skills assessment en werkervaring psychologie

Vicky&Chris

Member
Hallo,

Heb mezelf daarnet al voorgesteld in een ander topic, nu mijn eerste vragen...
We willen een skilled visum krijgen op basis van mijn bachelordiploma toegepaste psychologie (hogeschool). Wanneer ik info opzoek ivm de skills assessment (de eerste stap) zit ik met een heleboel vragen. De SA zou gedaan worden door de APS. Op hun website zie ik dat je hier enkel je diploma laat beoordelen, en je moet nergens iets vermelden van werkervaring. Wat voor mij belangrijk is, want ik heb helemaal nog geen ervaring met mijn diploma. Ik behaalde het in 2009, maar had toen al het gevoel dat "dit helemaal niet is wat ik wil doen" en ik wou toen gewoon mijn diploma halen om de studie af te maken waar ik 2 jaar eerder mee was gestopt. Daarna heb ik een hele tijd "simpele" jobs gedaan, vond nooit interessante vacatures, ging veel reizen omdat ik lang vast werkte met een interimcontract, en nu studeer ik opnieuw (bachelor toerisme in afstandsonderwijs). Ik weet nu welke richting ik uit wil in een latere carrière, maar een goed cv heb ik nog niet. Helaas blijkt de werkervaring ook mee te spelen voor een visum...

Ik was heel blij toen ik hoorde dat mijn diploma toch nog voor iets goed zou zijn, dat psychologie op "de lijst" staat. We hadden al contact met immigratiebureau M2A en een kansbeoordeling laten doen, daar zei men dat we goede kansen maken binnen enige tijd, maar dat ik dus eerst werkervaring nodig had. Hoeveel juist, dat is me nog niet duidelijk. Je hebt het dus niet nodig voor de SA, maar wel voor het visum zelf. Nu ja, het is nu even geleden dat ik contact had met Rob van M2A, en ik heb toen vele antwoorden gekregen maar het dan even laten liggen, en nu blijkt dat het me nog steeds niet helemaal duidelijk is. Hij zegt bv: Voor het SI 189 visum hoef je in tegenstelling tot het VE 175 visum niet meer te beschikken over recente werkervaring (12 van de laatste 24 maanden).
Dus wel over één jaar ervaring?? Op de site van DIAC lees ik bij zowel visum subclass 189, 190 en 489 (onze 3 opties) bij de vereisten: have an occupation that is on the relevant skilled occupation list Dus hieruit begrijp ik dat je het op het moment van aanvraag een beroep moet hebben, dat in mijn geval specifiek, dat omschreven is als psycholoog. Hieruit leid ik ook af dat ik niet mag werken als bv. sociaal of maatschappelijk werkster, wat wel heel goed mogelijk is met mijn diploma. Dit beperkt wel serieus mijn kansen op het vinden van een geschikte job. Dus hier mijn vraag, wie heeft hier ervaring mee, hoe moeilijk doen ze bij de aanvraag over je huidige job, hoe lang moet je er op dat moment werken, en kan ik ergens meer info vinden over wat je juist in je EOI moet geven van info.
(nog even een aanvulling: momenteel lijkt een 489 visum het meest geschikt, we vinden het niet erg om regional te wonen, enkel het feit dat het niet permanent is, is wat minder, maar het zorgt wel voor de meeste punten dus ook het meeste kans erop??)

Tot zover mijn twijfels over de vereiste werkervaring. Ik heb immers ook wat schrik dat mijn diploma zelf niet assessed zal worden. Bij de APS zeggen ze dat de studie overeen moet komen met de 6 jarige opleiding in Australië, terwijl mijn bacheloropleiding 3 jaar (nu ja ik deed er 5 jaar over :rolleyes: ) duurde. Ik denk toch dat een bachelor zowel hier als in Nederland max 4 jaar duurt, dus moeten mensen toch ook zo hun SA hebben gehaald? En de beschrijving van de points test zegt toch ook: 15 punten voor een bachelor diploma ("of recognised standard") dus hier zou ik graag wat meer duidelijkheid over hebben....

