Emigreren voor het werk

Danielle1981

New Member
Hallo allemaal,

Mijn naam is Danielle en ik ben nieuw hier. Met veel interesse heb ik de informatie op de fora gelezen.

Aan het einde van de maand heeft mijn man een sollicitatiegesprek in Melbourne. De betreffende functie kan zowel in Brisbane als in Melbourne worden vervuld. Komende week vertrekken we naar Brisbane om de stad en omstreken te verkennen, eind van de maand reizen we door naar Melbourne. Ons gezin bestaat uit ons twee (de ouders) en drie kinderen van 7 en 2 jaar en een baby van 8 maanden. De tijd die we in de steden doorbrengen willen we benutten om na te gaan of het leven in Australië iets voor ons zou kunnen zijn en om ons te oriënteren op een woning en een goede buurt om te wonen. In dat kader zijn we op zoek naar informatie en goede tips van ervaringsdeskundigen over de juiste plekken in Brisbane/Melbourne en de omgeving van deze steden. Voor ons is ruimte om het huis en een goede school voor de kinderen belangrijk. Daarnaast zijn algemene tips over het leven in deze steden en de emigratie natuurlijk zeker welkom. De tips in de fora zijn al heel erg handig!

Groetjes,

Danielle
 
Hoi Danielle, welkom bij de club ;)

Ik ken beide steden niet heel erg goed, maar 1 ding wat opvalt is: Klimaat. Dat is natuurlijk heel verschillend. Melbourne kans soms Nederlands aanvoelen om de dag erna (of soms al 5 minuten daarna) aan te voelen als Dubai of zo ;) Brisbane is sub-tropisch, het hele jaar ongeveer hetzelfde (wat vochtiger in zomer, wat droger in winter)

De anderhalve keer dat ik wat van Brisbane gezien heb vergeleken met Melbourne is wellicht het meest simpel te zeggen met het inwoner aantal. Melbourne is 4x zo groot/druk. Dat schept veel mogelijkheden, cultuur enz. Het brengt ook meer het randstad gevoel. Het is maar net wat je zoekt natuurlijk ;)

Verder laat ik het over aan de Melbourne experts (Brisbane experts zijn iets dunner gezaaid. @Janneke61 ben je er nog?)
 
Ik ben nog nooit in Brisbane geweest, maar ben nu tijdens twee vakanties in Melbourne geweest (Ben overigens nu nog in Nederland). Ik heb familie wonen in Melbourne en die zijn altijd erg enthousiast over de North Eastern suburbs. Melbourne is een prachtige en levendige stad, wel druk en verstopt. Prachtige natuur er om heen en nog wel echt 4 seizoenen van wat ik heb begrepen. De stad is ook duur! Volgens mij is Brisbane ietsjes voordeliger ;-).

Op welk visum zouden jullie de overstap kunnen maken? Bij sommige visums is het onderwijs erg duur geloof ik, maar dat kan iemand vast wel verder aanvullen.

Mooie vooruitzichten overigens en spannende tijd!
 
Bedankt voor jullie tips. Afterbang, het klimaat van Brisbane spreekt ons wel meer aan.
De North Eastern suburbs gaan we zeker bekijken. Wij gaan ons verdiepen in de Visa. We hebben begrepen dat dit een complex verhaal is. Kunnen jullie iets meer vertellen over het verband tussen Visa en het onderwijs? Jagermeester, ga je op korte termijn emigreren? Groetjes, Danielle
 
Bedankt voor jullie tips. Afterbang, het klimaat van Brisbane spreekt ons wel meer aan.
De North Eastern suburbs gaan we zeker bekijken. Wij gaan ons verdiepen in de Visa. We hebben begrepen dat dit een complex verhaal is. Kunnen jullie iets meer vertellen over het verband tussen Visa en het onderwijs? Jagermeester, ga je op korte termijn emigreren? Groetjes, Danielle

Voor met name houders van een tijdelijk visum (457 or 482) geldt dat je een bijdrage moet doen in de schoolkosten. Dat kan aardig oplopen, voor een public primary school is dat oplopen tot $5300 per kind per schooljaar. De kosten kunnen per staat verschillen er zijn ook exemptions mogelijk waarbij je geen kosten betaald voor public schools.
Wil je speciaal onderwijs, bijvoorbeeld op religieuze grondslag, dan wordt de bijdrage nog hoger. Een private school is uiteraard weer een flinke stap prijziger.
Denk daarnaast ook aan extra kosten voor schooluniform, schooltripjes en andere zaken.

Wellicht dat @Janneke61 wat meer weer over de situatie in QLD.
 
