Lekker open en bloot...

ernieman

XPdite Sponsor
Ha, een fijne thread die misschien niks gaat opleveren, maar omdat Nederlanders (in tegenstelling tot de Belgen, maar doe gerust mee zou ik zeggen ;)) zo "open" zijn over alles:

Wat voor werk doe je hier in Austalie en vooral Wat verdien je ermee! Misschien ook leuk om te vertellen hoe het voorheen ging in je vaderland.

---------------------------------

Zal ik maar aftrappen zeker?

Ik werk als casual ( 1 a 2 dagen per week) bij Macca's en verdien daar ongeveer 20 dollar per uur. Wat neerkomt op een maandsalaris van 3000 dollar (ongeveer en als je Full-time zou werken).
In Belgie werkte ik als Medisch Laborant en verdiende ik omgerekend 1700 dollar (met 9 jaar ervaring!) per maand. Triestig toch?
small text: Ik ben daarnaast ook wel 3/4e-time stay-at-home-dad...
 
Haha ja dat klinkt een beetje triestig. Maar als je het om zou rekenen naar hoeveel broden je er van kan kopen oid, is het verschil dan nog zo groot?

Had hier heel graag ook een bijdrage geleverd, maar ik zit (nog) in Nederland...
 
Een brood kost hier vanaf 1 dollar tot 6 dollar, ligt eraan wat je wilt natuurlijk. Het 1 dollar brood is goed te eten, enkel wat dunnetjes en gaat er in 2 dagen door (of het echt voedzaam is, daar laat ik me buiten). Het 6 dollar brood heb je er in 3 dagen door. In Belgie betaalden we voor een brood ongeveer 2 euro tot 4 euro?
Dus het verschil blijft groot...

Maar goed, daar ging het mij eigenlijk niet om, want dan moet je alles in overweging nemen, van huisvesting tot luxegoederen. Het gaat mij er gewoon een beetje om of het loonverschil nu zo groot is en wat de mensen hier doen met hun loopbaan. Blijf je bij het oude vertrouwde, of gaat het roer om?
 
nou oke dan ik werk hier nu casual als bejaardenverzorgster met 1 jaar ervaring, verdien inclusief met de 25% casual toeslag $25 per uur. In Nederland verdiende ik als financieel-administratief medewerkster in vaste dienst met 20 jaar ervaring 11 euro per uur. Zoals je ziet heb het roer omgegooit heb me hier laten omscholen en tot nu toe geen spijt van gehad.

groetjes,
Moon
 
Ik werk als verloskundige. Het hangt ervan af waar in Australie woont en hoeveel jaar ervaring je hebt met wat je ermee verdient. Op dit moment in WA zijn ze (we) hard aan het vechten voor hogere lonen omdat we achterblijven bij de rest van Australie nu en de agreement weer vernieuwd moet worden. LAatste keer waren ze daar maanden te laat mee en kregen we geen back pay. nu de verkiezingen eraan komen, willen ze er niets van weten, dus er wordt wat gestaakt... Maar goed, op dit moment verdien ik zo'n $33 per uur, plus toeslagen voor weekend, avond en nachtwerk....
 
Ernieman, ik vind het echt weinig wat je verdient voor Ozzie-begrippen, hoor....Ik vraag me af hoe je rondkomt als je ook maar zo weinig werkt? Heeft je partner een full-time job?
Ik werk casual als pca (bejaardenverzorgster) en verdien 33 dollar per uur (incl. toeslagen, voornamelijk nachtdienst). En dat is weinig vergeleken bij wat manlief verdient.
Wij kunnen nu heel goed rondkomen, maar wij hadden het financieel in Nederland wel beter. Daar werkte ik niet en manlief 4 dgn in de week en zitten we op hetzelfde niveau als dat we hier zijn. We moeten dus een stukje harder werken om hetzelfde niveau als in Nederland te halen. We klagen niet hoor, geld is niet alles en we krijgen er veel moois bij hier in Oz!
 
Ah, you didn't read the small-text!
Ik ben ongeveer 3/4e stay-at-home-dad om voor onze 3 jarige dochter te zorgen. Mijn Partner werkt 3 dagen per week en verdient een 35 dollar per uur (ze is OT). We kunnen er nu van rond komen als we geen gekke dingen gaan doen.
Ik vind die 20 dollar (na 3 maanden wordt het 22 dollar) zo gek nog niet voor ongeschoold werk eigenlijk.
Daarnaast ben ik ook nog zelfstandig bezig als muziekinstrumentenbouwer/hersteller.
 
