heel vrolijk van.
Men zegt wel eens dat Oz een bureaucratisch land is, maar sommige dingen zijn zo heerlijk straight forward.

:cool:
 
Hoi

Ik heb een vraag:

Ik heb nu een tijdelijke baan (Casual Work) in een Newsagency. Toen ik daar begon met werken heb ik een ATO-formulier ingevuld, en daar kon ik op aangeven dat ik bij deze werkgever de eerste 6000 dollar belastingvrij kon verdienen.

Wekelijks krijg ik keurig mijn Pay Advice, maar hier staat wel telkens PAYG Withholding op, wat toch telkens zo'n 10 - 15% van het brutto inkomen is. Klopt het dat de PAYG (wat is dit eigelijk, Pay As You Go?) er wel vanaf gaat? De ATO-site heeft mij nog geen duidelijkheid kunnen verschaffen.

Groeten Vanessa
 
De PAYG (Pay As You Go) inhouding door de werkgever is vergelijkbaar met de loonbelasting in NL: dus feitelijk een voorheffing op de uiteindelijk te betalen inkomsten belasting. Aan het eind van het belasting jaar (dat is dus per 1 juli a.s.) kun je een aangifte formulier invullen. Op basis daarvan wordt je uiteindelijke inkomstenbelasting berekend en als je teveel betaald heb ( resp. er teveel is ingehouden)  krijg je dat netjes terug (en veeeel sneller dan in NL  :smile: meestal al met een week of wat.)
Hoeveel inkomstenbelasting je uiteindelijk moet betalen hangt af van o.a. of je het hele jaar belastingplichtig geweest bent in Australie, en van de hoogte van je inkomen (tot $ 6000 - beetje afhankelijk van partner inkomen) betaal je niks.
 
Back
Top