Last edited:
Bedankt voor jullie tips. Afterbang, het klimaat van Brisbane spreekt ons wel meer aan.
De North Eastern suburbs gaan we zeker bekijken. Wij gaan ons verdiepen in de Visa. We hebben begrepen dat dit een complex verhaal is.

Visa: Als je man solliciteert op een baan, wil je dan op een sponsored visum gaan (sponsored door het bedrijf) Als dat de weg is dan zal het bedrijf aardig wat zaken moeten regelen. Niet dat er voor jezelf niets te doen is hoor. En dat zal Australische bedrijven kennende vooral achter ze aan vangen zijn om het geregeld te krijgen :confused:

Of wil je zelf een visum aanvragen gebaseerd op een job (189 visum)? Ik denk dat je de eerste bedoelt? Dus iets in deze hoek: https://immi.homeaffairs.gov.au/visas/getting-a-visa/visa-listing/employer-nomination-scheme-186 (permanent) of zoiets: https://immi.homeaffairs.gov.au/visas/getting-a-visa/visa-listing/temporary-skill-shortage-482 (tijdelijk) De 457 die FritsC hierboven noemde bestaat niet meer ;)
 
Hah ;) Melbourne antics. 4 seasons in a day. Gisteren was het een aangename 26 C met een koele nacht van onder de 15 C. Vandaag loopt het al tegen de 40 C, en de temp gaat niet onder de 25 C vannacht. En happy morgen is het 20 C overdag :D en krijgen we weer een nacht van onder de 10 C met de kachel aan. Je moet er lol in hebben dat het hier op dezelfde dag 25 C omlaag kan klappen en een behoorlijke laagjes-garderobe in de kast en je rugzak is wel aan te raden. Maar het vriest hier nooit, dus niks krabben. Ik vind het nog steeds een van de leukste verrassingen van Australie en zou het voor geen prijs willen ruilen met zoiets voorspelbaar aangenaams als Brissie.

Ik woon nu bijna 1,5 jaar in de North-Eastern suburbs, op ongeveer 8, 9 km van de CBD. Ik loop het regelmatig, fiets het, pak de trein of de trams. OV is hier buitengemeen perfect geregeld, alles gaat iedere 10 minuten overal tot in de suburbs, met de trein tot de outer suburbs en vanaf daar zijn er bussen. In de weekends rijdt het OV 24/7. Melbourne is taking over Sydney als de grootste stad van Oz (allebei rond de 5 miljoen peoples) maar het verschil is als dag en nacht. Ik vergelijk het met Sydney is Amsterdam, Melbourne is Utrecht en Canberra is Den Haag. De rest van de state capitals hebben voor mij meer een provinciehoofdstad feel, zoals Zwolle, Haarlem, Eindhoven, Groningen. Het is maar net wat je wil. Ik vond het in Sydney helemaal niet fijn, echt een poepiedrukke toeristenstad, maar er is wel een hoop te zien en te doen. Melbourne heeft bijna niks aantrekkelijk toeristisch, maar is voor mij het toppunt van academische (10 universiteiten) 'cool'. Het mag dan druk lijken in het weekend in de CBD, maar er is niks oppressive of agressief en het voelt als ruimtelijk. En inderdaad, Melbourne's bush ligt altijd op de loer binnen 5 minuten, je kunt hier de outback nooit echt ontsnappen.
 
Last edited:
Hoi Danielle, welkom bij de club ;)

Ik ken beide steden niet heel erg goed, maar 1 ding wat opvalt is: Klimaat. Dat is natuurlijk heel verschillend. Melbourne kans soms Nederlands aanvoelen om de dag erna (of soms al 5 minuten daarna) aan te voelen als Dubai of zo ;) Brisbane is sub-tropisch, het hele jaar ongeveer hetzelfde (wat vochtiger in zomer, wat droger in winter)

De anderhalve keer dat ik wat van Brisbane gezien heb vergeleken met Melbourne is wellicht het meest simpel te zeggen met het inwoner aantal. Melbourne is 4x zo groot/druk. Dat schept veel mogelijkheden, cultuur enz. Het brengt ook meer het randstad gevoel. Het is maar net wat je zoekt natuurlijk ;)

Verder laat ik het over aan de Melbourne experts (Brisbane experts zijn iets dunner gezaaid. @Janneke61 ben je er nog?)
Ja hoor! Ik ben er nog! Alleen niet meer zo vaak als voorheen en daardoor lees ik meer dan dat ik reageer :)
 
