Emigratie naar Australië

Nick1

New Member
Hallo allemaal,

Ik ben een jongen van 20 jaar oud die erg benieuwd is naar Australië, het lijkt mij in veel opzichten een heel mooi land. Zodoende dat ik eraan denk komende zomer (via working holiday visa) een aantal maanden naar Australië te gaan.

Echter komt er dan telkens een gedachte bij mij op, waar ik maar lastig uitkom: Mocht het mij daar erg goed bevallen en ik langer willen blijven en me op termijn definitief willen vestigen in Australië, dan zou ik graag wat zekerheid hebben dat dat ook kan en dat ik niet na een x aantal jaren weer het land uitgezet wordt :-(

Mocht er een grote kans zijn dat ik na een aantal jaren van de Australische overheid ''verplicht weer moet vertrekken'', dan denk ik dat ik dat zo deprimerend vind dat ik liever bij voorbaat niet naar Australië ga ;-)

Omdat ik lastig een eenduidig antwoord vind (ook omdat dit afhankelijk is van de situatie natuurlijk...) dacht ik, wellicht dat enkele forumgenoten hier voorheen bij hebben stilgestaan, of dat iemand soortgelijke ervaringen heeft gehad?

Alle info is welkom,
Bij voorbaat dank!


Hartelijke groeten,
Nick
 
Hoi Nick,

Ik zou mij in eerste instantie niet zo druk maken over de lange termijn. Je bent tenslotte nog jong, dus je hebt een legio van mogelijkheden in de toekomst mocht Australia je bevallen. Ga eerst eens een jaartje op een workingholiday visa en zie of dat je bevalt. Misschien wil je daarna weer snel terug naar NL, of je verlengt het met nog een jaar. Tijdens dat jaar doe je ervaringen en contacten op dus er zullen zich ongetwijfeld mogelijkheden voordoen.

Doe alles stap voor stap, je moet immers eerst leren lopen voor je kunt rennen. Geniet gewoon van de hele ervaring en alles wat het land je te bieden heeft.
 
Hoi Nick, goed dat je nadenkt, maar soms moet je dingen ook laten gebeuren.
In eerste instantie kun je met WHV 2-3 jaar voorruit als je de juiste dingen doet als je hier bent.

Wat voor educatie heb je tot nu toe gedaan als ik vragen mag? (voor later visum wellicht)
 
Hooi Nick,

Je kunt je WHV tweemaal met een jaar verlengen mits je aan de farm work verplichtingen voldoet, dus je kunt om te beginnen al max 3 jaar in OZ blijven zonder "uitgezet" te worden. Dat moet voldoende zijn om te weten of je het inderdaad zo aantrekkelijk gaat vinden als je hoopt. Verder: luister naar @Tim911's advies, he nailed it.

Iets heel anders is wat er daarna gaat gebeuren. Om op een beroepsvisum (skilled visa) verder/voorgoed te mogen blijven moet je aan heel harde eisen aan opleiding en werkervaring voldoen. Dat gaat via een assessment waarmee je punten vergaart, je moet een minimum aan punten halen om mee te mogen dingen. Ik weet niet hoeveel werkervaring iemand op zijn 20e heeft, en of je een eventuele opleiding in NL al afgerond hebt. De meeste mensen hier zijn wat ouder en ervarener als ze hier binnenkomen en voldoen daarmee makkelijker aan de punteneisen. Een bijkomende overweging is dat een afgeronde opleiding in NL veel meer waard is dan een Australische. Met louter een Australische opleiding kom je terug in NL weer veel moeilijker aan de bak. Het zou verstandig kunnen zijn om eerst je NL studies af te maken en daarna eerst in NL werkervaring te krijgen.

Je zou kunnen overwegen om hier op een student visa te komen ipv een WHV. De opleidingen in OZ zijn weliswaar peperduur vergeleken bij NL, maar als je bepaalde korte cursussen volgt hou je die binnen de perken en kun je een visum van max 5 jaar binnen hengelen. Dat visum is echter geen pathway to PR dus je mag dan ook echt niet langer blijven.

De laatste mogelijkheid is moeilijk te forceren :) maar als het je lukt om een partner met de Australische nationaliteit aan de haak te slaan, gaan er meer wegen voor je open. Je moet dan wel een langdurige, duurzame en monogame relatie kunnen bewijzen en een behoorlijke buidel spaargeld hebben (op dit moment ongeveer $ 10,000).

Tot ziens in OZ!
 
Hi,

Dank voor jullie snelle en uitgebreide reacties!

Zou inderdaad goed kunnen dat ik het gewoon moet doen en dan wel verder kijk.

