De ene wil terug, de andere niet .....

Wauw, wat een thread. Ik ben er gewoon stil van. In ieder geval , bedankt Jerden om gewoon deze topic te starten en deze emotie op de tafel te smijten. In mijn ogen , een emotie waarover enkel emigranten kunnen praten en kunnen begrijpen. Er zijn zoveel herkenbare gedachten en ideeën in deze topic naar boven gekomen. Weliswaar voor ieder anders naar gelang zijn situatie en ervaringen, maar toch zooooo herkenbaar.
Mijn gevoelens zijn ook als een jojo, Een echte thuis heb ik ook niet meer. Een vreemde in Australia en een vreemde in Belgie. Ik moet eventjes alles eens laten bezinken voor ik hier verder reageer. Ik ga nu eens jouw blog bezoeken.
Wens je alvast veel sterkte met deze rare maar toch zware emotie waar emigranten mee te maken hebben.
Succes,
 
Wauw wat een heftig verhaal, het lijkt wel een boek. Ik zag dat het laatste update alweer een tijd geleden is geweest, @Jerden ik ben benieuwd of er nu een keuze is gemaakt of dat jullie nu eindelijk wat rust hebben?
 
nou lieve mensen, hier dan een poging om te beschrijven hoe het voelt om terug te zijn.....
en wederom in het schuitje "De ene wil terug, de andere niet....."
allen nieuwsgierig....
ik schrijf voor jou Jerden, voor jullie.
en voor mezelf:
want op 25 Oktober 2014 schreef ik:
"........Ik zou zo graag uitgebreid beschrijven over hoe ontheemd ik mij in Australie voel. En over dat ons besluit om terug te keren na 4.5 jaar het enige juiste besluit is.
Met een visie voor onze toekomst van verbinding & belonging, van zekerheid & betaalbaarheid, van onderwijs & cultuur, van natuur & seizoenen, van afkomst & familie. Onze toekomst. Opdat ik niet over 6 maanden vergeet, hoe scheef en verloren ik mij in deze maatschappij voel."

En dat geeft mij telkens weer de wijsheid dat we nu thuis zijn.
ook al is het zwaar nu.....
en ook al willen we allevier terug. Heeft eenieder van ons die stem "de ene helft in mij wil terug.... de andere helft niet"

Maar is bij de een de helft groter dan bij de ander.
En toch weten we allevier dat we nu op de juiste plek zijn. wortel schieten. rust in de tent.

weetje
het is zo moeilijk om te omschrijven maar ik probeer het toch:
- thuis zijn bij familie om de hoek (letterlijk met schoonfamile en figuurlijk voor mijn familie...hier in ierland....
nederland om de hoek) voelt als......een warm deken in de winter....veilig.....
geeft rust zoals een kopje thee troost geeft op een zware dag....warm....is als een oergevoel dat er ruimte is....vertrouwd
dat er weer ruimte is......rust.....

maar thuis zijn geeft geen adrenaline. geeft niet de kick van op het grootse lege australische strand de warme wind op je huid voelen nadat je in die machtige oceaan gezwommen hebt....of in de wildernis kamperen en slangen en kangaroes al die wonderlijke vogels mag bewonderen in hun ongerepte omgeving

thuis zijn is niet avontuurlijk
dus lijkt het wel alsof we een beetje indutten hier

en daarin ligt de loer. en voor mij is die loer waan...... maar ik weet heel goed dat die loer voor een ander de waarheid zou kunnen zijn. dus heb begrip voor diegenen die de jo-jo volgen

dus tel ik mijn zegeningen.
en ben trots op ons avontuur van toen.
op onze terugkeer.
op ons leven hier.

ik hoop dat ook jullie vaarwater rustiger is Jerden....of hebben jullie de koffers al gepakt?

ps voor families waarvan de ene partner wel en de andere liever niet het avontuur aangaat zou het wellicht helpen om in therapie te gaan.... vantevoren....geen grap... ieder apart.... wellicht leer je genoeg van jezelf om te begrijpen waarom je zo graag naar de andere kant van de wereld wil..... of waarom je het niet wil..... en wellicht leer je genoeg van elkaar om de ander te begrijpen en te kunnen steunen.... op de rollercoaster......inzicht in wat ons drijft....

maar tja als ik dit advies gelezen zou hebben in 2009 toen ik aan het avontuur begon zou ik wellicht zeggen: "koop een ijsje vriend" :)

cheers to all
from an abundantly green and bright Irish spring.....
met het wonderlijke lied van de vertrouwde merel.....
ben ik thuis.
en dankbaar.
 