Hopelijk zitten hier mensen die me hiermee kunnen helpen... Alle tips welkom ;)
 
Op de site van DIAC lees ik bij zowel visum subclass 189, 190 en 489 (onze 3 opties) bij de vereisten: have an occupation that is on the relevant skilled occupation list Dus hieruit begrijp ik dat je het op het moment van aanvraag een beroep moet hebben, dat in mijn geval specifiek, dat omschreven is als psycholoog. Hieruit leid ik ook af dat ik niet mag werken als bv. sociaal of maatschappelijk werkster, wat wel heel goed mogelijk is met mijn diploma.

Voor zover ik weet bedoelen ze dat je een diploma moet hebben die op de lijst staan, niet dat je op het moment van de aanvraag perse zo'n baan moet hebben. Werkervaring als een maatschappelijk werker zal waarschijnlijk niet 'goedgekeurd' worden als werkervaring voor je visum op basis van jouw opleiding als psycholoog.
Als het goed is kun je op de site van APS zien welke Nederlandse opleiding gelijk staat aan de Australische opleiding.
 
.
Als het goed is kun je op de site van APS zien welke Nederlandse opleiding gelijk staat aan de Australische opleiding.
Dat heb ik helaas nog niet gevonden??

Het is ook zo onduidelijk; als ze zeggen "you must have an occupation", dan versta ik dat als dat je een job moet hebben, maar elders zie ik dan weer "you must nominate an occupation..." dan denk ik dat dat wil zeggen "je moet in aanmerking komen voor..." ???
 
Dat heb ik helaas nog niet gevonden??
Ik heb even rond zitten zoeken op die website maar kan het helaas ook niet vinden. Bij de AASW (voor Social Workers) staat dit wel per land duidelijk aangegeven, maar helaas is dat dus niet overal.
 
Hi,

Als je als psycholoog aan de slag wil, moet je je eerst laten registreren bij AHRPA (www.ahpra.gov.au) en dat is nog een heel proces zonder gegarandeerd succes. Omdat je "alleen" een bachelor hebt, zou ik contact met hen opnemen om te informeren hoe het voor jou zit.

Succes ermee, groetjes
 
Ondertussen heb ik nog eens verduidelijking gevraagd, en gekregen van M2A. Blijkt het toch allemaal anders te lopen (dat heeft Rob me in het begin zo niet uitgelegd, of ik heb het zo niet begrepen, dat laat ik maar in het midden... Ben wel blij met de heldere uitleg nu :) ) en dat is zowel positief als negatief. Wil het hier wel even uit de doeken doen voor wie het interesseert, er kan altijd wel iemand wat aan hebben.

Met mijn diploma toegepaste psychologie hoef ik dus helemaal niet aan het werk als psycholoog, omdat ik hier dus voor de skills assessment inderdaad een opleiding van 6 jaar zou moeten gevolgd hebben. Er is echter een hele keuze aan beroepen die ik kan kiezen als "nominated occupation" en de belangrijkste zijn: social worker, welfare worker en community worker.
Voor die eerste twee heb je helaas 3 jaar werkervaring nodig (en voor social worker moet je ook een opleiding van 4 jaar hebben gevolgd). Het meest optimistische is dan te gaan voor community work, omdat je hier maar 2 jaar nodig hebt... Wat ik helaas ook wel veel vind :( Maar 1 jaar kan ook voldoende zijn als je in je opleiding een "major subject" hebt gehad dat "highly relevant" is tov het gekozen/uitgevoerde beroep. Ik ben er nog niet helemaal uit wat die major nu juist wil zeggen (zoiets als je afstudeerrichting? wat bij mij specifiek school- en pedagogische psychologie was) maar ik ga er maar van uit dat ik dat ene jaar niet kan winnen. Blijkt later dat het toch zo is, is het heel mooi meegenomen, maar nu wil ik niet te optimistisch zijn...

