Cost of Living Adelaide vs Perth vs Brisbane

Zwerver

Moderator
Hi,

Hilde en ik zijn nog steeds zoekende als het gaat om de plek waar wij willen gaan wonen als we ons visum hebben. Als we uit gaan van:

Niet in NSW (met IT banen en studeren kom je dan automatisch in Sydney uit)
Niet in VIC (met IT banen en studeren kom je dan in Melbourne uit)
Niet in NT (sorry Jake, to bloody humid)

Dan blijven over SA/WA/QLD.

Aangezien Hilde haar master wil halen in Australie en ik in eerste instantie niet al te ver wil reizen naar mijn werk, kom je dan uit op Adelaide, Perth en Brisbane. Nu ben ik al een tijdje aan het zoeken om een redelijke Cost Of Living vergelijking te maken en vond ik voor Perth het volgende:

(via http://www.aussiemov...us/costlive.asp )

Mortgage $460
Other housing costs $175
Healthcare $58
Pet care $10
Schooling $164
Cars $154
Food Shopping $300
Drinks, snacks & Eating Out $50
Sport & Recreation $48
Total $1,419

En dat ging dan over 4 personen, waarvan twee kinderen dus ik ga uit van een total van $1419*2/3 = $946,00 per week. Nou zullen we in het begin een stuk lagere huiskosten hebben (want geen koophuis) en genoegen nemen met een stuk minder car-costs (want maar 1 auto ipv 2), maar het lijkt me een redelijke indicatie. Klopt dat?


Voor Adelaide en Brisbane ben ik nog aan het zoeken, maar als ik de volgende PDF pak van Austats dan kom ik uit op:

Perth: $946
Adelaide: Perth / 98.4 * 98.58 IS $946 / 98.4 * 98.58 = $947.73
Brisbane: Perth / 98.4 * 97.66 IS $946 / 98.4 * 97.66 = $938.89

[sub]De indexes (98.4 voor Perth, 98.58 voor Adelaide en 97.66 voor Brisbane) zijn gemiddeldes van de indexes voor:[/sub]
[sub]
[/sub]
[sub]Food[/sub]
[sub]Alcohol en tabaco[/sub]
[sub]Clothing and food ware[/sub]
[sub]Household stuff[/sub]
[sub]Health[/sub]
[sub]Transportation[/sub]
[sub]Communication[/sub]
[sub]Recreation[/sub]
[sub]Education[/sub]
[sub]
[/sub]
[sub]zoals genoemd op blz 11 van de PDF.[/sub]
[sub]
[/sub]
Als ik dit allemaal zo vergelijk, dan zou Adelaide duurder moeten zijn dan Perth en Brisbane. Ik kan het me alleen niet voorstellen omdat ik continu hoor dat:

Perth duurder is qua huur
Brisbane heel touristisch (en daardoor duur) is?

Kan iemand me vertellen of we er ver naast zitten met onze vergelijking?

Ah, en nu kom ik net de volgende site tegen: http://www.averagerent.com.au waar je dus ook huur kan vergelijken :)
 
Werkelijk geen idee in andere staten. Wij wonen aan de Central Coast, boven Sydney en geven zo'n $1350 per week uit (2 volw.+3kinderen, inclusief boodschappen, verzekeringen, gezellige dingen, sparen voor kinderen, sparen voor uitjes en vakanties, telefoon, onderhoud, etc). Hubbie werkt fulltime als schilder, tegelaar, stucadoor en tuinman (maintenance). Samen met de kinderbijslag en mijn bijbaantjes (restaurantje tot 10uur per week) en af en toe een dagje voor de klas, houden we ruim over. We betalen 330 aan huur (3kamer huis, 1 wc, badkamer, met redelijke tuin, maar zeker geen acerage).
Ook hier gewoon werken voor de kost, alleen wat minder.....Succes met vergelijken.
Groetjes Patricia
 
Ik weet alleen dat Adelaide de goedkoopste stad van Oz is om te leven..huizen zijn betaalbaar.
Verder zullen de kosten vrijwel gelijk zijn lijkt mij en niet al teveel van afwijken van elkaar.

