457 Visa

Arjannn

New Member
Hallo allemaal,

Sinds enige tijd ben ik me aan het verdiepen in de mogelijkheden om voor een langere tijd (3/4 jaar) in Australië te gaan wonen. Ik zal mezelf eerst even voorstellen: Ik ben Arjan, 22 jaar oud en werkzaam als systeembeheerder. Na het behalen van een MBO diploma systeembeheer zit ik nu in het 2e jaar van een HBO studie Bedrijfskundige Informatica. Al een langere tijd denk ik erover na om een langere tijd naar het buitenland te gaan. Het lijkt nu de geschikte tijd om dit idee ook te realiseren. Nu heb ik familie en vrienden in Australië wonen waar ik terecht kan en op daarom heb ik ervoor gekozen om uit te gaan zoeken of dit mogelijk is. Na veel zoeken over alle verschillende visa's ben ik erachter dat mijn beste mogelijkheid is om op een Working Holiday Visa naar Australië te gaan en vanuit daar proberen een sponsorship (457 visa) te krijgen. Het idee is om deze zomer mijn werk op te zeggen, studie stop te zetten en dan naar Australië te gaan. Ik richt me op het beroep ICT Customer Support Officer.

Ondanks dat ik heel wat gezocht heb blijf ik toch met enkele lastige vragen zitten met betrekking tot de skills assessment voor dit beroep. De formele eisen voor dit beroep zijn 'AQF Associate Degree, Advanced Diploma or Diploma (ANZSCO Skill Level 2)' waarbij opgemerkt wordt dat 'At least three years of relevant experience and/or relevant vendor certification may substitute for the formal qualifications listed above. In some instances relevant experience may be required in addition to the formal qualification.'

Mijn vragen hierover zijn:
  • Als ik naar Australië vertrek heb ik een MBO Niveau 4 en eerste 2 jaar HBO opleiding (propedeuse en cijferlijst van 2e jaar als bewijs) gehaald. Is dit vergelijkbaar met de gestelde diploma eisen (AQF Diploma)?
  • Er staat omschreven dat in sommige gevallen revelante werkervaring nodig is als toevoeging op de diploma eisen. Hoe kom ik erachter of dit ook in mijn geval zo is?
  • Ik heb nu 3 jaar werkervaring, anderhalf jaar hiervan is echter (full time en betaald) stage. Ik heb min of meer al begrepen dat stage niet telt maar ik kan nergens vinden waar dit geschreven staat. Kan iemand mij wijzen waar deze informatie staat?
Het antwoord op deze vragen is voor mij zo belangrijk omdat ik eenmaal in australie geen mogelijkheid meer heb om nog te voldoen aan de eisen. Terwijl, nu ik nog in Nederland ben, er nog voor kan kiezen om eerst mijn HBO opleiding af te maken en/of 3 jaar 'echte' werkervaring op te doen. Ik hoop dus dat iemand mij kan helpen!

Groeten,
Arjan
 
Welkom op het forum en succes met je reis (om het visum te krijgen of daarheen te gaan).

Let er op dat ze bij werkervaring vaak (niet altijd denk ik) POST-graduate werkervaring zoeken. Oftewel, na je studie. Of je relevante werkervaring nodig hebt om het te kort aan studieervaring te compenseren dat moet je zelf inschatting (nog verder de materie induiken). Uiteindelijk is de assessing authority (ik denk dat dat vetasseses is voor de ICT?) die bepaalt in hoeverre jouw diploma en/of werkervaring voldoende is. Kijk eens op die site als je dat nog niet gedaan hebt.
 
Welkom op het forum en succes met je reis (om het visum te krijgen of daarheen te gaan).

Let er op dat ze bij werkervaring vaak (niet altijd denk ik) POST-graduate werkervaring zoeken. Oftewel, na je studie. Of je relevante werkervaring nodig hebt om het te kort aan studieervaring te compenseren dat moet je zelf inschatting (nog verder de materie induiken). Uiteindelijk is de assessing authority (ik denk dat dat vetasseses is voor de ICT?) die bepaalt in hoeverre jouw diploma en/of werkervaring voldoende is. Kijk eens op die site als je dat nog niet gedaan hebt.
Voor de ICT is het de ACS ;)
@Arjan ik twijfel of level 2 gelijk staat aan een MBO-4 opleiding, maar probeer eens te vinden of het overeenkomt via http://en.wikipedia.org/wiki/Australian_Qualifications_Framework
 
Beide bedankt voor de replies.

In een document van de IB Groep staat omschreven dat over het algemeen 'Het niveau van het Diploma en Advanced Diploma behaald in het hoger onderwijs is vergelijkbaar met dat van 1 tot 2 jaar hoger beroepsonderwijs, afhankelijk van de sector waarin en het niveau waarop het studieprogramma wordt gegeven.' Dus dat is is goed. Maar vervolgens staat er, verder in het document, ook dat het niveau van een AQF diploma zowel op MBO als op HBO kan liggen. Afhankelijk van de sector en het niveau waarop het gegeven wordt... Dus eigenlijk wil ik nog meer zekerheid. Ik wil voorkomen dat straks eenmaal in Australie toch niet blijk te voldoen aan de eisen. Maar wat ik er zo van begrijp is meer zekerheid dan dit eigenlijk alleen mogelijk door daadwerkelijk je skills te laten beoordelen door de assessing authority. Wat dus pas kan als ik daar ben en een baan heb... Overigens klopt dit dat het voor bijna alle ICT beroepen ACS is. Echter, voor ICT Customer Support Officer is het TRA. Vraag me niet waarom.
mellow.gif


Ik dacht al dat post-graduate ervaring nodig was. Helaas maar had me er al op voorbereid. Maar er staat daar omschreven dat 3 jaar werkervaring telt als vervanging voor de diploma eisen. Dus als ik voldoe aan de diploma eisen, hoef ik geen werkervaring te hebben. Toch...?
 
Volgens mij kan jij je skills nu al laten assessen en hoef je niet perse daar te zitten en al een baan te hebben. Maar goed, ik kan er naast zitten..
 
Volgens mij kan jij je skills nu al laten assessen en hoef je niet perse daar te zitten en al een baan te hebben. Maar goed, ik kan er naast zitten..

Nee, je zit er niet naast. Je kan altijd je skills laten assessen. Kost even wat dollars, maar dan weet je het wel!
 
Wederom bedankt voor de hulp.

Verder uitzoeken wijst uit dat ik (blijkbaar) geen skills assessment nodig heb. Voor een 457 visa is dat alleen nodig voor mensen vanuit een bepaald land en voor een bepaald beroep. Waar zowel Nederland als 'mijn' beroep niet op staat. Skills Assessment is pas benodigd als je van een 457 naar een PR wil.

Nu blijf ik met de vraag zitten of ik alleen moet voldoen aan de formele eisen (zoals vermeld in eerste post, en waar ik aan voldoe) of dat ik moet voldoen aan de eisen zoals vermeld door de TRA (o.a. 3 jaar werkervaring). Iemand die hier ervaring mee heeft?
 
Een 457 is een Business sponsored visum en feitelijk bedoeld voor jobs die lastig te vervullen zijn maar wordt nu veelal gebruikt om migranten voor tijdelijk werk hierheen te halen. Je sponsoring werkgever regelt de aanvraag voor het 457 visum (en heeft van de Australische Immigratiedienst al toestemming om dat te mogen doen.) De processing time is zo rond de 2 a 3 weken. Hiervoor is geen assessment nodig dat is weggegooid geld in dit stadium.
 


OFX
Back
Top