Anyway, zijn er hier mensen die ook een skills assessment door VETASSESS hebben laten doen voor community work? Die termen als "highly relevant" enzo jagen mij wat schrik aan; in principe kan ik nu veel verschillende jobs uitvoeren (wat in een vacature staat omschreven als sociaal werker, kun je volgens mij wel makkelijk ombuigen naar maatschappelijk werk vermoed ik? Hangt dan allemaal af van de jobomschrijving die je later doorgeeft?....) maar of ze dan wel gaan vinden of het aansluit bij mijn diploma...? Hetgeen het beste aansluit bij mijn diploma, zijn jobs in een school- of opvoedingssituatie, maar dan zijn dan weer net weinig vacatures in te vinden. Ik moet toch niet wachten tot ik de perfecte job heb gevonden he...
Maar is elke job 'in de sociale sector' waar je dus op één of andere manier personen met bepaalde problemen begeleidt en ondersteunt, wel een goede job om als community work in aanmerking te worden genomen? Dat is zowat waar ik nu mee zit, omdat ik nu weer volop werk aan het zoeken ben (wat overigens niet meevalt) en gezien die 2 jaar hoop ik die job zo snel mogelijk te vinden.....

Blijft lastig dat social / community / welfare work zo dicht bij elkaar liggen qua inhoud maar toch door verschillende instanties worden beoordeeld en zelfs tot andere mogelijkheden leiden (bv enkel met social work kun je voor een independent visum gaan, de andere enkel state or territory sponsored). En dat ik dus ook geen idee heb hoe makkelijk die instanties zijn in hun assessment.... :rolleyes:
 
Instanties zijn niet makkelijk in hun assessment, in ieder geval VETASSESS niet. Highly relevant zegt niks als je niet ook de juiste papieren en ervaring hebt.

Jij hebt HBO, dus zou er ergens wel een goede mogelijkheid moeten zijn. Maar als je opleiding niet voldoet aan hun regels (4 jaar fulltime bijvoorbeeld), dan wordt het weer een heel stuk lastiger.

Succes!
 
Instanties zijn niet makkelijk in hun assessment, in ieder geval VETASSESS niet. Highly relevant zegt niks als je niet ook de juiste papieren en ervaring hebt.

Jij hebt HBO, dus zou er ergens wel een goede mogelijkheid moeten zijn. Maar als je opleiding niet voldoet aan hun regels (4 jaar fulltime bijvoorbeeld), dan wordt het weer een heel stuk lastiger.

Succes!
HBO Psychologie lijkt mij alleen niet hoog genoeg. Aangezien je dat geen psycholoog bent. HBO is toegepaste psychologie. Wil je echt de titel psycholoog dragen moet je een Master hebben.
 
Ik wist dus al dat ik voor te nomineren occupation niet psycholoog kan nemen, wegens te korte opleiding. De vraag is nu of community work gaat lukken, want dat is de optie waar ik voor ga, wegens de kortste vereiste werkervaring. Ik heb geen idee of mijn diploma nu het dichtste aansluit bij social, welfare of community work (volgens ANZSCO beschrijving dus) maar Rob van M2A heeft zelf aangegeven dat dit de 3 opties zijn. Ik denk dat mijn opleiding op zich geen probleem zal vormen (3 jaar voltijds en heb er zelfs langer over gedaan :p of zouden ze daar nu net over vallen, geen goede cijfers enzo???) ... maar dus wel de job die ik er aan vast hang, of deze echt aansluit bij het diploma (highly relevant dus).

