Help, ik wil naar Aus, maar hoe?!

Lisette_J

New Member
Hi allemaal,

Lisette is de naam, en net als iedereen hier een sucker voor Australie.:)
Wat fijn om hier op het forum rond te neuzen en ervaringen van mede-liefhebbers te lezen! Eindelijk mensen die me begrijpen ;-)

Graag zou ik wat adviezen van ervaringsdeskundigen willen hebben. Wat is het geval? Ik wil ontzettend graag weer terug naar Australie. In 2010 heb ik mijn WHV gedaan, helaas niet voor mijn second year gegaan. Noem me naief, maar ik was toentertijd zo druk met daar gewoon 'zijn' en lekker mijn ding doen, dat ik daar niet echt mee bezig was. Ik heb wel gewerkt in een zeer afgelegen gebied in het noorden van Queensland, maar slechts 9 weken. Ik kan mezelf nu wel voor mijn kop slaan, want andere collega's, die daar wel 12 weken hebben gezeten, hebben wel hun tweede WHV gekregen. Maar dat terzijde. Bovendien had ik in die tijd geen idee hoe moeilijk het is om het land nogmaals in te komen voor langere tijd.

Anyways, ik speel al zeer geruime tijd met de gedachte om weer terug te gaan. Tijdens de Emigratiebeurs heb ik contact gelegd met twee migration bureaus; daar heb ik nu contact mee. Het blijkt dat ik eigenlijk overal buiten de pot pies.Ik ben 28 jaar, alleenstaand, geen familie in Australie en heb vijf jaar werkervaring in de bedrijfsjournalistiek (bachelor journalistiek). En ja, dat beroep is nu niet echt gewild in Aus. Beide bureaus geven aan dat het voor mij eigenlijk onbegonnen werk is om aan een visum te komen, want welk bedrijf wil mij, zeker als ik nog gewoon in Nederland zit, sponsoren?! Ik hoef wat mij betreft niet eens zo nodig een baan te hebben in mijn huidige beroepsveld, maar het lijkt erop dat ik min of meer 'vast' zit aan mijn beroep, als het op emigratie aankomt. (Tijdens mijn studie heb ik wel 4,5 jaar als bijbaantje als cateringmedewerkster gewerkt, maar om dat nu op mijn cv te zetten...)

De enige optie lijkt studeren te zijn. Ik heb het geld en het geduld niet om voor een master te gaan in Aus, maar wellicht is een TAFE-diploma/certifcaat nog een optie, bijvoorbeeld media en communicatie? (Die zag ik ergens voorbij komen.) Dan zou ik een studentenvisum kunnen aanvragen en twee jaar in Aus kunnen blijven. (Er even van uitgaande dat je ook een studenenvisum nodig hebt voor TAFE, niet enkel voor universiteiten.) Ik mag dan 40 uur werken in twee weken tijd en na die twee jaar sta ik wel sterker naar Australische werkgevers, omdat ik dan een Australisch diploma heb.

Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met TAFE? Wel of niet een aanrader?

Ik zit een beetje met de kosten in mijn maag en vraag me af en toe niet af of het niet allemaal een onbegonnen zaak is. Het leven is in Aus momenteel zo verschrikkelijk duur. Wonen in Syd of Melb (daar zou ik dan het liefste willen wonen) kost me minstens iets van minstens 150 AUD (in een hostel of sharehouse). Een eigen appartement is al helemaal geen doen natuurlijk. En laten we wel wezen: 20 uur in de week werken, volgens mij kun je dan onmogelijk meer dan 350 AUD mee verdienen. Dan blijft er wel erg weinig over voor andere vaste lasten en je gewoon 'leef'-kosten.

Wat zijn jullie ervaringen/meningen hierover? Ik ben erg benieuwd, wat zelf kom ik er niet meer uit. (Heel frustrerend als je iets heel graag wil, maar er geen realitische mogelijkheden blijken te zijn...)
 
Je zal een Australier aan de haak moeten slaan.... Studeren, tja, je moet er dan wel rekening mee houden dat je waarschijnlijk vol studiegeld moet betalen als buitenlander en dat kan in tienduizenden dollars lopen.... Nu weet ik niet of dat ook met TAFE zo is, maar de regering betaalt vaak niet de kosten voor buitenlanders. Helaas kan ik je niet verder helpen.
 
