Victoria geen stamp duty voor 1st home buyers

Thijsvr

Well-Known Member
http://www.news.com.au/finance/real...s/news-story/7a5b233d88dba7bdc7a2ddd254289d67

Voor huizen onder de $600.000. Scheelt aanzienlijk, want het is een forse belasting. Vergelijkbaar met de overdrachtsbelasting in Nederland.

Aan de ene kant mooi, aan de andere kant denk ik een korte termijn oplossing voor het tekort aan betaalbare woningen in Melbourne. Prijzen stijgen hier hard en nu zie ik het zo gebeuren dat alle huizen die voorheen $550.000 waren nu ineens voor $600.000 verkocht gaan worden.
 
Ik vind het ook wel goed dat ze het onnodig leegstaan van huizen aan willen pakken, Victoria is hierin vooruitstrevend.
 
Ik vind het ook wel goed dat ze het onnodig leegstaan van huizen aan willen pakken, Victoria is hierin vooruitstrevend.

Absoluut. En het is ook goed dat ze dingen proberen, want wij hebben het idee al laten varen om ooit zelf iets te kunnen kopen. Alle makelaars gooien hier praktisch om de dag brieven door de bus of we niet willen verkopen omdat prijzen door het dak gaan. Gemiddeld hier gaan huizen voor 1.2 miljoen ofzo zeggen ze, maar een huis die week was al 280.000 over de vraagprijs heen gegaan. Gekkenwerk.
 
Absoluut. En het is ook goed dat ze dingen proberen, want wij hebben het idee al laten varen om ooit zelf iets te kunnen kopen. Alle makelaars gooien hier praktisch om de dag brieven door de bus of we niet willen verkopen omdat prijzen door het dak gaan. Gemiddeld hier gaan huizen voor 1.2 miljoen ofzo zeggen ze, maar een huis die week was al 280.000 over de vraagprijs heen gegaan. Gekkenwerk.
Misschien een beetje verder weg van de stad proberen? Dat is het probleem met veel first home buyers, ze willen meteen dichtbij of in de stad, korte commute etc. Dat wil iedereen wel! Maar er is genoeg betaalbaars te vinden als je bereidt bent om langer in auto of OV te zitten.

En dan komen we ook meteen bij het werkelijk probleem in Australie: alles is gericht op die paar CBDs waar bijna iedereen werkt en dus omheen woont. Dat geeft een enorme druk voor al die mensen om maar zo dichtbij mogelijk te gaan wonen. Maar dan wel met flinke tuin e.d. Dat is dus niet vol te houden.
 
Klopt, maar helaas is het hier qua prijs ook al aardig aan het oplopen.
Ik liep vorige week langs de makelaar en daar stond een gezin uit Sydney te glunderen naar de prijzen van Blackheath (rondom 6 ton en erboven....), Kijk hier kunnen we 2 huizen kopen voor het geld van ons huis in Sydney.....o_O
 
Klopt, maar helaas is het hier qua prijs ook al aardig aan het oplopen.
Ik liep vorige week langs de makelaar en daar stond een gezin uit Sydney te glunderen naar de prijzen van Blackheath (rondom 6 ton en erboven....), Kijk hier kunnen we 2 huizen kopen voor het geld van ons huis in Sydney.....o_O
Ligt natuurlijk ook erg aan formaat/kwaliteit van de woning. Mijn huis is groot, 5 jaar oud en op een blok van 1000m2, dat zal nu zo rond de 650k liggen. Maar er zijn in de zelfde suburb zat wat oudere, kleinere huizen te koop voor 450k. Dat zal voor een enkel, gemiddeld inkomen nog steeds duur zijn... maar wie zegt dat woningeigendom voor iedereen weggelegd moet zijn?
 
... maar wie zegt dat woningeigendom voor iedereen weggelegd moet zijn?
Dat is wel 'the Australian dream'.... Overigens kun je in Ipswich, net buiten Brisbane nog huizen rond de $300.000 kopen. En dat zijn leuke huizen (vaak queenslanders), maar dan moet je het niet erg vinden om in Ipswich te wonen. Brisbane is wel geen Sydney, maar begint ook aardig te groeien en is toch ook een behoorlijke stad.
 
Dat is wel 'the Australian dream'.... Overigens kun je in Ipswich, net buiten Brisbane nog huizen rond de $300.000 kopen. En dat zijn leuke huizen (vaak queenslanders), maar dan moet je het niet erg vinden om in Ipswich te wonen. Brisbane is wel geen Sydney, maar begint ook aardig te groeien en is toch ook een behoorlijke stad.
Als het voor iedereen bereibkaar is, dan is het ook geen droom he ;)
 
Als het voor iedereen bereibkaar is, dan is het ook geen droom he ;)
Dat is wel altijd het beleid van de overheid geweest, dat iedere Australier een eigen huis kan kopen. Daar wordt meestal naar gerefereerd als je het hebt over 'the Australian dream'
 
Dat is wel altijd het beleid van de overheid geweest, dat iedere Australier een eigen huis kan kopen. Daar wordt meestal naar gerefereerd als je het hebt over 'the Australian dream'
Dat is waar als het gaat om de regels, maar niet als het gaat om het hebben van voldoende inkomen. De rest is gewoon retoriek om het volk niet te ontmoedigen. Of denk je dat een overheidsfiguur herkozen zal worden als ze zeggen dat het geheel normaal is dat huiseigendom buiten het bereik van 50% van de bevolking ligt?
 


OFX
Back
Top