Ergens zit ik nu wel in het voordeel dat ik mijn job nog moet vinden, als ik al die verhalen lees van mensen met vele jaren ervaring die dan te horen krijgen dat het niet goed genoeg was... Maar het is toch niet vanzelfsprekend, zeker ook omdat ik nog geen andere relevante ervaring heb, en door mijn studierichting (hoewel populair hier in België, is het nog een jonge opleiding en heb ook geen idee wat de gelijkwaardige studie is in Oz)
Ze zeggen wel, iedere emigratie(situatie) is uniek, je hebt wel veel aan elkaars verhalen, maar ik ben nog niet meteen iemand tegengekomen die wel het diploma had, maar nog geen ervaring...

Ik baal wel een beetje dat ik de assessment door vetassess zal moeten laten doen, ook Rob bevestigde dat ze niet van de makkelijkste zijn... Hangt ook af van wie je assessment doet... Kan mislopen dus. Vervelend toch dat je ergens naartoe moet werken waarvan je niet eens weet of het zal lukken, al probeer je nog goed mogelijk hun regels te volgen en te interpreteren... Zou ik vetassess kunnen contacteren en verduidelijking vragen rond enkele zaken (zoals ook de major en welke job bij mijn diploma kan passen) of doen ze dit niet kosteloos en vraag ik gewoon al te veel dan? Ik wil Rob er niet mee blijven lastig vallen, we zouden toch niet meer betalen voor een bureau, niet omdat we het persé niet zouden willen, maar omdat het voor ons te duur is. Dus dat we alles zelf moeten gaan doen, geeft natuurlijk een verhoogd risico op falen...

Nu goed, ik heb al wel wat interessante vacatures gevonden, maar durf niet goed te solliciteren tot ik meer zekerheid heb. Ik probeer nog meer info te vinden over community work, maar het lijkt me dat dit vroeger niet op de lijst stond, ik lees alleen verhalen en vergelijkingen tussen social work en welfare work... Zo las ik ook het verhaal van Catkin, die wel 5 jaar lang probeerde zonder succes, jeez dan raak je wel wat ontmoedigd... :(

Anyway, ik ben blij dat mijn post hier nog niet genegeerd werd, thx en ik ben blij dat ik dit forum heb gevonden want het gaat me in ieder geval heel hard helpen bij alles :) Leuk om zo ook contact te hebben met je lot-/zielsgenoten en hier mss wel vele potentiële vrienden te ontmoeten ;)
 
Tip:
Lees zo veel mogelijk het forum door. Er zijn er heel veel die vanuit dezelfde hoek qua opleiding met een emigratie bezig zijn.

Verder:
Vetassess wijkt af in haar beoordelingen van de richtlijnen van ANZSCO.

Ter overweging:
Employer sponsored kan een optie zijn, maar dan moet je 2 jaar bij dezelfde werkgever blijven terwijl je weinig werkervaring hebt, dus ook moeilijk in kan schatten of het werk je wel ligt en je het 2 jaar vol kunt houden.

Ik kan zo snel niet terug zien in je posts of je nog een WHV kunt halen, maar dat zou voor jou misschien een leuk opstapje zijn.
 
Hee Vicky,

Ik denk dat Community worker het meest overeen komt met de Nederlandse HBO opleiding CMV, oftewerl Cultureel Maatschappelijke Vorming. Het echte Social Work, nederlandse MWD, wordt ge-assesd door de AASW (Australian Association of Social Workers). Zij hebben op hun site voor alle landen staan welke diploma's gelijkwaardig zijn. Voor Nederland is dat alleen een diploma HBO MWD.
Hopelijk heb je hier iets aan.