Wat mooi verwoord en helder beschreven! Therapie zal niet voor iedereen nodig zijn, maar ik denk dat iedereen die gaat emigreren, zowel de enthousiastelingen als de twijfelaars, even goed naar zichzelf moet kijken en zichzelf serieus afvragen of ze het aan kunnen om helemaal op jezelf te worden terug geworpen. Of de emigratie van een leien dakje gaat of een weg met hobbels is, iedereen gaat door momenten/perioden dat dat gaat gebeuren en dat je in meer of mindere mate gevoelens van ontheemdheid krijgt. Het is inderdaad goed om van te voren te bedenken wat de onderliggende reden is om je boeltje op te pakken en naar de andere kant van de wereld te verhuizen en de veiligheid van het vertrouwde en bekende achter je te laten.
 
Last edited:
dus tel ik mijn zegeningen.
en ben trots op ons avontuur van toen.
op onze terugkeer.
op ons leven hier

Mooi gezegd Will, zo moet het denk ik ook zijn. Trots dat je een tijd aan de andere kant van de wereld hebt gewoond, gevoeld hebt hoe anders het leven hier is. En het is niet erg om er dan achter te komen dat andere dingen in Ierland/Nederland voor jou/jullie waardevoller zijn dan het avontuur, de natuur en de warmte van Australie. Waar ook ter wereld, geluk zit voor een groot deel ook in jezelf!
 
Dear Jerden,

Ik woon nu al 15 jaar in Nederland en kon heel veel terug zien in wat ik ervaren heb toen ik hier kwam wonen.

I will continue in english, as this is easier for me. I come from a family that is scattered all over the world. My grandparents (Irish) and their siblings moved to Australia the US and other parts of the world. My grandfather was in the British royal airforce and my fathers therefore grew up in Kenia, Jemmen, India, scotland, Northern Ireland and Germany. I was born in Germany and grew up in a small town at the swiss border. My father says him staying in one place is a karmic revolution and since he doesnt have roots anywhere he is happy to just finally stay in one place.

My wifes family is similar. Her Dutch grandparents had properties in Indonesia and a hospital in Bogor. Her grandfather grew up in Indonesia and after indonesias independence from the dutch he moved to Australia, then indonesia and taiwan. My wifes mother therefore grew up in these 3 countries and after my wife was born in Melbourne moved to the Netherlands. My mother in law has no family here and neither does my wife.

For myself after moving here I felt terrible homesick to Germany and the black forest. So we decided to move back. After that we had a similar experience as you. We didnt see my family often and were kind of lost. So we decided to move back to the Netherlands. After another 10 years in Amsterdam and having 2 beautiful daughters my mother in law feels home sick to Australia and we are all moving there in September this year. They have their australian passports sortet out.

We both have cousins in Australia, whom we never met.

The immigration bug can continue for generations and I feel completely uproutet and lost in Holland. Its a nice place, but I am lonely and just want to move on. After 15 years here I feel a stranger in Germany as well and dont want to go back there.

I really hope Australia is the place for us.

I hope you are happy with your choice and if you want to move back to Australia then do it. We didnt regret moving back to the netherlands after being in Germany for a short while.

Cheers,
Brendan McGowran
Amsterdam
 
Thank you very much for sharing this story.
Most of us here on the forum feel a bit lost after the emigration or as we call it: imogration. Since there are a lot of emotions involved in the proces and that will never go away.
I sincerely hope you and your loved ones find the peace you are looking for. Just don't forget there are people out there who feel the same way. You are never alone.
 
Ja, klopt volledig.... We hebben in het afgelopen half jaar wel eens een paar keer gezegd dat we nooit hadden moeten terugkomen, maar telkens is er dan wel iemand van ons die zegt: ja, maar dan hadden we ook nooit geweten hoe het was. En dat is ook zo, we zouden altijd het gevoel gehad hebben dat we iets/iemand misten. Het is nu aan ons om uit te zoeken wat we belangrijker vinden: het oude vertrouwde, met familie en vrienden, of het onbekende, waar we waarschijnlijk altijd een beetje het gevoel blijven houden een buitenstaander te zijn. Er zijn voldoende goede dingen in België. We zijn er alleen nog niet uit of het genoeg gaat zijn om hier te blijven.....
Bedankt voor het medeleven allemaal!

