Fysiotherapie studeren in oz, NL of België...?

remieo

XPdite Sponsor
Hallo,
Ik heb een beetje een specifieke vraag... Mijn vrouw is eerstejaars deeltijd student fysiotherapie in Nederland. Wij hebben het plan om naar Australie te vertrekken na haar studie. Daarom wilde ze graag in het vierde jaar daar stage lopen. Nu blijkt dat dat niet kan. Omdat we alles willen doen om uiteindelijk toch naar Oz kunnen en zij daar als fysio wil werken zitten we met het volgende dillemma.
- doet zij er slim aan om pas na haar studie aan de papieren te beginnen om te emigreren en daar als fysio te werken
- of moet ze proberen over een jaar in Australië haar studie voor te zetten. Voordeel: meteen juiste diploma, meteen ervaring ter plaatse. Nadeel: studie voor buitenlanders kost bijna 30.000 per jaar... Niet te betalen dus, of zijn daar mogelijkheden voor?
- als ze in België voltijd zou gaan studeren (goedkoper dan in NL, 600 per jaar tegenover 1700) dan zouden er wel mogelijkheden zijn om in Oz stage te gaan lopen...

Heeft er iemand ervaring mee of gewoon goede tips? Ze heeft overigens voor deeltijd studie gekozen omdat we vorig jaar 12 maanden in Australie hebben gereisd, het geld op is ;) en ze 29 is.

Als studeren in Australie goedkoper was dan wisten we het wel maar ja....o_O
 
Hoi Remieo,

Ten eerste, welkom op het forum.

Volgens mij worden deeltijd diploma's niet geaccepteerd door de Australische overheid. Dat zou ik eerst even uitzoeken bij de instelling die de diploma's van fysiotherapie goedkeurt voor visumaanvragen. En waarom zou je vrouw geen stage kunnen lopen in Australië bij haar Nederlandse opleiding?

Groetjes!
 
Volgens mij worden deeltijd diploma's niet geaccepteerd door de Australische overheid.
Heel scherp, Gwen.
Dus het kan ook zo uitpakken dat je met die opleiding nog geen kans maakt Australië binnen te komen...
 
Bedankt Gwen en HardCore, dat gaan we maar eens uitzoeken! Stage lopen in het buitenland kan niet met een deeltijd studie fysio in Nederland. Druk nadenken de komende weken ;)
 
Is dat de deeltijdopleiding van thim v&d laan? In principe wordt die wel als fulltime gehonoreerd, omdat alle vakken gewoon aan de orde komen, het is alleen meer zelfstudie eromheen. Ik ben fysio en ben hier nog maar net en heb geïnformeerd bij een andere Ned. Fysio hier in Aussie en zij had er 2 jaar over gedaan om hier geregistreerd te raken. Aangezien bij ons het traject vrij snel ging moet ik hier nog de oettest doen en dan 2 aanbevelingen in Engels krijgen, dan theorie examen doen, half jaar 5 dagen stage lopen en dan nog praktijkexamen. Ik ben er nog niet over uit of ik dat ga doen of dat ik wat anders hier ga doen, aangezien wij van plan zijn om hier maar 4 jaar te blijven.
Ik denk dat je dus ook eerst werkervaring moet hebben om aanbevelingsbrieven te kunnen krijgen en dan dat traject ook moet doen met theorie en praktijkexamen en stage. Dus denk ik dat je nog lang onderweg bent. Ik zou dan mss kiezen om hier de opleiding in zijn geheel te doen als ik in jou positie zat, dan heb je het helemaal volgens hun systeem gedaan.
 
@Akuna Het is de deeltijd van Avans in Breda dus ze haalt ook gewoon haar bachelor. Zou wel vreemd zijn als dat niet zo tellen maar ik ga het navragen.
Het is inderdaad en hele klus zeg! Vier jaar studie in Oz is geen optie. Ze zou graag willen maar ik las dat het ongeveer 30000 AUD per studiejaar kost en dat kan ze echt even niet betalen... Ze heeft nu geinformeerd bij Curtin University in Perth of het bijvoorbeeld mogelijk is dat ze in NL haar bachelor haalt en dan nog een jaar in Oz kom studeren zodat ze toch een Australisch diploma kan halen. Ben erg benieuwd hoe ze daar over denken....
 
