Even voorstellen

GLooijestijn

New Member
Hi allemaal! Even voorstellen; 26 jaar, 2 weken geleden weer aangekomen in Melbourne vanuit Utrecht, verliefd op de stad en uiteraard.. ik wil langer blijven ;) nu loop ik hier tegen wat problemen aan, waar ik hoop dat de ervaren reizigers op dit forum mij wellicht verder mee kunnen helpen.

De situatie is als volgt: de WHV17 waarop ik hier nu ben, verloopt eind november. Een 2e jaar working holiday aanvragen is geen optie; ik heb namelijk geen tijd gehad om farm work te doen, omdat ik in januari voor een paar maanden naar huis ben gevlogen vanwege familie.

Nu zou ik een skilled visum aan moeten kunnen vragen, aangezien ik met mijn master papiertje in de neuropsychologie op de Skilled Occupational List sta. Maar na uren door die informatie spitten zie ik nog steeds elke keer staan dat je voor een skilled visum moet worden uitgenodigd, genomineerd of gesponsord.

Dus. Aangezien ik het niet zo zie zitten om veel geld te betalen aan een migration officier als het niet nodig is; Wie o wie, heeft hier verstand/ervaring mee en kan mij een zetje in de goeie richting geven? Ik heb namelijk geen flauw idee wat manieren zijn om genomineerd te worden zonder al een baan te hebben ergens, of hoe ik zonder nominatie/sponsorship alsnog een skilled visum kan krijgen.

Alle hulp wordt heel erg gewaardeerd! Uiteraard zal ik zelf ook proberen op het forum mijn steentje bij te dragen. Cheers!
 
Hoi en Welkom!

Een skilled visum, je bedoelt een 189 denk ik? Normaliter hoef je voor een 189 niet gesponsord te worden.
Het uitnodigen is wellicht de Invitation to Apply?
Het is al weer even geleden voor me, maar tegenwoordig dien je je Expression of Interest in.
Als je voldoende interessant bent voor Australia is, krijg je de Invitation to Apply.
Dan moet je door allerlei hoepels springen en bewijslast aanvoeren en Engels examen doen enz. enz.
En alles goed is krijg je je visum

Let op dat je dan om je medische beroep ook daadwerkelijk uit te mogen oefenen nog door 600 hoepels moet springen. Maar je kunt ook gewoon parkeerwachter worden met je visum (ondanks dat je als neuropschycholoog binnen bent gekomen) Geen probleem visa-technisch.

Het plaatje onderaan deze pagina is het eigenlijk. Simpel! ;)

Als je verdere vragen hebt vanaf hier of tijdens het traject: gewoon stellen!
 
Hoi en welkom!

Leuk en herkenbaar, dat verhaal over verliefd worden op deze stad en het land (zelfde!) en helaas niet voor een 2e WHV kunnen gaan (ik ook maar omdat ik te oud was haha).

Anyway, het is echt een heel complex en breed verhaal, zo'n visumaanvraag. Althans, zo ervaar ik het. Het gaat wel in stappen, maar niet snel (het gaat mij in elk geval niet snel genoeg haha). Persoonlijk vind ik het heel erg fijn om een visumbureau in te schakelen, dat hebben wij ook gedaan. (ik ben het proces samen met mijn vriend gestart, ik ben de hoofdaanvrager). Er zijn zoveel regels, per staat, en deze regels worden ook vaak bewerkt, weggehaald, toegevoegd, en dit per staat. Ik heb er uiteraard eerst zelf ook naar gekeken om het zelf te doen maar zag door de bomen het bos niet meer, en wilde ook niet al mijn vrije tijd en energie kwijt zijn aan het constant uitzoeken van alles. Zeker met een skilled visum, dit is volgens mij wat ingewikkelder dan bijv. een partnervisum. Het bevalt mij erg goed over het algemeen want het neemt een hoop stress van me weg!

Wat is de code van je beroep? De anzscocode? Dan kun je al zien voor welktype visum je bij welke staat kunt aankloppen voor een EOI.

En heb je je puntentotaal al berekend? Je moet aan een minimum aantal punten voldoen voor je uberhaupt kunt starten. Die punten krijg je voor je niveau engels, ervaring in je beroep, diploma, etc. etc. Punten kun je berekenen op deze pagina

Verder kun je denk ik eens informeren bij visumbureaus of je een intakegesprek kunt voeren met ze, waarin ze je het e.e.a. uitleggen, je profiel bekijken en advies geven? Zo hebben wij het ook gedaan. Was gelijk een gesprek van bijna 3 uur, erg verhelderend en ook wel inspirerend en motiverend vond ik!
 
Thanks allemaal voor het uittypen, het is me wat ;) aangezien ik nog maar anderhalve maand heb, zal ik eerst wat anders moeten gaan proberen. Goeie tipvan het intakegesprek, ik wist niet dat dat kon!
 
Eigenlijk staat het proces voor een skilled independent visum hier goed beschreven hoor: https://immi.homeaffairs.gov.au/vis...g/skilled-independent-189/points-tested#HowTo

Als je ietwat verstand hebt (met een master in neuropsychologie lijkt me dat wel ;-) ) en ondernemend bent kan je dat perfect doen zonder migratiebureau. Persoonlijk vind ik een migratiebureau inschakelen geld uit het raam smijten als het een "clear-cut" aanvraag is gezien het dan gewoon lezen en stappen volgen is (die openbaar en gratis ter beschikking zijn). Ik zou enkel een migratiebureau onder de arm nemen als mijn beroep niet duidelijk in de Medium & Long-Term Strategic Skills List (MLTSSL) zou staan. Dat bespaart je op z'n minst 2000 euro. Je gaat sowieso toch alle papieren moeten opzoeken, opvragen, afhalen, invullen, ondertekenen - of je dat met een migratiebureau gaat doen of niet. Moge het niet vanzelfsprekend zijn, ze geven ook geen slaaggarantie. Bovendien zijn er meerdere gevallen waar er zelfs verkeerd advies gegeven werd, hoewel ik er vanuit ga dat dat een minderheid is.
 
Last edited:
Back
Top