Voorstellen met een teleurstelling in het vooruitzicht

Myrtheke

New Member
Hee lieve lui,

Ik heb al heel wat gelezen op dit forum maar kom eigenlijk alleen maar verhalen tegen van mensen die het gaan proberen, bij wie het gelukt is, of mensen die in ieder geval zeker weten dat hun op de beruchte 'lijst' staat . De vraag is nu wat zijn de kansen als je bijvoorbeeld een barista bent en een online marketing strateeg. Ik las ergens dat een marketeer of een online marketing strateeg voor korte tijd het land in kan komen maar lijkt het nu nergens meer te kunnen vinden.

We gaan in maart weer voor een maand naar Australie (nadat we eerder al een jaar geweest zijn). We zijn bang dat we in deze maand weer zo verliefd raken op het land dat we het toch echt willen gaan proberen maar we zijn enorme realisten en als het geen zin heeft, dan heeft het geen zin. Mijn oudtante woont in Melbourne maar ik betwijfel eigenlijk of zij ons kan helpen. We hebben ook vrienden wonen in Brisbane die we eens zullen uithoren in Maart, maar voor nu jullie kunnen ons misschien al helpen met wijze raad?

Thanks!

Groetjes Myrthe
 
Welkom! En ja, herkenbaar verhaal. Hier op vakantie geweest zijn en dan verliefd worden. (Op een OZ of op het land ;) )

Wat betreft kansen, je geeft het al aan. De beruchte lijst. Daar moet je wel opstaan anders wordt het lastig...

Op de Home Affairs site kun je alle visa terug zien en zelf redelijk eenvoudig vast stellen welke allemaal wel/niet van toepassing zijn.

Wat betreft tips and tricks van locals, weet jij de tips and tricks om ein NL een visa te krijgen? Ik niet ;) En dat is met de meeste Ozzies net zo. Wij Nederlanders/buitenlanders weten meestal beter hoe het OZ visum stelsel in elkaar zit dan de locals. En andersom is dat ook zo. Niet-Nederlanders met migratie wens weten het NL systeem vast beter ;)

Hoop dat je iets kunt vinden!
 
Jaa dan zoek ik daar inderdaad even op. Ze waren aan het werken aan de site op dit moment. Ik ga het in de gaten houden of het een optie is om voor max 4 jaar met mijn beroep binnen te komen. Meen daar iets over gelezen te hebben! Thanks in ieder geval al. Ik blijf alle succesverhalen volgen. Als het iemand wel zo is gelukt zonder een beroep te hebben waar zs op schreeuwen hoor ik het graag!
 
. Als het iemand wel zo is gelukt zonder een beroep te hebben waar zs op schreeuwen hoor ik het graag!
Ja dat is mij gelukt, op een partnervisum :)

Sorry flauwe grap. Veel succes met uitzoeken, en inderdaad met de wizard op de home affairs site en sol list kun je een hoop terug vinden.
 
Ja, net als @Tim911 ook binnen op de aanvraag van een partnervisum. Het leven is niet eerlijk. Zouden jullie er iets aan kunnen hebben om een migration agent in te schakelen? De eerste consulten zijn meestal gratis en die kunnen een geweldig goede kansberekening voor jullie situatie maken, zodat je weet of je ueberhaupt kans maakt en zo ja, of het de eventuele investering waard is. Ze kennen ook de trucs en de loopholes die wij gewone stervelingen niet weten. Er zitten goede bureaus in zowel Oz als NL, maar je moet goed nagaan of ze Oz-geregistreerd zijn. In Oz ongeregistreerde bureaus, of ze nou NL of Oz zijn, zijn illegaal en dat kan je kansen op een visum verknallen.
 
Thanks! Ik denk dat we eens een bureau aanschrijven. Kijken wat ze uberhaupt zeggen. Jaa ik was ook even op zoek maar de wizard. Kon hem ook niet vinden. Zal binnenkort wel weer online komen.
 
Hee lieve lui,

Ik heb al heel wat gelezen op dit forum maar kom eigenlijk alleen maar verhalen tegen van mensen die het gaan proberen, bij wie het gelukt is, of mensen die in ieder geval zeker weten dat hun op de beruchte 'lijst' staat . De vraag is nu wat zijn de kansen als je bijvoorbeeld een barista bent en een online marketing strateeg. Ik las ergens dat een marketeer of een online marketing strateeg voor korte tijd het land in kan komen maar lijkt het nu nergens meer te kunnen vinden.

