Nieuws dubbele nationaliteit

Ik hoop ook dat dit erdoor komt. Gek dat het r nog niet is. Ik had er niet bij stilgestaan voor ik een relatie kreeg met een Aussie maar de huidige situatie is vrij achterhaald.
Fingers crossed! :)
 
Ik hoop ook dat dit erdoor komt. Gek dat het r nog niet is. Ik had er niet bij stilgestaan voor ik een relatie kreeg met een Aussie maar de huidige situatie is vrij achterhaald.
Fingers crossed! :)
Voor jou is er nog steeds de uitzondering wanneer je getrouwd bent ;)
 
Bedoel je dat als ik trouw met een aussie ik mijn Nederlandse identiteit houd ook als ik woonachtig in Australie ben?
Bij het trouwen zou je je nationaliteit zowiezo niet kwijtraken. Maar als je na het trouwen de aussie nationaliteit aanneemt, dan mag je de nl-se houden. Daar is her en der een draadje over te vinden ;)
 
Bedoel je dat als ik trouw met een aussie ik mijn Nederlandse identiteit houd ook als ik woonachtig in Australie ben?
Klopt als een bus. Kijk maar naar het onderstaande linkje, waarbij je kan lezen dat je dubbele nationaliteit kan houden...

https://www.rijksoverheid.nl/onderw...it/inhoud/nederlandse-nationaliteit-verliezen


Automatisch verlies van de Nederlandse nationaliteit
Bent u meerderjarig? Dan kunt u in de volgende gevallen uw Nederlandse nationaliteit automatisch (van rechtswege) verliezen:

Vrijwillig een andere nationaliteit aannemen
U verliest de Nederlandse nationaliteit als u vrijwillig een andere nationaliteit aanneemt. Dit geldt niet in de volgende gevallen:
  • U bent in het land van die andere nationaliteit geboren en u woonde daar toen u die andere nationaliteit kreeg.
  • U woonde 5 jaar achter elkaar in het land van de andere nationaliteit voordat u meerderjarig werd.
  • U bent getrouwd met iemand die die andere nationaliteit heeft. Dit geldt ook bij een geregistreerd partnerschap.
 
Is bekend wanneer daar iets over besloten wordt?


Ik kwam dit tegen op https://eelcokeij.com/2017/01/01/20...el-dubbele-nationaliteit-veelgestelde-vragen/

"Wanneer wordt dit wetsvoorstel echt wet, hoe lang kan dit nog duren?
......
a. Er is 0% kans dat dit wetsvoorstel tijdens déze kabinetsperiode nog in de Tweede Kamer besproken wordt. Dat heeft ook geen zin, want de VVD is sowieso (nu) tegen. Het zal dus in de vólgende kabinetsperiode behandeld worden, in ieder geval in de Tweede Kamer – wellicht ook in de Eerste Kamer. Het hangt ook van de welwillendheid van de regering af, kortom: van de uitslag van de aankomende verkiezingen. Met andere woorden: dit gaat nog jaren duren, maar eindelijk hebben we iets concreets waarmee we elke politicus kunnen bevragen waar zijn/haar partij staat en waarom. ....."
 
Ik heb een mailtje gestuurd naar GroenLinks met de vraag wat hun standpunt is wat betreft de dubbele nationaliteit. Dit kreeg ik terug:

We vinden dat het Nederlanderschap niet automatisch moet komen te vervallen bij buitenlands verblijf en/of verkrijgen van een andere nationaliteit. We steunen dan ook het initiatief van D66 en PvdA in de Tweede Kamer, die voor deze groep Nederlanders opkomt. Nu is namelijk zo geregeld dat het Nederlanderschap vervalt bij het aannemen van een andere nationaliteit.

Ze steunen dus het idee in andere partijen maar werken er zelf niet actief aan? Daar lijkt het op. Ik kan het niet terug vinden in hun standpuntenlijst. Iemand wel?
 
Maar het schijnt dat de aanvraag voor een NLs visum als terug kerend oud Nederlander niet al te moeilijk moet zijn. Je hoeft alleen je NLs diplomas and geboortebewijs te laten zien en een Sponsor te hebben dan zou je in theory binnen 3 maanden een verblijfs vergunning moeten hebben. Je moet echter wel al naar Nederland afreizen omdat je dit visum alleen daar kunt aanvragen.... Anyhow wie weet maar het is mij verteld dat het vrij makkelijk moet zijn.. misschien over een paar maanden op de proef stellen?? Dit zou ideaal zijn een Australisch paspoort met een NL werk visum.. Paar jaar Europa als een work and holiday zeg ik geen nee tegen :)
 
Last edited:
Maar het schijnt dat de aanvraag voor een NLs visum als terug kerend oud Nederlander niet al te moeilijk moet zijn. Je hoeft alleen je NLs diplomas and geboortebewijs te laten zien en een Sponsor te hebben dan zou je in theory binnen 3 maanden een verblijfs vergunning moeten hebben. Je moet echter wel al naar Nederland afreizen omdat je dit visum alleen daar kunt aanvragen.... Anyhow wie weet maar het is mij verteld dat het vrij makkelijk moet zijn.. misschien over een paar maanden op de proef stellen?? Dit zou ideaal zijn een Australisch paspoort met een NL werk visum.. Paar jaar Europa als een work and holiday zeg ik geen nee tegen :)
Je kan dan aan de slag als een 'kenniswerker' waarbij je dan als 'buitenlander' gedurende 10 jaar van de 30% regeling kan genieten.
 
Je kan dan aan de slag als een 'kenniswerker' waarbij je dan als 'buitenlander' gedurende 10 jaar van de 30% regeling kan genieten.
Howdy heb je daar wat info over? Wat dat betekend etc? Emigratie dienst heeft hier niks over gezegt wanneer we op belde. Dankje
 
Last edited:


OFX
Back
Top