Even voorstellen

Hi Annora!
Wij gaan mogelijk ook in September. Ik hoop volgende week van mijn werkgever te horen wanneer ik in Sydney "verwacht" wordt en dan kunnen we gaan plannen!

Alles is rond voor jullie? Weten jullie al waar jullie willen gaan neerstrijken?
 
Hi Annora!
Wij gaan mogelijk ook in September. Ik hoop volgende week van mijn werkgever te horen wanneer ik in Sydney "verwacht" wordt en dan kunnen we gaan plannen!

Alles is rond voor jullie? Weten jullie al waar jullie willen gaan neerstrijken?

Wij vertrekken 2 september. We gaan wel al vantevoren sollicitatiebrieven sturen, maar bedoeling is om vooral daar te gaan solliciteren (hoorde dat het sowieso handiger is om vanuit Australie zelf te solliciteren).
 
Leuk om al jullie berichtjes te lezen!

We zijn bezig met een 189 visum. We zagen dat de laatste tijd het benodigd aantal punten voor een 189-visum omhoog geschoten is. Daarom gaan we in oktober nog een extra toets maken in Sydney (CCL-NAATI). Als we die halen, zouden we genoeg punten moeten hebben om uitgenodigd te worden :).

Sydney staat nu bovenaan onze lijst, uit praktisch oogpunt (veel financiële industrie) en omdat het een leuke en levendige stad is. Melbourne lijkt ons ook gaaf om te wonen, maar het leek ons verstandig even op 1 plek te concentreren.

Jammer om te lezen van de overheid. Ik was dit wel al een aantal keer tegengekomen bij vacatures (beetje aan het oriënteren ;) ), maar dacht dat het specifiek voor die vacatures was..

Hi,

Geslaagd voor NAATI? Kun je aangeven hoe deze test was, hoe je je hebt voorbereid en eventueel andere tips?

gr Robbert
 
Hi,

Geslaagd voor NAATI? Kun je aangeven hoe deze test was, hoe je je hebt voorbereid en eventueel andere tips?

gr Robbert

Hi Robbert,

Yes, we hebben de NAATI gedaan. We wilden het graag goed voorbereiden, maar uiteindelijk konden we geen ander oefenmateriaal vinden dan de twee oefenexamen op de website (https://www.naati.com.au/other-information/ccl-testing/ccl-practice-materials/).

Gelukkig gebruiken ze niet erg lastig Engels, en het taalgebruik in de echte testen komen erg overheen met die van de twee oefentoetsen. Vaktermen worden niet veel gebruikt, alleen namen van bijvoorbeeld ziektes (wij hadden reuma in ons verhaal). En we hebben van iemand anders gehoord dat er ook dierennamen gebruikt kunnen waren. Bij hem was er Goanna gebruikt. (soms komen er ook erg grappige dingen langs zoals 'oh, hemeltje').

Het lastigste was het onthouden van de 3 zinnen. Ze spreken eerst de volledige drie zinnen, waarna je deze moet vertalen. Ik heb uiteindelijk 2x om herhaling gevraagd (1x per conversatie). Ze kunnen punten aftrekken voor het aanvragen van een herhaling/repeat, maar ik denk dat dit nog steeds beter is dan een echte fout of een deel vergeten. De beste voorbereiding voor de toets is je geheugen trainen :).

Groetjes,
Annora
 
Hi Robbert,

Yes, we hebben de NAATI gedaan. We wilden het graag goed voorbereiden, maar uiteindelijk konden we geen ander oefenmateriaal vinden dan de twee oefenexamen op de website (https://www.naati.com.au/other-information/ccl-testing/ccl-practice-materials/).

Gelukkig gebruiken ze niet erg lastig Engels, en het taalgebruik in de echte testen komen erg overheen met die van de twee oefentoetsen. Vaktermen worden niet veel gebruikt, alleen namen van bijvoorbeeld ziektes (wij hadden reuma in ons verhaal). En we hebben van iemand anders gehoord dat er ook dierennamen gebruikt kunnen waren. Bij hem was er Goanna gebruikt. (soms komen er ook erg grappige dingen langs zoals 'oh, hemeltje').

