Even voorstellen Jeroen, Karen, Kiki en Stevie

Jeroen&Karen

Active Member
Hi allemaal,

We lezen al een aantal maanden gretig mee op het forum, maar nu is het toch echt tijd om ons even voor te stellen. Wij zijn Jeroen en Karen, 40 en 41 jaar oud. We hebben twee kleine meiden, Kiki van drie jaar en Stevie van anderhalf. Jeroen is demand planner en Karen werkt in de marketing & communicatie.

Wij zijn gek op reizen en zijn dan ook meerdere keren in Australië geweest. Zowel voor we elkaar leerden kennen, als daarna ook samen. Naast reizen zijn we sportief aangelegd en houden van een wat warmer klimaat dan Nederland. Gaandeweg ontstond het plan om toch eens buiten de landsgrenzen te gaan kijken. Een eerste visumbureau gaf aan dat er geen kansen zijn op onze beroepen. Heel toevallig kwam er een kans langs via Jeroen zijn werk. Het was een long shot en liep helaas op niets uit. Maar nu waren in ons hoofd de plannen toch zo reëel dat we onze kansen zijn gaan bekijken via een visumbureau.

Timeline van ons:
2003 Karen 3 maanden Australië, oostkust, Alice Springs en Darwin
2003-2004 Jeroen 7 maanden Australië (WHV)
2004 Karen weekje Australië (op doorreis naar Nieuw Zeeland), Sydney
2015 Jeroen en Karen 4 weken Australië, westkust
2018 besloten dat we naar Australië willen, maar eerste visumbureau gaf aan dat er geen kansen waren met onze beroepen
2018 Jeroens sollicitatie in Australië liep op niets uit
Mei 2019 verkennend gesprek gehad met Visa4you en er blijken toch kansen op Karens beroep, yiehaa!
Jul 2019 getekend bij visumbureau
Sept 2019 Skills Assessment is ingestuurd
Okt 2019 PTE in Mechelen gedaan, in the pocket! Omdat vanaf november je ook punten kunt krijgen voor partner Engels, heeft Jeroen hem ook gelijk gedaan.
Jeroen L77 R83 S90 W74
Karen L90 R90 S90 W83
Dec 2019 Precies 100 dagen na indienen Skills Assessment een positieve reactie terug, maximale punten voor opleiding en werkervaring!

Gisteren dus het verlossende telefoontje gehad van onze visumagent met de uitslag van het Skills Assessment en meteen de vervolgstappen besproken. Karens beroep staat momenteel op de beroepenlijsten van New South Wales en Queensland, dus we moeten een keuze gaan maken. Iemand hier op het forum nog tips om deze keuze makkelijker te maken? De bedoeling is om voor de Kerst de state nomination en EOI in te dienen om de kans te verkleinen dat Karens beroep opeens van een van de lijsten verdwijnt. Spannend, het gaat nu wel erg echt voelen!

Oh ja, we gaan trouwens voor het 491 visum omdat het beroep niet op de lijst staat om gelijk voor een permanent visum in aanmerking te komen.

Groet Jeroen en Karen
 
Hooi! Leuk, een nieuw verhaal. Jullie zijn wel heel goed en doortastend bezig, hulde!
Ik weet niks van de twee staten die voor jullie openliggen, maar er zijn hier heel wat mensen die het hele land als hun broekzak kennen en/of in 1 of meerdere gewoond hebben/wonen.
Heel veel succes!
 
Hey, welkom en wat komt het dichtbij!

Wij zijn hier nu (Bijna) 3 jaar wonen in Canberra maar gaan ergens in de toekomst naar SE QLD verhuizen. (We hebben er al een huis, wat we nu nog verhuren)

Kiezen voor NSW of QLD.... Tsja. Beide Staten zijn enorm groot en qua klimaat en natuur hebben ze zelfs binnen beide staten van gortdroge woestijn tot regenwoud.