Tja, als er al 2 bureaus zijn die je een negatief advies geven, dan lijkt het moeilijk te worden. Met 20 uur in de week werken kun je wel meer dan 350 dollar verdienen hoor. Lees de topics er maar op na. 20 x 20 dollar/uur (Macca's) is al 400 dollar en dat is dan nog relatief "laag" betaald.
TAFE is toch meer een soort van "getuigschrift-achtig" iets? Ik weet dat een vriend van mij hier TAFE heeft gedaan om als sociaal werker aan de slag te kunnen met gehandicapten. of die studie nu echt iets voorsteld twijfel ik een beetje over als ik hem hoor. Vaak gaat het meer om dat je een papiertje hebt, dan dat je echt iets weet.
Leg je stelling eens voor aan die bureaus?
 
hallo lisette en welkom op het forum!
jeetje....lastig om je in zo'n situatie te bevinden...misschien is het vinden van een ozzie partner toch een idee??
zou je graag verder helpen...maar weet niet goed waarmee. Weet niet hoe streng ze tegenwoordig met het 2e WHV zijn, maar valt er niet iets te veranderen in je 9 weken werk in QLD?
en eventueel een studie in nederland doen voor een beroep dat wel op de lijst staat voor een sponsorship? Veel succes in ieder geval...hopelijk heeft iemand anders beter advies!
 
Hoi Lisette,

Welkom op het forum.
Wat een vervelende situatie waar je je in bevind!!
Geen idee of je ook een studentenvisum voor TAFE aan kunt vragen.Is denk ik wel iets wat de emigratiebureaus moeten weten.

Sterkte ermee!
 
Weet niet hoe streng ze tegenwoordig met het 2e WHV zijn, maar valt er niet iets te veranderen in je 9 weken werk in QLD?

Dat zou ik echt niet doen! De regels en het checken van de 2e WHV zijn enorm aangescherpt een paar jaar geleden. Als je op het vliegveld aankomt en gecheckt worden omdat ze vermoeden of weten dat je fraudeert, zit je op het 1e vliegtuig terug en mag 5 jaar het land niet meer in...zoals bij een vriend is overkomen! Dat is het dus niet waard lijkt me.

Als je echt wanhopig bent kun je inderdaad iets in NL studeren waar een tekort in Aussie aan is. Verpleegkundige misschien? Je had altijd HBO studies waarbij je zowel leert en werkt en zo betaald krijgt. Maar hoe dan ook is het een investering van 3-4 jaar...

Echt balen voor je!! Succes!!
 
Als je echt wanhopig bent kun je inderdaad iets in NL studeren waar een tekort in Aussie aan is. Verpleegkundige misschien? Je had altijd HBO studies waarbij je zowel leert en werkt en zo betaald krijgt. Maar hoe dan ook is het een investering van 3-4 jaar...
Let Op: Vaak moet een opleiding VOLTIJD zijn wil hij in Australië goedgekeurd worden. Dit zou ik dus eerst even goed uitvragen bij het emigratiebureau voordat je 4 jaar deeltijd gaat studeren en dan achteraf blijkt dat ze dat niet als voldoende assessen.
 
@ kim: ik wist idd niet hoe streng ze nu zijn, heb wel een fragment op border security voorbij zien komen, maar in de tijd dat ik voor mn 2e WHV ging waren ze nog niet zo streng en werd er vaak gejokt over de tijd dat je gewerkt had. ik heb overigens mijn 3 maanden netjes volgemaakt :D begrijpelijk dat ze de regels aangescherpt hebben... maar jammer voor lisette. Thanks voor de update :)
 
Een Aussie aan de haak slaan; lange tijd dacht ik ook dat dat dan dé manier zou zijn voor me. Maar zeer nare ervaring gehad, ex-vriend uit Melbourne kwam vorig jaar naar Nederland en dat is op een zeer vervelende manier afgelopen. Dus voorlopig even geen Aussies meer voor mij! Tenzij zijn naam Hugh Jackman is, dan zou ik geen nee zeggen! ;)

Maar even serieus: thanks voor alle tips, fijn die reacties! :) Ik ga het inderdaad eerst even voorleggen aan het bureau, of ik als ik een TAFE-cursus ga doen ook een studentenvisum krijg. (Zo niet, dan is studeren geen optie, ga niet naar uni, veel te duur en weer vol in de schoolbanken lijkt me best pittig.)

