Nl. rijbewijs: niet nodig om te laten vertalen of internationaal rijbewijs aanvragen?

Succes! Veel anders zal het niet zijn toch?
Alleen is links rechts en rechts links eerst rechts dan links niet eerst links dan rechts.
Volg je me nog? ;)
 
O ik dacht dat het drie maanden was.
inderdaad, is binnen de 3 maanden
Volgens mij moet je wel een internationaal rijbewijs hebben als je hier wil rijden voor je een australisch rijbewijs hebt.
Voor het rijbewijs aan te vragen heb je dit int. rijbewijs inderdaad niet nodig...
 
En wat als je daar een auto (van een particulier bv.) wilt kopen en dus laten overzetten op jouw naam?
Dan heb je alleen een bankrekening en een postadres nodig. TFN weet ik niet meer zeker. Veel backpackers kopen een auto. Moeilijk is het niet. Prijs is wel belangrijk, want Rego wordt bepaald aan de hand van de koopprijs.
 
Hoi allemaal,

(...)
Klopt dit allemaal, of hebben jullie hier andere ervaringen mee?

Ik heb hier wel andere ervaringen mee: Iets te enthousiast vertrokken uit Nederland zonder Internationaal Rijbewijs (in 't verleden twee keer gehaald en toen bleek het nergens voor nodig) maar bij het aanvragen van een rijbewijs in Queensland zorgde dit wel voor problemen. Achteraf had ik liever wel die 16 euro betaald voor het ANWB papiertje.
 
in victoria volstond ons belgisch rijbewijs om een australisch aan te vragen. geen internationaal nodig gehad, omdat het belgisch hier erkend is...
 
In WA ook geen probleem om met je standaard NL rijbewijs een WA rijbewijs aan te vragen.

Alleen bij mijn oude papiertje vroegen ze niet of ik ook zo'n creditcard formaat rijbewijs had (mijn vriendin had die wel, omdat ze later haar rijbewijs heeft gehaald). Even lettertjes oplezen om te checken of je ogen goed genoeg zijn (vriendin kon niet alles lezen, toch goed genoeg). Ter plekke in de camera kijken voor een foto. Bepalen of je 1 of 3 (of was het 5 ipv 3?) jaar wil afrekenen en dan is het geduld hebben.
 
In 2006 in Queensland geprobeerd NL rijbewijs om te zetting in QLD license, maar toen moest er voor NL nog een praktijktest gedaan worden; later (begin 2007 ?) is dat veranderd en konden we ons QLD license gewoon ophalen.. geen vertaling of internationaal rijbewijs nodig :)
 
Hoi allemaal,

We zijn er nog lang niet, maar toch alvast even alle mogelijkheden doorpluizen en duidelijk krijgen.
Na heel veel posts te hebben gelezen heb ik het volgende 'begrepen', als je een Nederlands rijbewijs hebt en je komt naar Australië:
- hoef je geen internationaal rijbewijs ook nog aan te vragen
- hoef je je rijbewijs niet te laten vertalen
- hoef je ook geen echtheidsverklaring bij het RDW aan te vragen

- is het slim om zo snel mogelijk een AUS rijbewijs aan te vragen, wat gewoon kan met je paspoort + visum en Nederlandse rijbewijs

Klopt dit allemaal, of hebben jullie hier andere ervaringen mee?
Alvast bedankt!
Wij hebben net ons Ned. rijbewijs omgezet naar een AU Driver's Licence. Het Ned rijbewijs is 3 maanden geldig. Het Ned. rijbewijs moet vertaald worden door een erkend bureau (vraag na bij RTA). Dat kost ongeveer $80,-. Als je een ziekte hebt bv diabetes moet een GP een verklaring invullen en ondertekenen voordat je rijbewijs geldig is.
 
blijkbaar verschilt er nogal wat van staat tot staat. Mij lijkt daarom het eenvoudigst voor iedereen dat je gewoon even een internationaal rijbewijs ophaalt voor je vertrekt. Dat kost je een paar tientjes (geloof maar 14 euro in Belgie, maar ben niet zeker) en dan speel je op zeker. Zit je hier niet met de gebakken peren... Owel pinnen we hier even een lijstje neer van staten waar we zeker van zijn dat het niet hoeft.
-------------
VIC en WA nemen genoegen met een Ned. of Bel. rijbewijs.
 
Hier in Queensland heb je een internationaal rijbewijs nodig samen met je Nederlands rijbewijs natuurlijk. Je mag op deze manier maar 3 maanden ronden, daarna moet je een Australisch rijbewijs ophalen.
Ik heb meteen een open Australisch rijbewijs gekregen zonder maar theorie of praktijk test te doen en mocht uiteraard mijn Nederlands rijbewijs houden.

