Voorstellen met meteen een vraag

Wirwijus

New Member
Hallo allemaal!

Ik ben hier al een aantal weken aan het rondneuzen en dacht het wordt tijd dat ik me eens ga voorstellen.

Ik blijf liever nog een beetje anonym omdat dit hier toch wel best openbaar is en noem me dan alleen N.

Ik heb in 2005 een half jaar in Australië gestudeerd (exchange) en wil sindsdien eigenlijk weer terug. Ondertussen ben ik getrouwd en hebben we twee kinderen (9 en 6). De afgelopen jaren stonden in het teken van opvoeden en ik ben weer opnieuw begonnen met studeren. Dat loopt nu een beetje richting eindfase.

Enkele maanden geleden had ik een gesprek over emigreren en kreeg ik ineens weer kriebels, deze zijn er nu nog steeds.
Ik ben voor mijn man (en voor mijn studie) 2001 naar Nederland geëmigreerd, toen was ik 20 en had ik geen kinderen. Het was een stap die ik prima aankon. Een van de leukste en spannendste beslissingen die ik ooit heb genomen.

Wij hebben het wel vaker gehad over verhuizen naar Duitsland (mijn vaderland) of Schotland, maar Australië leek mijn man wat ver weg. Toen ik nu het idee weer opperde en wat onderzoek deed over de mogelijkheden werd hij ineens wel enthausiast en vlam in mij de hoop op, dat mijn lang gekoesterde droom toch nog eens uit zou kunnen komen.

Wij zijn nog in de fase van nadenken, loslaten, onderzoeken en toetsen of dit niet te gek is voor ons (want waarom willen we dit eigenlijk, het gaat hier alles toch helemaal prima... Maar er is toch wel een verlangen dat gestild wilt worden en als het hier goed gaat dan zal het daar ook snel weer helemaal goed gaan met ons.

Het is al een best lang stuk zonder echt veel verteld te hebben, daarom heb ik meteen al een aantal konkrete vragen, ik hoop dat iemand hier ervaring heeft op dat gebied.

Onze beste optie is het om een 190 visum aan te vragen voor docent 2e graad. Ik moet nog afstuderen (december volgend jaar) en kan dan wel de gevraagde dagen werkervaring aantonen. Echter werk ik aan een mbo. De leeftijdsgroep is 15+, dus wel wat ouder als de Secondary school doelgroep (valt wel gedeeltelijk in 15-18). Weet iemand of dit meetelt als werkervaring op dat gebied?
Weet iemand of 60 punten voldoende is om kans te maken op een sponsorship (wat dan nog de nodige 5 punten opleverd) en een resulterende uitnodiging voor de visum?

Groeten van N.
 
Welkom! Het vuurtje dooft niet zomaar hè. Bij ons heeft het al met all ook een jaar of 10 geflakkerd voor de vlam er echt in ging.

60 punten is de cut-off voor een EOI, dan met de staat erbij heb je 65. Je ziet dat realistisch je wel 65 of meer punten nodig lijkt te hebben tegenwoordig om in aanmerking te komen. Hier een goede lijst:
http://www.iscah.com/will-get-189-invite-iscah-predictions-october-2018/ (voor de 189... maar geeft je wat achtergrond info)

@Janneke61 Jij kunt vast wat vertellen over de docent vraag?
 
Welkom! Anoniem is prima, maakt ons niks uit. Er wordt hier veel lief en leed gedeeld omdat we allemaal toch door dezelfde rollercoaster gaan qua emoties hoewel de situaties, visum, reden etc flink kunnen verschillen. Het woord emogreren duikt niet voor niets regelmatig op! Kan je niet verder helpen want zit hier al weer wat jaartjes, maar veel succes met de beslissing, al het uitzoekwerk en de twijfels. Het is het waard!
 
