studie en wiskunde

justsomeone

New Member
hoi allemaal ik zou graag na mijn middelbare school naar Australië gaan om in ieder geval daar te studeren. ik zit momenteel in 3gymnasiumTTO (aan mijn engels zal het dus niet liggen) en heb dus nog sowieso 3 jaar te gaan. Ik weet dat ik met een Nederlands VWO diploma prima terecht kan op een universiteit daar, alleen weet ik niet zo goed welke wiskunde ik moet kiezen voor mijn profiel (natuur en gezondheid met natuurkunde). Ik ben namelijk niet zo heel erg goed in wiskunde en moet dus kiezen tussen A of B. Als je er niet goed in bent adviseert men vaak wiskunde A alleen ik haat wiskunde A hoofdstukken en haal ik daar meestal ook geen hoge cijfers met de toetsen, wiskunde B darintegen vindt ik meestal leukere onderwerpen en daar haal ik soms ook wel iets hoger mee (ik sta nu een zesje). Wat is de AU equivalent van wiskunde A en welke van wiskunde B? En kan ik in AU dezelfde studies doen als in Nederland met wiskunde A? (met B kun je in Nederland bijna overal wel terecht). Ik weet dat de middelbare school in AU per staat/ territorium verschilt en het dus niet overal hetzelfde is.
 
  • Like
Reactions: M5
hoi allemaal ik zou graag na mijn middelbare school naar Australië gaan om in ieder geval daar te studeren. ik zit momenteel in 3gymnasiumTTO (aan mijn engels zal het dus niet liggen) en heb dus nog sowieso 3 jaar te gaan. Ik weet dat ik met een Nederlands VWO diploma prima terecht kan op een universiteit daar, alleen weet ik niet zo goed welke wiskunde ik moet kiezen voor mijn profiel (natuur en gezondheid met natuurkunde). Ik ben namelijk niet zo heel erg goed in wiskunde en moet dus kiezen tussen A of B. Als je er niet goed in bent adviseert men vaak wiskunde A alleen ik haat wiskunde A hoofdstukken en haal ik daar meestal ook geen hoge cijfers met de toetsen, wiskunde B darintegen vindt ik meestal leukere onderwerpen en daar haal ik soms ook wel iets hoger mee (ik sta nu een zesje). Wat is de AU equivalent van wiskunde A en welke van wiskunde B? En kan ik in AU dezelfde studies doen als in Nederland met wiskunde A? (met B kun je in Nederland bijna overal wel terecht). Ik weet dat de middelbare school in AU per staat/ territorium verschilt en het dus niet overal hetzelfde is.
Ik weet niets over het Australische wiskunde gebeuren noch hoe dat zich vergelijkt met NL. Maar wat ik wel weet is dat zonder Wiskunde B je net zo goed natuurkunde kunt laten vallen want daar gaan je dan IMO helemaal niets mee kunnen doen. Wiskunde A is geschikt voor economie en statistiek, niet voor engineering. Dus een gewoon Nederlands studieadvies: neem Wis B als je dat profiel kiest (zou verplicht moeten zijn vind ik)
 
Als voormalig natuurkunde docente in de bovenbouw kan ik me alleen maar aansluiten bij de bovenstaande twee posts. Met een natuurprofiel met natuurkunde zou ik je echt aanraden wiskunde B te kiezen, want vergeet niet dat natuurkunde een stuk moeilijker en vooral abstracter gaat worden in de bovenbouw. Het is niet onmogelijk, maar wel een heel stuk lastiger zonder wiskunde B. Wat wiskunde op de highschool in Oz (NSW) betreft, zijn er volgens mij vier niveaus: Wiskunde 2, Wiskunde 1, General en nog een niveau daar onder volgens mij. Ik weet nog dat bij Wiskunde 2 ook complexe getallen behandeld worden, wat mij verbaasde omdat dat volgens mij in Nederland niet (meer) wordt behandeld op het voortgezet onderwijs. Dit betekent dus dat het niveau van Wiskunde 2 best pittig is. Ik denk dat je Wiskunde 2 kunt vergelijken met Wiskunde D, Wiskunde 1 met Wiskunde B, General met Wiskunde A en het niveau daaronder met Wiskunde C. Het is voor mij (of liever gezegd mijn zoon) alweer een paar jaar geleden, dus ik weet het niet meer helemaal precies. Maar hoe dan ook, het systeem om tot de uni te worden toegelaten is hier ook anders. Ze kijken hier vooral naar de ATAR score, dat is bepalend. Maar ik kan me voorstellen, dat als je een technische studie gaat kiezen je dan goed in de problemen komt als je alleen maar General/Wiskunde A hebt gedaan. Hoe dan ook, ga eerst maar zorgen dat je je VWO haalt. Als je in Nederland je VWO haalt kun je bij het NUFFIC een beschrijving van je diploma laten maken die dan toegang geeft tot de uni in Sydney. Ga goed blokken op je wiskunde (en natuurkunde) en heel veel oefenen met de opgaven, maar onderschat het niet. Als je dat er voor over hebt, dan kan het lukken. Wie weet ga je het nog leuk vinden, het zijn mooie vakken :) Ik heb in het verleden ook wel zwakke leerlingen er door heen gesleept (kostte me wel wat grijze haren, maar ja), maar ik heb ook veel gefrustreerde leerlingen zien stranden.
 
Last edited:
Yep. As @slatsr says. Ik heb zonder Wiskunde B een Technische HBO geprobeerd. Was geen feest.

