studie en wiskunde

Je kan ook krasloten kopen, of meedoen met de postcode kanjer.

Maar zonder gekkigheid, van wat ik van moeder de vrouw hoor, is de schoolkeuze in Aus niet eenvoudig. De juiste school kiezen is belangrijk, en er moet meer en meer worden geconcureerd met vooral Chinese studenten met een grote zak geld. En eenmaal op de universiteit is het hard werk en is er een grote competitie drang. Zeker niet de 6-jes cultuur als in Nederland.
 
Helemaal waar. De ene uni is de andere niet en anders (of meer) dan in Nederland maakt het echt verschil aan welke universiteit je hebt gestudeerd. De cijfers worden vaak relatief vastgesteld en je moet zoals Frits al zei opboksen tegen ambitieuze Aziaten die van huis uit vaak enorm gepushed worden en het is inderdaad hard werken. Als er een ding is, waarvoor we beter niet hadden kunnen emigreren is dat voor de studie van mijn dochter. Het was toch wel tien keer gemakkelijker, goedkoper, beter en leuker voor haar geweest om dat in Nederland te doen. Je ziet ook veel kinderen van Nederlandse emigranten terug naar Nederland gaan voor hun studie. Dat hangt wel een beetje van de studie af. Met name in de medische wereld is het beter om in Sydney of Melbourne te hebben gestudeerd.
 
Last edited:
Dank je wel, @Katjavdl. Gelukkig ziet ze zelf ook wel dat de toekomst voor haar hier beter is dan in Nederland, dus uiteindelijk betaalt het zich wel uit. Nog anderhalf jaar...

ach, wat is anderhalf jaar....de gemiddelde verzamel en toekentijd voor een visum? If you are lucky and back to topic :up:
 
Oké ik heb weer een gesprek gehad met de decaan en bij de rapportvergaderingen zei mijn wiskunde docente dat ik wis B waarschijnlijk gewoon echt niet ga halen. Ze kunnen me uiteindelijk waarschijnlijk niet verbieden om toch voor wiskunde B te kiezen, maar de decaan zei wel dat als ik een 4 sta voor wiskunde dat ik dan zak voor mijn VWO en de kans dat ik een 4 ga staan voor wiskunde met wiskunde A is volgens hen minder groot als met B. Kan ik met wiskunde A daar geneeskunde studeren? Zo ja dan weet ik niet meer zo zeker of ik voor B wil gaan, want ik wil mijn VWO diploma er niet voor riskeren als het ook met A kan. De decaan zei trouwens ook dat natuurkunde gewoon zou moeten lukken met A.
 