Welkom!
Voor een EOI is tegenwoordig de ondergrens 65 punten maar dan is er erg weinig kans om uitgenodigd te gaan worden. Ik weet niet of je extra punten kan halen door hoger te scoren (een 8) op Engels? Hoe hoger de punten hoe meer kans je hebt op een uitnodiging.

Over secondary teacher kan ik je helaas niets vertellen.
 
Welkom! Anoniem is prima, maakt ons niks uit.

Ik zie 1 pagina vol met pseudoniemen (ik ga er van uit dat je weet dat mijn geboortenaam niet Afterbang is ;) )

En wat @Kazz zei: Meer punten meer kans. Wellicht een hogere score op Engels dmv het PTE examen mogelijk? (ipv IELTS)
 
Bedankt allemaal voor de reacties en welkomstgroeten.

Ik heb al de volle punten gerekend voor Engels, ik kan het me niet eens veroorloven om onder een 8 te scoren. Helaas kan ik met werkervaring geen punten scoren omdat ik dan een opleiding moet hebben in mijn vakgebied (ben momenteel projectleider op gebied van ICT, al 11 jaar, maar heb een BBA, dat telt volgens mij niet als relevante opleiding). Voor mijn huidige functie maak ik dan helemaal geen kans, begreep ik al, ookal heb ik dan 75 punten (wat al best utopisch is) dannoch wordt ik daar niet uitgenodigd.

Ik dacht gehoord te hebben, dat docenten erg gevraagd zijn en je ook met net genoeg punten uitgenodigd kunt worden maar heb nog geen ervaringen gehoord en weet niet waar ik hier informatie over kan vinden.
Ik zou trouwens wel 5 punten extra kunnen krijgen voor de skills van mijn man.

Goed te horen dat alle twijfels en het uitzoekwerk het waard zijn, ik kan me dat al helemaal vorstellen!
En fijn dat ik niet de enige anonyme ben :)
 
Het is al weer even geleden dat ik naar ons visum traject gekeken heb vanuit mijn functie. tegen de tijd dat we er echt voor gingen was mijn functie (IT project manager) al weer van de lijsten verdwenen. We zijn toen uiteindelijk op de functie van Miss Bang overgestoken.

Maar is IT PM niet een manier?
https://www.homeaffairs.gov.au/trav...illed-occupations-lists/combined-stsol-mltssl
https://www.acs.org.au/content/dam/...t Guidelines for Applicants V5-6 Aug 2018.pdf
https://www.acs.org.au/content/dam/acs/acs-skills/ANZSCO Code Information - 2017 V4.pdf

Zomaar wat links met info. Ik word alweer duizelig als ik er naar kijk ;)
 
Hi en welkom, mijn man heeft afgelopen februari ook een eoi ingediend als Secondary School Teacher. Toen nog met 65 punten voor een 189 visum en 75 punten voor een 489 Family Sponsored visum. Helaas verloor hij 5 punten toen hij in mei 33 werd, dus toen waren t er nog maar 60 voor een 189 (sinds 1/7/18 niet meer genoeg voor 189) en 70 voor een 489. Wij willen heel graag terug naar West Australië (hier heeft mijn man ook zijn teaching degree gedaan) maar omdat we na zoveel maanden wachten nog steeds niets hebben gehoord hebben we in augustus ook een eoi ingediend voor een 190 NSW met 65 punten, ook daar hebben we helaas nog steeds geen invite van gehad :(

M.a.w. je hoort inderdaad dat docenten erg “in demand” zijn, maar in de praktijk nodigen ze maar weinig docenten uit (van de occupation ceiling van 8480 waren er na de september ronde nog maar 115 uitgenodigd.. Er is veel veranderd de afgelopen 15 maanden in t hele visum systeem en het lijkt erop dat politieke belangen hiernij een flinke rol spelen. Het is gissen helaas want er wordt weinig tot geen informatie gegeven over het hoe en waarom.