@afterbang ik heb VWO gedaan, toen een tussenjaar omdat ik niet wist wat ik wilde, daarna een jaar Bos- en Natuurbeheer en nu Geschiedenis (alle universitair, geen afgeronde opleiding na VWO). Nu blijkt dat Geschiedenis het eigenlijk ook niet voor me is en ik weet niet meer hoe ik de toekomst voor me zie; wil een keer totaal iets anders proberen om de juiste balans te vinden.

@Emulate farm work zou sowieso het idee zijn, omdat dat mij bijzonder aanspreekt. Opleiding voelt tricky; als ik in NL m'n draai v.w.b. opleiding niet echt kan vinden weet ik niet of dat in Australië wel lukt. Mits ik goed terecht kom denk ik dat ik via een working holiday visa voor mij goed aan zou kunnen sluiten.
 
Hi,

Dank voor jullie snelle en uitgebreide reacties!

Zou inderdaad goed kunnen dat ik het gewoon moet doen en dan wel verder kijk.

@afterbang ik heb VWO gedaan, toen een tussenjaar omdat ik niet wist wat ik wilde, daarna een jaar Bos- en Natuurbeheer en nu Geschiedenis (alle universitair, geen afgeronde opleiding na VWO). Nu blijkt dat Geschiedenis het eigenlijk ook niet voor me is en ik weet niet meer hoe ik de toekomst voor me zie; wil een keer totaal iets anders proberen om de juiste balans te vinden.

@Emulate farm work zou sowieso het idee zijn, omdat dat mij bijzonder aanspreekt. Opleiding voelt tricky; als ik in NL m'n draai v.w.b. opleiding niet echt kan vinden weet ik niet of dat in Australië wel lukt. Mits ik goed terecht kom denk ik dat ik via een working holiday visa voor mij goed aan zou kunnen sluiten.
En voor mijn idee nog:

- In Australië blijven zonder dat daar enige voorwaarden aan hangen kan alleen op het moment dat je PR (permanent resident) bent?
- Tot die tijd zou ik, in mijn geval, bijvoorbeeld 3x working holiday visa kunnen doen, mits ik ze goed inricht.
- Tussen working holiday visa en PR, hoe zou ik dat kunnen overbruggen / hoe zou ik naar PR kunnen toewerken? Via skilled visa bijvoorbeeld, maar denk dat dat (nog) niet echt van toepassing is. Bedrijfsovername kan eventueel ook begreep ik, maar dan moet er meteen een groot bedrag meegenomen worden naar Australië... M.a.w: Zijn er naast een partner vinden of skilled visa wegen die leiden tot PR?

Nogmaals dank voor jullie reacties!
Groetjes,
Nick
 
En voor mijn idee nog:

- In Australië blijven zonder dat daar enige voorwaarden aan hangen kan alleen op het moment dat je PR (permanent resident) bent?
- Tot die tijd zou ik, in mijn geval, bijvoorbeeld 3x working holiday visa kunnen doen, mits ik ze goed inricht.
- Tussen working holiday visa en PR, hoe zou ik dat kunnen overbruggen / hoe zou ik naar PR kunnen toewerken? Via skilled visa bijvoorbeeld, maar denk dat dat (nog) niet echt van toepassing is. Bedrijfsovername kan eventueel ook begreep ik, maar dan moet er meteen een groot bedrag meegenomen worden naar Australië... M.a.w: Zijn er naast een partner vinden of skilled visa wegen die leiden tot PR?

Nogmaals dank voor jullie reacties!
Groetjes,
Nick
Hooi!

- Permanent in Australia blijven zonder voorwaarden kan alleen als je PR bent. Maar dan moet je iedere keer als je OZ verlaat een 5-jarig RRV gebruiken.
- 3 keer WHV geeft geen recht op PR, een WHV is geen 'pathway to PR'-visumroute
- een student visa is ook geen 'pathway to PR'-visumroute
- een visitor visa (3, 6 of 12 maanden) geeft ook geen recht op PR.

Pathway-to-PR-visaroutes zijn o.a.
- Family visa (waaronder een partnervisum) voor mensen die eerstegraads familieleden in OZ hebben met OZ PR of citizenship
- Business/investor visa (waarvoor je minimaal $ 3 miljoen moet investeren in state bonds en vastgoed in OZ)
- Global Talent visa
- Refugee/Humanitarian visa (vluchtelingen)
- Skilled visa (waarvoor je een beroep moet hebben dat op de (state of fed) SOL list staat, een afgeronde minimaal MBO-opleiding en minimaal 1 jaar werkervaring). Sommige kort-verblijf niet-PR werkvisa hebben de mogelijkheid om na 2 of 4 jaar alsnog een PR-route te gaan volgen. In alle gevallen moeten eerst je opleiding en werkervaring door een specifieke assessment body worden goedgekeurd. En je moet slagen voor een taaltest op het niveau van jouw functie.