Speel ook met de gedachte om een WHV voor Nieuw-Zeeland aan te vragen, dan ben ik in ieder geval 'in de buurt' en kan ik wel reizen naar Aus. Zou dan aan mijn ex-werkgever in QLD kunnen vragen of ik bij mag WWOOFFEN oid. En wie weet, wat dat me nog oplevert. Bovendien heb ik dan wat meer tijd om goed te bedenken of ik er echt wil wonen (voorgoed), want dat vind ik nogal een stap. Tijdens mijn reis in 2010 en mijn vakantie in 2012 was ik daar niet echt mee bezig, stond ik er heel anders in. Dus misschien een goed idee om me zodoende te orienteren... To be continued!
 
Succes! Nieuw Zeeland is ook een mooi land, heb daar bijna 10 jaar gewoond. Met NZ residency is het echter niet mogelijk om naar Australie te komen, wel andersom.... Maar ja, je gaat voor een WHV en dan is Australie minder ver weg voor een vakantietje.
 
Hoi Lisette,
Ben heel benieuwd te lezen of je via Tafe een studenten visum kan krijgen... Dan is dat voor mij misschien ook nog wel een optie ;) Ik neem aan dat de kosten via Tafe niet zo bizar hoog zijn als via de uni (30 mille per jaar)?

Ik en mijn vriendin zitten een beetje in hetzelfde schuitje. Heb zelf ook de nutteloze bachelor journalistiek met veel ervaring maar ja... Mijn vriendin studeert nu deeltijd fysiotherapie in Nederland. Omdat het een deeltijd studie is kan ze geen stage lopen in het buitenland en weten we niet of het papiertje geldig is in Oz. We gaan nu wellicht de loophole proberen via de verkorte bachelor fysio in Perth. Zij kan dan na haar studie in NL daar een verkorte bachelor opleiding fysio doen die waarschijnlijk minder dan twee jaar duurt. Dan heeft ze een Australisch diploma en dat is hopelijk een voordeel qua werk vinden. Goed, jij hebt niks aan het hele verhaal maar misschien werkt het inspirerend ;)

Zou mooi zijn als het via Tafe ook werkte dan zouden we misschien geen drie jaar meer moeten wachten....;)
 
Hoi Lisette,
Je kan via Tafe een studenten visum krijgen, geen probleem. Mijn partner heeft het zo gekregen en wij zitten nou in Australië. De kosten ( 10.000 tot 15.000 per jaar) zijn heel wat minder dan bij uni..
 
Hoi Lisette,

Welkom op het forum! Ik had je nog niet gezien, leuk geschreven introductie. Ik kan me voorstellen dat je wel een beetje wanhopig wordt van deze hele situatie, maar geef niet op. Als je echt heel graag wil, vind je vast wel een weg. Weet je al of een TAFE-route je iets gaat opleveren?

Hoi Lisette,
Je kan via Tafe een studenten visum krijgen, geen probleem. Mijn partner heeft het zo gekregen en wij zitten nou in Australië. De kosten ( 10.000 tot 15.000 per jaar) zijn heel wat minder dan bij uni..

Hi Eni, wij zijn elkaar ook nog niet eerder tegengekomen op het forum denk ik, welkom. En dank voor de interessante info. Op welk studentenvisum zitten jullie nu in Aus en waar? Hopen jullie na de studie via een werkgever een permanent(er) visum te bemachtigen?

Groetjes,

Tamaria
 
Hi Tamara, wij hebben elkaar inderdaad nog niet eerder tegengekomen, en dat komt omdat ik nieuw ben op het forum. Het is een zeer leuke forum, vind ik, je kan zo veel informatie hier krijgen.
Wij hebben subclass 572 en zitten in Melbourne. En het is inderdaad ons plan, als alles goed gaat, permanent visa te vragen.