Het lastigste was het onthouden van de 3 zinnen. Ze spreken eerst de volledige drie zinnen, waarna je deze moet vertalen. Ik heb uiteindelijk 2x om herhaling gevraagd (1x per conversatie). Ze kunnen punten aftrekken voor het aanvragen van een herhaling/repeat, maar ik denk dat dit nog steeds beter is dan een echte fout of een deel vergeten. De beste voorbereiding voor de toets is je geheugen trainen :).

Groetjes,
Annora


Hoi Annora! Ik lees nu voor het eerst jullie thread, spannend, heb je je visum al binnen? Ik vroeg me ook af of jullie de NAATI test hebben gedaan om zo nog wat meer punten bij elkaar te halen? Heb je ook een PTE of IELTS gedaan en is het vergelijkbaar qua niveau? En hoeveel punten hebben jullie nu in totaal?

Groetjes!
 
Hi!

Sorry voor de late reactie! Ik had al een tijdje niet op het forum gekeken...

We hebben ons visum binnen en vertrekken over een maandje naar Sydney :).
We hadden in totaal 75 punten voor 2613 (mijn vriend was de hoofdaanvrager en had 70 punten, en ik heb 5 partner punten toegevoegd). We hadden de NAATI toets inderdaad gedaan voor de 5 extra punten. Deze kon alleen in Australie gedaan worden, maar gaf ons een goede reden om een mooie vakantie eromheen te plannen :).

Ik heb zelf IELTS academic gedaan. Ik moest bij deze toets een 7 per onderdeel halen voor mijn skills assessment, en dat was goed te doen. Mijn vriend had het maximaal aantal punten voor Engels nodig, en dit betekende minimaal een 8 per onderdeel. Zoals bij meer mensen op dit forum, bleef 1 onderdeel de hele tijd hangen op 7,5 (en de rest 9...). Aangezien je geen feedback krijgt, waren we er een beetje klaar mee. Hij heeft toen PTE gedaan, en in 1x de maximale score gehaald. Dus wij raden ook iedereen aan om PTE te doen ipv IELTS :).

Of het Engels niveau echt anders is, weet ik niet. Vooral het gebrek aan transparantie bij IELTS heeft ons ertoe gezet om PTE dan maar te proberen.

Helpt dit een beetje?

Groetjes,
Annora
 
Hi!

Sorry voor de late reactie! Ik had al een tijdje niet op het forum gekeken...

We hebben ons visum binnen en vertrekken over een maandje naar Sydney :).
We hadden in totaal 75 punten voor 2613 (mijn vriend was de hoofdaanvrager en had 70 punten, en ik heb 5 partner punten toegevoegd). We hadden de NAATI toets inderdaad gedaan voor de 5 extra punten. Deze kon alleen in Australie gedaan worden, maar gaf ons een goede reden om een mooie vakantie eromheen te plannen :).

Ik heb zelf IELTS academic gedaan. Ik moest bij deze toets een 7 per onderdeel halen voor mijn skills assessment, en dat was goed te doen. Mijn vriend had het maximaal aantal punten voor Engels nodig, en dit betekende minimaal een 8 per onderdeel. Zoals bij meer mensen op dit forum, bleef 1 onderdeel de hele tijd hangen op 7,5 (en de rest 9...). Aangezien je geen feedback krijgt, waren we er een beetje klaar mee. Hij heeft toen PTE gedaan, en in 1x de maximale score gehaald. Dus wij raden ook iedereen aan om PTE te doen ipv IELTS :).

Of het Engels niveau echt anders is, weet ik niet. Vooral het gebrek aan transparantie bij IELTS heeft ons ertoe gezet om PTE dan maar te proberen.

Helpt dit een beetje?

