Tandartsverzekering?

Emulate

Well-Known Member
Hooi!
Ik heb helaas het rottig zwakke gebit van mijn moeder geerfd (thanks Mum) en mijn hele leven al besteed aan redden wat er te redden valt met duizenden ijselijke wortelkanaalbehandelingen, kronen en gebitspoetserijen bij de mondhygieniste (iets dat ik hier nog nooit gezien heb). In NL heeft de tandarts heel lang in de zorgverzekering gezeten, zodat de halfjaarlijkse bezoekjes je niks, of in ieder geval geen fortuin kostten en je er dus de discipline in hield. Ook is tandzorg altijd betaalbaar gebleven. Dat is hier in Oz wel anders. Ik heb een abonnement op Smile.com (geen verzekering, maar een kortingskaart op behandelingen) en dan nog schrik ik iedere keer van de bedragen. Ik zie mezelf dus al 3-plus jaar tandartsmijdend worden, wat mijn gebit zacht gezegd geen goed heeft gedaan. Noodbehandelingen zijn peperduur, hebben altijd gevolgschade, dus is het beter om preventief te werk te gaan en al die rommel te voorkomen. Maar preventie kost een hoop geld in dit land.

Vandaar: is hier iemand die private dental heeft?

Is het het waard, ik bedoel, dekt het ook echt alles inclusief gecompliceerde behandelingen of moet je dan nog een rottige hoop bijbetalen? En haal je de premiekosten eruit als je trouw voor je 6-maandelijkse bezoekjes en cleanings gaat? Of is het uiteindelijk goedkoper om maar niks te regelen en de volle hap te schudden in noodgevallen. Ik weet niet waar het omslagpunt ligt.

If so, heeft iemand een tandartsverzekeraar die je kunt aanbevelen?

Alle andere overwegingen ook zeer welkom. Ik ben al aan het uitrekenen of (gedeeltelijke) implantaten uiteindelijk niet goedkoper zijn?

Thanks.
 
Medicare vergoedt geen tandarts kosten. Wij hebben een private health insurance (Bupa) waarin ook tandarts dekking zit. Mijn 6 maandelijkse controles worden volledig vergoed. Hierbij behoort ook een fluor behandeling en tandsteen verwijderen
Ik ben momenteel in het traject van een wortelkanaal behandling en een kroon, en moet dat splitsen over twee kalender jaren om de vergoeding door Bupa te maximeren. Voor een kroon van $1600 krijg ik ca. $600 terug. Voor de wortelkanaal behandeling is dat vergelijkbaar. Dus inderdaad een stevige aanslag op je portemonnaie.

Over de keuze wel of geen private health insurance (en dus ook tandarts dekking) is veel geschreven. De premies zijn vergelijkbaar met de Nederlandse zorgverzekering maar niet alles wordt gedekt, of tot een maximum per jaar. Vaak is er ook een gap-payment zodat je toch nog zelf een deel moet betalen.
Daarnaast krijg je als immigrant na 1 jaar in Australie te maken met de 'Lifetime Health Cover' regeling. Een duidelijke uitleg is hier te lezen: https://www.privatehealth.gov.au/health_insurance/surcharges_incentives/lifetime_health_cover.htm
 
Wij hebben ook Bupa en kunnen kiezen wat we aan extras willen bijverzekeren. Uit mijn hoofd gezegd hebben we 4 keuzes, waaronder dental en major dental, voor de wat duurdere behandelingen. Zo hebben we ook gekozen voor chiropractor en optometrist voor brillen en contactlenzen. Net als Frits hier nog nooit betaald voor standaard behandelingen. Hubby heeft wel een implantaat laten plaatsen en daarvoor moest worden bijbetaald, ondanks de major dental. Het maakt ook uit of je een preferred supplier gebruikt, dan krijg je meer vergoed.
 
Ik lees graag even mee.

Ik heb voor de emigratie in 1 jaar tijd zo'n 3 of 4 tandartsbezoeken in NL gehad en zo'n beetje alles (preventief) laten aanpakken en reinigen. Ik had in NL best vaak gebits problemen maar sinds ik gestopt ben met roken en ik 3 daags elektrisch poets, flos en stoker heb ik eigenlijk al ruim 2 jaar geen klachten meer. Ben hier 3x naar de tandarts geweest voor controle en stond binnen 10 minuten weer buiten. Toch wil ik graag weten welke aanvullende verzekering het beste is om enorme kosten te voorkomen.
 
Om nog even twee bedragen te noemen:
6 maandelijkse controle, inclusief x-ray, fluor behandeling en tandsteen: ca. $200
wortelkanaal behandeling van een kies (4 wortels via kaak chirurg) en kroon plaatsen: ca $4000

Inderdaad zoals @Red dust opmerkt maakt het uit of de tandarts een preferred tandarts is voor de betreffende verzekeraar omdat er dan meer vergoed wordt.