Hoi @Jerden, geen idee of je nog mee leest of meldingen krijgt van het forum. Kan me voorstellen dat je daar niet op zit te wachten. Maar ben wel benieuwd hoe het nu een jaar later is? Hoop dat er rust in de tent is! Mocht je nog meelezen, je bent welkom!
 
Hoi @Jerden, geen idee of je nog mee leest of meldingen krijgt van het forum. Kan me voorstellen dat je daar niet op zit te wachten. Maar ben wel benieuwd hoe het nu een jaar later is? Hoop dat er rust in de tent is! Mocht je nog meelezen, je bent welkom!


En de folletjes zijn alweer een jaar hier....wat gaat de tijd toch snel. @FOL
 
  • Like
Reactions: FOL
Wat is dit een waardevol topic...heb het helemaal gelezen en, eerlijk het zorgt ervoor dat ik dat ik vergelijking zie met ons (en dat terwijl we nog aan de start staan van ons proces)
Mijn man gaat mee omdat ik de dromer ben. En hijzelf 'geen ambitie of dromen heeft voor de toekomst. Hij leeft het leven wat we hebben. Al is hij niet echt heel tevreden (vooral met werk) maar weet niet goed wat hij wel wil. Dat is iets waar hij nooit over nadenkt of over nagedacht heeft. ( vroeger de vragen waar zie je jezelf over 5-10jaar) zijn niet aan hem besteed.
Dus voor mij nu wel een ding om rekening mee te houden dat als ik hem ontwortel naar Australië, hij misschien terug wil.
Aan de andere kant. De redenen die we in 2013 hadden om te blijven, de echte vriendengroep, is al verdwenen. Met de komst van kinderen en andere prioriteiten zien we dat we bijna geen contact meer hebben en vinden dit prima.
Klein voordeel is dat mijn man zijn broer met het gezin nu 4 jaar in Australië wonen en we daar een goed contact mee hebben. Dus eenzame feestdagen hoeven niet. (al kijken we daar nu stiekem wel nar uit, het sociale getrek rondom de feestdagen vinden we verschrikkelijk, we zijn meestal blij als die over is, we zijn dan helemaal moe. Ook al was het ook gezellig.

Het kan alle kanten op gaan. Het wordt een rollercoaster sowieso. Met nu iig beter inzicht in wat we kunnen verwachten als we daar eenmaal zijn.
Bedankt allemaal voor de waardevolle input!
 
Last edited:
Gewoon ervoor gaan, open staan voor een nieuwe cultuur, nieuwe mensen en vooral blijven praten.
Er gaan dingen op je pad komen, die je niet kunt voorzien, maar die je wel sterker maken.
Iets doen of juist laten, voor een ander, dat werkt alleen, als je samen sterk staat en elkaar ruimte geeft om er mee om te gaan.
You don't know if you don't try, succes!
 
Dit topic is al 5 jaar oud, en de OP Jerden heeft al 2 jaar niet meer gereageerd. Ik ben relatief nieuw hier, en heb de hele nacht zitten lezen. Ik wil haar dus 'postuum' bedanken voor het aankaarten van het thema en de openheid en kwaliteit en vriendschap waarmee dit allemaal besproken is door zoveel mensen. Misschien zijn er nog betrokkenen die dit topic in hun hoofd hebben en erover willen doorpraten.

Mensen zijn heel erg verschillend, net als hun omstandigheden. Het enige wat je kunt doen, is accepteren dat je je op gezette momenten niet meer goed voelt. En wat me heel erg duidelijk werd is dat sommigen van ons 'ontaard' raken, ik bedoel, dat ze zich nergens meer thuis voelen. Ik begrijp dat, en mijn onderkaak viel eruit bij het lezen van deze draad. Omdat jullie allemaal zoveel moed hebben om dat besef te accepteren, erover te praten, confrontaties aan te gaan en beslissingen te nemen. Sommigen van jullie hoppen al jaren op en neer tussen NL en Oz, nog steeds zoekend.

Ik wou er iets tegenover zetten. Niet om iemand te overtuigen, iedereen is anders en alle omstandigheden zijn anders. Maar om gewoon te laten zien dat iedereen verschillende dilemma's heeft.

