Meer ruimte en mogelijkheden

Jean76

XPdite Sponsor
Eh beste mensen hier; sorry hoor. Ik blijf het mij maar afvragen. Waarom zijn wij in Nederland zo vaak gedwongen om zo dicht op elkaar te moeten wonen? Helemaal als je tot de middenklasse behoord of daar zelfs onder zit (bijvoorbeeld als uitkeringsgerechtigde). Het blijft toch ontzettend frustrerend dat je in Nederland niet de vrijheid hebt om zelf te kunnen bepalen waar je wilt wonen (tenzij je een riant inkomen hebt).
Ik heb al zoveel verhalen gelezen en gehoord over het wonen in Australie (en ook in Nieuw-Zeeland). En ik kan je vertellen dat ik steeds meer de drang krijg om mijn toekomst op Oz (of Nz) af te stemmen. Ik ben het gewoon zo zat om in Nederland met beperkte middelen te moeten leven. Het zal in Oz ook niet altijd rozegeur en maneschijn zijn, maar ik vind het in Nederland gewoon ze benepen allemaal. Okay; natuurlijk blijft het in een dorp anders als in een stad; ook in een dorp heb je in Nederland veel meer ruimte, hoewel ik hier soms ook wel aan twijfel. Maar in de stad wonen in Nederland is echt geen pretje vind ik; en dat zal uiteraard voor veel steden in andere landen ook gelden (moet er niet aan denken om te moeten wonen in een megastad als Sao Poalo, New York of Peking). Toch lees/hoor ik over de steden in Oz (en ook Nz) veel prettigere verhalen. Het is allemaal zoveel ruimer en de (buiten)wijken zijn heel anders opgezet. En dat is wat mij zo trekt. Daarom zou ik in Oz zowel wel in een stad als in een dorp willen wonen. In Nederland is dit toch heel anders. Als ik hier in Groningen door bepaalde wijken heenrijd, raak ik helemaal gedeprimeerd. Zo grauw, zo massaal, zo weinig uitstraling. Wie zou bijvoorbeeld in een flat (en ook nog eens langs de ring- of snelweg; als je pech hebt) willen wonen? Om maar eens een dwarsstraatje te noemen. Ik wordt er zo triest van. Naja; laat ik niet teveel afdwalen en verzanden in deprimerende taal.
Maar voor wie is het nog meer een drijfveer om naar Oz te gaan vanwege de ruimte en uiteraard het ruimere wonen?
 
Waarom zijn wij in Nederland zo gedwongen om zo hutje-op-mutje te moeten wonen? Helemaal als je tot de middenklasse behoord of daar zelfs onder zit (bijvoorbeeld als uitkeringsgerechtigde). Het blijft toch ontzettend frustrerend dat je in Nederland niet de vrijheid hebt om zelf te kunnen bepalen waar je wilt wonen (tenzij je een riant inkomen hebt).

Wellicht een open deur....maar zou dat misschien te maken hebben met het gebrek aan ruimte? :)  Op = op. Ook hier heb je niet de vrijheid om "zomaar" te gaan wonen waar je wilt, maar er is gewoon meer ruimte en meer ruimte geeft dus meer keuze.

Syl
 
Waarom is het zo anders? Omdat er hier inderdaad gewoon HEEL VEEL meer ruimte is. Dus kan het ook allemaal stukken ruimer. Dus is het wel langer rijden. Zeker met het openbaar vervoer (wat de bussen betreft kunnen ze nog wel wat dingetjes van Nederland leren (en andersom ook trouwens :D)). Even naar Syl (die ook in "Brisbane" woont) wij zijn dan al zeker een half uur (minstens!). En even op de fiets naar de supermarkt kan wel, maar ehm ik ga 100 keer liever met de auto (al is het maar zodat het ijs niet ontdooit aankomt ;)). In Nederland kun je ook wel ruim wonen voor niets. Moet je maar eens op Funda kijken op Ter Apelkanaal :D. Maar het is wel een stukkie rijden naar je werk :D. Hier is het ook niet gek om een uurtje te rijden naar je werk. En druk vind ik het ook wel eens in de stad. Maar het is absoluut niet hetzelfde als op zaterdag in Den Haag shoppen. Maar het is ook wel logisch als je bedenkt dat Nederland een HELE lange historie heeft met oude dorpen, waar vroeger nog zandweggetjes door liepen. In Den Haag kunnen ze de winkelstraat alleen groter maken door de helft van de monumentale panden te slopen. Ook niet echt een optie. Hier is het centrum heel ruim opgezet... Maar ze hadden ook niet echt rekening te houden met monumentale panden :D:D:D.
 