Waar denk je de beste kansen op werk te vinden. Wat is voor jullie belangrijk. Welk klimaat? Enz.
In QLD is het meeste werk in het zuid oosten. Gold Coast, Brisbane, Sunshine Coast. In NSW is Sydney het logische startpunt. Maar vertel eens wat jullie belangrijk vinden. Dat maakt het wellicht wat makkelijker om mee te denken :)
 
Hey, welkom en wat komt het dichtbij!

Wij zijn hier nu (Bijna) 3 jaar wonen in Canberra maar gaan ergens in de toekomst naar SE QLD verhuizen. (We hebben er al een huis, wat we nu nog verhuren)

Kiezen voor NSW of QLD.... Tsja. Beide Staten zijn enorm groot en qua klimaat en natuur hebben ze zelfs binnen beide staten van gortdroge woestijn tot regenwoud.

Waar denk je de beste kansen op werk te vinden. Wat is voor jullie belangrijk. Welk klimaat? Enz.
In QLD is het meeste werk in het zuid oosten. Gold Coast, Brisbane, Sunshine Coast. In NSW is Sydney het logische startpunt. Maar vertel eens wat jullie belangrijk vinden. Dat maakt het wellicht wat makkelijker om mee te denken :)

Hi Afterbang, dank voor je reactie!

We willen graag werk vinden waar we blij van worden. Of het in ons huidige beroepsveld zit of niet maakt daarbij minder uit. Jeroen zou wellicht kantoor wel willen inruilen voor een buitenbaan. Er zijn in het betreffende visum wel wat gebieden die uitgesloten worden, Sydney en ongeveer alle buitenwijken en Brisbane namelijk. In beide staten lijken er redelijk wat marketing en communicatiebanen te zijn en ook planning/logistiek is er in beide wel aanwezig, maar wel in mindere mate in NSW (buiten Sydney). Dit volgens een eerste snelle scan.

We willen op onze nieuwe plek graag meer van het buitenleven willen genieten dan nu, maar wie wil dat nou niet. Als er gewielrend kan worden wordt Jeroen erg blij. Ook kun je ons blij maken met een plek waar je zo heel af en toe nog wel relatief makkelijk een concertje kan bijwonen of een festival. Maar dit is meer een like dan een must. En natuurlijk genoeg leuks voor de kleine dametjes.

Groet Jeroen en Karen
 
Last edited:
Als Sydney en Brisbane niet kunnen gaan we verder kijken.
Een gek buitenbeentje is wellicht Queanbeyan/Jerrabomberra. Is NSW maar zit zo goed als vast aan Canberra. Canberra is bijna een half miljoen mensen. Dus er is redelijk goed werk te vinden. Maar wel veel overheid wat voor ons buitenlanders uitgesloten is. En ik weet niet of je in ACT mag werken en n NSW mag wonen met je visum.
Wollongong NSW ligt in een fraaie omgeving en niet eens heel ver van Sydney.
zelfde voor Newcastle. Beide zijn oude industrie steden dus met mooie en minder mooie wijken.

Klimaat in Canberra is niet zo gelijkmatig als in Newcastle en Wollongong. Welke beide een zacht zeeklimaat hebben.

In QLD zou dan Gold Coast wellicht je beste gok zijn? Als dat toegestaan is.
Sunshine Coast is ietsje dunner bevolkt dan Gold Coast en volgens mij wat lastiger werk te vinden dan bijvoorbeeld Brisbane. Gold Coast ken ik helemaal niet, alleen maar dat er het hoogste percentage auto’s met personalised license plates rondrijd (oftewel Geordie Shore Chic is daar in de mode 😉) Maar daar heb je verder geen last van natuurlijk.
 
Welkom op het forum en jullie zijn al zeer voortvarend bezig!
QLD ben ik niet geweest, maar in NSW zijn er genoeg mooie plekken om te wonen en werken. Sydney is enorm druk en duur, dus het is wellicht een voordeel dat je niet direct in deze stad hoeft te wonen.

