Opzeggen zorgverzekering bij WHV

zickeh

Member
Hoi! Zal ik maar vast een eerste 'backpacker'-thread erin gooien met een vraag m.b.t het opzeggen van je zorgverzekering als je een jaar weggaat of een jaar (361 dagen) in Australië bent geweest op een WHV.

Het punt is namelijk dat ik twijfel. Ik ben van 14 april 2009 tot 10 april 2010 naar het mooiste land ter wereld (naar mijn idee dan!) geweest op een WHV. Heb in dat jaar nog al wat in de knoei gezeten met het VGZ. Zij beweerden dat ik dit niet op kon zeggen namelijk, voordat ik was gegaan. Ik nam aan dat het best een gegronde reden was dat ik niet in Nederland was en dus geen zorgverzekering nodig had, of sowieso die plicht had.

Weet iemand hier misschien wat meer van? Kan namelijk niet zo iets specifieks vinden over dit onderwerp. Misschien dat als ik dus €120,- per maand teveel heb betaald voor in totaal 12 maanden, dus eigenlijk €1440,- voor niets betaald heb. En wie weet kan ik (een deel van) het bedrag nog terugvragen (incl. 5 jaar verjarings-tijd).

Heb namelijk AnderZorg (momenteel klant van) aan de lijn gehad en die zeiden dat dit mogelijk was om tussentijds op te zeggen zolang je langer dan 3 maanden in Australië werkt; wat ik dus gedaan heb...
 
Vorig jaar is mijn man vertrokken op een WHV, zijn zorgverzekering liep bij CZ en die kon gewoon opgezegd worden. Hij heeft toen bij Allianz een verzekering voor Australië afgesloten. Bij CZ zeiden ze toen ook, dat zij hem niet konden verzekeren en dat hij een andere verzekering af moest sluiten omdat hij daar ging werken.
Volgens mij moet het dus gewoon kunnen om op te zeggen. Maar er zijn er vast wel meer hier op het forum die je kunnen informeren.
 
Volgens mij heb ik jou in je andere thread al antwoord gegeven op deze vraag ... daarnaast zal je geen geld terug kunnen vragen van de VGZ, want zij geven simpelweg aan dat je nog gewoon verplicht verzekerd was voor de AWBZ en dus ook je zorgverzekering. Toon jij dan maar eens aan dat dat niet het geval was (heb je verklaring voor nodig).

Zonder verklaring kun je het proberen, als jij denkt dat je kan aantonen dat je volledig los was van Nederland. Hier niet belastingplichtig, uitgeschreven was uit het BRP, niet verzekerd voor de AOW/ANW/AWBZ etc etc.

Als je er niet uit komt zou je altijd contact kunnen zoeken met het Zorginstituut Nederland. Zij zijn immers het overkoepelende orgaan die toezien op het feit of jij je wel of niet verzekerd hebt.
 
Last edited:
Oh, dat is 'n beetje langs me heen gegaan dan ben ik bang. Als ik je antwoord zo lees, ben ik er bang voor. Al ga ik het toch proberen en een mailtje sturen naar het zorginstituut. Het verhaal van AnderZorg klonk me logisch in de oren; als je van plan ben langer dan 3 maanden te werken in een verdragsland van NL, hoef je niet persé je zorgverzekering aan te houden in NL, zolang je in het buitenland maar een verzekering regelt; in mijn geval in Australië dus een Medicare.

Vraag me af hoe andere backpackers dit doen; werken en reizen in een jaar. Houdt iedereen maar 'gewoon' z'n zorgverzekering aan, en voor "niets" €100,- per maand blijven betalen?!
Nogmaals bedankt Marcus; niet geschoten is altijd mis!
 
Ik heb lang gesteggeld over mijn zorgverzekering en volgens mij hoef je in het buitenland geen verzekering te hebben, als ik mij niet vergis. Niet op een WHV althans, op een werkvisum (457) weer wel, maar that's all I know. Ik heb nog geen nieuwe verzekering afgesloten en of het nu slim is of niet, ik zit er sterk aan te denken om dit ook niet te doen ... vind het vrij veel geld allemaal namelijk. Ik ben (wordt) dus een backpacker en heb mijn verzekering hier opgezegd. En of ik een andere afsluit, dat is voor mij nog maar de vraag.

Dilemma hier dus ... wat is slim en wat is dom :p
 
Het kost je heel veel meer als je toch eens het ziekenhuis in moet. Maar dat is natuurlijk geheel je eigen verantwoordelijkheid.
 