In Nederland is er voor gekozen om met zo.n 16 miljoen mensen op een heel klein stukje Nederlands grongebied  te wonen. Dan woon je dus hutje mutje.

Ik heb een een tidje geleden een reportage van Zembla gezien waarin werd verteld dat wij van het NL grondgebeid maar iets van 20% hebben bebouwd. De rest is natuur/weiland. Deze keuze resulteert dus in hutjemutje wonen of moet heel veel geld verdienen/hebben.

Het zou misschien een optie zijn om het grondgebied meer te bebouwen maar ja dan heb je geen Nederland meer maar Nederstad. Of dan toch maar emigregen naar OZ?
 
[quote author=jufrebekka link=topic=3161.msg36033#msg36033 date=1131710241]
In Nederland kun je ook wel ruim wonen voor niets. Moet je maar eens op Funda kijken op Ter Apelkanaal :D. Maar het is wel een stukkie rijden naar je werk :D. [/quote]

Hoewel ik wel uit Groningen kom is Ter Apelkanaal mij niet echt bekend  :-o . Toch schijnt het wel een mooie omgeving te zijn, zo vlak bij Drenthe. En ik heb er weleens serieus aan zitten denken om in zo'n soort dorp te gaan wonen in de toekomst (tsja; zo groot is mijn afkeer nou van het wonen in de stad  :-( ).
Maar inderdaad; het zou dan een flink stuk rijden zijn naar het werk (bijv naar Groningen-stad). Maar bij jullie in Oz schijnt dit dus heel normaal te zijn.
In Nederland klaagt men vaak al als er vanuit het midden van het land bijvoorbeeld naar Groningen (hoe kom ik er toch zo op he  :lol: ) gereden moet worden, terwijl je in Oz van de ene stad naar de andere nog veel langer rijd soms. Naja; het is ook echt een wereld van verschil wat dat betreft.
 
k heb een een tidje geleden een reportage van Zembla gezien waarin werd verteld dat wij van het NL grondgebeid maar iets van 20% hebben bebouwd. De rest is natuur/weiland. Deze keuze resulteert dus in hutjemutje wonen of moet heel veel geld verdienen/hebben.

Klopt heb ik ook gezien. Tja, het is een keuze, ik geloof dat ze het ook 'inbreiding' (korte ei???) noemen. Dus, bouwen mag alleen binnen de bebouwde kern en pas per uitzondering buiten de bebouwde kern. Je houdt veel groen over, maar of het allemaal de veiligheid ten goede komt dat alles zo op elkaar gepropt wordt, dat vraag ik me af.

Het was trouwens wel een interessante reportage vond ik.

Groetjes Miranda  :)
 
Ik vond de reportage ook erg inetressant. Er werd ook gezegd dat gemeenten binnen hun grenzen krampachtig proberen elke centimeter op te vullen met woningen terwijl als van het onbebouwd oppervlak een ½% bebouwd zou worden het leefklimaat veel beter zou worden. Grotere huizen voor hetzelfde geld. Aangezien dat niet zal gebeuren heeft OZ weer een (grote) aantrekkingskracht op mij. Voor ongeveer hetzelfde geld in een groter huis wonen. Dit is natuurlijk voor mij niet de hoofdreden maar wel een mooie bijkomstigheid
 
Ja,idd lekker veel groen maar kijk hoe geiiriteerd mensen raken door steeds zo dicht op mekaar te moeten zitten.
Ik woon in Almere,heeft ook zo'n groen/ruim imago,nou,niet waar ik woon!
De lagere inkomens dus,alleen voor de rijken is dat weggelegd.
Er is hier veel groen en veel parken maar ik woon in een etage woning met voornamelijk oudere mensen;de hele dag houden ze je in de gaten of ze hebben wat te zeiken,meer niet.

Verder heerst hier vooral de ikke,ikke,ikke en de rest kan stikke mentaliteit.

Ik heb mogen ervaren hoe het is om ruim enz te wonen in Vanuatu en Nw.Zeeland en dat mis ik echt.
 
