Emigratie met schoolgaande kinderen

Danique

New Member
Beste,

Mijn naam is Danique en wij hebben afgelopen 7 maanden door Australië rondgetrokken voor vakantie maar ook om te kijken waar we ons graag zouden willen vestigen. Mijn schoonmoeder woont in Gin Gin Queensland en wij zelf zouden graag ergens tussen Sunshine Coast en NSW north coast willen wonen. Dat is een groot gebied maar een baan vinden is prioriteit. Nu hebben mijn partner en mijn 3 kinderen (4jaar en tweeling van 2) allemaal een Australisch paspoort en kan ik dus mee op een partner visa. Mijn vraag is echter weet iemand hoe het schoolsysteem werkt in Queensland/NSW en hoe de enrollment werkt? Bijvoorbeeld als wij in juli volgend jaar zouden emigreren kan mijn oudste zoontje dan meteen instromen of moet hij wachten tot januari als het nieuwe schooljaar start? En wat zijn de kosten en tegemoetkomingen vanuit de overheid voor school en kinderopvang? Ik kan daar weinig over vinden. Australië binnen komen is niet zo zeer het probleem (gelukkig) maar hoe gaat het vanuit daar? En hoe gaat het emigreren voor iemand met een Australisch paspoort in zijn werk? Sorry veel vragen, alvast bedankt voor jullie tijd en reactie!
 
Gin Gin, grappig. Daar hebben we rondgekeken voor een huis maar ik vond het uiteindelijk een beetje te 'stoffig' en teveel sugercane-erig ;) (en hebben uiteindelijk in de buurt van Cooroy (Noosa binnenland) wat gekocht.

Over scholen kan ik je weinig vertellen, we hebben geen kinderen maar er zijn er hier die je daar alles over kunnen vertellen. Lees ook even rond, de vraag ids niet helemaal nieuw zeg maar ;)
 
Hooi @Danique ook geen kinderen (meer) alhier, maar wel Australische partner dus over het partnervisum kan ik wel wat beantwoorden. Vragen m.b.t. jongere kinderen vind je waarschijnlijk wel beantwoord in de rubriek Kids Corner (zie onder Algemeen). Zoals @afterbang zegt, dit soort vragen zijn heel vaak al eerder beantwoord en voor je uitgezocht, en anders kun je ze daar ook zelf stellen.
 
Welkom Danique! Emigreren met een Australisch paspoort is eigenlijk geen emigratie. Je komt gewoon binnen op je geldige Ozzie paspoort. Er is geen ‘welcome back committee’. Het enige dat voor mij Anders was dan voor mijn partner met zijn partnervisa is dat ze bij Medicare meer vragen hadden. Ik moest uitleggen wanneer ik uit Oz vertrokken was en dat ik niet eerder Medicare had gehad. That’s all.
 
Beste,

Mijn naam is Danique en wij hebben afgelopen 7 maanden door Australië rondgetrokken voor vakantie maar ook om te kijken waar we ons graag zouden willen vestigen. Mijn schoonmoeder woont in Gin Gin Queensland en wij zelf zouden graag ergens tussen Sunshine Coast en NSW north coast willen wonen. Dat is een groot gebied maar een baan vinden is prioriteit. Nu hebben mijn partner en mijn 3 kinderen (4jaar en tweeling van 2) allemaal een Australisch paspoort en kan ik dus mee op een partner visa. Mijn vraag is echter weet iemand hoe het schoolsysteem werkt in Queensland/NSW en hoe de enrollment werkt? Bijvoorbeeld als wij in juli volgend jaar zouden emigreren kan mijn oudste zoontje dan meteen instromen of moet hij wachten tot januari als het nieuwe schooljaar start? En wat zijn de kosten en tegemoetkomingen vanuit de overheid voor school en kinderopvang? Ik kan daar weinig over vinden. Australië binnen komen is niet zo zeer het probleem (gelukkig) maar hoe gaat het vanuit daar? En hoe gaat het emigreren voor iemand met een Australisch paspoort in zijn werk? Sorry veel vragen, alvast bedankt voor jullie tijd en reactie!
Bij deze een reaktie van een vader van schoolgaande kinderen in NSW.

Ik weet niet de exacte regels en heb geen ervaring met emigratie met kinderen, maar ik zou zeggen dat ze meteen kunnen instromen. Als je hier verhuist gaat je kind ook naar een andere school. Zo heeft mijn oudate dochter net deze week een nieuw klasgenootje gekregen. En vorig vertrok een van haar beste vriendinnetjes naar een andere school. Waarom zou dat anders zijn voor immigranten? Je hebt tenslotte leerplicht vanaf 6 jaar.