Ik ben een ouwe wees van 58. Geen grapje. Ik heb altijd alleen maar mijn ouders gehad. Ik ben 150 jaar geleden gescheiden van nog steeds mijn beste vriend, na een huwelijk van 25 jaar. Ik heb geen ouders meer, nooit broers of zussen gehad, en geen kinderen. Er is wel extended family, zoals cousins, maar dat contact was altijd al afwezig. Mijn band met NL drijft op vriendschappen van 50 jaar oud. Ik ben dus altijd een solitair geweest en heb daar nooit iets bijzonders over gedacht. Heel praktisch, je mist niet wat je niet hebt. Ik kan het best met mezelf vinden en ben graag in mijn eigen gezelschap. Laatste decade was ik overwegend vrijgezel, en ik had er meer lol in dan in een relatie. Dat is ongetwijfeld een vorm van egocentrisme, het draait om doen wat je zelf wil, geen verplichtingen aan anderen en nooit verantwoording af hoeven leggen of rekening met een ander houden. Maar het maakt je ook wel zelfstandig en onafhankelijk.

Ik ben een onrustig mens. Kan te maken hebben met die solitaire achtergrond en opvoeding, er is zeker ook iets genetisch aan de hand. Mijn moeder was een huismus, mijn vader heeft na WOII 4 continenten bezocht en soms jaren in gewerkt. Ik aard naar hem. Heb gewerkt en geleefd en vakantie gevierd op alle vier continenten, vaak maanden en jaren. Ik vind het nog steeds lekker om mijn eigen gang te gaan en ben nog altijd dol op reizen in mijn eentje. Mensen kijken, boeken lezen, en de locale horeca frequenteren met de Lonely Planet en de locale krant. Maar ik ben me ook wel bewust dat een deel van de menselijke natuur is om te delen en te vermenigvuldigen. Zeker nu ik op hoge leeftijd kom en niet meer 100 % gezond ben.

Ik kijk dus anders naar Oz dan, bijvoorbeeld, backpackers die een jaar willen feesten, jonge stellen die het geluk willen vinden en een gezin willen starten ver van de NL stress en drukte, retirees die hier graag zouden willen wonen als ze maar geen miljoen hoefden mee te brengen, of mensen die een Australische partner hebben gekregen en op de wip zitten waar te wonen. Ik heb geen heimwee naar NL want er is daar niets voor mij dat ik niet op elke andere plek van de wereld kan hebben. Vriendschappen, werk, een soort van contribution and fullfilment, geluk. En ik heb dat allemaal al op zoveel plekken in de wereld gevonden. Van de rimboe tot de grote stad. Van de Amerika's en Europa tot Azie en Australie. Wherever you go, that is where you are. Mijn enige bagage is ikzelf, en mijn enige bed is onder de sterrenhemel waar dan ook op deze planeet. Het is net zo altijd anders, als het altijd hetzelfde is. Maar ik besef dat dat niet zo is als je jong bent, kinderen hebt, familie in andere landen. Ik begrijp deze draad dus goed.

Oz was voor mij een ongeluk, toeval. My man happens to be an Australian citizen and he has his life and family in Oz. Ik wil het leven met hem delen. Dus ik heb minus 2 seconden geaarzeld en heb alles verkocht en achtergelaten wat ik had. Ik kwam hier met letterlijk niks: een stapeltje boeken, de kleren die ik aanhad, een paspoort en een bankpas. Mijn Australische vriendin heeft de eerste weken eindeloos kleren aangesleept omdat Melbourne op 1 september knap koud kan zijn :). Ik heb niet hoeven wennen. Ik heb na 7,5 maand hier en 6 weken in NL samen, nog geen dag heimwee gehad. Waar ik ben, daar is thuis. En ik voel me bevoorrecht dat ik nog even de financiele ruimte heb om van al dit nieuws te genieten zonder te moeten werken. Volgende maand weer aan de bak. Het leven is hier net zoals op elke andere plek in de wereld. Er is altijd mooie natuur, bijzondere cultuur, fantastische mensen, overal in de wereld. Voor mij werkt het overal, omdat je overal jezelf mee naartoe neemt.

Ik ben nergens thuis. Dus ben ik overal thuis.
 
Last edited:
Mooi gezegd, kan het er alleen maar mee eens zijn. Je neemt jezelf mee waar je ook naar toe gaat en moet er zelf het beste uithalen. Dat lukt de een beter dan de ander. Heb het idee dat anderen vaak verwachten dat je heimwee krijgt en opkijken als dat niet zo is. Missen is relatief!
 
Back
Top