Jury duty

slatsr

Well-Known Member
Iedereen die overweegt om de Australische nationaliteit aan te nemen weet dat het je stemrecht geeft, maar de plicht om mogelijk jury duty te moeten doen is wellicht wat minder bekent. En als je dat wel weet, wat houdt dat dan in? Het is in elk geval het enige wat mij tegenstond bij het aanvragen van de nationaliteit (ik kon de NLse behouden, dus dat was het probleem niet). Welnu, zo'n twee jaar na het verkrijgen van de nationaliteit mag ik er aan. En omdat ik er niets over op het forum kan vinden wil ik hier eea documenteren zodat iedereen er van kan leren.

In mei kreeg ik een brief dat ik op de lijst sta voor een jaar. Dit betekent dat je mogelijk opgeroepen kan worden. Eind juni kreeg ik de gevreesde summons: ik word verwacht me op 24/7 te melden voor mogelijk een periode van 2 weken. En er is voor mij geen mogelijkheid om hier onder uit te komen, omdat ik niet onder bepaalde beroepsgroepen val en als werknemer geen financial hardship kan claimen. Dus daar gaan we dan.

PS iedere staat heeft iets andere regels, maar ik kan alleen rapporteren hoe het werkt in NSW.
 
L
Iedereen die overweegt om de Australische nationaliteit aan te nemen weet dat het je stemrecht geeft, maar de plicht om mogelijk jury duty te moeten doen is wellicht wat minder bekent. En als je dat wel weet, wat houdt dat dan in? Het is in elk geval het enige wat mij tegenstond bij het aanvragen van de nationaliteit (ik kon de NLse behouden, dus dat was het probleem niet). Welnu, zo'n twee jaar na het verkrijgen van de nationaliteit mag ik er aan. En omdat ik er niets over op het forum kan vinden wil ik hier eea documenteren zodat iedereen er van kan leren.

In mei kreeg ik een brief dat ik op de lijst sta voor een jaar. Dit betekent dat je mogelijk opgeroepen kan worden. Eind juni kreeg ik de gevreesde summons: ik word verwacht me op 24/7 te melden voor mogelijk een periode van 2 weken. En er is voor mij geen mogelijkheid om hier onder uit te komen, omdat ik niet onder bepaalde beroepsgroepen val en als werknemer geen financial hardship kan claimen. Dus daar gaan we dan.

PS iedere staat heeft iets andere regels, maar ik kan alleen rapporteren hoe het werkt in NSW.

Wat leuk om daar straks over te lezen, ben heel benieuwd naar jouw ervaringen omdat ik het persoonlijk nog steeds een oneerlijk systeem vind om leken te laten oordelen.
 
L

Wat leuk om daar straks over te lezen, ben heel benieuwd naar jouw ervaringen omdat ik het persoonlijk nog steeds een oneerlijk systeem vind om leken te laten oordelen.
Dat vind ik ook, maar ze geven hier niet om mijn mening ;)
 
Ook mijn mening, maar ik vind het wel reuze interessant om te volgen. Mijn vriendin werd ook opgeroepen een paar jaar geleden, maar ze hoefde niet daadwerkelijk in de rechtbank te verschijnen, alleen beschikbaar te zijn. Hou ons maar op de hoogte!
 
Bij een bedrijf waar ik voor gewerkt heb schreef de werkgever vaak een soort van verzoek om er onderuit te komen met als reden dat de betreffende werknemer aan een belangrijk project deelneemt en onmisbaar is.
 
Hierbij het vervolg op de eerste post. Voor mij is het met een sisser afgelopen. Ik werd niet verkozen als jurylid. Pfff...

Er waren naar schatting zo'n 80 mensen aanwezig. Het is mogelijk dat de groep uitgenodigden groter was, maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn geweest die een goede (lees: geaccepteerde) reden hadden om niet te verschijnen. De selectie van de jury is volstrekt willekeurig en op basis van anonimiteit; de advocaten zullen je naam niet kennen en kunnen dus ook niet uitzoeken hoe ze je kunnen beinvloeden.

Bij binnenkomst, om ongeveer 8:50 AM, werden eerst de tassen gescanned ivm veiligheid, werd je geregistreerd en kreeg je een nummer, waarna iedereen zitting nam in de assembly room. Daar moesten we lang wachten, tot om ongeveer 10 AM een instructievideo werd getoond waarna nog wat verdere uitleg volgde. Het werd ons duidelijk gemaakt dat er twee juries samengesteld gingen worden, dat is dus 24 mensen totaal (12 voor iedere jury). Kun je dus een kansberekening mee doen.

