Visa Granted! + nog wat tips

*Eveline*

New Member
Hee allemaal!

Ten eerste wil ik nog even zeggen hoe super handig ik dit forum heb gevonden!! Dus iedereen erg bedankt!! Aangezien mijn visum is toegekend vond ik het wel zo 'eerlijk' om nog even wat van mijn ervaringen te delen en zo hopelijk weer iemand te kunnen helpen!!!

Ik heb een partner visa aangevraagd en omdat we al drie jaar samen waren heb ik meteen de permanente aangevraagd, dus zonder de 'wachttijd' van twee jaar (temporarly visa). Dit zijn dezelfde formulieren als voor een 'gewoon' partner visum, maar dan kan je aangeven dat je al langer samen bent en dus meteen in aanmerking wilt komen voor het permanente visum.

Verloop:
- 20 Oktober was mijn applicatie ontvangen
- 22 December kwam de vraag voor mijn medische check (en nog twee andere documenten die ik nog niet had opgestuurd)
- 18 Februari kwam het verlossende mailtje!! PERMANENT VISUM GRANTED!!!

Dus totaal was de wachttijd (maar!) 4 maanden!

Tips:
Tijdens mijn aanvraag ben ik tegen een aantal dingen aangelopen..
- Ik had een rabo studentenrekening, waarbij het creditcard limiet 1500 euro is... (volgens mij nu zelfs maar 1000EU) Dat is dus NIET GENOEG... Dus check eerst je limiet voordat je de aanvraag doet.. Uiteindelijk is het wel goedgekomen, maar het kostte wel redelijk wat moeite!
- Controleer of je de goede 'police check' hebt gedaan (alleen als je in totaal langer dan 1 jaar in Australie bent geweest).. Ik had eerst een 'national police check' aangevraagd ipv. de 'federal police check'. Uiteindelijk heeft mijn case officer me gemaild om deze FPC nog toe te sturen, net voordat ik naar Australie op vakantie ging, dus toen heb ik deze daar nog snel aangevraagd, maar vanuit Nederland is het denk ik lastiger.
- Ten slotte, zoals iedereen zegt... Zorg voor voldoende informatie... Lees het boekje goed door en zorg dat je op elk punt iets van informatie kan verstrekken (ik heb bijvoorbeeld printscreens gemaakt van mijn mailbox en skype geschiedenis en heb de telefoonrekeningen van mijn partner uitgeprint en mijn nummer gehighlight)

Groetjes en iedereen die nog 'in de wacht' zit, heel veel sterkte! Het is het wachten zeker waard en ik kan niet wachten om te vertrekken!!

Eveline

Gefelicteerd!
Inderdaad zoals je het zelf al schreef alle eissen staan duidelijk vermeld, dit en een beetje extra (alleen relevante extra's, max 10 foto's blijven 10 foto's enz) en het moet goed komen.

Veel plezier in Australie!

Chantal

Bij mij ging het ook enorm snel, of tenminste mijn temporary visa (is 5 jaar geldig en wordt als het goed is binnen 2 jaar een permanent visum), maar hoe heb jij direct een permanent visum gekregen? Ik dacht dat dat pas mogelijk was als je in Australië bent? Mijn man en ik zijn namelijk al bijna 12 jaar samen (ruim 10 jaar in Nederland).

Permanent visum kan gewoon aangevraag worden. Indien je langer dan een x tijd samen bent (uit mijn hoofd 2 jaar). Vaak als je al enige tijd getrouwd bent kinderen hebt of gewoon al lang samenwoont krijg je deze variant.

Wij waren helaas nog niet zo lang samen, visum is in Augustus 2010 aangevraagd. We verwachten dan ook in juni/juli een brief van de immigratiedienst met het verzoek om extra info aan te leveren zodat de permanente versie zonder restricties geldt.

Overigens merken we weinig verschil tussen het tijdelijke en permanente visum. Bij solicitaties gewoon aangeven dat je visum permanent is, mag je dan op gesprek komen en ze vragen er na dan heeft mijn vrouw zich er altijd uit weten de draaien dat haar visum permenent is mits we na 2 jaar nog bij elkaar zijn.

chantal

Het klopt inderdaad dat je een permanent visum gewoon kan aanvragen, dan geef je aan dat je voor subclass 100 gaat ipv subclass 309! Maar ik denk dat het verder ook niet heel veel uitmaakt, behalve dat je nu dus niet twee jaar hoeft te wachten en niet nog eens de formulieren in moet vullen :) Daarnaast heb je nu ook meteen recht op de 'benefits' van het permanente visum. Maargoed, nu eerst maar eens even goed alle 'integratie tips' lezen ;)

Hoi, wat ik me afvraag, kreeg je op 20 October een bridging visa? Of hoe ging dat? Of heb je het vanuit NL aangevraagd?

Damn... limiet credit card!! die moet ik laten verhogen..
Dat hoeft niet hoor, je kan namelijk ook geld storten op je visa card voor je de aanvraag doet. :up:
Zelf hadden we hem standaard in de plus, dan kan je namelijk ook gratis geld van je credit card pinnen als je pas het bv niet doet.

Ik zit nu in Oz zonder baan, kan dus m'n creditcard limiet niet verhogen zonder inkomen.... daaaaarn...