Groetjes Gwen
 
Gwen, thx maar vind het niet meteen terug voor België hoor. Er staat wel een lijstje onder country guidelines met een tiental landen, waaronder Nederland, maar België dus niet. Anyway, social work is niet echt een optie want al zou het lukken (lijkt mij nog moeilijker dan community work) dan heb ik 3 jaar ervaring nodig. Dat is me echt te lang om het risico te nemen. Dit is trouwens wat Rob er al over zei:
Voor het beroep van ‘Social Worker’ geldt dat de opleiding een vierjarige opleiding moet zijn geweest en daar kom je 1 jaar tekort. Dit kan worden gecompenseerd door werkervaring, maar daar kun je momenteel nog niet aanvoldoen. Je moet dan minimaal 3 jaar werkervaring op gaan doen om dat ene opleidingsjaar te kunnen compenseren. Kijk ook even goed naar de vijf criteria die staan genoemd op www.aasw.asn.au/document/item/1307 en kijk ook of je voldoet aan de vereiste vakinhoud die staat genoemd op www.aasw.asn.au/document/item/100. Samengevat gaat dit denk ik moeilijk worden en kost je minimaal 3 jaren om de vereiste werkervaring op te doen.


WHV kan ik nog doen (ben nu 29) maar zo krijg ik Christof niet mee, of althans zo kan hij niet werken want hij is al 32. Employer sponsored is moeilijk, want dan moet je toch ook een beroep kiezen van op de SOL lijst he... Ik wil in de komende 3 jaar mijn diploma toerisme halen en daarmee gaan werken in Oz, maar werken in de hulpverlening ginder zie ik minder zitten. Mss denk ik later wel dat ik voor die uitdaging durf gaan, maar nu zo zonder enige ervaring... Chris denkt ook wel een job te kunnen vinden in de haven/logistiek via internationale bedrijven hier, maar dat is dus ook weer niet goed om een visum op aan te vragen...

HardCore, jij hebt je SA toch ook bij vetassess gedaan... Weet jij of je ze zomaar vragen kan stellen? Ik zag op hun site wel dat ze vragen beantwoorden voor $130, maar dat is meer om te kijken of je dossier volledig is e.d. want ze vragen dan ook documenten, en nu heb ik mijn diploma uiteraard nog niet vertaald....
 
You be warned.
Dit zijn puur de dingen waar wij tegenaan zijn gelopen.

In de eerste plaats hebben wij, omdat wij niet echt een succesroute kenden, een bureau in de arm genomen (Visa 4 you). Die zagen een mogelijkheid, met onzekere slagingskans. Dat was "residential care officer", state sponsored. Dat is exact het werk dat E, mijn vrouw, hier in NL doet en waar ze goed in is. Wat dat betreft kat in't bakkie.

Diploma's en paperassen opgezocht, vertaald, besteld, gelegaliseerd en opgestuurd. Fikse rekening van de Vetassess, daarna wachten in de hoop dat ze akkoord zouden gaan. Helaas niet akkoord. Een re-assessment kan wel, maar kost geld. Ons bureau heeft bezwaar aangetekend oftewel argumenten aangedragen waarom E's skills gewoon goed gewaardeerd zouden moeten worden. Daarbij hebben wij natuurlijk ook naar de ANZSCO omschrijving gekeken. Helaas wijkt de Vetassess hiervan af omdat het voor een visumaanvraag gaat. Ze zijn gewoon enorm kritisch wie ze toelaten.

Nu op dit moment, na enkele malen over en weer gemaild te hebben (tussen V4Y en Vetassess), ook met een afdelingshoofd, blijft het no-go.

Daarom zijn wij nu aan het kijken naar employer sponsored. Uitgaande van de kennis die we nu hebben heb ik je wat tips gegeven. Voor jullie is het evenmin een gelopen race, dus kies je stappen zorgvuldig. Een WHV kan een goed begin vormen. Zoek op dag 2 (als je uitgerust bent) meteen werk in de richting die je lijkt en waar je kans maakt om gesponsord te worden. Misschien kan Christof zich ergens nuttig maken en de kost en inwoning verdienen, ik weet niet of dat mag. Hij mag sowieso niet langer dan 3 maanden in Australië zijn, maar je kunt overwegen een ticket naar NZ of Bali te boeken en vervolgens weer een toeristenvisum aanvragen. It's a hard way, but you can try it.

Andere mogelijkheden zijn: een studie gaan volgen in Oz. Zowel de student als de partner van de student mogen dan gedurende de looptijd van de studie maximaal 40 uur per twee weken betaald werken. Je moet dan wel eerst toegelaten zijn aan een erkende school/uni.