Groeten Steven
 
Wij geven zo'n $1300 per week uit en dat is met een gezin van 6 (kinderen zijn 10, 9, 4 en 2) en dit is inclusief alles, ook childcare. We zijn geen grote uitgevers vergeleken met anderen. We wonen bij Bunbury, ten zuiden van Perth. Wat hypotheek/huurhuis betreft, het ligt er gewoon erg aan waar je gaat wonen, Ik denk dat het hier zo'n 300-450 per week is, afhankelijk van waar natuurlijk, maar weet het niet precies van Perth. De huur voor dit huis is $400, (4 slaapkamers, nieuwe wijk) maar we krijgen het via GROH en betalen minder. En dan moet je bedenken hoeveel minder het zal zijn zonder kinderen, sommige vaste lasten zal niet zo heel veel uitmaken. Ik ken iemand die in Mandurah woont en betaalde $380 in huur en kon vandaar uit in 20 minuten in de stad zijn met de metro als hij dat wilde. Er zijn hier genoeg mensen uit Perth die het beter weten. Wat de andere plaatsen betreft, weet ik het niet.
Jo
 
iemand die in Mandurah woont en betaalde $380 in huur en kon vandaar uit in 20 minuten in de stad zijn met de metro als hij dat wilde

Vanuit Warnbro (1 station na Mandurah en het is nog een stukkie tuffen vanuit Mandurah naar Warnbro station..) is het 38 min met de trein..

Hoe verder je van de stad woont en verder van het strand (meer inland), hoe goedkoper het wordt. Das een afweging die voor iedereen anders is. Wij wonen nu in Baldivis en werken allebei in de stad. Dat is voor ons in totaal 55 minuten reistijd, iets wat wij er voor over hebben om toch een leuk, ruim en betaalbaar huis te hebben.

We wonen nu net in ons eigen huis, daarvoor huurde we in Warnbro. Vaste lasten waren per week (2 personen, no kids):

Huur: 350 (3 kamer, 1 badkamer, 1 wc)
Boodschappen: 250 dollar
Telefoon: 50 dollar (Telstra, Vast, Internet en 2x Iphone mobiel abbo's)
Gas/Water/Licht: 50
Transperth (Openbaar vervoer naar de stad, 2 personen): 100
Private Health Insurance: 45 (2 personen)
Car insurance: 15 dollar

Zal vast wel iets vergeten zijn maar ik heb het nog wel ergens in een excel sheetje bijgehouden voor de afgelopen 9 maanden ofzo... Dus mocht je intresse hebben..

Groetjes,

Leon en Chantal
 
Vanuit Warnbro (1 station na Mandurah en het is nog een stukkie tuffen vanuit Mandurah naar Warnbro station..) is het 38 min met de trein..

Hoe verder je van de stad woont en verder van het strand (meer inland), hoe goedkoper het wordt. Das een afweging die voor iedereen anders is. Wij wonen nu in Baldivis en werken allebei in de stad. Dat is voor ons in totaal 55 minuten reistijd, iets wat wij er voor over hebben om toch een leuk, ruim en betaalbaar huis te hebben.

We wonen nu net in ons eigen huis, daarvoor huurde we in Warnbro. Vaste lasten waren per week (2 personen, no kids):

Huur: 350 (3 kamer, 1 badkamer, 1 wc)
Boodschappen: 250 dollar
Telefoon: 50 dollar (Telstra, Vast, Internet en 2x Iphone mobiel abbo's)
Gas/Water/Licht: 50
Transperth (Openbaar vervoer naar de stad, 2 personen): 100
Private Health Insurance: 45 (2 personen)
Car insurance: 15 dollar

Zal vast wel iets vergeten zijn maar ik heb het nog wel ergens in een excel sheetje bijgehouden voor de afgelopen 9 maanden ofzo... Dus mocht je intresse hebben..