[quote author=clair link=topic=3161.msg36233#msg36233 date=1131904780]
Ja,idd lekker veel groen maar kijk hoe geiiriteerd mensen raken door steeds zo dicht op mekaar te moeten zitten.
Ik woon in Almere,heeft ook zo'n groen/ruim imago,nou,niet waar ik woon!
De lagere inkomens dus,alleen voor de rijken is dat weggelegd.
Er is hier veel groen en veel parken maar ik woon in een etage woning met voornamelijk oudere mensen;de hele dag houden ze je in de gaten of ze hebben wat te zeiken,meer niet.

Verder heerst hier vooral de ikke,ikke,ikke en de rest kan stikke mentaliteit.

Ik heb mogen ervaren hoe het is om ruim enz te wonen in Vanuatu en Nw.Zeeland en dat mis ik echt.
[/quote]

Tsja, Clair. Dat 1e wat je stelt is hetgeen waar ik me ook zo aan erger. En ik merk ook dat ik er geen deel van uit wil maken. Ik zou best wel in de stad willen wonen, maar niet in een lelijke wijk in een woning die bovenop alles en iedereen staat. Wat dat betreft heb ik ook zwaar de pest aan flatwoningen. Ik heb er gewoon niks mee en vind het waardeloos dat je overal om je heen buren hebt. Ik voel er totaal geen vrijheid bij. Nooit kun je lekker eens heftig muziek luisteren of een dvd-film kijken met vette surround-geluid.
Ik moet trouwens zeggen dat ik Almere niet ken. Het schijnt wel een vrij modern gebouwde stad te zijn, maar ik kan me er zo 1,2,3, niets zoveel bij voorstellen.
Waarom ben je trouwens ooit weggegaan uit Nieuw-Zeeland en Vanuatu?
 
Ik kom vanochtend op mijn werk en natuurlijk eerst even op het forum kijken. Hoezo vetslaafd.

Ik ben met de fiets ik woon in Amersfoort en vlakbij het centrum zijn ze ongeveer 40 2,3,4 onder een kap woningen aan het bouwen vlakbij de spoorbaan. Als ik dat stuk grond zie zouden ze er in Australie misschien 5-10 woningen op bouwen Staat er een groot advertentiebord bij van de woningen met als titel. RIANT BUITEN WONEN.  :thinking:
 
[quote author=bits link=topic=3161.msg36425#msg36425 date=1132042940]
Ik kom vanochtend op mijn werk en natuurlijk eerst even op het forum kijken. Hoezo vetslaafd.

Ik ben met de fiets ik woon in Amersfoort en vlakbij het centrum zijn ze ongeveer 40 2,3,4 onder een kap woningen aan het bouwen vlakbij de spoorbaan. Als ik dat stuk grond zie zouden ze er in Australie misschien 5-10 woningen op bouwen Staat er een groot advertentiebord bij van de woningen met als titel. RIANT BUITEN WONEN.  :thinking:

[/quote]

Haha; ik ben dus niet de enigste die op zijn werkplek 'sneaky' regelmatig naar het forum surft  :p

Tsja; wat jouw andere reactie betreft; dat noemen ze riant wonen hier in Nederland  :-o
Gelukkig worden de nieuwe wijken en woningen in NL wel steeds beter. Meer comfort, mooiere bouw en kleuren en je raad het al; ruimer dus
Toch is er voor de 'laagbetaalden' nog steeds te weinig keuze om echt plezierig te kunnen wonen.

Tsonge; reed gisteren langs de plek van mijn voormalige basisschool. Die is dus allang afgebroken  :cry:. Maar wat hebben ze nu voor geweldig plannen..... Inderdaad rijtjeswoningen en modderlelijke appartementen. Het blijft ook echt Nederland he.... Okay; als dit in steden wordt gedaan kan ik er nog wel inkomen, maar in een dorp kun je toch veel beter vrijstaande woningen neerzetten..... En dat hoeven geen kasten van huizen te zijn; overdreven villa's zouden ook niet passen hier. Maar dit...  :-(
 