Zoals @afterbang al aangeeft, Woolongong en Newcastle zijn grotere steden. Wij vinden beide steden leuk, met een historisch centrum, veel stranden en genoeg leuke restaurants en bars. Beiden steden hebben een industriele achtergrond, dus er zijn ook minder mooie stukken (zoals in elke stad).
Andere overweging: Central Coast (Gosford); ingeklemd tussen Newcastle and Sydney.
 
Als Sydney en Brisbane niet kunnen gaan we verder kijken.
Een gek buitenbeentje is wellicht Queanbeyan/Jerrabomberra. Is NSW maar zit zo goed als vast aan Canberra. Canberra is bijna een half miljoen mensen. Dus er is redelijk goed werk te vinden. Maar wel veel overheid wat voor ons buitenlanders uitgesloten is. En ik weet niet of je in ACT mag werken en n NSW mag wonen met je visum.
Wollongong NSW ligt in een fraaie omgeving en niet eens heel ver van Sydney.
zelfde voor Newcastle. Beide zijn oude industrie steden dus met mooie en minder mooie wijken.

Klimaat in Canberra is niet zo gelijkmatig als in Newcastle en Wollongong. Welke beide een zacht zeeklimaat hebben.

In QLD zou dan Gold Coast wellicht je beste gok zijn? Als dat toegestaan is.
Sunshine Coast is ietsje dunner bevolkt dan Gold Coast en volgens mij wat lastiger werk te vinden dan bijvoorbeeld Brisbane. Gold Coast ken ik helemaal niet, alleen maar dat er het hoogste percentage auto’s met personalised license plates rondrijd (oftewel Geordie Shore Chic is daar in de mode 😉) Maar daar heb je verder geen last van natuurlijk.

Je vergeet het mooiste gedeelte van QLD maat.
Alleen een buitenbaan in QLD ben je snel van genezen. Werk nu in warehouse zonder airco en amper breeze en elke dag 37-40 graden in de loods. Geen pretje.
 
Als Sydney niet mag, is het even de vraag hoe groot het gebied is rondom Sydney dat ook 'no go' is. Veel mensen die in Sydney werken, wonen er buiten. Dat is best goed te doen vanaf de Central Coast, Blue Mountains of The Shire (zuiden van Sydney) en er zijn zelfs commuters vanuit Wollongong en Southern Highlands. Maar dat zou ik zelf wel aan de verre kant vinden. In ieder geval kun je dan in een dorp wonen met meer groen en community feel en gewoon in Sydney werken.
 
Je vergeet het mooiste gedeelte van QLD maat.
Alleen een buitenbaan in QLD ben je snel van genezen. Werk nu in warehouse zonder airco en amper breeze en elke dag 37-40 graden in de loods. Geen pretje.

ik ben het niet vergeten. Ik weet er niets vanaf ;) Daar hebben we jou voor 👍
 
Hi, even kort voor nu.

1. Check Iscah voor nieuws rondom visa.
2. Check immitracker voor visum invites en grands. Ik heb er een case lopen. Hierin zul je zien dat NSW veel meer 489, 491 visa verleend dan QLD.
3. Maak 2 of meer EOI's en kijk waar je de invite kunt krijgen, naar de requirements van het visum ben je vrij om te wonen waar je wilt.

Gr Robbert
 
Hi, even kort voor nu.

1. Check Iscah voor nieuws rondom visa.
2. Check immitracker voor visum invites en grands. Ik heb er een case lopen. Hierin zul je zien dat NSW veel meer 489, 491 visa verleend dan QLD.
3. Maak 2 of meer EOI's en kijk waar je de invite kunt krijgen, naar de requirements van het visum ben je vrij om te wonen waar je wilt.

Gr Robbert
Ow ja wij hebben ook twee dochters van dezelfde leeftijd.
 
Hi Afterbang, dank voor je reactie!

