Uitmelken

FritsC

XPdite Sponsor
De recente laffe massamoord in Christchurch is verschrikkelijk en is verontrustend om te zien dat dit soort dingen ook in onze hoek van de wereld kunnen gebeuren. Maar ben ik de enige die vind dat het door de journaals van de verschillende TV netwerken wel heel erg wordt uitgemolken? Na vier dagen ben ik 'nieuws-moe'.
 
Ik moet zeggen, dat ik weinig TV gekeken heb afgelopen weekend, dus behalve op vrijdag, heb ik er weinig over gezien. Het stoort mij momenteel wel op Facebook, dat mensen nu een bericht delen van een kerk op de Filipijnen waar een bom ontploft is waarbij 20 Christenen om het leven gekomen zijn. Pas door op het artikel te klikken kun je zien dat dat afgelopen januari was en niet zeg maar gisteren. Het nieuws in NZ krijgt nu meer aandacht, omdat het in een land gebeurd waar dit soort dingen ongehoord zijn en voor Australie komt het ook wel dicht bij huis.
Maar het stoort me, omdat het nu lijkt dat het ene erger is dan het andere en dat is niet zo. In beide gevallen een laffe daad. Ja, er zitten rotte appels tussen de Moslims. En er zitten rotte appels tussen de Christenen. En tussen de boedhisten. En de Joden. En de atheisten. En de....
We zijn mensen. Laten we daar vooral eerst naar kijken. In januari 20 doden doordat een kerk in de Filipijnen aangevallen werd. Nu 50 in een moskee. Laten we proberen het goede in elkaar te zien en de overeenkomsten. Niet de verschillen.
 
Tja, dit gebeurd natuurlijk met al het 'hot news' wereldwijd. Normaal gesproken zal er niet zoveel aandacht aan gegeven worden door de Australische media maar omdat het dichtbij huis gebeurd in een land waar nooit iets van dien aard gebeurd is en ook nog door een verknipte Australier maakt het dat het van A tot Z uitgemolken wordt.

Ik verafschuw al het haat en geweld tegen andere mensen, ongeacht geloof. Helaas komt het meeste geweld echter juist door het geloof. Ik vind alle personen die radicaliseren links of rechts complete idioten. Mensen die de Filipino bombing sharen hebben een zeer beperkt beeld van de wereld en zijn over het algemeen ook niet de slimsten. Zullen vooral aanhangers van die ei kopper zijn. Laten we gewoon vredig naast elkaar samenleven en respect en verdraagzaamheid opbrengen voor andere groepen. Ik vind overigens wel dat overal ter wereld in de westerse landen de moslims hun gebruiken en tradities opdringen aan de autochtone bevolking. En ik vind wel dat juist hier meer aandacht aan geschonken moet worden door de regering. Tegenwoordig mag je echter geen afwijkende mening meer hebben en wordt je meteen neergezet als racist. Wat we ook gezien hebben met de hele zwarte pieten discussie in NL..

Moslima's mogen hier in Australie nog gewoon burka's dragen, terwijl dit verzet en gevoelens van afkeer oproept bij een groot deel van de bevolking. Veel mensen voelen zich hier niet fijn bij en het past ook niet in een Westerse open samenleving. Nederland heeft dit jaren geleden al afgeschaft en dit is strafbaar. Je kunt stellen dat de overheid zich niet hoeft te bemoeien met wat voor kleding burgers dragen, maareh.. moeten westerse vrouwen ook niet verplicht een hoofddoek dragen in moslim landen, dus ik zie geen reden waarom zij zich niet aan westerse regels moeten conformeren?? Daar begint en eindigt de discussie mee: aanpassingsvermogen.
 
Je kunt stellen dat de overheid zich niet hoeft te bemoeien met wat voor kleding burgers dragen, maareh.. moeten westerse vrouwen ook niet verplicht een hoofddoek dragen in moslim landen, dus ik zie geen reden waarom zij zich niet aan westerse regels moeten conformeren?? Daar begint en eindigt de discussie mee: aanpassingsvermogen.
In sommige landen die fundamenteel islam nastreven is dat het geval, maar de meeste landen waar een moslimmeerderheid leeft is dat niet het geval. Ben eerder dit jaar in Marocco geweest, daar zie je alle mogelijke vormen van kleding. Vergelijkbaar argument is dat zij geen moskee zouden mogen bouwen want wij mogen ook geen kerk in hun land bouwen. Nou, in Marokko staan moskee, kerk en synagoog gewoon naast elkaar. In Indonesie is er ook geen beperking. Ik ken niet alle Moslimlanden maar ben er van overtuigd day de meesten niet zijn zoals jij dat hier suggereert. En al was dat wel zo, dan is het wel een heel zwak argument om je eigen waarden te verlagen naar het niveau van andere landen. Voordat je andere culturen bekritiseerd zou je je er eerst eens in moeten verdiepen en niet blindelings de propaganda volgen.
 
