Aanvraag op papier indienen

Kooka

Active Member
Hoi allemaal,

We hebben nu eindelijk bijna de hele papierwinkel klaar voor ons 820 Spouse visum. We willen alles persoonlijk gaan inleveren in Brisbane en dan ook meteen betalen.

Ik vroeg me af hoe we alles het beste kunnen inleveren, dat het een beetje overzichtelijk is. Ik dacht zelf misschien een ordner te maken en dan insteekhoesjes gebruiken voor elke categorie (voor de kopie paspoort, kopie marriage certificate, bewijs van relatie, staturory declarations, police checks etcetera). Is dat een goed idee? Of hebben ze het liever niet in hoesjes?

Ook vroeg ik me af of we eerst naar het kantoor in Brisbane moeten bellen om een dag en tijd af te spreken dat we het inleveren. Lijkt mij zelf handiger dan gewoon maar op te dagen maar ik kan het mis hebben.

Alvast bedankt voor jullie hulp :)

Groetjes, Kooka

Hey Kooka

Volgens mij willen ze alleen maar dat je paperclips gebruikt. Geen nietjes of hoesjes, is allemaal veel te veel werk voor de ladies and gents die de papieren moeten lezen...

Ah, goed dat je het zegt, ik heb me een ongeluk zitten nieten! Dan ga ik ze er maar weer allemaal uithalen...

Hai Kooka,

Wij hadden er idd ook geen nietjes inzitten maar alle verschillende onderdelen van de aanvraag hadden wij wel achter tabs gedaan en voorin een overzicht. We hadden alleen insteekhoesjes voor de pasfoto's gebruikt.

Lijkt me wel een goed plan om een afspraak te maken, zo kan de CO er misschien gelijk ff doorheen kijken of het volledig is...... Maar zeker weten doe ik dat niet omdat wij de aanvraag via Berlin hebben gedaan. We hadden een aanvraag voor het tijdelijk visum en permanent visum ingediend en ik heb gelijk (zonder intervieuws of what-so-ever) een permanent visum ontvangen.

Succes!

Bedankt voor de tip! Dus het is wel okee om overal gaatjes in te jassen en het in een ordner te doen?

Hoi Kooka,

Heb nu gelukkig de hele ervaring achter de rug (december 2009) en zal je een paar tips geven uit ervaring:

- alle documenten opstapelen - geen nietjes, alleen paperclips en als je overzichtelijk wilt zijn, kun je gekleurde papiertjes of tabs tussen verschillende documenten doen
- geen insteekhoesjes (die kregen we netjes terug)
- foto's op A4 papier plakken (bij ons was het achteraf niet nodig geweest omdat ze niet eens naar de foto's keken)
- naar het kantoor in Brisbane city bellen om een afspraak te maken: dit is volgens mij de SNELSTE manier om je visum te krijgen

Wij dachten eerst dat we de hele stapel op moesten sturen omdat wij nergens op de website zagen dat we een persoonlijke afspraak konden maken. Mijn partner belde toevallig op naar het kantoor om de exacte procedure uit te vinden en aan de telefoon werd hij dus geadviseerd om langs te komen. Bereid je er wel voor dat er een paar weken tussen kunnen zitten vanaf het moment van bellen tot de afspraakdatum.

Tijdens onze afspraak vroeg de Case Officer naar de belangrijkste documenten (application forms, police checks, health checks, statutory declarations, passport copies) die ze dan hield; voor de rest kregen wij vragen over onze relatie, hoe we elkaar ontmoet hadden, etc. Niet eens apart in een besloten kamer, maar gewoon aan tafel in het openbaar. Ruim drie kwartier later leek ze tevreden met het gesprek en deelde ze ons mee dat het visum bij deze was ingewilligd. Onze monden vielen open van verbazing: het was buitengewoon snel omdat wij dachten dat we 6 maanden moesten wachten voor de uitspraak, maar het papiertje was na die afspraak dus al gelijk binnen. Overigens hoefden wij de "onbelangrijke" documenten niet eens in te leveren: foto's, kaarten, bewijsdocumenten van de relatie (bank statements, rekeningen, emails, etc.), statutory declarations van non-Australians (wij hadden voor de zekerheid andere vrienden van ons gevraagd om deze voor ons te voldoen voor het geval het kan helpen), maar deze wel voor de volledigheid dus meenemen want ze kunnen er altijd naar vragen om ze in te zien.

Zorg er wel voor dat je alle benodigde documenten paraat hebt en dat je aan alle vereisten hebt voldaan, je verklaringen kunt bewijzen, alle formulieren volledig zijn ingevuld, ondertekend met datum, gecertificeerd door de Justice of the Peace enzovoorts. Ik ga er vanuit dat het wel snor zit met de relatie: ik denk dat ze het wel door zouden hebben als de relatie niet "echt" is. Ook niet onbelangrijk is dat je gelijk dan de application fee moet betalen dus zorg dat je financien ook in orde zijn. Een credit card is handig.

Heel veel succes toegewenst!

Hoi,

Wij zijn ook op het punt om alles te gaan inleveren. Vraagje en misschien dat een van jullie het weet. We sturen ook foto's en kaarten mee die we naar elkaar verzonden hebben. Krijg je deze terug? Sommige hebben bepaalde herinneringen eraan verbonden en het zou zonde zijn deze te verliezen.

Groeten,

Mark

Hoi,

Wij zijn ook op het punt om alles te gaan inleveren. Vraagje en misschien dat een van jullie het weet. We sturen ook foto's en kaarten mee die we naar elkaar verzonden hebben. Krijg je deze terug? Sommige hebben bepaalde herinneringen eraan verbonden en het zou zonde zijn deze te verliezen.

Groeten,

Mark

Hoi Mark,

Wij hebben zelf toentertijd een persoonlijke afspraak gemaakt met DIAC en tijdens deze afspraak vroegen ze niet eens naar supporting documents zoals foto's, kaarten, emailcorrespondentie, etc. dus wij mochten ze allemaal netjes houden. Als jullie de documenten opsturen vrees ik dat ze niets terugsturen dus dan ben je ze eigenlijk wel kwijt - dat heb ik ook nog ergens gelezen maar ik kan me niet herinneren waar precies. Wellicht kun je kleurkopieen opsturen van de foto's en kaarten en deze laten certificeren door een Justice of the Peace zodat je de originele kunt houden. En je kunt uiteraard voor de zekerheid even naar DIAC bellen om te checken wat ze precies met je documenten doen voordat je de volgende stap neemt.

Veel succes!

Irene

Nee deze krijg je niet terug! Mede daarom staat in booklet 1 dat je allees foto's moet sturen en geen hele albums etc.
Geen probleem toch, je kunt ze zo nogmaals afdrukken, tenminste als je ze digitaal hebt.
Wij hebben overigens niet eens afgedrukte foto's gebruikt. We hebben gewoon een pdf document gemaakt met daarin de max 10 foto's op verschillende momenten en nog belangrijker met verschillende andere mensen. Onder zeze foto de datum gezet en wat de gelegenheid was van dit foto moment, alles in volgorde startend met de oudste foto.

Overigens hebben wij nog geen partnervisum, dus of het voldoende is voor onze CO uit Berlijn??

Succes!
Chantal

Back