Tips gezocht verpleegkundige in Australie!

Renco

New Member
Hallo allemaal,

Ik ben sinds juni 2011 afgestudeerd als verpleegkundige en werk nu full time in het ziekenhuis op de long/cardio afdeling. Ik en mijn gezinnetje (vrouw en 2 kids) hebben al lang de droom om naar Australie te verhuizen en zij hier dan ook druk mee bezig. Wij willen via mijn beroep Australie binnen.
Ik heb inmiddels al mijn "in principal letter" gekregen van AHPRA die tot 1 maart 2013 geldig is. Buiten het feit dat ons huis nog niet verkocht wil worden ben ik wel opzoek naar wat het beste en makkelijkste visum is om aan te vragen en om te kijken waar het meeste werk is in bepaalde ziekenhuizen.
Vandaar ook deze vragen voor tips. Alles is welkom!!

- Wat is het beste en makkelijkste visum om aan te vragen. ( heb nog maar 1,5 jaar ervaring als gediplomeerd vpk)
- Waar heb je de meeste kans van slagen om een baan te vinden? Perth, Brisbane, Adelaide??? Of misschien andere plaatsen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
 
Hoi Renco,
Ik zelf ben geen verpleegkundige maar wel verloskundige. Het makkelijkste visum aan te vragen zal een skilled visum zijn denk ik, omdat verpleegkundige op de lijst staat neem ik aan. De beste kans op een baan... hmmmm, eventueel de grote steden, welke dan ook, maar er is altijd vraag naar verpleegkundigen in wat meer 'remote' gebieden. Omdat je nog niet zo veel ervaring heb, zal dat niet echt in de hele remote gebieden zijn waar je een baan kan krijgen, maar er zijn kleinere plaatsen in het binnenland waar je best makkelijk een baan zou kunnen krijgen. Ik zelf heb in Kalgoorlie gewerkt, een mijn stadje van ongeveer 35000 inwoners waar ze altijd tekort hebben. Het ligt 600km ten oosten van Perth en ja, het is er even wennen en ligt wat verder weg van alles maar heb er 4 jaar met plezier gewoond. En even naar Esperance tijden voor een weekendje strand, geweldig! Ook kan je daar eventueel accommodatie krijgen via het ziekenhuis wat een heel stuk goedkoper is (80-90$ per week tegenover $400 per week!). Nu weet ik niet precies hoe het allemaal zit met visums, maar met leraren bijvoorbeeld weet ik dat ze een tijdelijk visum kunnen krijgen voor 2 jaar en als je daarmee in een wat afgelegen gebied werkt (eg. Kalgoorlie) kan je die daarna makkelijk omzetten naar een permanent visum.

De kleinere plaatsen hebben dan natuurlijk geen afdelingen zoals de long/cardio, maar dat hebben de grote ziekenhuizen dan weer wel. En neem aan dat daar best wel plaats zal zijn, je zal dus moeten nadenken waar in Australie je wil wonen. ANF kan je eventueel verder helpen (Australian Nursing federation), en er zijn een heleboel agencies die vaak verpleegkundigen uit het buitenland helpen, vooral de UK natuurlijk. Natuurlijk zal je je IELTs moeten doen en een heleboel papierwerk.

Ik zelf zit nu in Bunbury, WA, maar banen hier zijn moeilijker te verkrijgen. Er zijn verpleegkundigen hier op dit forum uit Nederland die vast meer kunnen helpen dan ik. Ik heb nl. in Nieuw Zeeland gestudeerd en heb een nieuw Zeelander als man en dan is alles veel makkelijker met het krijgen van registratie en het binnenkomen van het land!

Succes
Jo
 
Hey Renco!

Hier een verpleegkundige op een skilled independent visum (het vroegere 175, weet niet meer wat voor nummertje er nu aanhangt). Je hebt volgens mij maar 12 maanden werkervaring nodig en als je voor een skilled independent gaat duurt het wel even voor je je visum hebt, dus tegen die tijd heb je waarschijnlijk al 2 a 2,5 jaar werkervaring. In welk ziekenhuis werk je in NL? Voordat ik vertrok werkte ik ook op een longafdeling (die van de VU, daar waar zoveel over te doen is geweest in de media de afgelopen maanden) en werk nu op een Orthopedie afdeling in Nambour (QLD, Sunshine Coast). Hier in QLD zijn ze banen aan het schrappen en als casual krijg je bijna geen uren meer (Thanks Campbell Newman!). Visum 175 was trouwens 'redelijk' makkelijk aan te vragen. Wij hebben alles zelf gedaan en hadden ons visum best snel in the pocket.

Succes en heb je vragen... stel ze!
 
Hallo allemaal! Ik ben op zoek naar NL verpleegkundigen die zich hebben laten registreren in Australië...ik heb wat problemen met de AHPRA (zie mijn post: AHPRA-drama) en vraag me af wat jullie ervaringen zijn...moesten jullie een bridging program volgen? Hoe verliep het proces? Kortom, ik hoor heel erg graag van jullie!
Groetjes, Nienke
 
Back
Top