Belasting & verzekeringen in NL

NJS

New Member
Hi allen,

Mijn vriend en ik gaan vanaf december voor een jaar tot twee jaar naar Australië verhuizen. Ik blijf wel voor een aantal uur voor mijn Nederlandse werkgever werken en ook ingeschreven staan op een Nederlands adres. Mijn vriend gaat voor een Australische werkgever werken.
Wij vragen ons af of we in Nederland nog onze zorgverzekering moeten aanhouden? En hoe het zit voor mij als ik voor zowel een Nederlandse als Australische werkgever werk. Moet ik dan voor beide werkgevers belasting betalen? Moet ik dan mijn loonheffingskorting in NL juist aan- of uitzetten?

Dank en groet,
Nienke
 
Hi allen,

Mijn vriend en ik gaan vanaf december voor een jaar tot twee jaar naar Australië verhuizen. Ik blijf wel voor een aantal uur voor mijn Nederlandse werkgever werken en ook ingeschreven staan op een Nederlands adres. Mijn vriend gaat voor een Australische werkgever werken.
Wij vragen ons af of we in Nederland nog onze zorgverzekering moeten aanhouden? En hoe het zit voor mij als ik voor zowel een Nederlandse als Australische werkgever werk. Moet ik dan voor beide werkgevers belasting betalen? Moet ik dan mijn loonheffingskorting in NL juist aan- of uitzetten?

Dank en groet,
Nienke
Hooi Nienke,

Volgens de NL overheid mag je niet ingeschreven blijven in NL als je NL langer dan 8 maanden verlaat. Op straffe van een boete!

De zorgverzekering volgt deze 8-maandenwet (hangt af van de zorgverzekeraar wanneer precies) en soms automatisch als je je uitschrijft bij de gemeente.

Misschien zijn jullie in dat geval eligible voor Medicare.

En als je niet in aanmerking komt voor Medicare, moet je een expatverzekering afsluiten.

Je bent belastingplichtig in het land waar je het langst per jaar woont
 
Last edited:
Interessant onderwerp! Zoals het nu lijkt, ga ik (Arjan). gedeeltelijk in loondienst blijven voor een Nederlandse baas, en gedeeltelijk zzp’er worden (waarbij ik heb begrepen dat ik me dan bij de aus. Chamber of Commerce moet inschrijven).

Het kan nog veranderen, dus (ik) duik vooral niet in alle boekenkasten voor info!

Maar ik ben er eigenlijk al wel mee bezig of ik niet in NL verplicht ben me te verzekeren voor de Zorgverzekering, omdat ik (ook) uit NL inkomen heb. Volgens mij was het criterium voor de verplichting namelijk: óf je woont in NL, óf je hebt inkomen uit NL.

Heeft iemand jeukende zin om hier toch al iets over te zeggen? :)

Groetjes!
 
Scratch, scratch:

"Is het in Nederland verplicht om een zorgverzekering te hebben?
Iedereen die IN Nederland woont of werkt, is verplicht een zorgverzekering af te sluiten."

Het cruciale begrip hier is IN Nederland.

Volgens mij weet @afterbang hier meer van, als ik me niet vergis.
 
Scratch, scratch:

"Is het in Nederland verplicht om een zorgverzekering te hebben?
Iedereen die IN Nederland woont of werkt, is verplicht een zorgverzekering af te sluiten."

Het cruciale begrip hier is IN Nederland.

Volgens mij weet @afterbang hier meer van, als ik me niet vergis.
Ik werk IN Australië. (Hays recruitment) De eindklant zit in NL. Ik werkte al voor die klant in NL. Maar Hays is hier een vehikel om dat de NL toko niet 1 op 1 met ZZP-ers werkt.

Dus ik ben voor de belastingen een Australische arbeider voor Hays op een 0-uren contract. Elk uur wat ik maak betaald Hays aan mij en zij berekenen het door aan de NL vestiging.
 
Interessant onderwerp! Zoals het nu lijkt, ga ik (Arjan). gedeeltelijk in loondienst blijven voor een Nederlandse baas, en gedeeltelijk zzp’er worden (waarbij ik heb begrepen dat ik me dan bij de aus. Chamber of Commerce moet inschrijven).

Het kan nog veranderen, dus (ik) duik vooral niet in alle boekenkasten voor info!

Maar ik ben er eigenlijk al wel mee bezig of ik niet in NL verplicht ben me te verzekeren voor de Zorgverzekering, omdat ik (ook) uit NL inkomen heb. Volgens mij was het criterium voor de verplichting namelijk: óf je woont in NL, óf je hebt inkomen uit NL.

Heeft iemand jeukende zin om hier toch al iets over te zeggen? :)

Groetjes!
Ik weet niet, als het zo is, of er een inkomens grens aan zit. Maar zolang miss Rolls nog werkte onder haar Nederlandse contract hadden we recht op zorgverzekering. Dit betekende in ons geval (kan meteen ook nadelig zijn) als er wat zou gebeuren, er gerepatrieerd wordt om de zorg te verlenen.
En dat betekent onnodig kosten als het de moeite niet waard is om terug te reizen omdat je dan verzekering betaald die je voor "kleinere zaken" niet gebruikt of efficiënt is.
Op het moment dat je niet woonachtig en of werkzaam bent in Nederland heb je geen recht/plicht meer op zorgverzekering.