Het kost je heel veel meer als je toch eens het ziekenhuis in moet. Maar dat is natuurlijk geheel je eigen verantwoordelijkheid.
Inderdaad!
Voorbeeld: In Broome was een meisje van de trap gevallen (klein ongelukje). Bleek toch een vervelende breuk te zijn, hiervoor moest zij geopereerd worden. Ze heeft een rekening van $ 13.000 gekregen. Toen ze terug was uit het ziekenhuis vertelde ze dat ze geen verzekering had afgesloten. Ze was toch maar een jaar aan het backpacken, wat kan er nou in een jaartje gebeuren...
 
Blijf je misschien iets langer dan een jaar weg? Dan moet je je waarschijnlijk uitschrijven bij de gemeente. Wij zijn zelf 21 maanden op pad geweest en kregen daar dus mee te maken. Had wel enkele gevolgen (verplicht opzeggen huurwoning bijvoorbeeld) maar leverde praktisch weinig problemen op. Vraag wel bij de gemeente of ze een aantekening willen maken dat je op reis bent. Dat heeft de gemeente toen bij ons gedaan omdat je anders wel eens geweigerd zou kunnen worden volgens hen.... Heb trouwens mijn zorgverzekering toen opgezegd en reisverzekering via tunafish geboekt. Erg tevreden over en ze hadden toen een mooie kortingsregeling (weet niet of die nog bestaat).
 
Blijf je misschien iets langer dan een jaar weg? Dan moet je je waarschijnlijk uitschrijven bij de gemeente. Wij zijn zelf 21 maanden op pad geweest en kregen daar dus mee te maken. Had wel enkele gevolgen (verplicht opzeggen huurwoning bijvoorbeeld) maar leverde praktisch weinig problemen op. Vraag wel bij de gemeente of ze een aantekening willen maken dat je op reis bent. Dat heeft de gemeente toen bij ons gedaan omdat je anders wel eens geweigerd zou kunnen worden volgens hen.... Heb trouwens mijn zorgverzekering toen opgezegd en reisverzekering via tunafish geboekt. Erg tevreden over en ze hadden toen een mooie kortingsregeling (weet niet of die nog bestaat).

Die Tunafish aanbiedt heb ik allemaal bekeken, en dan met name de Globetrotter en de Special ISIS. Die zijn op zich goed, maar teveel haken en ogen her en der en ze willen je nog wel eens beperken in je vrijheid. Bijvoorbeeld ten aanzien van het soort werk of activiteiten dat je doet. Special ISIS rekent een hele hoge toeslag voor bijvoorbeeld werken in de mijnbouw, daar schrik je van gewoon.

Ik ben in onderhandeling over uitsluitend een zorgverzekering bij Integra Global, geen gezeik, geen gemaar, alles wordt gedekt qua ziektekosten, of je nu gaat bungeejumpen, een kilometer onder de grond werkt etc., zolang je maar niet professioneel gaat boksen bijvoorbeeld, dan heb je wel een probleem.

Een reisverzekering doe ik verder niet en probeer al mijn aankopen via mijn creditcard te doen (aankoopverzekering --> diefstal, verlies en schade tot 180 of 360 dagen (kan je kiezen)). Dan zorgen dat je niet te dure shit koopt en het ieder jaar vervangt, dan zit je ook gebeiteld wat dat betreft.

Denk dat ik toch maar een zorgverzekering afsluit, teveel mogelijk gezeur ...
 
Dus als ik alles van iedereen even samenvat:

  1. Blijf 12+ maanden weg (Korter = gewoon zorgverzekering doorbetalen)
  2. Schrijf je uit bij de gemeente
  3. Zeg de zorgverzekering op
  4. Sluit een verzekering af bij
  • Tunafish, Globetrotters
  • Tunafish, Special ISIS
  • Integra Global
Na 12+ maanden nieuwe woning zoeken, daar inschrijven, zorgverzekering afsluiten en voila.

Scheelt weer een stuk lezen :D
 
Dus als ik alles van iedereen even samenvat:

  1. Blijf 12+ maanden weg (Korter = gewoon zorgverzekering doorbetalen)
  2. Schrijf je uit bij de gemeente
  3. Zeg de zorgverzekering op
  4. Sluit een verzekering af bij
  • Tunafish, Globetrotters
  • Tunafish, Special ISIS
  • Integra Global
Na 12+ maanden nieuwe woning zoeken, daar inschrijven, zorgverzekering afsluiten en voila.

Scheelt weer een stuk lezen :D

Om even precies te zijn ten aanzien van punt 1,2 en 3: De regel is dat je je dient uit te schrijven wanneer je in een periode van 12 maanden, 8 maanden of meer in het buitenland bent. Dus met 8 maanden buiten de landsgrenzen geldt deze regel al! En uitschrijven betekent ook gelijk einde verplichte zorgverzekering want die geldt alleen als je in Nederland bent ingeschreven.
 


OFX
Back
Top