Zolang het wonen in Nederland wordt bepaald door politici, ambtenaren en projectontwikkelaars zal het altijd een dieptrieste bedoening blijven. Er mogen geen woningen in het groene hart worden gebouwd omdat daar weilanden moeten zijn (waar vanwege de milieuwetgeving geen koeien mogen lopen).  Ik kan me niet voorstellen dat het de wens van de gemiddelde Nederlander is om in een rijtjeshuis te wonen met een achteruin formaat postzegel en met 1.2034 parkeerplaatsen per woning (alsof je geen tweede of derde auto zult kopen omdat de gemeente te weining parkeerplaatsen wenst aan te leggen).
Ik heb met grote verbazing en verontwaardiging naar de Zembla uitzending gekeken (via Internet), diep triest om te zien hoe de gemeenten en projectontwikkelaars samen profiteren van het overheidsbeleid om te 'verdichten' en daardoor elk huis vele (tien)duizenden euro's duurder is dan noodzakelijk  :x
 
Ja, net zolang bouwen totdat er geen brandweerwagen en ambulance met goed fatsoen door kan komen. Aspect veilig wonen wordt hierbij naar mijn mening bij vergeten. Maar ja - zo is er overal wel wat aan de hand - niet waar?!!!

Groetjes Miranda  :)
 
[quote author=Jeroen_1 link=topic=3161.msg38964#msg38964 date=1133607114]
Ik kan me niet voorstellen dat het de wens van de gemiddelde Nederlander is om in een rijtjeshuis te wonen met een achteruin formaat postzegel en met 1.2034 parkeerplaatsen per woning (alsof je geen tweede of derde auto zult kopen omdat de gemeente te weining parkeerplaatsen wenst aan te leggen).
[/quote]

Heel goed stuk, Jeroen  :up: (en dan bedoel ik natuurlijk niet alleen die quote  :wink: )
En daar maak ik me ook zo kwaad over. En je mag er niets over zeggen in Nederland; want dan ben je omhooggevallen en veeleisend; gatver  :x . Voor sommige mensen is het zelfs niet eens mogelijk om een rijteswoning te kunnen betrekken (alleenstaanden met lage inkomsten). Die mogen lekker in zo'n grauwe en vormloze flat gaan wonen (nogmaals; gatver  :x ). Lekker boven op elkaar en altijd gezellig leuk op elkaar zeiken als de muziek of dvd-speler even te hard staat. Hoezo vrijheid? Democratie is alleen mogelijk als je veel geld hebt! Klinkt wat hard; maar zo voel ik het langzamerhand wel. Ik ben dan ook echt flauw van het feit dat men altijd zo keihard roept dat Nederland een democratisch land. Wat blijft daarvan over als je al de middenklassers afzet tegen de echte rijke machthebbers? Dan lijkt er bar weinig over te blijven voor de gewone man en voor diegenen die het nog moeilijker hebben.
 
Het bouwen van een riant huis in Nederland is veel duurder dan in Australie dat speelt ook mee. Wij hebben spouwmuren, en geen sier baksteen muren zoals in Australie. Dubbel glas, is ook duurder en de grond zelf.

Dit heb ik ergens anders gepost, maar doe ik ook even hier:

Het lijkt wel alsof hier mensen allemaal veel mooier en ruimer wonen maar daar zit een nare kant aan:

Een vriendin van ons, doet een studie demografie, als ik het juiste woord heb en zij weet heel veel af van hoe de stad in elkaar zit, waar problemen zitten of gaan komen en zij had een heel logische verklaring dat mensen hie niet in 'treurflats' of rijtjeshuizen women. Mensen met lagere inkomens hier kopen vaak veels te duren huizen, banken geven namelijk hypotheken op een andere manier dan in Nederland. En als er meer geld nodig is ga je gewoon naar een andere bank. Zo komt het dat er zoveel mensen zijn die in te duren huizen wonen. Ook gek om te weten is dat er hier buurten in de mode zijn. Zo zijn er steeds nieuwe buurten die ontwikkeld worden, ver van de stad, goedkoope stukken land en een ontwikkelaar laat daar dan veel huizen op zetten en promoot het. Zo'n buurt lijkt dan op een lego stad (Mango Hill in Brisbane bv), wel met grote bomen, veel groen en mooi verzorgd, maar zonder 'spirit'. Dus gaan veel mensen naar die buurten, omdat het hun leuk lijkt. Die mensen zijn dan allemaal van dezelfde leeftijd en je ziet het al aankomen; daar komen problemen van. Op een gegeven moment zijn al die kinderen van dezelfde leeftijd en er is niks te doen in die buurten: dan krijg je grafity en andere toestanden. Zo'n buurt raakt trouwens ook uit de mode en je kan dat je huis nauwelijks meer verkopen. Die mensen zitten eraan vast. Dus zo mooi als het van de buitenkant lijkt is het dus helaas niet.
MAAR je kan hier natuurlijk toch zeker beter wonen dan in Nederland  :)
 