De recente laffe massamoord in Christchurch is verschrikkelijk en is verontrustend om te zien dat dit soort dingen ook in onze hoek van de wereld kunnen gebeuren. Maar ben ik de enige die vind dat het door de journaals van de verschillende TV netwerken wel heel erg wordt uitgemolken? Na vier dagen ben ik 'nieuws-moe'.
Hoe lang duurde het nieuws over de aanslagen in Frankrijk in Nederland?
 
In sommige landen die fundamenteel islam nastreven is dat het geval, maar de meeste landen waar een moslimmeerderheid leeft is dat niet het geval. Ben eerder dit jaar in Marocco geweest, daar zie je alle mogelijke vormen van kleding. Vergelijkbaar argument is dat zij geen moskee zouden mogen bouwen want wij mogen ook geen kerk in hun land bouwen. Nou, in Marokko staan moskee, kerk en synagoog gewoon naast elkaar. In Indonesie is er ook geen beperking. Ik ken niet alle Moslimlanden maar ben er van overtuigd day de meesten niet zijn zoals jij dat hier suggereert. En al was dat wel zo, dan is het wel een heel zwak argument om je eigen waarden te verlagen naar het niveau van andere landen. Voordat je andere culturen bekritiseerd zou je je er eerst eens in moeten verdiepen en niet blindelings de propaganda volgen.

Er zijn enkele moslimlanden waar alles naast elkaar leeft, dat zal gerust. Maar omdat jij toevallig een vrij liberaal land bezocht hebt zoals Marokko wil niet zeggen dat het er in alle moslimlanden zo aan toe gaat. Je geeft aan dat ik andere culturen bekritiseer, wat onzin is want als je goed leest.. Ik zeg juist het tegenovergestelde. Wat suggereer ik dan volgens jou? Wij passen ons aan aan hun in hun land, en zij aan ons, is dat teveel gevraagd? Beetje vreemde reactie en dan ook nog een voorbeeld als Indonesie noemen waar veel problemen zijn met Islam extremisten sinds het aftreden van Soeharto. Een land waarin meerdere geloven vredig naast elkaar konden leven en nu bedreigd en gedestabilliseerd wordt door een kleine Islamitische minderheid met extreme opvattingen. Ik zelf ben in Saudi Arabie geweest (wel bijzondere ervaring want ze gaven voorheen geen toeristenvisa uit) en mijn vriendin heeft jaren in de Emiraten gewerkt, dus ga mij niet vertellen dat ik mij in andere culturen moet verdiepen, want ik weet dondersgoed hoe het er daar aan toe gaat. En nee, in mijn ogen is dat geen vooruitgang tov een westerse samenleving: vooral niet voor vrouwen.

https://www.trouw.nl/religie-en-fil...-islam-tolerant-indonesie-verandert~a35e8939/
 
Last edited:
En dan nu een aanslag in Nederland, waarbij een terroristisch motief vermoedt wordt.....

Heel naïef maar kunnen we ook gewoon lief zijn voor elkaar?
 
Je bekritiseerd de moslims door zonder nuancering te zeggen dat vrouwen in moslimlanden hun hoofd moeten bedekken. Je bekritiseerd de moslims door zonder nuancering te suggereren dat "de moslims" "overal ter wereld in westerse landen" hun gebruiken en tradities opdringen aan de autochtone bevolking. Het is niet alleen generaliserend, het is demoniserend op basis van iemends geloof. Precies wat lieden zoals Trump en Anning doen.

Vwb jouw ervaring in SA and Emirates, ik heb toch in mijn eerste zin gezegd dat er landen zijn die fundamenteel islam nastreven? Maar die zijn totaal niet representatief voor de miljard moslims rond de wereld. En toch schotel je dat voor als de cultuur kennen? Wat je hebt leren kennen is autoritaire onderdrukking van een volk. En ja, in Indonesie is er wat onrust, maar het feit blijft dat je daar als bezoeker op dit moment tot niets verplicht bent.

Een kleinde minderheid met extremistische opvattingen. Dat is exact het probleem dat we hebben. Niet alleen aan moslim-zijde, maar zoals nu wederom is gebleken ook onder onze eigen gelederen. Het frapante is dat na een aanslag door een moslim het hele geloof onder schot wordt genomen en verwachtten we excuses en onderdanigheid van de moslims. Wanneer het een witte man is dan stellen we dat het gewoon een losgeslagen idioot is die ons niet vertegenwoordigd. Dubbele standaard die ik ook herken in de oorspronkelijke post aan het begin. De teller is begonnen om te zien hoe lang de aanslag in Nederland uitgemolken gaat worden....
 
