Bij real estate listings meteen NBN beschikbaarheid zien

Thijsvr

Well-Known Member
Leuk verzonnen! (en bedankt voor het delen)

Helaas niet werkbaar voor ACT omdat op een vreemde manier daar de markt gedomineerd wordt door allhomes.com.au (vraag me niet waarom)
NBN is trouwens toch gewoon om te huilen in ACT.

Onderstaand een plaatje van de stad. Opgelet, de grote paarse vlek rechts (Queanbeyan) is niet een suburb van Canberra en ligt in New South Wales, wat allerlei zaken weer ingewikkeld maakt om daar te gaan wonen (qua state sponsorship etc.) De grote paarse vlek bovenin is een nieuwere suburb waar we eigenlijk niet willen wonen. On-typische suburb voor Canberra...

Centrum, is CBD dus wil je ook niet wonen. Dan blijven al die witte gebieden over...:eek::mad::(

Nog 5 weken genieten van fibre to the (empty) premises en dan terug naar 56K6 modem denk ik...

NBN%20Canberra%202016.png
 
Op Reddit heeft iemand deze site/browser plugin gemaakt: http://www.nbnm8.com/

Kun je meteen zien of de woning waar je interesse in hebt NBN heeft of krijgt. Aangezien ik weet dat er hier een paar mensen zijn die er specifiek naar op zoek zijn dacht ik het even te posten.

Ik zie zo helaas niet of er ook aangegeven wordt wat voor NBN het is en wat de status is, maar die dingen kun je dan hier weer checken: http://www.tangerinetelecom.com.au/news/what-do-the-nbn-service-classes-all-mean
Hmmm.... checked die tangerine site voor mijn adres, geeft alleen maar service available. Niets over wat voor class noch of het al aangesloten is.
 
Ik vind die kaarten niet erg betrouwbaar. Volgens mij kleuren ze gewoon hele suburbs in, maar heeft niet iedereen in die suburb ook daadwerkelijk toegang tot NBN. Ik heb eerder woningen opgezocht die midden in NBN ready wijken lagen, maar dan kon ik nog steeds alleen maar ADSL krijgen. En andersom waren wijken niet ingekleurd en kon ik er toch NBN krijgen.

Wat je eventueel nog kunt doen is een provider bellen op de tech support lijn. Zij kunnen in hun systeem de exacte status zien. Zo zei de Optus site dat ons huis Class 3 was (alleen nog connection box) maar zei Optus Tech Support dat ons huis Class 1 is (kabel moet nog vanuit de straat naar het huis gelegd worden ondanks PCD aan de muur). Je beste kans op NBN is volgens mij nog steeds nieuwbouw woning.

Wel typisch weer voor Australië dat niemand een duidelijk antwoord kan geven.
Overigens heb ik ook al mensen gesproken die zeiden dat kabel in principe dezelfde snelheden heeft als de top tiers van NBN, biedt maar dan zonder het gezeur.
Ik heb zelf Tier 5 afgesloten voor NBN. Niet perse noodzakelijk, maar het was onderaan de streep maar iets van 10 dollar per maand meer dan 4. Ben erg benieuwd maar real time performance.

Nog even een korte fyi: omdat je thuis telefoon VOIP wordt en via je modem loopt zetten providers de mogelijkheid om je modem in bridge modus te zetten uit. Ik moet nog even kijken hoe ik dat op ga lossen, want ik heb m'n eigen router met VPN. Het schijnt dat je ook je eigen router direct in de NBN Connection Box kunt pluggen.
 
*ahum VPN ahum* Maar los daarvan wordt streamen steeds gangbaarder en ook bepaalde diensten van Foxtel en Fetch TV lopen inmiddels via internet en tellen mee voor je data verbruik. Fetch geeft bijvoorbeeld aan dat bij 4 uur per dag tv kijken 120gb per week verbruikt. Wij kijken geen 4 uur per dag tv, maar het tikt wel hard aan zo. Ik zou niet meer met de stress van een datacap willen leven ;)

Tier 5 is overkill hoor in ons geval, I'm the first to admit that!
 
Ik denk dat het voor ons in Canberra gewoon good old DSL wordt zoals je zegt, niet perse langzamer en ondertussen wat meer uitgekristalliseerd.
https://www.iinet.net.au/internet-products/broadband/vdsl2/ 80 dollar per maand voor 1000GB data en meer dan 20MB download. Ik ben ook weer geen grootgebruiker. Latency een beetje laag zou wel fijn zijn vanwege de VOIP/Skype calls.
Hum ja, dat is het plan waar je voor betaald. Dat is niet noodzakelijk wat je krijgt. Mijn oorspronkelijke ADSL verbinding zou de 1000 GB nooit halen al zou ik 24 uur per dag proberen te streamen; ik zou meer bufferen dan streamen.
 
