Nederlands rijbewijs vs australisch rijbewijs

Misschien gekke vraag maar waarom zou je rijbewijs in NL willen blijven verlengen?
Alleen omdat je misschien ooit een keer terug gaat naar NL om daar weer te gaan wonen? Kun je dan niet gewoon je rijbewijs weer omzetten naar een NLrijbewijs?
 
Als je nog ooit terug wilt naar NL en je hebt geen NL rijbewijs (ik geloof dat het wel een paar jaar verlopen mag zijn, maar niet te lang) dan kun je niet gewoon je AUS rijbewijs omzetten. Je moet dan weer echt theorie en praktijk examen doen in NL!

Ik verleng daarom m'n NL rijbewijs elke keer weer, het is makkelijk en toch handig just in case.
 
Als je nog ooit terug wilt naar NL en je hebt geen NL rijbewijs (ik geloof dat het wel een paar jaar verlopen mag zijn, maar niet te lang) dan kun je niet gewoon je AUS rijbewijs omzetten. Je moet dan weer echt theorie en praktijk examen doen in NL!

Ik verleng daarom m'n NL rijbewijs elke keer weer, het is makkelijk en toch handig just in case.

Naar mijn weten is dit absoluut onzin! Dit is alleen van toepassing als je je geen EU paspoort meer hebt, met behoud van de NL nationaliteit naast de Australische kun je gewoon op elk moment een nieuw exemplaar aanvragen. Verlopen of niet, dat maakt niet uit.

Het is ook zo dat je binnen 3 maanden woonachtig in Australie je verplicht een Ozzie rijbewijs aan moet vragen, en als je bijv van de ene staat naar een andere staat verhuisd moet je ook je rijbewijs opnieuw aanvragen in de state waar je heen verhuisd. Of dit gecheckt wordt weet ik niet. Uiteraard kun je ten alle tijden gewoon je NL rijbewijs achter de hand hebben.
 
Het is ook zo dat je binnen 3 maanden woonachtig in Australie je verplicht een Ozzie rijbewijs aan moet vragen, en als je bijv van de ene staat naar een andere staat verhuisd moet je ook je rijbewijs opnieuw aanvragen in de state waar je heen verhuisd. Of dit gecheckt wordt weet ik niet. Uiteraard kun je ten alle tijden gewoon je NL rijbewijs achter de hand hebben.

Wordt niet gecheckt, heb jaren alleen met een Nederlands rijbewijs gereden en zelfs ermee voor de WA government gewerkt en gereden. Later nog lang op een NT rijbewijs gereden in andere staten. Het is wel zo dat als je auto in een andere staat geregistreerd staat, je sneller wordt aangehouden voor een check. Maar het was geen probleem.

Wat wel strenger wordt gecheckt op de meeste plekken is of de registratie van je auto is van de staat waarin je woont. Daar staan fikse boetes op als je dat niet binnen 3 maanden doet. Uitzonderingen zijn "transient" plekken zoals Darwin, Cairns etc.
 
Het is ook zo dat je binnen 3 maanden woonachtig in Australie je verplicht een Ozzie rijbewijs aan moet vragen, en als je bijv van de ene staat naar een andere staat verhuisd moet je ook je rijbewijs opnieuw aanvragen in de state waar je heen verhuisd. Of dit gecheckt wordt weet ik niet. Uiteraard kun je ten alle tijden gewoon je NL rijbewijs achter de hand hebben.
Hangt van je visum en Misschien ook van de staat af. Ik wilde zo snel mogelijk een Oz rijbewijs hebben om mijn zoon rijles te kunnen geven, maar moest minimaal 6 maanden in Australie hebben gewoond omdat ik geen PR was. Dat was in NSW
 
Hangt van je visum en Misschien ook van de staat af. Ik wilde zo snel mogelijk een Oz rijbewijs hebben om mijn zoon rijles te kunnen geven, maar moest minimaal 6 maanden in Australie hebben gewoond omdat ik geen PR was. Dat was in NSW

Dan weet ik wel zeker dat dat ook van de staat af hangt, wat ik ook niet wist. Want in QLD is deze regel duidelijk anders.
 
Gelijk om laten zetten , vooral makkelijk om jezelf te legitimeren. Wij moesten een formulier invullen en na 2 weken konden we ze ophalen.

Veel succes
 
Gelijk om laten zetten , vooral makkelijk om jezelf te legitimeren. Wij moesten een formulier invullen en na 2 weken konden we ze ophalen.

Veel succes

Het heeft mij enorm geholpen met de 100 punten ID, als je fresh off the boat bent ga je hier geheid tegenaan lopen.
 
Hier in Cairns moest ik wel eerst een officiële NAATI vertaling hebben van mijn rijbewijs ondanks het feit dat er al een vertaling op staat en we een internationaal (ANWB) rijbewijs hadden. Kan makkelijk online en goedkoop geregeld worden. En natuurlijk ook een adres (huurcontract of zo) want ja, hier is het echt een ID bewijs dus zijn ze soms wel streng. Voor ons was het id ook dé manier om aan onze 100ptn te komen. (Al is het een catch22: voor ons huurcontract hadden we 100ptn nodig en voor ons rijbewijs een huurcontract...)
 
Hier in Cairns moest ik wel eerst een officiële NAATI vertaling hebben van mijn rijbewijs ondanks het feit dat er al een vertaling op staat en we een internationaal (ANWB) rijbewijs hadden.

Is echt niet nodig maar sommige kantoren zeggen van wel. Soms helpt het al om naar de volgende suburb te gaan en daar accepteren ze het dan wel. voldoende real life voorbeelden van voorbij zien komen hier ;) Vage situatie.
 
Is echt niet nodig maar sommige kantoren zeggen van wel. Soms helpt het al om naar de volgende suburb te gaan en daar accepteren ze het dan wel. voldoende real life voorbeelden van voorbij zien komen hier ;) Vage situatie.

Inderdaad, is geldklopperij en niet nodig. Hier liep ik tegenaan in Brisbane. Toen nagebeld en gevraagd of het werkelijk nodig is. Medewerker zei letterlijk: vraag naar de manager dan moet het goed komen. 2e keer zonder vertaling werd ik meteen geholpen door de vriendelijke dame.

Anders: gewoon klagen en naar de manager vragen. :)
 


OFX
Back
Top