We gaan in maart weer voor een maand naar Australie (nadat we eerder al een jaar geweest zijn). We zijn bang dat we in deze maand weer zo verliefd raken op het land dat we het toch echt willen gaan proberen maar we zijn enorme realisten en als het geen zin heeft, dan heeft het geen zin. Mijn oudtante woont in Melbourne maar ik betwijfel eigenlijk of zij ons kan helpen. We hebben ook vrienden wonen in Brisbane die we eens zullen uithoren in Maart, maar voor nu jullie kunnen ons misschien al helpen met wijze raad?

Thanks!

Groetjes Myrthe

Ik werk in online marketing en mijn vriendin is product manager in de mode. Beide staan we ook niet op de lijst en voor zover ons bekend hebben we op dit moment geen enkele mogelijkheid om een permanent visum te krijgen. En dat is terwijl we al ruim 2 jaar wonen en werken in Australië met een werkgever die mij wel wil sponsoren etc.

Wij zijn hier via een soort loophole. Mijn vriendin is in Nieuw-Zeeland geboren en heeft daardoor een Nieuw-Zeelands paspoort. Vanwege een uitwisselingsregeling tussen Nieuw-Zeeland en Australië mag zij hier permanent wonen en werken, maar is haar visum tijdelijk. Technisch gezien kan de overheid die regeling op elk moment wijzigen en dan moet ze het land verlaten. Het is ook mogelijk dat ze bijvoorbeeld een misdrijf begaat waardoor de regeling niet meer van toepassing is en dan wordt ze uitgezet of als het in het buitenland gebeurd, dan wordt ze geweigerd aan de grens.

Ik ben hier op een gek partner visum daar dan weer onder. Al die regels van haar gelden ook voor mij, behalve dat ik mijn visum elke 5 jaar moet vernieuwen, plus dat ik geen enkele benefit of medicare krijg. Het is technisch gezien mogelijk dat dit partner visum verdwijnt en dan moet ik het land uit zodra m'n visum verloopt.

Dat je huisje, boompje, beestje hebt en al jaren netjes belasting betaalt heeft op papier geen invloed. Al zie je in de praktijk vaak dat bij wijzigingen van dat soort regels wordt gezegd dat wie binnen is, binnen mag blijven. Daar hopen wij dus ook maar op, maar we hebben nul garanties op dit moment.


Lang verhaal, maar wat ik er mee probeer te zeggen is dat het heel moeilijk is om een visum te scoren en dat je in sommige gevallen wat creatief moet zijn. In ons geval was dat gokken dat we een leven op konden bouwen met een temporary visa, maar het kan ook betekenen dat je wellicht moet kijken naar een andere carriere. Iets wat wel op de lijst staat en dan mikken op emigreren over een paar jaar. Of emigreren naar Nieuw Zeeland. Daar zijn ze wat relaxter met de regels, en na 5 jaar Nieuw Zeeland heb je de optie tot een paspoort wat je dan weer toegang geeft tot Australië.

Sorry als ik een beetje een party-pooper ben, maar ik wilde geen valse hoop creeren. Australië is wat heel veel dingen betreft super, maar als het om immigreren gaat dan is het dat helaas niet.
 
Ik werk in online marketing en mijn vriendin is product manager in de mode. Beide staan we ook niet op de lijst en voor zover ons bekend hebben we op dit moment geen enkele mogelijkheid om een permanent visum te krijgen. En dat is terwijl we al ruim 2 jaar wonen en werken in Australië met een werkgever die mij wel wil sponsoren etc.

Wij zijn hier via een soort loophole. Mijn vriendin is in Nieuw-Zeeland geboren en heeft daardoor een Nieuw-Zeelands paspoort. Vanwege een uitwisselingsregeling tussen Nieuw-Zeeland en Australië mag zij hier permanent wonen en werken, maar is haar visum tijdelijk. Technisch gezien kan de overheid die regeling op elk moment wijzigen en dan moet ze het land verlaten. Het is ook mogelijk dat ze bijvoorbeeld een misdrijf begaat waardoor de regeling niet meer van toepassing is en dan wordt ze uitgezet of als het in het buitenland gebeurd, dan wordt ze geweigerd aan de grens.

