Ik zit nu ook voor het eerst in een selectie panel voor een functie bij de overheid.
Het zal wellicht niet voor alle banen gelden, maar als je selectiecriteria moet beantwoorden, dan heeft dat de hoogste prioriteit. Ik vond het altijd het meest lastige en tijdrovende van een sollicitatie, omdat we dat in Nederland ook niet gewend zijn. Daar schrijf je een brief, voegt je CV toe en dan op hoop van zegen.
Maar goed, lang verhaal kort: we hebben niet of nauwelijks naar de brieven en CVs gekeken...
Van te voren maak je individueel al een soort selectie m.b.v. een beoordelingsschema waarop alle selectiecriteria staan en per kandidaat kun je dan aangeven in hoeverre die persoon het betreffende punt beantwoord heeft. Deze wordt dan binnen het panel besproken en dan wordt er een definitieve selectie gemaakt en worden er vragen opgesteld.
In ons geval konden we heel snel: aan het eerste essentiele criterium konden de meeste kandidaten niet voldoen. Die vielen dus meteen af... Ondanks dat een aantal van deze kandidaten goed scoorden op andere punten. In dit geval ging het om de opleiding. Men moest in bezit zijn van een bep. diploma en hoewel een aantal een Certificaat IV hadden en eentje zelfs bezig was met haar Diploma, was dat dus niet goed genoeg.
Dus als je de schrijver bent van zo’n sollicitiatie, dan lig je er dus na 1 punt al uit...
Dit wil niet zeggen, dat je geen goed verzorgd CV in moet leveren of geen goede brief moet schrijven, het geeft alleen aan, dat wanneer je selectiecriteria te beantwoorden hebt, dat die het zwaarste tellen. En voorzie ze vooral van (korte) voorbeelden.
Dat kunnen ook uiteraard ook voorbeelden zijn vanuit bijv. vrijwilligerswerk.
Mochten meerdere kandidaten zo’n beetje even goed scoren, dan wordt er gekeken naar gewenste criteria (desirable). Het viel mij op, dat maar weinigen de moeite hadden genomen die te beantwoorden, terwijl je daar nog veel info kwijt kunt. Ik merkte aan de andere panelleden, dat zij die extra moeite wel op prijs stelden.
Daarnaast wordt er dan evt nog naar het CV gekeken e.d.. Toegegeven, ikzelf heb de brieven vrijwel allemaal gelezen. Niet tot in detail, maar meer gescand. CVs... Vrijwel geeneen echt bekeken…
Dus... hou daar rekening mee J
Overigens zit er in Adelaide (Currie Street, 55?, zelfde gebouw als DIAC en Medibank) de Skills Recognition Services. Dit is een overheidsinstantie waar ze naar je CV kijken en adviezen geven. Dit is een gratis dienst. Vooral zorgen, dat je er ’s ochtends op tijd bent, want de wachttijden kunnen oplopen. Ze zijn geen arbeidsbureau, maar kunnen je dus helpen om je Aussie Resume er goed uit te laten zien.
Wat ik overigens gedaan heb met mijn Nederlandse werkervaring, was er (heel kort) wat meer info bijzetten en de websites. Dat zal niet voor iedereen nodig zijn, zeker niet als je bij een bekend internationaal bedrijf werkt/gewerkt hebt J
Janka