Groetjes,
Eni
 
Ik ken een hoop mensen die studeren in Sydney, en dit zijn vaak mensen die het minder goed hebben als jij en ik, komen uit minder rijke landen zeg maar, maar ook hun krijgen het voor elkaar!
Ze gaan vaak voor de goedkoopste TAFE opleiding en als ik het goed heb is dat iets ind e richting van business management. Ik weet niet precies hoeveel ze betalen, maar ik geloof dat het $800 per semester is maar daar komen nog wel wat andere kosten bij! Wat ze vaak doen ik 20 uur in "de boeken" werken en de rest werken ze ergens zwart bij. Natuurlijk is dit geen goed advies maar dit is de realiteit hoe het daar gaat. Realiseer je wel dat ze zich vaak kapot werken en daarnaast ook nog naar school moeten, het zal dus een ander leventje worden dan als op je WHV! Overgens zou ik het dus echt uit je hoofd halen om dat te gaan vervalsen. Ik heb de 12 weken wel netjes gedaan, maar ze hebben een hele investigation gestart toen, ik moest alles opsturen van loonstrookjs, bankafschriften etc en dan nog moesten ze contact opnemen met de betreffende farms, 3 maanden gewacht op goedkeuring. En geloof me ze komen er achter, en dan kom je het land nooit meer in (of athans lang niet).

Partner is het makkelijkst, maar ik weet niet hoe je dat van afstand wil doen. Ik heb ook minder leuke ervaringen gehad, maar dat heb je overal en ligt er niet aan wat voor afkomst iemand heeft.
In ieder geval succes, houd in je achterhoofd dat als je wel gaat studeren je een studie kiest waar je daarna op gesponserd kan worden. Of in ieder geval iets waar vraag naar is etc!
 
Realiseer je wel dat ze zich vaak kapot werken en daarnaast ook nog naar school moeten, het zal dus een ander leventje worden dan als op je WHV! Overgens zou ik het dus echt uit je hoofd halen om dat te gaan vervalsen. Ik heb de 12 weken wel netjes gedaan, maar ze hebben een hele investigation gestart toen, ik moest alles opsturen van loonstrookjs, bankafschriften etc en dan nog moesten ze contact opnemen met de betreffende farms, 3 maanden gewacht op goedkeuring. En geloof me ze komen er achter, en dan kom je het land nooit meer in (of athans lang niet).

Het klopt inderdaad dat dit nu (zeer) streng wordt gecontroleerd. Een vriend had het bewijs vervalst en werd op het vliegveld ondervraagd toen hij Australie weer binnenkwam een paar jaar geleden voor zijn 2e WHV. Hij mocht niet nooit meer het land in hoor... maar 5 jaar niet meer als visitor! Hij is nu terug op een werkvisum binnen die 5 jaar. Hoe dan ook is het het niet waard dat klopt!
 
Zou dan aan mijn ex-werkgever in QLD kunnen vragen of ik bij mag WWOOFFEN oid. En wie weet, wat dat me nog oplevert. Bovendien heb ik dan wat meer tijd om goed te bedenken of ik er echt wil wonen (voorgoed), want dat vind ik nogal een stap. Tijdens mijn reis in 2010 en mijn vakantie in 2012 was ik daar niet echt mee bezig, stond ik er heel anders in. Dus misschien een goed idee om me zodoende te orienteren... To be continued!

Wellicht begrijp ik het verkeerd, maar dat wwooffen heeft geen zin hoor, tenzij je het voor de lol wil doen.
 
G'day!
Het is inmiddels al een tijdje geleden dat ik hier wat schreef. And a lot can happen in a year. Inmiddels zit ik in Nieuw-Zeeland (Working Holiday), al een heel eind in de juiste richting! (In ieder geval dichter bij Aus dan vanuit Nederland ;-)) Terwijl ik me de blubber werk om geld te sparen om weer naar mijn geliefde Australie te gaan, denk ik er ondertussen serieus over na om me te laten omscholen. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Ik denk eraan om iets in hospitality, toerisme of onderwijs te gaan doen. Maar dan wel via TAFE en niet de universiteit, aangezien ik nog steeds geen geldboom in mijn achtertuin heb staan. (Waarom moeten internationale studenten drie keer zo veel betalen als Aussies? Vind ik echt achterlijk, maar goed...) Is er ergens een link waar ik de lijst van beroepen kan vinden? (SOL heet het, dacht ik?) Als ik me laat omscholen tot iets waar een tekort aan is in Aus, vergroot ik hopelijk mijn kansen... Ben ook erg benieuwd naar het niveau van het onderwijs, of het pittig is, te ja of te nee....
 
Back
Top