Huis huren - het proces en de planning?

FOL

Fristi-specialist
XPdite Sponsor
We zitten een beetje te dubben met de planning m.b.t container en huurhuis. We zijn er van op he hoogte dat je bij huurhuizen met bezichtigingsrondes te maken hebt. Maar hoe ziet het proces eruit en met wat voor een tijdsplanning heb je dan te maken?

Wij zijn nu min of meer aan het uitgaan van na 4 weken een huurhuis aannemen (en flink vooruit betalen, aangezien we geen werk hebben). Is dat realistisch?
 
In de meeste gevallen is een huurhuis of apartement op korte termijn beschikbaar. De vertraging zal vooral zitten in hoe veel woningen je iedere week kunt vinden op basis van je criteria en hoeveel je er kunt bezoeken (veelal beperkt tot zaterdagen). En dan is het hopen dat je geluk hebt. Zonder huurgeshiedenis in Oz en zonder baan kan het zeer lasig zijn om ze te overtuigen maar het is niet onmogelijk. Zorg dat je alle paperassen al meebrengt bij bezichtiging zodat je meteen zaken kan doen.
 
Dat is precies hoe wij het gedaan hebben, slatsr. Huizen gezocht op realestate.com.au, gaan kijken op de bezichtigingsdagen, en een pakket papier steeds meegenomen. De dame van het gemeublieerde huisje (daar zaten we de eerste zes weken) had aangeboden referent te zijn, dat hielp. De verklaring van de hypotheekverstrekker in nederland hielp ook. En we hadden bij de bank een printje gekregen, dat heb je nodig voor identificatie, maar daar stond ook ons oorspronkelijke bedrag aan spaargeld op. Dat hielp ook!
Wij zijn bij een goed genoeg huis direct na de bezichtiging met de makelaar meegereden. Na een uurtje was alles geregeld. Van landing tot sleutel was vijf weken.
Als je meteen je droomhuis wilt, moet je misschien wat meer tijd uittrekken.;)
 
Dat laatste zal bij ons ook wel het geval worden aangezien we de extra horde van een paar haarballen op pootjes hebben. Wordt je niet direct populairder van zeg maar o_O
 
Nou positief blijven hoor is wat moeilijker maar wij hadden ook katten en honden bij ons en geen inkomen toen wij van NSW naar Vic. gingen. Denk dat je ook gewoon een beetje geluk moet hebben goede overtuigingskracht en een allervriendelijkste glimlach. En vooral aangeven dat je dieren oke zijn vlo vrij zijn en heel belangrijk dat jullie natuurlijk paar weken of maanden huur vooruit betaald alle schade door toedoen van de dieren betaald of hersteld en daarvoor ook tekend. Nou na einde van ons huurcontract hebben wij gewoon de hele borg terug gekregen er was ook niks stuk maar ach met die real estates weet je maar nooit. En daarna hadden we geen problemen met het huren van een volgende woning met onze beestenbende.
 
:up:

Ik ben ook niet geatief hoor, het is meer dat je niet op alle huizen kunt reageren omdat niet iedereen pets wil.
Maar we zullen hier door onze dierenarts een brief op laten stellen dat we altijd keurig voor ze zorgen.

FOL, ging er nu bij jullie ook een haarbal mee? Of niet?
 
Nee, onze lopnde haarballen hebben we in februari achter gelaten bij een nieuw gezin...
 
Aanbieden om een aantal maanden vooruit te betalen helpt altijd. Gelukkig is Mandurah niet voor niets Rural... daar is de vraag naar huizen iets minder groot dan rond de stad. Grote kans dat ze dus ook iets makkelijker zijn.
 
  • Like
Reactions: FOL
Maar als tie zo door gaat met Visa Kwartetten heeft tie straks een visum om net naast je te mogen wonen. Al was het na de achtertuin bij jullie ook nog wel rural ;)
 
Onze ervaring is een beetje zoals die van Lamark.
Zorg dat je vanuit NL referenties hebt vd bank, hypotheekverstrekker, enz.
Wij hadden zelfs "verklaringen van goed gedrag" van de ziektenkostenverzekeraar enzo.
Gewoon om te laten zien dat je geen wanbetaler bent.
Soms is de eigenaar vd woning zelfs ook aanwezig, wat in je voordeel kan zijn.
Een goede indruk achterlaten, alle papieren bij je hebben...
Wij zijn bij ons eerste huurhuis ook na de bezichtiging meteen met de makelaar meegereden.
Nu we gaan verkassen naar huurhuis 2 is het eigenlijk hetzelfde gegaan.
De eigenaar had heel toevallig dezelfde hobby als Dan, dus die waren meteen aan de praat, en daarna hebben we meteen alle papieren ingevuld en afgegeven bij het kantoor, en een aanbetaling gedaan.