Miss Rolls is gewoon in loondienst. Of er verschillen zijn, contractvorm oid tussen zzp en of loondienst met betrekking tot zorgverzekering recht/ plicht dat weet ik niet.

Volgens mijn logische gedachte ben je straks als "Aussie" ZZPer niet verplicht of heb je recht op zorgverzekering in nl.
 
Last edited:
Scratch, scratch:

"Is het in Nederland verplicht om een zorgverzekering te hebben?
Iedereen die IN Nederland woont of werkt, is verplicht een zorgverzekering af te sluiten."

Het cruciale begrip hier is IN Nederland.

Volgens mij weet @afterbang hier meer van, als ik me niet vergis.
*zalf*

Ik werk IN Australië. (Hays recruitment) De eindklant zit in NL. Ik werkte al voor die klant in NL. Maar Hays is hier een vehikel om dat de NL toko niet 1 op 1 met ZZP-ers werkt.

Dus ik ben voor de belastingen een Australische arbeider voor Hays op een 0-uren contract. Elk uur wat ik maak betaald Hays aan mij en zij berekenen het door aan de NL vestiging.
Aaaah zo! Dus.. geen enkele reden voor een Nederlandse zorgverzekering meer?

Ik weet niet, als het zo is, of er een inkomens grens aan zit. Maar zolang miss Rolls nog werkte onder haar Nederlandse contract hadden we recht op zorgverzekering. Dit betekende in ons geval (kan meteen ook nadelig zijn) als er wat zou gebeuren, er gerepatrieerd wordt om de zorg te verlenen.
En dat betekent onnodig kosten als het de moeite niet waard is om terug te reizen omdat je dan verzekering betaald die je voor "kleinere zaken" niet gebruikt of efficiënt is.
Op het moment dat je niet woonachtig en of werkzaam bent in Nederland heb je geen recht/plicht meer op zorgverzekering.

Miss Rolls is gewoon in loondienst. Of er verschillen zijn, contractvorm oid tussen zzp en of loondienst met betrekking tot zorgverzekering recht/ plicht dat weet ik niet.

Volgens mijn logische gedachte ben je straks als "Aussie" ZZPer niet verplicht of heb je recht op zorgverzekering in nl.
Dankjewel :)

Jullie allemaal, trouwens.
 
Hi allen,

Mijn vriend en ik gaan vanaf december voor een jaar tot twee jaar naar Australië verhuizen. Ik blijf wel voor een aantal uur voor mijn Nederlandse werkgever werken en ook ingeschreven staan op een Nederlands adres. Mijn vriend gaat voor een Australische werkgever werken.
Wij vragen ons af of we in Nederland nog onze zorgverzekering moeten aanhouden? En hoe het zit voor mij als ik voor zowel een Nederlandse als Australische werkgever werk. Moet ik dan voor beide werkgevers belasting betalen? Moet ik dan mijn loonheffingskorting in NL juist aan- of uitzetten?

Dank en groet,
Nienke
Hoi Nienke en vriend.

Nog even een tip. (geen financieel advies ;-) )
Wij zijn vanaf half feb geemigreerd (4 jaar visum).
Waar wij een beetje mee hebben zitten kloten is dat we geld nodig hadden in Australie om een auto te kopen.
je moet dan geld omzetten van NL naar AUS.
Daarbij zou het prettig zijn als je de beste koers kan pakken en dat het snel omgezet wordt.
Ik heb tot half mei gekeken welke aanbieder de beste koers had en kwam eigenlijk iedere keer bij revolut uit.

op 10 euro maakt het niet uit, maar zeker bij de grotere uitgaven scheelt het best veel.
Wat wij inmiddels doen als we grotere bedragen moeten overschrijven.

Ik heb een NL revolut account geopend (betaal ca 8 euro pm volgens mij).
mijn vriendin heeft een AUS revolut account geopend(de gratis versie).
Ik doe de koers conversie van EUR naar AUD in mijn account(niet in het weekend anders betaal je alsnog een toeslag).
en vervolgens maak ik de AUD vanaf mijn revolut account over naar het revolut account van mijn vriendin.
Hier zitten verder geen kosten aan en je hebt het bijna gelijk op je revolut account in Aus staan.
vervolgens kun je het daarna overmaken naar je Aus bankrekening, dit is ook vrij snel binnen(binnen een half uur over het algemeen).
Ik zal hier nog een keer een post over plaatsen wat onze ervaringen zijn, maar dacht zal dit in ieder geval vast aangeven.

Nogmaals geen finacieel advies, maar iets waar wij tegenaan liepen ;-).
succes met al het regelen.
Waar gaan jullie naartoe?

groeten

Michiel
 
Back
Top