Blokken op Wis B en succes!
Doet me denken aan een studiegenoot op de eerstegraads lerarenopleiding natuurkunde, die nog nooit van logaritmen had gehoord. Hij heeft het nog geen drie maanden volgehouden. Petje af voor jou! :)
 
Ben je ook op de hoogte van de kosten als "international student"? Die zijn namelijk extreem hoog...
 
Ben je ook op de hoogte van de kosten als "international student"? Die zijn namelijk extreem hoog...
Yep, kosten voor een internationale student zijn hoog. Maar dat was niet aan de orde toch? Misschien heeft @justsomeone wel een dubbele nationaliteit, een ouder die in Australie is geboren en nog steeds de Australische nationaliteit bezit, waardoor hij gemakkelijk aan een permanent visum kan komen of misschien hebben zijn ouders wel veel geld.
 
  • Like
Reactions: M5
Yep, kosten voor een internationale student zijn hoog. Maar dat was niet aan de orde toch? Misschien heeft @justsomeone wel een dubbele nationaliteit, een ouder die in Australie is geboren en nog steeds de Australische nationaliteit bezit, waardoor hij gemakkelijk aan een permanent visum kan komen of misschien hebben zijn ouders wel veel geld.

Klopt, maar misschien wel vandaar mijn vraag.
 
bedankt voor alle reacties!

eh ik weet dat het niet heel goedkoop zal zijn maarja. En wat visum betreft ik ben van mijn vaders kant Nederlands en moeders kant Oekraïns (met Nederlandse nationaliteit) en mijn ouders willen in ieder geval op het moment zelf ook naar AU over een paar jaar (als dat mogelijk is tenminste). Tot die tijd zal ik inderdaad veel moeten regelen en zelf moeten uitvogelen om daar naar toe te kunnen, maar het lijkt mij echt een tof land. Ik heb al een soort aantrekking tot AU gevoeld toen ik nog kind was en toen zei ik al ja als ik uit Nederland wegga dan ga ik daar heen. Ik weet nog niet of ik daar heen kan, maar als ik wil studeren en ik wordt niet toegelaten omdat ik niet de goede wiskunde heb gehad dan is dat natuurlijk heel erg zonde. Pff nja ff duimen tot volgende week want dan wordt namelijk bekend of ik uberhaupt wiskunde B mag doen. Ik hoop het echt. Geen zin in wiskunde A (veel te veel trauma's aan economie). Ik vind B leuker en het sluit beter aan op natuurkunde en scheikunde (deze 2 vakken vind ik overigens ook geen straf).
 
Of je tot de uni wordt toegelaten hangt ook sterk af van welke studie je wil doen, net als in Nederland. En dan zijn er ook nog eens studies waar je eerst een bachelor degree nodig hebt (bv medicijnen en tandheelkunde). Waarom ga je niet eerst een jaar lekker rondtrekken op een WHV? Dan zie je zoveel meer van het land. Ik kan je uit de ervaring van mijn dochter zeggen dat studeren hier hard werken is. Voor het studentenleven zou ik persoonlijk voor Nederland kiezen.
Succes volgende week. Ik hoop voor je dat het lukt om Wiskunde B te kiezen, maar met een zesje sta je niet erg sterk. Ga er maar van uit dat de docenten er wel kijk op hebben of het een goede keus zal zijn.
 
Last edited:
eh ik weet dat het niet heel goedkoop zal zijn maarja.

De universiteits-/collegekosten voor internationale studenten liggen minimaal tussen de $15.000-$35.000 per jaar, voor sommige studies nog hoger. Dus goedkoop is het zeker niet inderdaad... Universiteiten verdienen daar veel van hun geld!

Een Working Holiday visum is inderdaad misschien een idee om zonder verplichtingen te kunnen reizen en werken in Australie voor in ieder geval 1 jaar en als je 3 maanden bepaald werk doet, krijg je er nog een jaar bij. Een goede manier om erachter te komen of Australie het land voor jou is.

Maar goed, dat doet nog even niet terzake. Succes met je studie daar en ben benieuwd wat je uiteindelijk zult gaan doen!
 
Last edited:
maar ja :eek:o_O:mad:
koop je hier een leuke auto voor, haha voor dat bedrag of deposit voor een huis......maar goed wat kost studeren in NL dan eigenlijk vraag ik me af
 
maar ja :eek:o_O:mad:
koop je hier een leuke auto voor, haha voor dat bedrag of deposit voor een huis......maar goed wat kost studeren in NL dan eigenlijk vraag ik me af

Collegegeld in NL voor 2016-2017 is 1984 euro per jaar...verschilletje...
 
voor buitenlandse studenten in Nederland is dat ruwweg tussen de 10.000 en 25.000 euro. Niet heel veel anders dan de 15.000-35.000 dollar hier?

Klopt maar het ging erom of @justsomeone weet hoe hoog de kosten zijn voor hem of haar in vergelijking met "gewoon" studeren in Nederland. Dat verschil is namelijk wel erg groot.
 
Hi Justsomeone,
Als het geld niet voor het oprapen ligt, zou je kunnen overwegen om hier een tijdje te komen backpacken na je middelbare school. Dan een studie te kiezen waar je in de toekomst in Australië goed mee terecht kunt, in Nederland studeren en daarna emigreren. Is een lange weg en misschien niet wat je nu voor ogen hebt, maar op lange termijn misschien wel de beste route.
 


OFX
Back
Top