waar kun je houten meubelen laten behandelen?

Guitarman

Active Member
Hallo,

Zoals jullie vast onderhand weten gaan wij ons ook voorbereiden op de grote oversteek (nu aangezien ons langverwachte visum er eindelijk door). Naar aanleiding zijn we druk aan het wikken en wegen wat we meenemen/weggooien vs weggeven/meenemen. Ons houten bed is gemaakt door een maat van me. Deze is erg mooi, en slaapt super. Ik zou graag dit bed samen met matrassen en lattenbodem meenemen naar Oz. Aangezien bij dit bed natuurlijk geen papieren zitten zal dit wellicht moeten worden behandeld? Wie weet een goed bedrijf die dit zou kunnen doen? Wie weet uberhaupt wat wel/niet kan op dit gebied?

Misschien een zijdelings vraag is nog het volgende. Wij willen eigenlijk ook een zeecontainer maar vroegen ons hoe het werkt als je een zeecontainer gaat huren. Huur je die voor een "X" periode en worde deze daarna weer opgehaald bij je adres in Australie?

Alvast bedankt voor de reactie,

Een fijn en "zonnig" weekend gewenst vanuit Fryslan!
 
Wat bedoel je precies met behandelen? Lakken, beitsen, verven of desinfecteren? Is het bed echt gemaakt van onbehandeld hout of is het al behandeld in de vorm van een lakken of beitsen? Je kan natuurlijk ook heel gemakkelijk je bed zelf even in de lak zetten. Wij hebben best veel houten meubels meegenomen, zonder papieren. Geen enkel probleem. De meubels waren wel allemaal gemaakt van bewerkt hout. Ik zou wel even checken of er geen kleine gaatjes van ongedierte in het hout zitten, daar zijn ze bij de douane nogal gespitst op.
 
Sorry ik bedoelde inderdaad desinfecteren denk ik. ik zoe ook wel dat ze het "Fumigation" noemen, dat is volgens mij met gas. Het gaat mij erom dat alles op een nette manier langs de douane komt. Het gaat in principe om een bed welke ik zelf heb gebeitst. Er zitten geen gaatjes in, maar wel een paar kleine scheurtjes. Als ik dit netjes herstel en alles netjes beitst dan kan het dus in principe zo langs de douane? Andere meubels zijn van Acacia hout en hier zitten ook officiele papieren bij. Ik hoop dat die sowieso geen problemen geven.
 
Als het bed gebeitst is, is het hout 'behandeld' en kan het zo door de douane. Scheuren maakt niet uit. Het gaat echt om de gaatjes die ontstaan zijn door ongedierte (houtworm en zo), die zijn verdacht. Ik denk dat je dus niets hoeft te doen. Van het acacia hout weet ik het niet, maar het lijkt me geen probleem.
 
Volgens mij hoeft dat niet per defenitie..
Gaat volgens mij voornamelijk over vers onbehandeld hout.

Ik had wat houten voorwerpen bij me, werd niet moeilijk over gedaan.
 
Wij hebben ook zonder problemen veel houten meubelen meegenomen. Wij moesten een lijst maken wat er van hout is en hoe het is behandeld. Onze eettafel is gemaakt van antiek eiken planken, dus flink wat (oude, niet actieve) houtworm gaatjes. Die heb ik zoveel mogelijk gevuld en daarna tafel in de was gezet zodat het minder opviel. Zelfde voor een oude grenen kast. En sommige zaken hebben we in de blanke lak gezet. Geen enkele vraag van de douane gehad.
 
Wij willen eigenlijk ook een zeecontainer maar vroegen ons hoe het werkt als je een zeecontainer gaat huren. Huur je die voor een "X" periode en worde deze daarna weer opgehaald bij je adres in Australie?

Je kan, bijvoorbeeld via Hazeleger, een container regelen. Zij kunnen de container plaatsen, ophalen, op de boot zetten, de inklaring verzorgen en dan ook afleveren op je huisadres down under. Na het uitladen wordt de container dan weer meegenomen.
Om even een prijsindicatie te geven van onze offerte voor belading in Juni 2015. Je kan natuurlijk overwegen om een aantal stappen zelf te doen:

20 ’ft max 32 m3 comfort uw opgave full service geleverd in een straal van 50km. rond Sydney. € 5200,-

Inbegrepen:
1. Levering van dozen en pakmateriaal.
2. Demonteren en verpakken van de meubels.
3. Opmaken inventarislijst.
4. Beladen container vanuit normaal woonhuis.
5. Opmaken uitvoerdocumenten.
6. THC Rotterdam.
7. Trucken container.
8. Zeevracht Rotterdam – Sydney.
9. THC Sydney.
10. Inklaring.
11. Aflevering en uitlading van de inboedel, inbreng en plaatsing van meubilair
en dozen op betreffende afdeling van de nieuwe woning, met als basis een normale en bereikbare lossituatie.
12. Inleveren van de lege container.
13. Afvoer van verpakking’s materiaal.

Niet inbegrepen:

14. Inpakken van de dozen.
15. Tarief is exclusief verzekering.
16. Quarantaine inspectie. (zie kosten)
 
Hoi,
Wij maken ook gebruik van Hazeleger en vertrekken eind juni. Zelfde verhaal als Frits al aangeeft.
Wij hebben een steigerhouten hoogslaper voor onze zoon, onbehandeld. Maar volgens verhuizer kan het zonder problemen mee, zolang er maar een meubel van is gemaakt en er geen sprake is van houtworm. Hetzelfde voor onze teaktafeltjes. Enkel losse steigerhoutenplanken die we als prikbord gebruiken gaan niet mee, aangezien dit niet echt als meubel moet worden gezien. Dus ik zou me er niet te druk om maken.
 
Back
Top