Groetjes,

Leon en Chantal

Ahh, daarmee zit je dus redelijk op mijn inschatting voor Perth :)
 
ik heb het dus ook in een excel sheet voor 3 jaren nu. Mijn boodschappen over de laatste 3 jaar is 250 per week, maar we zijn begin dit jaar verhuist en heb even wat apart bijgehouden voor die maanden en nu is het zo'n $280 per week. Onze electriciteit en gas zit op zo'n 45-55 per week. Voor internet en telefoon betalen we $30, benzine was eerst $50 per week maar nu moeten we verder rijden en is het $100. Alle andere autokosten (verzekering en registratie en we hebben 2 auto's, 2 trailers en een boottrailer) zitten we op $45. Dus ook al hebben we 4 kinderen meer, wat uitgaven betreft zitten we niet ver van iemand met 2 volwassenen af. Nu weet ik niet of dat is omdat we gewoon over het algemeen niet veel uitgeven??? Sommige dingen zijn goedkoper als je dichterbij Perth woont, andere dingen zijn duurder.... We zijn nu een huis aan het bouwen dus sommige kosten zullen nu omhoog gaan....
Jo
 
Hoi Jo,

Ik denk dat het ook te maken heeft met het feit dat het rijtje wat ik in de startpost heb staan gebaseerd is op een 2 ouders en 2 kinderen gezin. Ik heb die waarde keer 2/3 gedaan, aangezien het niet redelijk is om het gewoon door 2 te delen (ook al zijn we met 2 volwassenen).
 
Aangezien we tzt ook gewoon boodschapjes moeten doen in ACT (nee het is er wel fraai maar de gebraden kippetjes vliegen nog niet vanzelf je mond in zeg maar....) hebben we (lees Natas) de bonnetjes van de afgelopen weken is in een lijstje gezet. We hebben niet heel scherp boodschappen gedaan. Aldi is sterk in opkomst in ACT en is wat we zo snel zagen wel wat goedkoper.

Dus dit is niet de goedkoopste boodschappenlijst ever maar geeft wel een beetje een idee van de prijzen en je weet ook precies wat we gegeten hebben ;)

Zal eens kijken of we de komende weken gelijksoortige artikelen kunnen kopen bij onze lokale supermarkt en toevoegen.

https://dl.dropbox.com/u/69871693/Prijzen boodschappen OZ 12-2012.xlsx
 
Aangezien we tzt ook gewoon boodschapjes moeten doen in ACT (nee het is er wel fraai maar de gebraden kippetjes vliegen nog niet vanzelf je mond in zeg maar....) hebben we (lees Natas) de bonnetjes van de afgelopen weken is in een lijstje gezet. We hebben niet heel scherp boodschappen gedaan. Aldi is sterk in opkomst in ACT en is wat we zo snel zagen wel wat goedkoper.

Dus dit is niet de goedkoopste boodschappenlijst ever maar geeft wel een beetje een idee van de prijzen en je weet ook precies wat we gegeten hebben ;)

Zal eens kijken of we de komende weken gelijksoortige artikelen kunnen kopen bij onze lokale supermarkt en toevoegen.

https://dl.dropbox.com/u/69871693/Prijzen boodschappen OZ 12-2012.xlsx
De link doet het bij mij niet..
 
Hmmm, meer mensen dat probleem? Het is een office 201o bestandstype. Wellicht is dat het probleem?

Krijg je een foutmelding?
 
Hmm.. Heb je ook andere kleuren Courgette (ipv groen)??

Schijnbaar wel ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Zucchini
"...Zucchini can be dark or light green. A related hybrid, the golden zucchini, is a deep yellow or orange color.[1]..."
220px-TwinZucchini.jpg


Wist ik ook niet hoor. Maar Wikipedia is geduldig!
 
Back
Top