Groetjes,
Annora


Oh wat een heerlijk vooruitzicht!! Spannend, jullie kunnen vast niet wachten! Logisch ook dat je niet zo vaak op het forum kijkt, je zult wel andere dingen aan je hoofd hebben nu ;)

Mijn PTE is gehaald, ik bedoelde eigenlijk meer: is de moeilijkheidsgraad NAATI test te vergelijken met IELTS/PTE? Is het moeilijk of niet echt? Hoe lang duurt deze test?

Ik zit te denken om wellicht een NAATI te doen voor die extra 5 punten, maar ik lees soms dat het heel moeilijk is, en soms lees ik dan ineens weer dat het vrij makkelijk is. Ik dacht, ik vraag jou eens hoe jullie dat ervaren hebben? Het is namelijk wel prijzig bij elkaar en je 'moet' het dan wel halen. Dus daar zit mijn twijfel in. Ik heb zonder NAATI punten net genoeg punten maar ja plus 5 is natuurlijk mooi meegenomen. Maar nogmaals, wel duur ;)

Ben benieuwd!
 
Ah, dan had ik de vraag verkeerd begrepen :).

Ik vond het vooral lastig om de paar zinnen te onthouden, maar het engels zelf is helemaal niet lastig. Als je de twee oefententamens van de website gebruikt, dan heb je een heel goed idee van wat ze verwachten (de oefententamens zijn erg representatief).

Als je de punten niet nodig hebt, dan zou ik de test niet doen. Het is inderdaad best wel prijzig, en je kunt de toets alleen in Australie maken. Daarnaast duurde het ook best wel lang voordat je werd ingedeeld (weet niet of dat nu nog steeds zo is, maar bij ons duurde het 5 maanden voordat we waren ingedeeld). Dus als het niet nodig is, zou ik het lekker laten zitten :)
 
Ah okay, daar ga ik eens op kijken dan, op de website met het oefenmateriaal.

Ja ik weet dat het duur is en alleen in Australie te maken..., maar ja wanneer heb je extra punten nou niet nodig haha? Misschien als je een zeer gewild beroep hebt en heel veel punten... Dat gaat voor mij niet op. Mijn beroep staat op de STSOL list en ik heb 65/70 punten, afhankelijk van welk type visa, dus dat is niet veel!

Ik overweeg het dan wel, niet voor de komende tijd, eerst maar eens een EOI lodgen en dat aankijken, maar ik kan kan me voorstellen dat ik dat in de toekomst misschien nog wel 'investeer' in een wat hoger punten aantal.

Maar bedankt voor je antwoord! Kan ik wat mee :)
 
Gefeliciteerd Annora! Misschien moeten we weer eens een borrel plannen in Sydney want de groep Expditers hier is groeiende met jou en in September ook @Jagermeester en @Roels. Misschien hebben @slatsr en @FritsC ook zin om weer eens bij te kletsen? En als @afterbang nog een weekendje Mountains wil doen is het feest compleet :)
 
Gefeliciteerd Annora! Misschien moeten we weer eens een borrel plannen in Sydney want de groep Expditers hier is groeiende met jou en in September ook @Jagermeester en @Roels. Misschien hebben @slatsr en @FritsC ook zin om weer eens bij te kletsen? En als @afterbang nog een weekendje Mountains wil doen is het feest compleet :)
Als we het kunnen organiseren op een manier die werkt voor het hele gezin dan kan ik het wel overwegen.
 
Leuk idee, Ruben en ik zijn er graag bij! Het is ons idee om eerst ongeveer 2 of 3 maanden te reizen omdat ik nog heel graag West-Australie wil zien, maar we zijn sowieso tot minimaal half september in Sydney om van alles uit te zoeken. En dan is het plan om er weer vanaf December te zijn en dan echt te settlen :D
 
Wellicht alvast gaan plannen voor eind January? :)

Wij zijn nu op winter/zomer vakantie in Canada, als we terug komen hopen we wat weekendjes sneeuw te doen voor het smelt ;)
 
Last edited:
Back
Top