Aan alle visa applications zijn (vaak hoge) kosten verbonden die je vooraf moet betalen en non-refundable zijn. Risicovol dus.

Je kunt hier verder lezen:

 
Last edited:
Hi Emulate,

Goed te weten. Komt er dus inderdaad op neer dat er, indien je het heel graag wil, wellicht een mouw aan te passen is, maar dat je nooit zomaar mag blijven...
Heb ik wat extra info voor of ik al dan niet op avontuur ga deze zomer.
 
Hi Emulate,

Goed te weten. Komt er dus inderdaad op neer dat er, indien je het heel graag wil, wellicht een mouw aan te passen is, maar dat je nooit zomaar mag blijven...
Heb ik wat extra info voor of ik al dan niet op avontuur ga deze zomer.
Haha nee, als je opzettelijk zonder geldig visum in OZ verblijft, dan weet de Border Force dat onmiddellijk. Dan pakken ze je in je nekvel, zetten ze je buiten met een rekening van alle kosten, en mag je er de komende 5 tot 10 jaar niet meer in. Niet aan te raden dus :).
 
Je studie bos en natuurbeheer is wellicht een aanknopingspunt. Maar dan zou je de SOL lijsten eens moeten bekijken (en die studie afgemaakt hebben). Ik zou zowieso even goed lezen hoe een 189 visum werkt, gewoon om te begrijpen hoe visa normaliter werken hier.

https://immi.homeaffairs.gov.au/visas/working-in-australia/skill-occupation-list > selecteer visum van je keuze (bijvoorbeeld 189) in de drop down list, en zie wat er momenteel op de lijst staat.
 
Na nog even georiënteerd te hebben liggen er in de toekomst, mocht het hele gezin daarvoor open staan, voor ons wellicht ook mogelijkheden bij het Investor Stream visa (188). Wat mij daarbij wel opvalt zijn de processing times die voor het aanvragen van deze visa's staan. Hebben jullie ervaringen met wachttijden? In enkele gevallen zie ik tot wel 40 maanden staan, betekent dit dat het goed kan dat ik, vanaf het moment dat ik zo'n visa aanvraag, 40 maanden moet wachten alvorens ik iets kan gaan doen in Australië via dit visa? Of dat je er na 40 maanden pas achter komt dat de aanvraag afgewezen wordt? Dat zou voor mij / ons als gezin wel iets zijn om bij stil te staan...
 
Na nog even georiënteerd te hebben liggen er in de toekomst, mocht het hele gezin daarvoor open staan, voor ons wellicht ook mogelijkheden bij het Investor Stream visa (188). Wat mij daarbij wel opvalt zijn de processing times die voor het aanvragen van deze visa's staan. Hebben jullie ervaringen met wachttijden? In enkele gevallen zie ik tot wel 40 maanden staan, betekent dit dat het goed kan dat ik, vanaf het moment dat ik zo'n visa aanvraag, 40 maanden moet wachten alvorens ik iets kan gaan doen in Australië via dit visa? Of dat je er na 40 maanden pas achter komt dat de aanvraag afgewezen wordt? Dat zou voor mij / ons als gezin wel iets zijn om bij stil te staan...
Dit soort wachttijden zijn niet ongewoon. Mijn PR kostte 29 maanden na aanvraag van mijn verblijfsvisum. Maar ik zat voorafgaand aan die aanvraag al 8 maanden in Oz op een subclass 600 om het ueberhaupt te kunnen aanvragen. Er zijn hier medeXPditers die al jaren, of zelfs decades op een PR hebben moeten wachten. Toen mijn 600 was finalised, hebben ze me 29 maanden op een Bridging Visa gezet waarop ik min of meer dezelfde rechten had als een PR. Als je geen wachttijden wil, dan is emigratie geen verstandig traject om in te gaan.

Het gaat erom hoe bij de 188 de overbruggingen geregeld zijn en op welke andere visa je tussentijds mag komen zonder dat je 188-aanvraag vervalt of wordt vervangen. Als dit niet duidelijk is op de gov-website, is het een overweging om naar een visumbureau te stappen en een plan te laten uitstippelen. Eventuele investeringen die je hebt moeten doen, mag je terugvorderen als het afgewezen wordt. Alleen de kosten voor een visum krijg je niet terug. Een visumbureau kan voor jou ook een slaagkansberekening van het visum maken.