Persoonlijk denk ik dat het niet staats afhankelijk is, maar department of transtport afdeling en persoon die je helpt. Zo ken ik andere die wel een theoretische test hebben moeten afleggen via de zelfde department of transport hier in Townsville.

Wel zullen overtreden tot en met 3 jaar geleden op de datum van aanvraag punten op je rijbewijs worden gezet. Dit gebeurde bij mij niet meteen, maar je krijgt na aantal weken een brief daarover thuis. Zo kreeg ik midden 2012 in eens punten van een overtreding in 2010 erop, terwijl ik toen op vakantie was en in Nederland woonde en werkte. Wel uiteraard in NL kleuren foto opgestuurd gekregen met het verzoek te betalen en gelukkig betaald.
 
Persoonlijk denk ik dat het niet staats afhankelijk is, maar department of transtport afdeling en persoon die je helpt. Zo ken ik andere die wel een theoretische test hebben moeten afleggen via de zelfde department of transport hier in Townsville.

dat denk ik ook. Ik had wat gedoe met m'n rijbewijs. Het eerste kantoor had geen vertaling of internationaal rijbewijs nodig maar wel een verklaring van de opticien omdat ik een bril draag, het tweede kantoor wilde wel een vertaling, terug naar het eerste kantoor en die wilde daarna een marriage certificate omdat zowel mijn naam als die van mijn man (getrouwd) in het rijbewijs staan en daar kon ze niet mee overweg, en het derde kantoor hoefde geen van dat alles en had genoeg aan het gewone rijtje.
 
Als ik het goed begrijp mag je als je een maand gaat gewoon met je nl rijbewijs mag rijden ? Ik wil de auto van familie gebruiken als dat dus mag? En enig idee hoe dat zit met het nieuwe motor rijbewijs ? Ik mag in Nederland een motor tot 125cc rijden. Geld dit dan ook in au ?
 
Ik weet niet of die regel in Australië ook geldt, maar ik zou sowieso niet op een zwaardere motor gaan rijden ivm met je Nederlandse verzekering, stel er gebeurt iets. Kan me voorstellen dat dan niet meer alles gedekt is.
 
Ik weet niet of die regel in Australië ook geldt, maar ik zou sowieso niet op een zwaardere motor gaan rijden ivm met je Nederlandse verzekering, stel er gebeurt iets. Kan me voorstellen dat dan niet meer alles gedekt is.
W voor verzekering bedoel je dan ? Ik heb geen motor in Nederland namelijk.
 
Reisverzekering, ziektekosten, you name it... Denk namelijk dat je het min of meer kunt vergelijken met rijden zonder rijbewijs. Als je dan iets gebeurd ben je volgens mij ook niet meer helemaal verzekerd (of misschien wel helemaal niet?)
 
Ligt ook aan je visum, volgens mij, dus pin me er niet op vast.
Dat ik hier kwam, kreeg ik te horen (in Qld), dat ik 2 jaar op mijn Nederlandse rijbewijs mocht rijden omdat ik een tijdelijk visum had. Heb wel vrij snel een Queensland rijbewijs gehaald, omdat het gewoon gemakkelijk is.
Het lijkt me ook stug, dat backpackers die een jaar op een WHV blijven, een Australisch rijbewijs moeten halen, maar je weet maar nooit hier. Het blijven ambtenaren.
groetjes johan
 
Misschien zijn er toch wat dingen veranderd en het verschilt sowieso ook per staat. Ik heb het zelf even bekeken voor de NT en Vic omdat ik over twee weken naar Darwin vertrek en in December naar Victoria verhuis.
Voor de NT geldt bijvoorbeeld het volgende:
"You must change over your driver licence and vehicle registration within three (3) months of residing in the Northern Territory." en "... provide an international driving permit (issued in country of origin)"
(http://www.transport.nt.gov.au/mvr/licensing/faqs/overseas-licence)

En voor VIC:
"If you are in Victoria on a temporary visa, you can drive on your overseas driver licence for as long as it is current providing it is in English or accompanied by an English translation or International Driving Permit. There is no requirement to get a Victorian driver licence."
Op een permanent visum moet je na 6 maanden een Victorian driver licence.
en: "If your licence is in a language other than English, it must be accompanied by an English translation. The translation is at your own cost.'
(http://www.vicroads.vic.gov.au/Home/Licences/NewToVictoria/OverseasDriversLicences.htm)

Maw het verschilt per staat en per visum :) En een internationaal rijbewijs lijkt me nooit weg ivm de vertaling.
 
Back
Top