Dus wat betreft het aantal punten, je zult er minimaal 65 nodig hebben en hoewel het zo te lezen bij jullie pas eind volgend jaar zal gaan spelen, zul je ws een lange adem nodig hebben. Maar dat geldt eigenlijk uberhaupt voor het hele visum proces :D

Voor je skills assessment van AITSL heb je geen werkervaring nodig maar wel minimaal 45 dagen supervised teaching experience tijdens je opleiding. Hier zul je gedetailleerd bewijs voor moeten aanleveren. Als je punten wilt claimen voor werkervaring, dan mag je enkel de werkervaring meetellen die je hebt opgedaan nà je opleiding. Heb je al ‘ns gekeken naar de AITSL website?

Wat ook een interessante website is (of volgen op FB) is Iscah. Dit is een migration agent die elke maand (na de invitation rounds) een schatting maakt wanneer je met hoeveel punten ws wordt uitgenodigd (189/489) en ze bieden ook een service waar je gratis visum advies kan krijgen n.a.v. je CV en wat andere info. Maar hiernaast geven ze ook gratis antwoord op vragen (zolang t niet té gecompliceerd is denk ik). En ze zijn vaak de eerste met interessant nieuws over visum veranderingen etc.

Laat maar weten als je nog vragen hebt over skill assessment of andere visum issues, altijd bereid om mee te denken :)
 
Het is al weer even geleden dat ik naar ons visum traject gekeken heb vanuit mijn functie. tegen de tijd dat we er echt voor gingen was mijn functie (IT project manager) al weer van de lijsten verdwenen. We zijn toen uiteindelijk op de functie van Miss Bang overgestoken.

Maar is IT PM niet een manier?
https://www.homeaffairs.gov.au/trav...illed-occupations-lists/combined-stsol-mltssl
https://www.acs.org.au/content/dam/acs/acs-skills/Skills Assessment Guidelines for Applicants V5-6 Aug 2018.pdf
https://www.acs.org.au/content/dam/acs/acs-skills/ANZSCO Code Information - 2017 V4.pdf

Zomaar wat links met info. Ik word alweer duizelig als ik er naar kijk ;)

Bedankt voor het mee denken. Ik zal de links bekijken, misschien dat het toch een optie is.

Sorry voor de duizeligmakende herinneringen.
 
Hi en welkom, mijn man heeft afgelopen februari ook een eoi ingediend als Secondary School Teacher. Toen nog met 65 punten voor een 189 visum en 75 punten voor een 489 Family Sponsored visum. Helaas verloor hij 5 punten toen hij in mei 33 werd, dus toen waren t er nog maar 60 voor een 189 (sinds 1/7/18 niet meer genoeg voor 189) en 70 voor een 489. Wij willen heel graag terug naar West Australië (hier heeft mijn man ook zijn teaching degree gedaan) maar omdat we na zoveel maanden wachten nog steeds niets hebben gehoord hebben we in augustus ook een eoi ingediend voor een 190 NSW met 65 punten, ook daar hebben we helaas nog steeds geen invite van gehad :(

M.a.w. je hoort inderdaad dat docenten erg “in demand” zijn, maar in de praktijk nodigen ze maar weinig docenten uit (van de occupation ceiling van 8480 waren er na de september ronde nog maar 115 uitgenodigd.. Er is veel veranderd de afgelopen 15 maanden in t hele visum systeem en het lijkt erop dat politieke belangen hiernij een flinke rol spelen. Het is gissen helaas want er wordt weinig tot geen informatie gegeven over het hoe en waarom.

Dus wat betreft het aantal punten, je zult er minimaal 65 nodig hebben en hoewel het zo te lezen bij jullie pas eind volgend jaar zal gaan spelen, zul je ws een lange adem nodig hebben. Maar dat geldt eigenlijk uberhaupt voor het hele visum proces :D

Voor je skills assessment van AITSL heb je geen werkervaring nodig maar wel minimaal 45 dagen supervised teaching experience tijdens je opleiding. Hier zul je gedetailleerd bewijs voor moeten aanleveren. Als je punten wilt claimen voor werkervaring, dan mag je enkel de werkervaring meetellen die je hebt opgedaan nà je opleiding. Heb je al ‘ns gekeken naar de AITSL website?