We willen graag werk vinden waar we blij van worden. Of het in ons huidige beroepsveld zit of niet maakt daarbij minder uit. Jeroen zou wellicht kantoor wel willen inruilen voor een buitenbaan. Er zijn in het betreffende visum wel wat gebieden die uitgesloten worden, Sydney en ongeveer alle buitenwijken en Brisbane namelijk. In beide staten lijken er redelijk wat marketing en communicatiebanen te zijn en ook planning/logistiek is er in beide wel aanwezig, maar wel in mindere mate in NSW (buiten Sydney). Dit volgens een eerste snelle scan.

We willen op onze nieuwe plek graag meer van het buitenleven willen genieten dan nu, maar wie wil dat nou niet. Als er gewielrend kan worden wordt Jeroen erg blij. Ook kun je ons blij maken met een plek waar je zo heel af en toe nog wel relatief makkelijk een concertje kan bijwonen of een festival. Maar dit is meer een like dan een must. En natuurlijk genoeg leuks voor de kleine dametjes.

Groet Jeroen en Karen

Wielrenners worden hier nóg minder gewaardeerd dan in NL*.

"Buiten werken" is wel erg algemeen. Gras maaien? Gutter cleaning? Postbode?


* en terecht :p
 
Hi, even kort voor nu.

1. Check Iscah voor nieuws rondom visa.
2. Check immitracker voor visum invites en grands. Ik heb er een case lopen. Hierin zul je zien dat NSW veel meer 489, 491 visa verleend dan QLD.
3. Maak 2 of meer EOI's en kijk waar je de invite kunt krijgen, naar de requirements van het visum ben je vrij om te wonen waar je wilt.

Gr Robbert

Hi Robbert,

leuk om de overeenkomsten te lezen in jullie profiel en de onze. Is er een manier om niet in dit draadje met jullie in contact te komen?
Groet Karen en Jeroen
 
Hi,

Welkom op het forum!

Wellicht kun je 2 EOIs indienen, 1 voor NSW en 1 voor QLD. Dat kon in ieder geval wel voor het 190 visum, maar weet niet zeker of dat bij jullie visum ook kan.

Wij hebben destijds wel meerdere EOIs ingediend omdat wij graag naar Australië wilde en de eerste 2 jaar komen wij wel door. Dan kunnen wij in die 2 jaar mooi kijken waar wij nu precies willen gaan settelen.

Het klopt dat NSW sneller en vaker visum verleend. Sommige hier op het forum delen mijn mening niet 😉, maar ben niet getreurd dat je niet in regio Sydney mag wonen en werken. Ik ben geen stadsmens, dat is waarom ik andere regios interessanter vind.

Regio Cofs Harbour is ook heel mooi, veel ruimtelijker dan Sydney, goedkoper qua huurwoningen.
Regio Newcastle ook prima.

Over Queensland kan ik weinig zeggen, nog weinig ervaring mee.

Heel veel succes met alles en de keuze die jullie gaan maken.
Als er vragen zijn laat het weten.
 
Hoi welkom! 👋

Leuk om jullie verhaal en tijdlijn te lezen! Onder welke beroepscode gaan jullie een EOI indienen? En met hoeveel punten?

Toevallig ga ik zelf misschien ook voor een 491 mits alle randvoorwaarden omtrent dit visum aangevinkt kunnen worden in ons geval. Ik probeer me zoveel mogelijk in te lezen in deze voorwaarden en in mijn geval (d.w.z. mijn beroep i.c.m. de beschikbare staten i.c.m. mijn verdere profiel / ervaring / punten etc) moet er toch echt een job offer komen.

Is dit bij jou niet het geval? Volgens mij voldoet een x aantal jaren ook wel als je geen job offer hebt maar bij mij gaat dit niet op helaas haha!

En volgens mij moet je i.i.g. werken in de postcodes die regionaal vallen, wonen weet ik niet zeker. Maar wellicht verschilt dit ook per staat weer.

verder vind ik deze site wel handig om cases te vergelijken, om je een idee te geven met hoeveel punten mensen hoe snel/langzaam worden uitgenodigd:


🌵:)
 


OFX
Back
Top