[quote author=Jeroen_1 link=topic=3161.msg38964#msg38964 date=1133607114]
Zolang het wonen in Nederland wordt bepaald door politici, ambtenaren en projectontwikkelaars zal het altijd een dieptrieste bedoening blijven. Er mogen geen woningen in het groene hart worden gebouwd omdat daar weilanden moeten zijn (waar vanwege de milieuwetgeving geen koeien mogen lopen).  Ik kan me niet voorstellen dat het de wens van de gemiddelde Nederlander is om in een rijtjeshuis te wonen met een achteruin formaat postzegel en met 1.2034 parkeerplaatsen per woning (alsof je geen tweede of derde auto zult kopen omdat de gemeente te weining parkeerplaatsen wenst aan te leggen).
Ik heb met grote verbazing en verontwaardiging naar de Zembla uitzending gekeken (via Internet), diep triest om te zien hoe de gemeenten en projectontwikkelaars samen profiteren van het overheidsbeleid om te 'verdichten' en daardoor elk huis vele (tien)duizenden euro's duurder is dan noodzakelijk  :x
[/quote]

Ik ben het er helemaal niet mee eens. In Nederland heb je wel de keuze. Maar je moet dan je leven anders inrichten. En niet om de hoek bij je werk willen wonen. Dat is niet anders in Australie. De huurprijzen (en koopprijzen) om de hoek bij de universiteit zijn VEEL hoger dan de prijzen honderd kilometer van de stad. Zelfs al 30 of 40 kilomter van de stad. Wij kunnen ons geen Queenslander veroorloven. Dan zouden we moeten verhuizen. We wonen hier kleiner dan in Nederland. En hebben een rijtjeshuis met een prachtige poszegel :D. Het verschil is dat niemand je er op aankijkt hier.

Ik zou het belachelijk vinden als ze het groene hart zouden volbouwen. Wees blij dat er nog natuur is in Nederland. Wees blij dat er mensen zijn die er wat tegen doen om te zorgen dat het blijft bestaan en niet volgebouwd wordt. Anders ziet Nederland er straks vanuit de sataliet ook als één grote baksteen.

Ik vind het ook niet goed dat er projectontwikkelaars zijn die bakken met geld verdienen aan de woningnood. Huizen zijn gewoon duur. Wat schaars is, zal altijd duur worden. Huizen en grond zijn nou eenmaal schaars in Nederland. Het is dan een kwestie "wat de gek ervoor geeft".
 
[quote author=jufrebekka link=topic=3161.msg39968#msg39968 date=1134182594]
Ik zou het belachelijk vinden als ze het groene hart zouden volbouwen. Wees blij dat er nog natuur is in Nederland. Wees blij dat er mensen zijn die er wat tegen doen om te zorgen dat het blijft bestaan en niet volgebouwd wordt. Anders ziet Nederland er straks vanuit de sataliet ook als één grote baksteen.
[/quote]

Well spoken!

:up:
 
De essentie van het verhaal van de prof uit Delft in de Zembla uitzending is dat slechts 0.5% van Nederland hoeft te worden bebouwd om iedereen de ruimte voor een huis met tuin te geven. 0.5% is minder dan het volbouwen van het Groene Hart (laat staan heel Nederland) en Nederland zal dan juist niet in een grote baksteen veranderen maar in een groene tuin met huizen. Het huidige beleid van verdichting zorgt er juist voor dat de steden en zelfs dorpen verworden tot een grote baksteen omdat er geen enkele ruimte meer is voor groen. Ik denk dat iedereen wel een paar plaatsen in zijn/haar eigen leefomgeving kent die vroeger een speel- of voetbalveld waren en waar nu opeens een hoeveelheid woningen staat waar je U tegen zegt.

Thuis is een plek waar je vrijwel elke dag komt, een uitje naar een groen hart is iets dat je misschien twee keer per jaar doet... Mag je zelf kiezen waar je je prioriteit legt.
 
Back
Top