Wat ook een interessante website is (of volgen op FB) is Iscah. Dit is een migration agent die elke maand (na de invitation rounds) een schatting maakt wanneer je met hoeveel punten ws wordt uitgenodigd (189/489) en ze bieden ook een service waar je gratis visum advies kan krijgen n.a.v. je CV en wat andere info. Maar hiernaast geven ze ook gratis antwoord op vragen (zolang t niet té gecompliceerd is denk ik). En ze zijn vaak de eerste met interessant nieuws over visum veranderingen etc.

Laat maar weten als je nog vragen hebt over skill assessment of andere visum issues, altijd bereid om mee te denken :)


Bedankt voor het uitgebreide antwoord.

Klinkt ook als een heel traject bij jullie. Ik duim voor een snelle uitnodiging, dat is wel zo fijn na al het uitzoekwerk en de wachttijd die jullie al achter je hebben.

Ik doelde inderdaad op de 45 dagen supervised teaching experience. Daar kom ik dus wel aan maar heb bijna alleen aan een mbo ervaring opgedaan (en die studenten zijn over het algemeen wat ouder als secondary school scholieren.
Weet jij toevallig of gekeken wordt naar het vak waarin je bent opgeleid?

Ik vind het zo lastig dat ik pas over iets meer dan een jaar echt aan de slag kan met mijn skills assessment. De periode dat we überhaupt net boven de 65 punten uitkomen is ook maar ongeveer een jaar (leeftijd), daarna zijn alle kansen beetje op.

Voordat ik echt met heel mijn hart hierin ga samen met man en kinderen wil ik ergens graag weten of we überhaupt kans maken. Het meest vervelende lijkt mij om alles uit te zoeken en geld te investeren en dan toch hier te blijven.

Bedankt voor de Iscah tip, ik zal eens kijken.
 
Bedankt voor het uitgebreide antwoord.

Klinkt ook als een heel traject bij jullie. Ik duim voor een snelle uitnodiging, dat is wel zo fijn na al het uitzoekwerk en de wachttijd die jullie al achter je hebben.

Ik doelde inderdaad op de 45 dagen supervised teaching experience. Daar kom ik dus wel aan maar heb bijna alleen aan een mbo ervaring opgedaan (en die studenten zijn over het algemeen wat ouder als secondary school scholieren.
Weet jij toevallig of gekeken wordt naar het vak waarin je bent opgeleid?

Ik vind het zo lastig dat ik pas over iets meer dan een jaar echt aan de slag kan met mijn skills assessment. De periode dat we überhaupt net boven de 65 punten uitkomen is ook maar ongeveer een jaar (leeftijd), daarna zijn alle kansen beetje op.

Voordat ik echt met heel mijn hart hierin ga samen met man en kinderen wil ik ergens graag weten of we überhaupt kans maken. Het meest vervelende lijkt mij om alles uit te zoeken en geld te investeren en dan toch hier te blijven.

Bedankt voor de Iscah tip, ik zal eens kijken.

AITSL kijkt naar je diploma van de lerarenopleiding, maar het hangt er vanaf welke route je hebt gevolgd. Dus als je een 4-jarige lerarenopleiding hebt gedaan (bijvoorbeeld lerarenopleiding- docent Aardrijkskunde) of als je eerst een bachelor degree hebt gedaan van minimaal 3 jaar in een bepaald vak en daarna minimaal 1 jaar Masters training als docent. Ze kijken ook naar hoe het aansluit op het Australische curriculum. Dit vond ik op de AITSL website:

“Applicants should include details of all completed higher education qualifications. A skills assessment can consider qualifications that are:
  • of at least one year full-time duration (or part-time equivalent)
  • have been completed
  • completed in any country
  • teaching and non-teaching For teaching qualifications AITSL is able to consider qualifications comparable to the educational level of an Australian bachelor degree (Australian Qualifications Framework Level 7) or higher.
For non-teaching qualifications AITSL is able to consider qualifications comparable to the educational level of an Australian Advanced Diploma / Associate Degree (Australian Qualifications Framework Level 6) or higher.