Ik ben hier op een gek partner visum daar dan weer onder. Al die regels van haar gelden ook voor mij, behalve dat ik mijn visum elke 5 jaar moet vernieuwen, plus dat ik geen enkele benefit of medicare krijg. Het is technisch gezien mogelijk dat dit partner visum verdwijnt en dan moet ik het land uit zodra m'n visum verloopt.

Dat je huisje, boompje, beestje hebt en al jaren netjes belasting betaalt heeft op papier geen invloed. Al zie je in de praktijk vaak dat bij wijzigingen van dat soort regels wordt gezegd dat wie binnen is, binnen mag blijven. Daar hopen wij dus ook maar op, maar we hebben nul garanties op dit moment.


Lang verhaal, maar wat ik er mee probeer te zeggen is dat het heel moeilijk is om een visum te scoren en dat je in sommige gevallen wat creatief moet zijn. In ons geval was dat gokken dat we een leven op konden bouwen met een temporary visa, maar het kan ook betekenen dat je wellicht moet kijken naar een andere carriere. Iets wat wel op de lijst staat en dan mikken op emigreren over een paar jaar. Of emigreren naar Nieuw Zeeland. Daar zijn ze wat relaxter met de regels, en na 5 jaar Nieuw Zeeland heb je de optie tot een paspoort wat je dan weer toegang geeft tot Australië.

Sorry als ik een beetje een party-pooper ben, maar ik wilde geen valse hoop creeren. Australië is wat heel veel dingen betreft super, maar als het om immigreren gaat dan is het dat helaas niet.

Eerlijkheid heb ik veel meer aan dus dankjewel! Realistisch moet je in dit proces toch zijn :)
 
Ik werk in online marketing en mijn vriendin is product manager in de mode. Beide staan we ook niet op de lijst en voor zover ons bekend hebben we op dit moment geen enkele mogelijkheid om een permanent visum te krijgen. En dat is terwijl we al ruim 2 jaar wonen en werken in Australië met een werkgever die mij wel wil sponsoren etc.

Is dat zo? Het is voor mij al een tijdje terug en ik had een ander visum (Regional Skilled Sponsored ofzo) en de eisen zijn dan anders naar ik aanneem. Ik moest in een periode van 3 jaar, minimaal 2 in (in mijn geval) SA wonen en minimaal 12 maanden fulltime gewerkt hebben om voor een Permanent Resicendy in aanmerking te komen. In die tijd was mijn beroep van de lijst verdwenen.

Is er geen loophole anders? Je vriendin is NZ, kan (en wil) ze evt voor Australian Citizenship gaan? Dan zou je nl een relatie met een Aussie hebben...
 
Is dat zo? Het is voor mij al een tijdje terug en ik had een ander visum (Regional Skilled Sponsored ofzo) en de eisen zijn dan anders naar ik aanneem. Ik moest in een periode van 3 jaar, minimaal 2 in (in mijn geval) SA wonen en minimaal 12 maanden fulltime gewerkt hebben om voor een Permanent Resicendy in aanmerking te komen. In die tijd was mijn beroep van de lijst verdwenen.

Is er geen loophole anders? Je vriendin is NZ, kan (en wil) ze evt voor Australian Citizenship gaan? Dan zou je nl een relatie met een Aussie hebben...

Voor wat betreft onze beroepen zijn er geen opties. Ze hebben die lijsten de afgelopen jaren redelijk uitgedund, dus veel van ons soort beroepen staat niet meer op de lijst.

Voor wat betreft de Kiwi visums. Daar zijn er twee van. Eentje is voor eligible NZ citizens. Dat zijn Kiwis die in Australia woonden voor 2001. Die mensen kunnen voor citizenship gaan. Kiwis die na 2001 in Australië zijn gekomen krijgen een 444 visa. Op dat visum is er de optie om voor een permanent residency te gaan door middel van het 189 visum. Binnen dat visum zit een speciale uitzonderingsclausule voor Kiwis dat als ze 5 jaar in Australië hebben gewoond en 4 van de 5 jaar een inkomen boven $54k gehad hebben, dat ze dan geen speciaal beroep hoeven te hebben of uitgenodigd te hoeven worden door een staat. Maar de andere eis is ook dat je in Australië bent komen wonen voor 19 februari 2016. Wij zijn op 22 oktober 2016 aangekomen. 8 maanden te laat.