Overigens kan je overwegen om een spaar rekening te openen en hier maandelijks op te storten.
Daarnaast kan je bij grote behandeling overwegen om naar een ander land te vliegen, bijvoorbeeld naar Nederland. Ik denk dat de vlucht+behandeling niet veel duurder is dan de eerder genoemde $4000.
 
Wij zitten bij de HC-F incl. tandarts kosten. Voor 2x per jaar controle + gebitsreiniging (dit laatste door een mondhygieniste) en een eventueel gaatje vullen of xray foto’s hoef ik niet bij te betalen. Daarna zit ik boven de grens en krijg ik niet alles meer vergoed. Omdat er geen extra kosten zijn aan de controle bezoekjes en ik er indirect natuurlijk al voor betaald heb, ga ik ook trouw en sinds die tijd heb ik eigenlijk bijna geen extra kosten gehad aan andere zaken.
 
Hi,
Wij zitten bij Westfund en dan de extra cover (verschillende soorten hebben ze, hoe duurder hoe meer er gedekt wordt voor de tandarts), zonder hospital cover. Wij hebben afgelopen mei alles uitgezocht wij zochten specifiek voor alleen een tandartsdekking en ambulance cover. Op dat moment kwam voor ons als familie, Westfund als beste en goedkoopste uit de bus in relatie tot de vergoedingen die ze geven. Mooi meegenomen was, dat physio, optical er ook bij zit.

Ook wij kunnen 2* per jaar controle en cleaning doen. X ray is ook gratis. Ben 4 weken geleden voor het eerst geweest, kosten totaal, 277 dollar, volledig gedekt. Dit was uitgebreide eerste controle, cleaning, X ray, en fluor behandeling. Uitgebreide controle wordt maar 1* per jaar vergoed en normale check 2* per jaar.
Als wij kiezen voor de tandarts die aangesloten is bij hun, dan heb je geen extra kosten voor deze dingen. Kies je een andere tandarts dan kan het zijn dat je iets bij moet betalen. Voor een vulling is een x bedrag vastgesteld, maar geen limitiet.

Voor de Major dental, de kronen, etc. Is bij ons net zoals bij de vulling een x bedrag vastgesteld, maar voor de Major dental hebben wij wel totaal een X bedrag per member per jaar.

Als je een verzekering hebt kun je altijd bij de tandarts vragen wat de Gab is voordat ze iets gaan doen. Dat kunnen ze namelijk meteen checken.

Verder is denk erg van belang dat je kijkt wat je nodig denkt te hebben bij de tandarts. Voor ons is op dit moment de major dental minder van belang, wellicht in jou geval wel. Hou daar rekening mee met kiezen van een cover. Daarnaast is het goed om te weten, dat veel covers een wachttijd hebben. Zo heeft die van ons 2 maanden wachttijd voor de general dental voordat je de eerste afspraak kunt maken en de major dental 12 maanden.

Succes ermee!
 
Ik heb private via nib, en ik raad het in principe niet aan, tenzij je belastingwijs er toe verplicht wordt. Zoals boven gemeld, twee keer per jaar controle vergoed, maar als je major dental hebt, betaal je het grootste deel zelf. Ik vind het hele private systeem hier sowieso ontzettend krom, en ik kan me een docu herinneren, ik geloof van ABC, waar het private health systeem onder de loep werd genomen, en het was niet positief.

Mijn advies:

- 3x per dag poetsen en flossen
- 2x per jaar naar controle zelf betalen
- spaarrekening met hoge rente aanhouden voor onverwachte medische kosten
- major dental overseas
 
@AJ Ik denk dat het inderdaad zoiets moet worden, eventueel in combinatie met @FritsC 's idee.

Dank voor alle adviezen, iedereen!
 
Last edited:
Ik heb private via nib, en ik raad het in principe niet aan, tenzij je belastingwijs er toe verplicht wordt. Zoals boven gemeld, twee keer per jaar controle vergoed, maar als je major dental hebt, betaal je het grootste deel zelf. Ik vind het hele private systeem hier sowieso ontzettend krom, en ik kan me een docu herinneren, ik geloof van ABC, waar het private health systeem onder de loep werd genomen, en het was niet positief.

Mijn advies:

- 3x per dag poetsen en flossen
- 2x per jaar naar controle zelf betalen
- spaarrekening met hoge rente aanhouden voor onverwachte medische kosten
- major dental overseas
Tja, die spaarrrekening met hoge rente wordt lastig denk ik anno 2020 😂
 
Je moet positief blijven denken toch? Maar ja, het is inderdaad bagger. 😁
 
Back
Top