Ik zit in NL meestal rond de 100GB per maand down- en 25GB up- (ex TV over internet). Heb het express het laatste half jaar bijgehouden om te zien waar we zitten met verbruik. Totdat we FTTP kregen in dit dorp zo'n 5 jaar terug hadden we ADSL met max 6MB. Meer kon het oude koper niet aan. Maar daar was mee te leven (toen ging TV nog over de kabel) Ik bereid me voor op iets soortgelijks, het is...

Voor zakelijk gebruik/home office kan het wel eens (te) knudde zijn, daar zoeken we dan wel een oplossing voor (rent-a-desk ergens). Ik kan het verder niet veranderen.
 
Wij hebben sinds we in Oz wonen altijd ADSL gehad en dat is voor ons prima. Skype, Facetimen en Netflix allemaal goed te doen. Alleen hoorde ik mijn zoon in het vorige huis wel eens schelden op het internet als hij online aan het gamen was. Wel grappig deze discussie, onze eis bij het zoeken naar een huis was dat er mobiel bereik was. Maar ja, wij zochten ook niet in de stad :)
 
Ik zit in NL meestal rond de 100GB per maand down- en 25GB up- (ex TV over internet). Heb het express het laatste half jaar bijgehouden om te zien waar we zitten met verbruik. Totdat we FTTP kregen in dit dorp zo'n 5 jaar terug hadden we ADSL met max 6MB. Meer kon het oude koper niet aan. Maar daar was mee te leven (toen ging TV nog over de kabel) Ik bereid me voor op iets soortgelijks, het is...

Voor zakelijk gebruik/home office kan het wel eens (te) knudde zijn, daar zoeken we dan wel een oplossing voor (rent-a-desk ergens). Ik kan het verder niet veranderen.
Voor standaard home office heb je niet veel nodig, dat deed ik al over over de hopeloze koperlijn die ik had voor de NBN kwam. Alleen grote bestanden duren natuurlijk wat langer om te downloaden.

De kwaliteit van de kabels hier is niet wat je gewend bent. NBN heeft 800 miljoen betaald voor het kabelnetwerk van Optus, maar dat hebben ze al afgeschreven als niet goed genoeg voor het 25 mps NBN van Turnbull. Zegt genoeg denk ik.
 
wij zijn al blij met connectie met de buren @Janneke61 haha het is hier mistig zeg, je ziet geen magpie voor ogen
succes allemaal met het zoeken naar de beste optie!
Haha! Nou hier was het noodweer vandaag! Storm en hoosbuien. Maar op dit moment zijn we blij dat we stroom hebben! Vele huizen (+10,000) in de buurt zitten zonder.
 
Last edited:
Maar jullie hebben wel een prachtig huis!

Wij hebben sinds donderdag NBN 100/40). Bleek dat m'n buurman nog veel vervelender was dan ik over afgezegde afspraken en hij komt uit Sydney. Ik was niet dus niet die onredelijke Hollander

Dit zijn de scores:
Ysw8vNi.png


Dit is wel met een server van mijn provider vlakbij Melbourne. Ga je naar een server in Europa dan kelderen de scores behoorlijk. Om iedereen een beetje een idee te geven van de te verwachten latency wanneer je bijvoorbeeld gaat gamen of bellen met het buitenland:

Amsterdam: ping/down/up: 325/6,3/2,3
San Francisco: ping/down/up: 183/10,9/10,9
Tokyo: ping/down/up: 197/7/4,2

Europa leaves a bit to be desired, haha.


Nu nog de makelaar ons laten aanwijzen waar het centrale punt voor alle ethernet poorten zit niet alles via wifi hoef te doen (ik vrees dat de installateur vergeten is die punten te installeren). Komt vanzelf toch? Je kunt niet binnen twee weken reactie verwachten hier :)
 
Last edited:
Latency en bandwidth zijn verschillende dingen hoor.

Het geeft wel goed inzicht dat 100mbps weinig waarde heeft zolang die pijpen onder de oceaan niet toereikend zijn.
 
Latency en bandwidth zijn verschillende dingen hoor.

Het geeft wel goed inzicht dat 100mbps weinig waarde heeft zolang die pijpen onder de oceaan niet toereikend zijn.

Dat weet ik :) De bandbreedte is prima voor video bellen of gamen, maar de latency is wat jammer.
Opzich heeft 100mbps nog steeds wel waarde als je meerdere dingen tegelijk doet. Playstation update die download terwijl je Netflix streamt en op je telefoon nog wat opzoekt. Dat is in mijn geval in ieder geval geen onrealistische situatie. Maar inderdaad, 50mbps was ook zeker toereikend geweest.
 


OFX
Back
Top