Ik geloof, maar weet het niet heel zeker, dat XPditer @Louis op een 188 of vergelijkbaar visum hier binnen is gekomen. Misschien wil hij je vragen wel beantwoorden.
 
Last edited:
De WHV verlenging visa's hoef je overigens niet in één keer achter elkaar aan te vragen. Deze kan je tot je 30e aan vragen en tot je 31e kan je het land in. (Houd er wel rekening mee dat als je gebruik wilt maken van de volledige 3 jaar WHV, dat je voor je 30e wel in aanmerking komt voor het 3e jaar.) Zo kan je tussendoor nog een aantal jaar terug naar NL als je er misschien achter wilt komen of Australië je echt bevalt.
 
Goed te weten, weer stof tot nadenken.
Wij gaan ook inderdaad eens kijken naar een kundig visumbureau, biedt wellicht ook nog net wat meer inzicht.
 
Goed te weten, weer stof tot nadenken.
Wij gaan ook inderdaad eens kijken naar een kundig visumbureau, biedt wellicht ook nog net wat meer inzicht.
Ik heb zelf geen visumbureau gebruikt, maar er zijn hier veel mensen die dat wel hebben gedaan omdat hun persoonlijke situatie wat minder straight-forward was. Bijvoorbeeld @Thijsvr zit op een zeldzaam visum waar hij naar eigen zeggen nooit zelf opgekomen was. En volgens mij heeft @afterbang ook een bijzondere werksituatie. Een heel apart geval is ook @Tamarind (niet meer actief op het forum) die als arts alleen maar rural posities kon krijgen maar vanwege haar PhD op een universiteitsstad aangewezen was. Uiteindelijk hebben ze besloten om niet op haar visum te vertrekken naar Oz, maar op een visum voor haar man in NZ waar ze nu allebei aan het werk zijn. Een visumbureau ziet vaak mogelijkheden die we zelf niet kunnen zien.

Een voorbeeld: bij onderstaand visumbureau kun je een gratis visumcheck doen om te kijken waar in grote lijnen voor jou en je familie mogelijkheden liggen.

 
Last edited:
Wij hebben een visum bureau gebruikt omdat we zelf wel zagen dat het een net wel/net niet traject zou worden. Het werd uiteindelijk heeeeeeel net wel (Visum 176, nu 190, voor rmanagement consultant in Canberra (only)) Forever grateful dat we indertijd met Move 2 Australia in zee zijn gegaan (bureau is gestopt) Maar er zijn ook genoeg gevallen waar het zonder bureau gewoon vanzelf gaat. Het ligt erg aan:
- Is je studie helder en sluit aan bij AU studie qua inhoud en lengte?
- Is je werk ervaring duidelijk en sluit aan bij AU?
- Hoe jonger hoe beter (meer punten)
- Engelse test gehaald met veel punten?
- Of heb je een relatie met of in AU?
Enz.

Hoe meer je met Ja kan beantwoorden, des te eenvoudiger zou je traject kunnen zijn!
 
Ik heb zelf geen visumbureau gebruikt, maar er zijn hier veel mensen die dat wel hebben gedaan omdat hun persoonlijke situatie wat minder straight-forward was. Bijvoorbeeld @Thijsvr zit op een zeldzaam visum waar hij naar eigen zeggen nooit zelf opgekomen was.

Het was andersom voor mij/ons. Het visum bureau zei dat er geen opties waren, maar na zelf onderzoek gedaan te hebben bleek dat er een optie was. Bij navraag wisten de visum bureaus ook niet dat dat visum bestond.

Aangezien je jong bent en net je VWO afgemaakt hebt, maar nog niet je vervolg studie begonnen bent kun je altijd eerst een working holiday doen en zien of je het leuk vindt hier en daarna een student visa nemen. Die zijn 5 jaar en geven je een hoop opties: https://immi.homeaffairs.gov.au/visas/getting-a-visa/visa-listing/student-500

Kies een beroep uit wat hier gewild is en you're in. In de hoek waarin je kijkt + je opleidingsniveau zijn er vast genoeg dingen te vinden, maar je hebt ook genoeg tijd om uit te zoeken wat je precies wilt.
 
Het was andersom voor mij/ons. Het visum bureau zei dat er geen opties waren, maar na zelf onderzoek gedaan te hebben bleek dat er een optie was. Bij navraag wisten de visum bureaus ook niet dat dat visum bestond.

Oops, sorry!
 
Back
Top