Ga maar uit van het advies van je docente en je decaan, zij hebben waarschijnlijk (net als ik) al meer leerlingen zien struikelen over Wiskunde B. Natuurkunde is wel te doen met Wiskunde A, maar je zal meer tijd en moeite moeten investeren bij bepaalde vraagstukken en theorie. Maar wil je geneeskunde studeren? Dan is de vraag of je wiskunde A of B moet kiezen ongeveer wel het kleinste probleem. Ik zal een korte beschrijving geven van het verloop van mijn dochters studie (dentistry), waar je over het algemeen gemakkelijker in komt dan geneeskunde. Haar vriend wilde geneeskunde studeren, dus ik weet dat het vergelijkbaar is.
Allereerst maakt het in Australie veel uit bij welke universiteit je hebt gestudeerd. Sydney en Melbourne zijn de meest vooraanstaande universiteiten, dus ik ga hier maar even van uit, ook omdat ik daar de ervaring mee heb. Geneeskunde/dentistry is een 'Bachelor entry' studie. Dat betekent dat je alleen wordt toegelaten als je Bachelor degree hebt van een andere studie. Het maakt niet uit welke studie, desnoods Spaans, al is het natuurlijk wel handiger als je een meer gerelateerde studie doet. Mijn dochter heeft een drie jarige studie Medical Sciences gedaan. Dat betekent keihard werken, want het is niet alleen je degree halen, maar je moet ook hoge cijfers scoren (en opboksen tegen ambititieuze Aziaten), want voor de toelating geneeskunde/dentistry kijken ze naar alle resultaten van de voorgaande drie jaren, dus betekent continu presteren, voor elk tentamen een zo hoog mogelijke score halen in plaats van een 'pass'. Als je je Bachelor met goede resultaten op zak hebt, moet je nog een test doen, de GAMSAT. Je kan hiervoor weer speciale cursussen doen en mijn dochter (gymnasiumdiploma met wiskunde B en Bachelor degree in Medical Sciences) heeft, net als iedereen, ook hier weer moeten blokken als voorbereiding. Het niveau ligt hoger dan gymnasium in Nederland, ongeveer VWO met een jaar universitaire studie in de science vakken. Op zich niet moeilijk met drie jaar universitaire studie achter de rug, maar de zwaarte ligt vooral in de parate kennis en tijddruk. Het zijn veel vragen in korte tijd. Deze test is ook relatief, dus alleen de besten worden geselecteerd. De volgende stap zijn intake gesprekken, waar je wordt doorgezaagd over maatschappelijke en vooral ethische kwesties en waarbij ze ook naar je sociale vaardigheden kijken, maar dat hangt weer van de universiteit af. Sydney en Perth (dus even een tripje naar Perth op en neer) deden dat wel, Melbourne niet. En daarna maar afwachten of je het geluk hebt dat je wordt toegelaten. Over de kosten hebben we het al gehad. De kosten voor een internationale student zijn hoog, maar na een paar jaar heb je misschien wel een permanent visum. Met geneeskunde en dentistry maakt het niet zo heel veel uit, dat zijn sowieso dure studies. Ook met een permanent visum zijn de kosten hoog, ca. $50.000 per jaar. Over vier jaar is dat toch $200.000. Daar kan je een huis van kopen. Niet in Sydney, maar toch. Met hele goede resultaten kun je wel in aanmerking komen voor een Common Wealth Support plaats, wat betekent dat de regering de kosten voor de studie betaalt en je hoeft dan alleen nog 'maar' $10.000 per jaar zelf aan collegegeld te betalen. Maar je raadt het al, daar zijn minder plaatsen voor, dus moeten je resultaten nog beter zijn.
Ik hoop dat ik met deze beschrijving duidelijk heb gemaakt dat een studie geneeskunde/dentistry in Australie een verhaal apart is en dat het heel moeilijk en erg kostbaar gaat worden. Om terug te komen op je vraag: je kunt in Australië in principe wel geneeskunde studeren met Wiskunde A, maar in de praktijk gaat het heel erg moeilijk worden. Wees je je er goed van bewust dat het VWO diploma nog maar het eerste kleine stapje is en dat je dan nog een lange en zware weg te gaan hebt voordat je überhaupt kan beginnen en zekerheid krijg je niet. Overweeg goed wat je wil. Als je geneeskunde of tandheelkunde wil gaan studeren, doe het dan in Nederland. Je hebt geen idee hoe goed het studieklimaat daar is. Daarna, of misschien nog wel tijdens je studie zijn er ook nog tal van mogelijkheden om naar Australie te komen voor een post doc, uitwisseling, stage of iets dergelijks. En als je toch heel graag in Australie wil gaan studeren, kies dan een andere studie. Succes met alles. Het is niet gemakkelijk dit soort keuzes te maken, maar het is goed om er over na te denken en je hebt nog een paar jaar te gaan voor je een definitieve keuze moet maken. Zoals @afterbang al eens zei, er zijn meerdere wegen naar Roma (maar daar is weer geen universiteit ;) )
Overigens hoor je mij niet meer klagen over hoge tandartskosten. Ik snap het wel :p
 
Last edited:
En dan ook nog de kosten voor boortjes en zo om te oefenen, tenminste voor de tandartsstudie... Het is soms onvoorstelbaar dat er nog zoveel studenten (en ouders met zoveel geld) zijn. Gelukkig dat we die Common Wealth Support hebben.
 


OFX
Back
Top