Ik zit nu in Oz zonder baan, kan dus m'n creditcard limiet niet verhogen zonder inkomen.... daaaaarn...
ik heb begrepen dat het vinden van een baan niet al te veel problemen moest opleveren, maar aan jouw reactie te zien is dat dus niet helemaal het geval. Wat voor een baan zoek je? Ik hoop namelijk wel snel aan het werk te kunnen wanneer ik daar ben.
groeten, Marieke

Opzich is er werk genoeg, als je niet te kieskeurig bent. Ik was in NL consultant voor een waterbeheer bedrijfje. En opzich zijn deze banen er ook wel, maar NIET bij ons in de buurt. Ik woon samen met m'n ozzie partner in een klein dorpje waar dus niet zoveel werk is :-( In mijn vakgebied zijn de meeste banen in noord-QLD en dat is net even te ver. Maar wat bij mij ook heel erg meespeelt is mijn WHV... daar zitten ze niet op te wachten hier. Het is anders in steden waar veel backpackers zijn, maar hier ben ik volgens mij de enige in dit dorpje ;-) en hebben ze liever iemand met een permanent visum.

ik heb begrepen dat het vinden van een baan niet al te veel problemen moest opleveren, maar aan jouw reactie te zien is dat dus niet helemaal het geval. Wat voor een baan zoek je? Ik hoop namelijk wel snel aan het werk te kunnen wanneer ik daar ben.
groeten, Marieke
Probleem zit hem vast in de WHV.

Bij veel solicitaties wordt je op een WHV genegeerd, je hebt immers geen PR en mag maximaal 6 maanden bij 1 werkgever werken. Nu is het momenteel iets moeilijker om werk te vinden maar zeker niet onmogelijk. Mijn partner is in Feb 2011 Aus binnengekomen en heeft sinds die tijd 5 maanden ( 2 aan het begin en daarna tussen 2 banen nog eens 3) zonder werk gezeten. Al met al dus al wel 12 maanden gewerkt.

Geen diploma of iets. Dus met de juiste instelling moet het echt wel lukken. Het enige is dat je wel bereid moet zijn om weer onder aan de ladder te beginnen. Heb je wel een diploma/degree dan zal het allemaal makkelijker zijn.

Chantal

Gelukkig is het minimum loon hier niet verkeerd. 23 dollar ofzo... kun je zelf met ongeschoold werk nog heel wat verdienen.

Gelukkig is het minimum loon hier niet verkeerd. 23 dollar ofzo... kun je zelf met ongeschoold werk nog heel wat verdienen.
Zo lang dit niet het enige inkomen is waarvan je een gezin moet onderhouden is het prima.

Ja, je hebt gelijk. Ik heb de luxe dat mijn vriend een zeer goed inkomen heeft, en dat we (nog) geen kinderen hebben.

hi
Hee allemaal!

Ten eerste wil ik nog even zeggen hoe super handig ik dit forum heb gevonden!! Dus iedereen erg bedankt!! Aangezien mijn visum is toegekend vond ik het wel zo 'eerlijk' om nog even wat van mijn ervaringen te delen en zo hopelijk weer iemand te kunnen helpen!!!

Ik heb een partner visa aangevraagd en omdat we al drie jaar samen waren heb ik meteen de permanente aangevraagd, dus zonder de 'wachttijd' van twee jaar (temporarly visa). Dit zijn dezelfde formulieren als voor een 'gewoon' partner visum, maar dan kan je aangeven dat je al langer samen bent en dus meteen in aanmerking wilt komen voor het permanente visum.

Verloop:
- 22 December kwam de vraag voor mijn medische check (en nog twee andere documenten die ik nog niet had opgestuurd)

Tips:
- Ik had een rabo studentenrekening, waarbij het creditcard limiet 1500 euro is... (volgens mij nu zelfs maar 1000EU) Dat is dus NIET GENOEG... Dus check eerst je limiet voordat je de aanvraag doet.. Uiteindelijk is het wel goedgekomen, maar het kostte wel redelijk wat moeite!
- Controleer of je de goede 'police check' hebt gedaan (alleen als je in totaal langer dan 1 jaar in Australie bent geweest).. Ik had eerst een 'national police check' aangevraagd ipv. de 'federal police check'. Uiteindelijk heeft mijn case officer me gemaild om deze FPC nog toe te sturen, net voordat ik naar Australie op vakantie ging, dus toen heb ik deze daar nog snel aangevraagd, maar vanuit Nederland is het denk ik lastiger.
- Ten slotte, zoals iedereen zegt... Zorg voor voldoende informatie... Lees het boekje goed door en zorg dat je op elk punt iets van informatie kan verstrekken (ik heb bijvoorbeeld printscreens gemaakt van mijn mailbox en skype geschiedenis en heb de telefoonrekeningen van mijn partner uitgeprint en mijn nummer gehighlight)

Groetjes en iedereen die nog 'in de wacht' zit, heel veel sterkte! Het is het wachten zeker waard en ik kan niet wachten om te vertrekken!!

Eveline
hoi eveline even een vraagje op wat voor visa ben je Oz binnen gekomen dan groetjes miranda
Hee allemaal!

Verloop:

Tips:

Eveline

Back