Nl. rijbewijs: niet nodig om te laten vertalen of internationaal rijbewijs aanvragen?

Montytje

New Member
Hoi allemaal,

We zijn er nog lang niet, maar toch alvast even alle mogelijkheden doorpluizen en duidelijk krijgen.
Na heel veel posts te hebben gelezen heb ik het volgende 'begrepen', als je een Nederlands rijbewijs hebt en je komt naar Australië:
- hoef je geen internationaal rijbewijs ook nog aan te vragen
- hoef je je rijbewijs niet te laten vertalen
- hoef je ook geen echtheidsverklaring bij het RDW aan te vragen

- is het slim om zo snel mogelijk een AUS rijbewijs aan te vragen, wat gewoon kan met je paspoort + visum en Nederlandse rijbewijs

Klopt dit allemaal, of hebben jullie hier andere ervaringen mee?
Alvast bedankt!
 
ja, klopt, behalve soms voor getrouwde dames....
je moet trouwens wel iets meenemen waar je naam en adres en en iets waar je handtekening op staat, bv bankpapier en bankpas
 
Volgens mij is het nog steeds zo dat je binnen een jaar een Autralisch rijbewijs moet hebben.
Wij zijn gewoon met ons NL rijbewijs plus papierwerk plus 100-punten aan legitimatie een Licensing bureau binnen gestapt. Binnen 10 minuten was het geregeld. Beter dan Zuid Afrikanen, die moeten een practical test doen.
 
ja, klopt, behalve soms voor getrouwde dames....
je moet trouwens wel iets meenemen waar je naam en adres en en iets waar je handtekening op staat, bv bankpapier en bankpas

Gezien mijn status als getrouwde dame en de ervaringen die zo eens leest op het forum, heb ik toch maar een echtheidsverklaring bij RDW aangevraagd ;) Dat "e/v-tje" staat er bij mij ook op.
 
Het aantal maanden kan per staat verschillen. Ook kan er onderscheid zijn tussen mensen met een permanent en een tijdelijk visum. Gewoon even de VicRoads/TMR/etc van de betreffende staat checken. Verder heb ik nog nooit een Internationaal rijbewijs, vertaling of verklaring hoeven tonen, dit was wel vijf+ jaar geleden, en ik had zo'n papieren vodje.
 
Wij zijn hier op een tijdelijk visum en volgens mij hoeven wij ons rijbewijs niet om te laten zetten. Maar het was een heel uitzoekwerk en echt duidelijk is het me nooit helemaal geworden...
 
Ik heb nu wel dezelfde vraag ;) Ik heb zo'n mooie RDW declaration waarop staat dat mijn rijbewijs echt is, het kaartje lijkt me duidelijk genoeg (want NE en EN) maar de verhuurder reageert niet op mijn vragen...
 
wij hebben vandaag juist ons victorian license gekregen. Eigenlijk was het niet nodig voor ons tijdelijk visum, maar het is wel gewoon handig als legitimatie bewijs. koste 50 dollar voor 3 jaar. benodigd: belgisch rijbewijs (papieren vodje), paspoort, brief met adres in australie op, iets met je handtekening (bvb bankpas) en dat was het. 10 minuutjes tijd en hoppa.
 
Ik heb nu wel dezelfde vraag ;) Ik heb zo'n mooie RDW declaration waarop staat dat mijn rijbewijs echt is, het kaartje lijkt me duidelijk genoeg (want NE en EN) maar de verhuurder reageert niet op mijn vragen...

Waar wij altijd huren vragen ze wel om Rijbewijs (geloof ik) maar niks internationaals ofzo.
 
Nee, heb wel ergens hier op het forum gelezen dat je herexamen moet afleggen.
Niet verkeerd zou ik zeggen, want rijopleidingen uit verschillende landen zijn lang niet altijd even goed.
Maar exact weet ik het niet.
 
Back
Top