Ha, een fijne thread die misschien niks gaat opleveren, maar omdat Nederlanders (in tegenstelling tot de Belgen, maar doe gerust mee zou ik zeggen ;)) zo "open" zijn over alles:

Off topic, zijn Ollanders zo open over geldzaken? Heb altijd het idee dat dat juist nogal gesloten onderwerp is hier. (al snap ik dat het vergeleken met BE wellicht weer open is)
 
Nou, het tv spotje gaat toch zo van:
"Je mag alles van mij weten, behalve mijn pin-code".
Ik snap niet waarom er zo "geheimzinnig" gedaan moet worden om wat iemand hier verdiend hoor. Ik zal heus niet jaloers worden :)
Zoals ik al zei, ik ben gewoon een beetje benieuwd naar de loonsverschillen tussen vroeger en nu. Ik vraag me bijvoorbeeld af wat een vak-man als Jack hier verdient per uur als ie het omrekend. Voor mijn "instrumentenbouw" reken ik nu in het begin ook slechts 20 dollar per uur, omdat het anders belachelijk duur gaat worden. Niet door het feit dat ik zo traag werk, maar omdat sommige zaken nu eenmaal veel tijd nodig hebben. Maar goed, nu raak ik ook off-topic.
 
Nou ja, ik neem aan dat je een bepaald bedrag rekent voor een klus, daar zal toch wel een uurloon aan vast hangen? Wat kost een timmerman per uur? min zijn kosten, simpel gezien dan. Want ok, een zelfstandige kan aan een minimuminkomen werken als de boekhouder zijn werk goed doet natuurlijk.
 
Een Nederlandse zelfstandige timmerman rekent ongeveer 35 à 40 euro per uur (Exclusief BTW)
Nu het tijden van crisis zijn, gaat in de regel de prijs omlaag. Er zijn zzp-ers die zich verhuren voor 25 euro per uur, misschien nog wel minder.

Keerzijde: je kunt je dan afvragen wat voor kwaliteit je nog mag verwachten. Dat is aan de andere kant ook waar. Rekent een timmerman (in de krimpende markt) nog steeds top-dollar voor zijn werk, is hij dan zo bijzonder of onderscheidend dat hij veel kan rekenen? En wat voor een machinepark heeft hij staan?

Behoorlijk verschil met IT-ers. Zijn die nog te vinden voor onder de 100 Euro? En wat voor opleiding hoort daar dan bij?
 
Een Nederlandse zelfstandige timmerman rekent ongeveer 35 à 40 euro per uur (Exclusief BTW)
Nu het tijden van crisis zijn, gaat in de regel de prijs omlaag. Er zijn zzp-ers die zich verhuren voor 25 euro per uur, misschien nog wel minder.

Keerzijde: je kunt je dan afvragen wat voor kwaliteit je nog mag verwachten ?. Dat is aan de andere kant ook waar. Rekent een timmerman (in de krimpende markt) nog steeds top-dollar voor zijn werk?, is hij dan zo bijzonder ?of onderscheidend dat hij veel kan rekenen? En wat voor een machinepark heeft hij staan?

Behoorlijk verschil met IT-ers. Zijn die nog te vinden voor onder de 100 Euro? En wat voor opleiding hoort daar dan bij?

:D:D, Zie door de gumtree bomen het bos niet meer.
Heb al je vragen aangeduid met een ? (go%*v^&d&mme en dat waren er veel....)
Welke vraag wil je het liefst als eerst beantwoord hebben.
Cheers,

Jack>:D
 
:D:D, Zie door de gumtree bomen het bos niet meer.
Heb al je vragen aangeduid met een ? (go%*v^&d&mme en dat waren er veel....)
Welke vraag wil je het liefst als eerst beantwoord hebben.
Cheers,

Jack>:D
"For consideration" differs from "per request", dear friend.
Begin jij maar met de vraag: "Is hij dan zo bijzonder of onderscheidend dat hij zoveel kan rekenen?"
Die vind ik wel bij jou passen.

Q: "What do you do for living.?"
A: (Dutchman) "I fok horses."
Q: "Pardon?"
A: (Dutchman) "Ja, Paarden."
:D:D:D:p
 
Niet erg, ik heb er begrip voor.
Ik zou ook zo'n negatieve attitude en humor krijgen als ik nog steeds in Utrecht woonde.

Cheers,

Jack>:D
 
Off topic, zijn Ollanders zo open over geldzaken? Heb altijd het idee dat dat juist nogal gesloten onderwerp is hier. (al snap ik dat het vergeleken met BE wellicht weer open is)
Ik heb het idee dat mensen daar wel open over zijn hoor. In ieder geval de Nederlanders van mijn generatie.
 
Maar zou het wellicht ook niet zo zijn dat mensen die (bijvoorbeeld) in de gezondheidszorg werken daar opener over zijn omdat je functie duidelijk ingeschaald is en daarbij de salarissen dus eigenlijk best bekend zijn.

Ik heb altijd bij commerciele organisaties gewerkt (banken en IT bedrijven) en daar is het toch meer vraag en aanbod wat je salaris bepaald en heb ik echt geen idee wat mijn collega's verdienen. Maar misschien heb je gelijk hoor. Vergeleken met jou ben ik ook een ouwe soepkip!

Hmm wel erg off topic... Sorry Ernie!
 
Vol verwachting opende ik deze topic.
Ik dacht, nu zullen we het krijgen.
Wie gaat er bloot?
Gelukkig, niemand.
 
Back
Top