Hoi Remieo,

Onder kopje Australië algemeen heeft Loes ook een soortgelijke vraag. Ik heb bij haar de site van de fysio erop gezet, misschien voor jou ook handig om even door te spitten of met dit buro contact op te nemen voor je specifieke vragen.

Inge
 
Bedankt Akuna! We gaan even kijken

@Gwen ja, hadden wij het maar voor het zeggen he ;)

Wat een topforum trouwens, ik ga hier hopelijk nog veel gebruik van maken!
 
Ik heb 5 jaar geleden het hele fysio registratie proces gedaan. IELTS, written exams, clinical exams. Toen was stage lopen niet verplicht, maar misschien is dit veranderd in de afgelopen 5 jaar. Ik heb er toen voor gekozen om wel wat stage te doen en heb 4 weken halve dagen gedaan. Gelukkig niet 6 maanden. Misschien moet dat nu wel hoor,dat weet ik niet.
Het kan 2 jaar duren, hangt ermaar net vanaf hoeveel tijd je tussen de examens wilt hebben. Brussel was toen maar 2 keer per jaar.
Remieo, ik stuur je een pm met wat info.
 
Ik heb 5 jaar geleden het hele fysio registratie proces gedaan. IELTS, written exams, clinical exams. Toen was stage lopen niet verplicht, maar misschien is dit veranderd in de afgelopen 5 jaar. Ik heb er toen voor gekozen om wel wat stage te doen en heb 4 weken halve dagen gedaan. Gelukkig niet 6 maanden. Misschien moet dat nu wel hoor,dat weet ik niet.
Het kan 2 jaar duren, hangt ermaar net vanaf hoeveel tijd je tussen de examens wilt hebben. Brussel was toen maar 2 keer per jaar.
Remieo, ik stuur je een pm met wat info.
Hallo Anne, zou je mij misschien ook die PM kunnen sturen met info. Alvast bedankt. Groetjes Ferry.
 
We hebben inmiddels te horen gekregen via een emigratiebureau dat je zeker twee jaar ervaring moet hebben na het behalen van je bachelor fysiotherapie. Er vanuit gaande dat dit klopt zou dat betekenen we op zijn vroegst in 2019 (2016 klaar met studie, twee jaar ervaring, 1 jaar papierwerk is 2019) weg kunnen! Zo lang kunnen we echt niet wachten!!! Is hier onderuit te komen? Of zijn er andere manieren te bedenken? :( Sorry voor de vage stomme vraag maar we zijn redelijk desperate en triest nu...
 
Owh joh :-(
Was een WHV na studie nog mogelijk voor jullie? Anders mss een optie om die te gebruiken en dan te zorken naar een sponsor.. Maar geen idee of dat makkelijk lukt als je nog niet geregistreerd bent. En die registratie duurt ook weer lang volgens de verhalen hierboven.

Heeft het emigratiebureau nog andere opties gegeven?
Misschien iets op jouw skills ipv die van je vrouw?
 
Helaas is daar niet onderuit te komen. Je kunt alleen als Physio geregistreerd worden als je aan alle eisen hebt voldaan. En dat proces duurt helaas ook nog wel anderhalf jaar. (Eligibility check, written exams, clinical exams) dus volgens mij moet je dus eerst die 2 jaar ervaring hebben voordat je ook maar kunt beginnen aan de examens voor de registratie.
Zonder registratie mag je hier echt niet werken.
Nieuw Zeeland voor een aantal jaar zou misschien een mogelijkheid kunnen zijn, maar ik weet niet goed hoe het daar zit qua registratie. Het was altijd minder moeilijk om daar je physio registratie te krijgen maar ik weet echt niet hoe dat nu is.
Succes! Geef niet op!
 
Back
Top