Succes!!
 
Onze ervaring is wat anders, maar ik had een baan bij aankomst een jaar geleden, misschien dat dat geholpen heeft. Maar de (huur)huizenmarkt is hier (Perth) zeer korte termijn. Vandaag bezichtigen en hoe sneller je erin kunt trekken hoe liever ze het hebben vaak.

Wij hadden bij de bezichtigingen niets aan papierwerk mee en bij de application forms stuurden we alleen paspoort kopieëen en onze visa grant e-mail mee.
 
Lol :D

Daar gasn we voor ;)

Das dan wel zo handig wanneer jullie container aankomt, hoeft de stoel niet zo ver meer te reizen :)
Zal eens aan minj buren voorstellen dat ze misschien hun huis maar moeten gaan verhuren en zelf ergens anders gaan wonen LOL
 
  • Like
Reactions: FOL
Das dan wel zo handig wanneer jullie container aankomt, hoeft de stoel niet zo ver meer te reizen :)
Zal eens aan minj buren voorstellen dat ze misschien hun huis maar moeten gaan verhuren en zelf ergens anders gaan wonen LOL

Hehe dat is waar.
 
Zorg dat je alle paperassen al meebrengt bij bezichtiging zodat je meteen zaken kan doen.


We zijn benieuwd of iemand nog aanvullingen heeft op de papieren die we moeten/kunnen verzamelen, zodat we goed beslagen ten ijs komen bij de makelaar/verhuurder en we snel een huisje kunnen krijgen once we are there.

Deze tips hadden jullie al genoemd:
- verklaring van 17 jaar trouwe huurbetaling aan onze woningstichting
- overzicht van ons spaargeld van onze bank in Nederland (en in OZ, maar we boeken niet gelijk alles over)
- contract van de werkgever in Oz (zijn we nog steeds druk mee bezig)
- VOG van b.v zorgverzekeraar, telefoon provider e.d. In Nederland (dat was een goeie van Marie en Dan)
- referentie 1e verhuurder in Oz indien van toepassing
- ???????
- ???????
- ..........

Heeft iemand nog andere tips en aanvullingen, dan zou dat geweldig zijn :)
 
Je kunt op de site van de makelaar (even zoeken via Realestate.com.au) precies vinden wat ze willen hebben. Het verschilt overigens een beetje per makelaar. Vergeet ID niet, liefst Australische ID.
 
Zoals Kathleen al zegt: het verschilt per makelaar en situatie. Ik had al een baan( voordat ik OZ was) en het enige wat ze wilden was een bevestiging van mijn inkomen. Dus moest ik de HR afdeling van mijn werkgever toestemming geven dat ze vragen van makelaar mochten beantwoorden en als ID paspoort en Medicare card. Ik had ook van alles verzameld, was bereid om 6 mnd huur te betalen, spaargeld te laten zien etc, etc...en dan toch niet nodig. Succes strakjes!
 
Zoals Kathleen al zegt: het verschilt per makelaar en situatie. Ik had al een baan( voordat ik OZ was) en het enige wat ze wilden was een bevestiging van mijn inkomen. Dus moest ik de HR afdeling van mijn werkgever toestemming geven dat ze vragen van makelaar mochten beantwoorden en als ID paspoort en Medicare card. Ik had ook van alles verzameld, was bereid om 6 mnd huur te betalen, spaargeld te laten zien etc, etc...en dan toch niet nodig. Succes strakjes!

Dank je wel !!
Dat klonkt al een stuk relaxter dan we eigenlijk dachten. Da's een zorg minder.
Als het mee zit hebben we straks ook al werk als we vertrekken, dus dan is de situatie enigzins vergelijkbaar. Dat zou mooi zijn.
Hopelijk weten we deze week eindelijk wat meer. We'll see!
 
Back
Top