AITSL does not list qualifications recognised for skills assessment.”

Ik snap overigens goed hoor dat je meer zekerheid zou willen of je het assessment wel door zou komen voordat je een bak geld neertelt, maar helaas krijg je die zekerheid nooit, in het hele visum proces niet. Het is een enorme investering, financieel gezien maar ook qua energie en tijd, en de zekerheid krijg je pas als je dat felbegeerde visum grant emailtje in je mailbox ziet verschijnen, maar ik ben het eens met Red Dust, het is het proberen wel absoluut waard.

Mag ik vragen welke opleiding je nu doet?

En thanks voor t meeduimen :)
 
En om je nog een beetje perspectief te geven. In het oude traject moest je echt ALLES al doen, regelen, betalen inleveren met geen idee of je ook echt kans maakte. (nu zorg je eerst dat je de EOI op orde hebt voor je weer verder kosten gaat maken) Heb het idee dat het 'vroegah' toch nog meer betalen en gokken was.(?)
 
[/QUOTE]Mag ik vragen welke opleiding je nu doet?[/QUOTE]

Ik doe de bachelor opleiding voor leraar Duits 2e graad. Daarvoor (jaaaaren geleden) een BBA gedaan, dus heel ander gebied.
 
Misschien is het de moeite om AITSL een email te sturen om te vragen of het ook uitmaakt welk vak je geeft, ik durf ‘t niet met zekerheid te zeggen eigenlijk.
Succes met al het uitzoekwerk iig :up:
 
Kan niet helpen wat beroep betreft, maar zou ook zeggen: iscah!! Als je wil weten of je een kans maakt op EOI en met hoeveel punten, zijn ze echt een super infobron. Hun nieuws is ook altijd uptodate. Voorlopig kom je met 65 punten niet ver, met 70 lijkt het dan weer wel te lukken.

Er was laatst ook iemand op het forum die 5 extra punten probeerde te halen met NAATI: Applicants can gain 5 points if they have translator/interpretor level language skills in one of Australia's designated community languages. These skills must be recognised by Australia's National Accreditation Authority for Translators and Interpreters (NAATI). Weet niet of dat misschien een meer haalbare optie is dan gedacht, die al wat vaker wordt vergeten? Nederlands zit alvast in de lijst met talen die ervoor in aanmerking komen.
 
Kan niet helpen wat beroep betreft, maar zou ook zeggen: iscah!! Als je wil weten of je een kans maakt op EOI en met hoeveel punten, zijn ze echt een super infobron. Hun nieuws is ook altijd uptodate. Voorlopig kom je met 65 punten niet ver, met 70 lijkt het dan weer wel te lukken.

Er was laatst ook iemand op het forum die 5 extra punten probeerde te halen met NAATI: Applicants can gain 5 points if they have translator/interpretor level language skills in one of Australia's designated community languages. These skills must be recognised by Australia's National Accreditation Authority for Translators and Interpreters (NAATI). Weet niet of dat misschien een meer haalbare optie is dan gedacht, die al wat vaker wordt vergeten? Nederlands zit alvast in de lijst met talen die ervoor in aanmerking komen.


Dank voor de tip Tamarind. Ik had de optie al zien staan en in mijn achterhoofd gehouden. Ik weet niet of het voor Nederlands zou lukken, maar voor Duits misschien wel.
Ben er in ieder geval achter dat mbo ervaring en Duits als enig vak geen probleem zou moeten geven bij het assessment.

Het duurt nog even voordat we echt de eerste echte stappen kunnen zetten, misschien kan ik me in de tussentijd inderdaad maar vast in het vertalen verdiepen :)
 


OFX
Back
Top