Werkervaring opdoen en het over 3 jaar nog eens proberen....niet leuk, wel een optie.

Werk zoeken waar je mogelijk een kans krijgt te worden geëxpatrieerd naar Australië.

Bruine schoensmeer kopen, in een kano gaan zitten en zeggen dat je een vluchteling bent. Zou ik niet willen adviseren oveigens:D.

Bottomline: Jij wilt naar Australië, dus jij moet aannemelijk maken dat ze je nodig hebben, anders kun je het schudden. Expensive road to nowhere.
 
heel erg bedankt voor de reply met vele tips, het lijkt me dat er vele opties zijn maar helaas niet echt bruikbaar voor ons... Het financiële speelt ook erg mee bij ons, we kunnen het ons echt niet permiteren om de komende 3 jaar een tijdje geen inkomen te hebben. Ik begin al te denken dat we ons ook beter laten begeleiden door een bureau, hoewel we altijd zeiden dat dat te duur is... WHV is echt niet praktisch haalbaar, wegens dan te weinig kunnen sparen, ook kan ik het land niet uit omdat ik nu studeer, ik heb gemiddeld om de twee weken examen en dat nog 2 jaar lang (daarna moet ik ook nog stage doen en een bachelorproef schrijven... Geen idee of dat allemaal nog gaat lukken voor vertrek, maar kan evt wel nog in Oz... En ja ik zou nu eigenlijk aan het studeren moeten zijn... :oops: )

Echt waar bedankt om mee te denken over andere pistes, maar het lijkt toch het meest logische om nu die één of twee jaar ervaring op te doen en hopen dat het aanvaard wordt. Indien het niet lukt kan ik dan mss wel met die opgedane ervaring (met evt nog een jaar erbij) kijken bij een andere instantie bv welfare of social work. Daarom dat die job nu zo belangrijk is want er hangen vele jaren toekomst van af! (zoniet mijn hele leven...)
 
Gwen, thx maar vind het niet meteen terug voor België hoor. Er staat wel een lijstje onder country guidelines met een tiental landen, waaronder Nederland, maar België dus niet.
Oowh ja :oops: Even gemist dat je in België woont! Wat een lastige kwestie voor jullie zeg! Je hebt het ook telkens over werkervaring. Is dat omdat je die werkervaring nodig hebt om je diploma 'goed te laten keuren' of omdat je de punten van werkervaring nodig hebt om aan minimaal 60 punten te komen voor een visum aanvraag?
 
Dat gaat over werkervaring die nodig is voor een geslaagde skills assessment ;)
Om de 60 punten te halen heb ik die ervaring niet eens nodig, en je krijgt daar ook pas punten vanaf 3 jaar werkervaring, als ik me niet vergis...
 
Dat gaat over werkervaring die nodig is voor een geslaagde skills assessment ;)
Om de 60 punten te halen heb ik die ervaring niet eens nodig, en je krijgt daar ook pas punten vanaf 3 jaar werkervaring, als ik me niet vergis...
Owh dat is balen dan! :(
 
Hallo,

Heb mezelf daarnet al voorgesteld in een ander topic, nu mijn eerste vragen...
We willen een skilled visum krijgen op basis van mijn bachelordiploma toegepaste psychologie (hogeschool). Wanneer ik info opzoek ivm de skills assessment (de eerste stap) zit ik met een heleboel vragen. De SA zou gedaan worden door de APS. Op hun website zie ik dat je hier enkel je diploma laat beoordelen, en je moet nergens iets vermelden van werkervaring. Wat voor mij belangrijk is, want ik heb helemaal nog geen ervaring met mijn diploma. Ik behaalde het in 2009, maar had toen al het gevoel dat "dit helemaal niet is wat ik wil doen" en ik wou toen gewoon mijn diploma halen om de studie af te maken waar ik 2 jaar eerder mee was gestopt. Daarna heb ik een hele tijd "simpele" jobs gedaan, vond nooit interessante vacatures, ging veel reizen omdat ik lang vast werkte met een interimcontract, en nu studeer ik opnieuw (bachelor toerisme in afstandsonderwijs). Ik weet nu welke richting ik uit wil in een latere carrière, maar een goed cv heb ik nog niet. Helaas blijkt de werkervaring ook mee te spelen voor een visum...