Wat ik verrassend vond vanochtend:

Nu.nl rept over een terroristische aanslag terwijl de Guardian al snel spreekt over persoonlijke motieven. (Iets wat NOS.nl nu ook meld)
 
Wat ik verrassend vond vanochtend:

Nu.nl rept over een terroristische aanslag terwijl de Guardian al snel spreekt over persoonlijke motieven. (Iets wat NOS.nl nu ook meld)
Ja, ze hadden het eerst over een terroristische aanslag, vervolgens werd aangegeven dat het ook om persoonlijke motieven kon gaan. Ik geloof dat de meeste bronnen nu van mening zijn dat het in de persoonlijke/relationele sfeer zit.

Ondertussen zitten mensen op Facebook doodleuk berichten te delen over aanslagen op Christenen in Nigeria waarbij iets als 400 mensen om het leven gekomen zijn. Het is verradelijk, omdat er op dezelfde 'nieuws'site ook naar de schietpartij in Nederland gelinkt wordt. Dus het lijkt up to date. De aanslagen in Nigeria waren echter vorig jaar.

Opnieuw, overal zitten rotte appels tussen en ik ben het niet eens met alle (extreme) moslim gewoontes, maar laten we elkaar vooral eerst als medemens zien en samen die rotte appels eruit plukken.
 
Het begon idd als mogelijke terroristische aanslag en is nu teruggebracht tot crimineel met lang strafblad en geestelijke problemen.

Verontrustender is dat Erdogan een onderzoek gaat instellen..
 
Je bekritiseerd de moslims door zonder nuancering te zeggen dat vrouwen in moslimlanden hun hoofd moeten bedekken. Je bekritiseerd de moslims door zonder nuancering te suggereren dat "de moslims" "overal ter wereld in westerse landen" hun gebruiken en tradities opdringen aan de autochtone bevolking. Het is niet alleen generaliserend, het is demoniserend op basis van iemends geloof. Precies wat lieden zoals Trump en Anning doen.

Vwb jouw ervaring in SA and Emirates, ik heb toch in mijn eerste zin gezegd dat er landen zijn die fundamenteel islam nastreven? Maar die zijn totaal niet representatief voor de miljard moslims rond de wereld. En toch schotel je dat voor als de cultuur kennen? Wat je hebt leren kennen is autoritaire onderdrukking van een volk. En ja, in Indonesie is er wat onrust, maar het feit blijft dat je daar als bezoeker op dit moment tot niets verplicht bent.

Een kleinde minderheid met extremistische opvattingen. Dat is exact het probleem dat we hebben. Niet alleen aan moslim-zijde, maar zoals nu wederom is gebleken ook onder onze eigen gelederen. Het frapante is dat na een aanslag door een moslim het hele geloof onder schot wordt genomen en verwachtten we excuses en onderdanigheid van de moslims. Wanneer het een witte man is dan stellen we dat het gewoon een losgeslagen idioot is die ons niet vertegenwoordigd. Dubbele standaard die ik ook herken in de oorspronkelijke post aan het begin. De teller is begonnen om te zien hoe lang de aanslag in Nederland uitgemolken gaat worden....

Dat is niet bekritiserend, hoogstens generaliserend en tevens zeker niet demoniserend. Ik noemde als voorbeeld het dragen van burka's in de westerse wereld, wat als fundementalisch beschouwd kan worden. Het lijkt me duidelijk dat er in veel westerse landen problemen zijn met vooral integratie, waardoor er misschien onbewust een overtuiging en geloof wordt opgedrongen aan de autochtone bevolking. Ik verafschuw lieden als Trump en Anning, en je hoeft niet per se rechts te zijn om een mening te vormen, ik ben dat namelijk zelf niet. Inderdaad, SA en Emirates, waar komt die autoritaire onderdrukking vandaan denk je? Fundamenteel of niet, funding van moskeeen door buitenlandse (SA-TUR) entiteiten is een gevaar voor de democratie omdat het meermaals bewezen is dat er een voedingsbodem tot extremisme gekweekd wordt.

Ik ben het met je eens dat er een zeer kleine groep extremisten aan beide zijden verantwoordelijk is voor deze terreur, maar doordat moslim terroristen dit 99% uit naam van allah en de islam doen, gesteund door partijen zoals IS lijkt me dit niet geheel onterecht dat er zo gedacht wordt. De losgeslagen witte man die over het algemeen niet uit het oogpunt geloof handelt, maar uit haat en anti geloof, dus ik denk inderdaad dat dat toch anders geintrepeteerd wordt. Dat heeft niks met racisme oid te maken.

Anyhow, ik heb mijn zegje gedaan, en wil het hier ook graag bij laten :)

Hier nog wat leesvoer:

https://www.elsevierweekblad.nl/opi...lims-hoe-de-islam-nederland-verandert-490086/
 
Elsevier is een rechts tijdschrift.

Uiteraard, want alleen een rechts georienteerd tijdschrift zal zo'n opiniestuk schrijven, ik denk echter dat er veel waarheden in zitten maar ieder zijn eigen mening.
 


OFX
Back
Top