Welkom op het forum, Danielle! Spannend hoor, een sollicitatiegesprek in Melbourne! Zijn jullie al eens eerder in Australië geweest? Aangezien jullie de komende week vooral naar Brisbane (en Melbourne) komen om rond te kijken of het jullie zal bevallen en waar waar jullie dan willen wonen zal ik me daartoe beperken. Ondanks 2.5 miljoen inwoners en een moderne uitstraling doet Brisbane in vergelijking met Sydney en Melbourne een beetje provinciaal aan. Brisbane is kleiner, rustiger en goedkoper wat huizen betreft, maar het openbaar vervoer is ook minder goed geregeld en het mist de uitstraling van de grote stad die Sydney en Melbourne wel hebben. Met jullie gezinssituatie zou ik kijken in en rond de wijken Chapel Hill, Brookfield, Pullenvale, Kenmore Hills (deze drie wijken zijn wel duur, maar ik kan natuurlijk niet in jullie portemonnee kijken :) ), Kenmore, Anstead, Bellbowrie, The Gap, Samford Village (minder duur, maar deze wijken zijn ruim opgezet en veel natuur). Verder naar het westen heb je dan ook nog Mount Crosby en Karana Downs. Deze wijken zijn verder van het centrum dus goedkoper, maar daar is het openbaar vervoer slechter en ben je echt van een auto afhankelijk. Bij Samford Village liggen ook nog Ferny Hills en Ferny Grove. Schijnt ook leuk te zijn en heeft een treinstation, maar die wijken ken ik zelf niet zo goed. Indooroopilly is ook leuk, maar is wat drukker. Het heeft een mooie shopping mall en een super super mooi Montessori kinderdagverblijf, mocht je daar nog geïnteresseerd in zijn. Daar hangt echter wel een prijskaartje aan. Over het algemeen hebben de betere buurten goede scholen, dus in deze wijken zou ik me daar niet druk over maken. Ikzelf ben meer thuis in de high schools (voor jullie nog een beetje ver van jullie bed, maar die tijd komt gauw genoeg voor het geval jullie hier voor langere tijd gaan blijven) en Indooroopilly State School (doet een beetje Europees aan, kinderen hebben geen uniformen) en de Kenmore State School hele goede scholen zijn. Het zijn Public schools, dus om daar na toe te kunnen moet je wel in een 'catchment' wonen, maar in elk geval hoeven jullie de kinderen dan niet naar een private school te doen. Misschien handig om daar tzt rekening mee te houden. Wat visa en scholen betreft, op een permanent visum hoef je geen eigen bijdrage te doen, op een tijdelijk visum kost het zo'n rond de $10000 per schooljaar, in Queensland. Ook als jullie kind naar een public school gaat.
Om te oriënteren op huizen zou ik kijken op realestate.com.au of domain.com.au. Daar kun je je zoekcriteria invoeren en aan de hand van een kaartje zien wat er zoal te huur is voor de prijs die je wilt en kunt betalen. Prijzen zijn per week. Neem vooral het grondoppervlak ruim (min. 1000m2), dat geeft je rust en ruimte. Dit kun je lekker vanachter de computer doen en met Google Maps, satellite en streetview de wijken alvast verkennen. Zo heb ik dat ook gedaan en je kunt zo een heel goed beeld krijgen. Als jullie hier zijn kunnen jullie de wijken en de huizen dan in het echt bekijken. En als je dan toch daar in die buurt bent, ga dan ook nog even naar Mount Coot-Tha voor een geweldig uitzicht over de stad :)
 
Last edited:
47576040_2527015420704382_2227886131565821952_n.jpg
 
Jagermeester, ga je op korte termijn emigreren?
Wij hebben nu net twee weken geleden de aanvraag voor het partner visum ingediend. Het is afwachten hoe snel dat allemaal gaat, maar onze ruwe planning is om de zomer van 2019 de move te maken. Wat is jullie planning als het doorgaat?
 
Dat is wel erg vlot. Ik las ergens dat de wachttijden voor partnervisa rond de 14 maanden is. https://www.sbs.com.au/yourlanguage...portant-changes-partner-visa-processing-times

Ik was dinsdag in het parlements gebouw, ze bespraken (toevallig) visa’s. Toen ze het over partner visa hadden wist een Labor senator fijntjes uit te leggen dat onder Potato Dutton de wachttijd voor partner visa naar 31 maanden opliep. Weet niet of dit een overdreven politiek statement was, worst case scenario of echt zo is... maar ik zou het even checken. (Een ander forum lid heeft zijn partner visum in April ingediend en daarna alleen stilte.)
 
Op de website van de DHA staat bij de 309 (off-shore visum) een algehele processing time van 75% binnen 12 maanden en 90% binnen 17 maanden. Bij de on-shore aanvraag, de 820, is het een periode van 21-25 maanden.

We hopen dat we als Europeanen iets sneller kunnen, maar zijn ons er ook wel van bewust dat het een tijdje kan gaan duren. Belachelijk eigenlijk, je betaald zoveel geld en ze laten je maar wachten en wachten.
 