Ik was heel blij toen ik hoorde dat mijn diploma toch nog voor iets goed zou zijn, dat psychologie op "de lijst" staat. We hadden al contact met immigratiebureau M2A en een kansbeoordeling laten doen, daar zei men dat we goede kansen maken binnen enige tijd, maar dat ik dus eerst werkervaring nodig had. Hoeveel juist, dat is me nog niet duidelijk. Je hebt het dus niet nodig voor de SA, maar wel voor het visum zelf. Nu ja, het is nu even geleden dat ik contact had met Rob van M2A, en ik heb toen vele antwoorden gekregen maar het dan even laten liggen, en nu blijkt dat het me nog steeds niet helemaal duidelijk is. Hij zegt bv: Voor het SI 189 visum hoef je in tegenstelling tot het VE 175 visum niet meer te beschikken over recente werkervaring (12 van de laatste 24 maanden).
Dus wel over één jaar ervaring?? Op de site van DIAC lees ik bij zowel visum subclass 189, 190 en 489 (onze 3 opties) bij de vereisten: have an occupation that is on the relevant skilled occupation list Dus hieruit begrijp ik dat je het op het moment van aanvraag een beroep moet hebben, dat in mijn geval specifiek, dat omschreven is als psycholoog. Hieruit leid ik ook af dat ik niet mag werken als bv. sociaal of maatschappelijk werkster, wat wel heel goed mogelijk is met mijn diploma. Dit beperkt wel serieus mijn kansen op het vinden van een geschikte job. Dus hier mijn vraag, wie heeft hier ervaring mee, hoe moeilijk doen ze bij de aanvraag over je huidige job, hoe lang moet je er op dat moment werken, en kan ik ergens meer info vinden over wat je juist in je EOI moet geven van info.
(nog even een aanvulling: momenteel lijkt een 489 visum het meest geschikt, we vinden het niet erg om regional te wonen, enkel het feit dat het niet permanent is, is wat minder, maar het zorgt wel voor de meeste punten dus ook het meeste kans erop??)

Tot zover mijn twijfels over de vereiste werkervaring. Ik heb immers ook wat schrik dat mijn diploma zelf niet assessed zal worden. Bij de APS zeggen ze dat de studie overeen moet komen met de 6 jarige opleiding in Australië, terwijl mijn bacheloropleiding 3 jaar (nu ja ik deed er 5 jaar over :rolleyes: ) duurde. Ik denk toch dat een bachelor zowel hier als in Nederland max 4 jaar duurt, dus moeten mensen toch ook zo hun SA hebben gehaald? En de beschrijving van de points test zegt toch ook: 15 punten voor een bachelor diploma ("of recognised standard") dus hier zou ik graag wat meer duidelijkheid over hebben....

Hopelijk zitten hier mensen die me hiermee kunnen helpen... Alle tips welkom ;)

Dag Vicky,
Als onderwijsinspecteur (Master Pedagogiek, 19j ervaring) raad ik je aan om met je specifieke vraag eens bij NARIC langs te gaan. Zij gaan je zeker kunnen helpen wat betreft de transfereerbaarheid van competenties naar een ander (buitenlands) onderwijssysteem en met wat je opleiding aldaar precies overeenkomt... of je vrijstellingen kan aanvragen etc.
Als je je ooit graag als psycholoog wel vestigen: academische graad van master halen (in België verplicht trouwens; is beschermd beroep) - dat kent men overal...
Groet,
Patrice
 
Back
Top