Het was volgens mij zo rond 11 AM dat we naar de rechtszaal gingen waar de gedaagde, zijn advocaten en aanklager al hebben plaatsgenomen. Er waren misschien zo'n 30 zitplaatsen, dus de meeste van ons moesten blijven staan. Toen kwam uiteindelijk een dame met wat paperassen gevolgd door de rechter. Eerste formaliteit was dat de aanklachten werden voorgelezen. Vervolgens werd door de aanklager eea in verder detail omschreven en de namen van de vermeende slachtoffers, getuigen en andere betrokkenen voorgelezen. De rechter lichtte ook toe dat de zaak minstens tot het einde van de week ging duren en mogelijk tot in de volgende week. Ons werd gevraagd wie bezwaar had om in deze zaak als jurylid op te treden; dat kan zijn ivm het kennen van een of meer van de personen betrokken bij de zaak of wellicht een persoonlijke ervaring (een dame liep met tranen over het gezicht weg, dus het kan aangrijpend zijn). Vervolgens werden een voor een nummers uit de pot getrokken en wie de gelukkige was mocht zitting nemen in het jury bankje. Toen er 12 waren, werden de nummers een voor een weer opgenoemd en moest de betreffende persoon gaan staan. De aanklager en de aangeklaagde mochten dan zeggen of ze bezwaar hadden tegen die persoon. Dat kunnen ze om elke willekeurige reden doen, ze hoeven dat niet toe te lichten. Er werden er 3 of 4 verwijderd, waarna de loterij er weer een paar uit mocht kiezen. Werd er weer een verwijderd, dus nog een derde ronde. Het viel mij op dat de aanklager alleen de eerste verwijderde, de rest was allemaal verwijderd door de aangeklaagde en de aanklager leek er verder weinig interesse in te hebben. Uiteindelijk moest de jury de eed afleggen en daarna mochten wij weer terug naar de tv kamer. Daar zaten we nog een uur of wat in afwachting van de andere rechter maar uiteindelijk om 12:45 PM werd ons verteld dat de rechter meer tijd nodig had om de zaak voor te bereiden en dat we dus allemaal konden vertrekken. Helaas (of gelukkig) kan ik nu niet vertellen over hoe het er als jurylid aan toe gaat.

Ik kan nu voor 12 maanden niet meer worden opgeroepen. Zij die in de jury zitten kunnen na de zaak voor 3 jaar niet meer worden opgeroepen.

Afijn, nog even wat over de vergoeding. In NSW is het dus zo dat je een vergoeding krijgt voor deelname in de jury. De eerste 10 dagen is het net iets meer dan een minimumloon. Na die 10 dagen gaat de vergoeding omhoog naar ongeveer modaal inkomen. De hoogte (of laagte) van de vergoeding m.n. de eerste 10 dagen kan dus reden zijn voor zelfstandigen om er onder uit te komen omdat ze anders te veel financieel zouden lijden. Als werknemer heb je recht op aanvulling van je werkgever voor die eerste 10 dagen; maar voor langere zaken hoeft de werkgever je niet verder door te betalen. Als je een lange zaak krijgt en een goed betaalde baan hebt, dan kun je er dus best wat inkomen op verliezen. Laagbetaalden kunnen er juist iets extras mee verdienen. De werkgever moet je ook laten gaan (onder dwang van zeer hoge boetes) en mag je niet dwingen om vakantiedagen e.d. hiervoor te gebruiken.
 
Bij een bedrijf waar ik voor gewerkt heb schreef de werkgever vaak een soort van verzoek om er onderuit te komen met als reden dat de betreffende werknemer aan een belangrijk project deelneemt en onmisbaar is.
Ik heb ook geprobeerd dat te krijgen, omdat het centrale systeem van ons over twee weken wordt gemigreerd en ik een belangrijke rol heb om er voor te zorgen dat de rapportages door kunnen blijven gaan; niet echt handig om dan de laatste 2 weken voor go-live weg te vallen. Maar de werkgever wilde er niet aan, omdat "we fully support jury service". Het is ook aan de rechter om er wel of niet gehoor aan te geven; officieel is het geen geaccepteerd excuus omdat je ook door ziekte of vakantie weg kan vallen en je daar ook een contingency plan voor moet hebben.
 


OFX
Back
Top