Visa validation

OK; Recap is dus:

  • 1 jaar na na Medicals of VOG (welke het eerst verkregen is, is de datum vanaf waar de tijd gaat tellen) dien je jezelf te melden in OZ, als zijnde validatie van je visum
  • Je visum is 5 jaar geldig na uitgifte visum (Grant)
  • In die 5 jaar dien je Australia binnen te komen en er twee jaar een woon/vaste verblijfplaats hebben Je mag dus (ook) na 4 jaar en 364 dagen binnen komen. (en dan twee jaar wonen/verblijven)
  • In de eerste 5 jaar van je visum kun je volgens mij onbeperkt in en uitreizen. Je PR visum is daar dan voor geldig.
  • Na 5 jaar mag je uiteraard gewoon in OZ blijven. Maar heb je voor naar het buitenland reizen een Resident Return Visum nodig (je bent resident van OZ en als je van vakantie terug komt ben je dus een Returning Resident)
 
OK; Recap is dus:

  • 1 jaar na na medicals dien je jezelf te melden in OZ, als zijnde validatie van je visum
  • Je visum is 5 jaar geldig na uitgifte visum (Grant)
  • In die 5 jaar dien je Australia binnen te komen en er twee jaar een woon/vaste verblijfplaats hebben Je mag dus (ook) na 4 jaar en 364 dagen binnen komen. (en dan twee jaar wonen/verblijven)
  • In de eerste 5 jaar van je visum kun je volgens mij onbeperkt in en uitreizen. Je PR visum is daar dan voor geldig.
  • Na 5 jaar mag je uiteraard gewoon in OZ blijven. Maar heb je voor naar het buitenland reizen een Resident Return Visum nodig (je bent resident van OZ en als je van vakantie terug komt ben je dus een Returning Resident)
Kijk, hoe helder wil je het hebben! :up: weer een plaatje compleet in het prentenboek "op weg naar Oz" :)
 
Ja, je kan nadat je gevalideerd hebt tot de dag voor je latest entry date naar binnenkomen. Dan krijg je alleen geen Returning Resident Visa tenzij er noodgevallen zijn en kan je het land dus niet zomaar verlaten. Voor een normale RRV te krijgen, dien je twee jaar in Australie gewoond te hebben, voor de aanvraagdatum. Normaliter wordt een RRV aangevraagd als de normale 5 jaar voorbij zijn.

Hier ben ik net even in gedoken maar kom er niet 100% uit.

Voorbeeld.

Onze eerste 5 jaar van het PR visa zit er tegen de tijd dat we binnenkomen bijna op. We zullen dus ongeveer een half jaar als PR in OZ zijn tegen de tijd dat de 5 jaar periode over is.
Als Miss Bang dan voor zaken weg moet na die 5 jaar periode (waarin we dus niet 2 jaar in OZ gewoond hebben) is een RRV nodig.
Als ik de border.gov site lees kom ik er niet 100% uit of een 155 (5 jaar RRV) of een 157 (3 maanden RRV gegeven gaat worden)
De regelgeving voor een 157 (3 maanden RRV) lijkt wat soepeler.

Iemand praktijk ervaring mee?
 
Hier ben ik net even in gedoken maar kom er niet 100% uit.

Voorbeeld.

Onze eerste 5 jaar van het PR visa zit er tegen de tijd dat we binnenkomen bijna op. We zullen dus ongeveer een half jaar als PR in OZ zijn tegen de tijd dat de 5 jaar periode over is.
Als Miss Bang dan voor zaken weg moet na die 5 jaar periode (waarin we dus niet 2 jaar in OZ gewoond hebben) is een RRV nodig.
Als ik de border.gov site lees kom ik er niet 100% uit of een 155 (5 jaar RRV) of een 157 (3 maanden RRV gegeven gaat worden)
De regelgeving voor een 157 (3 maanden RRV) lijkt wat soepeler.

Iemand praktijk ervaring mee?
Volgens mij moet je 2 jaar in Oz gewoond hebben voor dat je in aanmerking komt voor een RRV, ongeacht voor hoe lang the RRV wordt aangevraagd.
 
Volgens mij moet je 2 jaar in Oz gewoond hebben voor dat je in aanmerking komt voor een RRV, ongeacht voor hoe lang the RRV wordt aangevraagd.
Heb het nog even opgezocht; 157 vereist inderdaad geen 2 jaar residentie maar zegt "can show a compelling and compassionate reason for having to leave Australia". Dat is dus niet voor werk.
 
Heb het nog even opgezocht; 157 vereist inderdaad geen 2 jaar residentie maar zegt "can show a compelling and compassionate reason for having to leave Australia". Dat is dus niet voor werk.

Dit kan ook precies ons probleem worden nu. Wij hebben tot begin 2018 om te verhuizen, maar nog wat persoonlijke plannen die wellicht wat langer doorlopen dan die datum. Dus moeten we die opgeven/inkorten, of het permanent residence visum laten vervallen. Lastige keuze...
 