Wij zijn hier nu 2 jaar. Onze verwachting is dat ze waarschijnlijk met een paar jaar die grens wel opschuiven van 19 februari 2016. Aan de andere kant zijn er ook dit soort wijzigingen: https://www.abc.net.au/news/2018-04-13/how-dutton-slowed-immigration/9646602

Ik vermoed niet dat we uitgezet worden, maar er wordt wel een hoop aan de poten gezaagd van onze visum opties op het moment.
 
Dat voelt soms zo onrechtvaardig! Je werkt hard, bent jong, draagt bij aan de economie, betaalt belasting en teert niet op de zak van de staat. Wat willen ze dan nog meer vraag ik me wel eens af..... Maar zulke discussies zijn er natuurlijk ook in Nederland, o.a. over kinderen van buitenlandse ouders die al hun hele leven in Nederland wonen en dan worden uitgezet naar 'hun' land waar ze door hun Westerse opvoeding echt niet meer passen (lees: gevaar lopen), laat staan de taal spreken. Ben mijn ouders maar weer erg dankbaar dat ik hier geboren ben en daardoor 2 paspoorten heb.
 
Haha, tjsah wij zien het wat dat betreft allemaal behoorlijk glas halfvol. Het is niet ideaal, maar het alternatief was misschien geweest dat we hier helemaal niet hadden kunnen zijn. In het allerergste geval moeten we terug en have we only lived the dream for a few years. Dat is helaas niet iets wat iedereen op dit forum kan zeggen.

Tegelijkertijd hebben we genoeg vrienden en kennissen hier die al jaren op hetzelfde Kiwi visum zitten en zich geen seconde zorgen maken. Dus dat doen wij dus ook niet. Die zeggen dat er al jaren over dit soort dingen gepraat wordt, zonder dat er daadwerkelijk iets verandert. Banken verstrekken ook gewoon nog leningen, huizen kunnen gewoon gekocht worden en contracten bevatten geen speciale Kiwi-clausules. Ik zie een land niet snel ingrijpende wijzigingen aanbrengen die tientallen duizenden mensen benadeeld.

Dus wij zijn positief en sparen goed zodat als er een keer iets vervelends gebeurt, we opties hebben.
 
Jammer dat je strateeg bent en niet uitvoerend anders had ik je wel kunnen gebruiken in Perth ;)

Pasr jaar geleden nam digital marketing bureau waar ik toen werkte mensen aan en verzorgde visum. Mm. Weet er niet veel vanaf en er zal een hoop verandert zijn, maar ik wqs er toen ook al verbaast over omdat het niet op de SOL lijst stond.
 
Jammer dat je strateeg bent en niet uitvoerend anders had ik je wel kunnen gebruiken in Perth ;)

Pasr jaar geleden nam digital marketing bureau waar ik toen werkte mensen aan en verzorgde visum. Mm. Weet er niet veel vanaf en er zal een hoop verandert zijn, maar ik wqs er toen ook al verbaast over omdat het niet op de SOL lijst stond.

Je leert niet om een strateeg te worden zonder eerst uitvoerend aan het werk te gaan ;)! Wat heb je nodig? Adwords, Advertising, Social, SEO? Voordeel van werken voor een bureau is dat als je het lang genoeg kunt, je op een gegeven moment alles moet kunnen.
 
True, heb net iemand ingehuurd die ook meer strateeg is geworde om langzaam erbij te komen (nu 1 dag in de week). Er is werk genoeg voor online marketing mensen. Maar dat is wereldwijd.

P.s. wij doen vooral SEO, Google ads en social advertising. Aangevuld met algemeen strategiw advies, voor kleinere klanten basic usability advies.
 
Als je VEEL geld hebt is studeren in Aus mogelijk een optie voor je om het land voor langere tijd in te komen en daarna hopelijk permanent.
 
Met in 2020 de 30 in het vooruitzicht, zie ik dat niet helemaal zitten helaas haha! Maar we gaan gewoon in Maart weer naar australie en naar aanleiding daarvan kijken we gewoon officieel wat er mogelijk is. Mocht het er dan echt helaas niet inzitten dan houdt het op. Het is wel echt jammer dat het zo gaat daar. Snap het van de ene kant wel, maar ook weer niet ;)
 


OFX
Back
Top