Vwb tegemoetkomingen, voor school is het de keuze tussen een publieke school waar je in principe niets voor betaald, of een prive school waar je flink diep in de je zakken mag duiken. Daar krijg je geen subsidie voor. Voor kinderdagverblijf is er het inkomensafhankelijke child care rebate. Zoek maar even op die term.
 
Dank jullie wel voor jullie reacties.
Ik had al een beetje rond geneusd maar blijkbaar niet op de goede plek. Bedankt voor de info!
 
Gin Gin, grappig. Daar hebben we rondgekeken voor een huis maar ik vond het uiteindelijk een beetje te 'stoffig' en teveel sugercane-erig ;) (en hebben uiteindelijk in de buurt van Cooroy (Noosa binnenland) wat gekocht.

Over scholen kan ik je weinig vertellen, we hebben geen kinderen maar er zijn er hier die je daar alles over kunnen vertellen. Lees ook even rond, de vraag ids niet helemaal nieuw zeg maar ;)

Haha idd erg stoffig, vooral gepensioneerden en daarom willen wij ons ook niet daar vestigen maar meer naar het zuiden. Dank voor je reactie en ik ga verder zoeken
 
Bij deze een reaktie van een vader van schoolgaande kinderen in NSW.

Ik weet niet de exacte regels en heb geen ervaring met emigratie met kinderen, maar ik zou zeggen dat ze meteen kunnen instromen. Als je hier verhuist gaat je kind ook naar een andere school. Zo heeft mijn oudate dochter net deze week een nieuw klasgenootje gekregen. En vorig vertrok een van haar beste vriendinnetjes naar een andere school. Waarom zou dat anders zijn voor immigranten? Je hebt tenslotte leerplicht vanaf 6 jaar.

Vwb tegemoetkomingen, voor school is het de keuze tussen een publieke school waar je in principe niets voor betaald, of een prive school waar je flink diep in de je zakken mag duiken. Daar krijg je geen subsidie voor. Voor kinderdagverblijf is er het inkomensafhankelijke child care rebate. Zoek maar even op die term.

Dank je wel, ga ik doen en je hebt gelijk dat leek mij ook wel logisch maar toch fijn om het zeker te weten.
 
Links die je wellicht zelf ook al gevonden had.

https://education.nsw.gov.au/public-schools/going-to-a-public-school/enrolment

https://www.qld.gov.au/education/schools/find/enrolment/how-to

Verder lijken ze het hier minder nauw te nemen dan in NL wat ik zo langs de zijlijn af en toe opvang. Dus tussendoor instromen, of thuis houden, het is maar net wat jezelf prettig vindt volgens mij.

@Janneke61 Jij daar iets zinnigs over te zeggen?
Nee, eigenlijk niet. Ik zit meer in het secundaire onderwijs en dan ook nog eens in het speciaal onderwijs. Het valt me alleen wel op dat er veel meer kinderen veel vaker absent zijn dan in Nederland. Ook hoor ik vaak van kinderen die thuisonderwijs krijgen. Daardoor denk ik dat de inspectie hier minder streng is dan in Nederland, maar hoe alles hier precies is geregeld weet ik niet. Daar hou ik me verder eigenlijk ook niet zo mee bezig.
 
Het valt me alleen wel op dat er veel meer kinderen veel vaker absent zijn dan in Nederland. Ook hoor ik vaak van kinderen die thuisonderwijs krijgen. Daardoor denk ik dat de inspectie hier minder streng is dan in Nederland, maar hoe alles hier precies is geregeld weet ik niet. Daar hou ik me verder eigenlijk ook niet zo mee bezig.

Dat klopt wel. De regels weet ik ook niet, maar een half Nederlands stel - welke ik via-via eens getroffen heb - is vorig jaar naar Eindhoven of zo verhuisd. Dat was wel een cultuurschok naar het schijnt. Van een vrijstaande woning hier, in een flatje daar. De oudste gaat nu naar een internationale school, de jongste is nog thuis, de middelste went goed op de basisschool, maar 'wat raar, we mogen ze niet zomaar een dag of weekje thuis houden.'
Andersom hoor ik van Nederlanders hier die het wel makkelijk vinden, dat ze hun kinderen bij een schoolvakantie een weekje langer uit school kunnen houden, omdat dat een vakantie naar Nederland makkelijker maakt.

Een kennisje hier wilde haar toekomstige kinderen ook thuis lesgeven. De redenatie daarachter weet ik zo niet meer, want ze woonde toen nog in Whyalla, dus niet ergens op een boerderij ofzo.
 
Een kennisje hier wilde haar toekomstige kinderen ook thuis lesgeven. De redenatie daarachter weet ik zo niet meer, want ze woonde toen nog in Whyalla, dus niet ergens op een boerderij ofzo.

Omdat 50% van de meuk die je leert op middelbare school zinloos is en belangrijke onderwerpen weer niet aangekaard worden ?
 


OFX
Back
Top