Wij hebben nu net twee weken geleden de aanvraag voor het partner visum ingediend. Het is afwachten hoe snel dat allemaal gaat, maar onze ruwe planning is om de zomer van 2019 de move te maken. Wat is jullie planning als het doorgaat?
Ook wij hebben zoiets in gedachten, het gesprek moet dan natuurlijk wel goed verlopen en afhankelijk van wat de werkgever zou willen.
 
Op de website van de DHA staat bij de 309 (off-shore visum) een algehele processing time van 75% binnen 12 maanden en 90% binnen 17 maanden. Bij de on-shore aanvraag, de 820, is het een periode van 21-25 maanden.

We hopen dat we als Europeanen iets sneller kunnen, maar zijn ons er ook wel van bewust dat het een tijdje kan gaan duren. Belachelijk eigenlijk, je betaald zoveel geld en ze laten je maar wachten en wachten.
Wij lezen dat je inderdaad veel geduld moet hebben hiermee, wij hopen als alles doorgaat dat de werkgever (overheid) een rol hierin kan vervullen.
 
Welkom op het forum, Danielle! Spannend hoor, een sollicitatiegesprek in Melbourne! Zijn jullie al eens eerder in Australië geweest? Aangezien jullie de komende week vooral naar Brisbane (en Melbourne) komen om rond te kijken of het jullie zal bevallen en waar waar jullie dan willen wonen zal ik me daartoe beperken. Ondanks 2.5 miljoen inwoners en een moderne uitstraling doet Brisbane in vergelijking met Sydney en Melbourne een beetje provinciaal aan. Brisbane is kleiner, rustiger en goedkoper wat huizen betreft, maar het openbaar vervoer is ook minder goed geregeld en het mist de uitstraling van de grote stad die Sydney en Melbourne wel hebben. Met jullie gezinssituatie zou ik kijken in en rond de wijken Chapel Hill, Brookfield, Pullenvale, Kenmore Hills (deze drie wijken zijn wel duur, maar ik kan natuurlijk niet in jullie portemonnee kijken :) ), Kenmore, Anstead, Bellbowrie, The Gap, Samford Village (minder duur, maar deze wijken zijn ruim opgezet en veel natuur). Verder naar het westen heb je dan ook nog Mount Crosby en Karana Downs. Deze wijken zijn verder van het centrum dus goedkoper, maar daar is het openbaar vervoer slechter en ben je echt van een auto afhankelijk. Bij Samford Village liggen ook nog Ferny Hills en Ferny Grove. Schijnt ook leuk te zijn en heeft een treinstation, maar die wijken ken ik zelf niet zo goed. Indooroopilly is ook leuk, maar is wat drukker. Het heeft een mooie shopping mall en een super super mooi Montessori kinderdagverblijf, mocht je daar nog geïnteresseerd in zijn. Daar hangt echter wel een prijskaartje aan. Over het algemeen hebben de betere buurten goede scholen, dus in deze wijken zou ik me daar niet druk over maken. Ikzelf ben meer thuis in de high schools (voor jullie nog een beetje ver van jullie bed, maar die tijd komt gauw genoeg voor het geval jullie hier voor langere tijd gaan blijven) en Indooroopilly State School (doet een beetje Europees aan, kinderen hebben geen uniformen) en de Kenmore State School hele goede scholen zijn. Het zijn Public schools, dus om daar na toe te kunnen moet je wel in een 'catchment' wonen, maar in elk geval hoeven jullie de kinderen dan niet naar een private school te doen. Misschien handig om daar tzt rekening mee te houden. Wat visa en scholen betreft, op een permanent visum hoef je geen eigen bijdrage te doen, op een tijdelijk visum kost het zo'n rond de $10000 per schooljaar, in Queensland. Ook als jullie kind naar een public school gaat.
Om te oriënteren op huizen zou ik kijken op realestate.com.au of domain.com.au. Daar kun je je zoekcriteria invoeren en aan de hand van een kaartje zien wat er zoal te huur is voor de prijs die je wilt en kunt betalen. Prijzen zijn per week. Neem vooral het grondoppervlak ruim (min. 1000m2), dat geeft je rust en ruimte. Dit kun je lekker vanachter de computer doen en met Google Maps, satellite en streetview de wijken alvast verkennen. Zo heb ik dat ook gedaan en je kunt zo een heel goed beeld krijgen. Als jullie hier zijn kunnen jullie de wijken en de huizen dan in het echt bekijken. En als je dan toch daar in die buurt bent, ga dan ook nog even naar Mount Coot-Tha voor een geweldig uitzicht over de stad :)
Hoi Janneke, hartelijk dank voor je uitgebreide reactie met alle informatie en tips. Wij gaan dit zeker gebruiken bij onze oriëntatie.
 


OFX
Back
Top