Heb het nog even opgezocht; 157 vereist inderdaad geen 2 jaar residentie maar zegt "can show a compelling and compassionate reason for having to leave Australia". Dat is dus niet voor werk.

"Dat is dus niet voor werk" is dat nu zo? Ik kan het zo lezen. Ik kan het ook anders lezen. Het zit hem vooral in het woordje and...

Het woord Compelling alleen is:
-strong and forceful
-causing you to feel that you must do something


Laten we zeggen dat een paar duizend dollar in een paar dagen in het buitenland verdienen een compelling reason is ;) Compassionate is het dan weer niet...
Op andere fora en websites kom ik uitspraken tegen als: You must provide evidence of substantial business, cultural, employment or personal ties of benefit to Australia. Dat is geen probleem lijkt me. We zullen een adres, een persoon (mijzelf) en een business in OZ hebben tzt. waar Miss Bang ties mee heeft ;)

Mij gaat het nu om hoe werkt het in de praktijk, dus ik zoek dus eigenlijk iemand met praktijkervaring. Komt u maar!
 
"Dat is dus niet voor werk" is dat nu zo? Ik kan het zo lezen. Ik kan het ook anders lezen. Het zit hem vooral in het woordje and...

Het woord Compelling alleen is:
-strong and forceful
-causing you to feel that you must do something


Laten we zeggen dat een paar duizend dollar in een paar dagen in het buitenland verdienen een compelling reason is ;) Compassionate is het dan weer niet...
Op andere fora en websites kom ik uitspraken tegen als: You must provide evidence of substantial business, cultural, employment or personal ties of benefit to Australia. Dat is geen probleem lijkt me. We zullen een adres, een persoon (mijzelf) en een business in OZ hebben tzt. waar Miss Bang ties mee heeft ;)

Mij gaat het nu om hoe werkt het in de praktijk, dus ik zoek dus eigenlijk iemand met praktijkervaring. Komt u maar!
Op the website van immi staat precies uitgelegd wat business ties en personal ties betekent. Je kunt het lezen zoals je wilt, maar uiteindelijk is het een immi officer die het bepaald.
 
Dit kan ook precies ons probleem worden nu. Wij hebben tot begin 2018 om te verhuizen, maar nog wat persoonlijke plannen die wellicht wat langer doorlopen dan die datum. Dus moeten we die opgeven/inkorten, of het permanent residence visum laten vervallen. Lastige keuze...

jeetje echt? gewoon laten gaan? :( ik zou een moord doen voor een PR......nou ja je weet wel
 
Op the website van immi staat precies uitgelegd wat business ties en personal ties betekent.

Ik zal voor het gemak even hierneerzetten. Bespaard zoekwerk: (in cursief wat bij ons van toepassing zal zijn)

Documents to show your ties with Australia
If you have not spent a total of two years in the last five years in Australia as an Australian permanent resident, you must provide documents to show that you have substantial ties to Australia. These could be business, cultural, employment or personal ties with Australia.

Documents to show your ties with Australia might include:

  • To show your personal ties with Australia:
    • birth certificates, citizenship certificates or evidence of permanent residence of close family members who reside in Australia
    • proof of children attending school in Australia, such as school reports
    • proof of relationships with those close family members who reside in Australia
    • evidence of ownership of property in Australia, such as rates notices or property contracts.

  • To show your business ties with Australia:
    • company reports defining your role and authority
    • business transactions
    • partnership or joint venture agreements
    • contracts showing your signature
    • business or personal records
 
jeetje echt? gewoon laten gaan? :( ik zou een moord doen voor een PR......nou ja je weet wel
Het is een lastige beslissing, mede ook doordat een PR niet iets is wat je makkelijk laat vervallen. Maar de beslissing is nog niet genomen :)
 
Volgens mij is ook dat dat als je 1 dag voor het verlopen van de 5 jaar pas naar Oz gaat, je dan dus inderdaad twee jaar daar moet blijven, en (zo is mij verteld) je dan ook niet het land kan verlaten, zowel priva als voor zaken.
 
Volgens mij is ook...

Volgens mij... ...is dat niet op de pagina van border.gov staat. Zie mijn knip/plak hier boven.

Op de site lijkt toch de mogelijkheid om met business ties aan te tonen dat je een RRV wil met minder dan twee jaar in OZ. Zie hierboven.

Nu nog even iemand die het echt gedaan heeft :)
 
Hoppekee, zo'n RRV met een geldigheid van een jaar kost ook nog eens $360.

Hey, niemand zei dat het gratis was :p

En het is meestal 5 jaar (155)
of
3 maanden (157)

A Resident Return visa can have a travel facility that is valid for up to five years from the date it is granted. When your visa is granted we will tell you how long your travel facility lasts.

Source: https://www.border.gov.au/Trav/Visa-1/155-
 
Last edited:
Back
Top