Tijdelijk werken in Nederland?

Henk

New Member
Hallo, ik ben Henk. Heb mijzelf enkele jaren geleden al op XPdite aangemeld toen ik en mijn vriendin naar Australië verhuisden echter behalve meelezen nog nooit iets meegedaan (Ben niet echt een schrijver/social media persoon)..

Nu heb ik echter een dilemma waar ik niet zo snel zelf uitkom, en ik weet ook niet zeker op welk subforum ik het zou posten dus voorlopig maar even hier:

Inmiddels wonen wij zo'n 3 jaar in Melbourne wat erg goed bevalt, de optie voor ons om terug te keren op termijn is aanwezig maar onze toekomst voor de middel lange termijn is zeker Australië. Wat mij echter meer en meer afvraag en zeker nu met alle onzekerheid wegens corona dwarszit, is de afstand tot familie en vrienden. Nu heb ik het plan opgevat om volgend jaar, en wanneer het bevalt mischien jaarlijks, voor 3 maanden naar Nederland terug te gaan om meer tijd met familie door te brengen. Een heen en terugvlucht betaal je toch al en mij werk situatie in Australië laat het toe om wanneer ik wil te stoppen met werken en bij terugkomst weer te beginnen, ook zijn er in Nederland genoeg opties om tijdelijk te werken (wat ik zeker wel wil wanneer ik een langere periode terug ga).

Ik kom er alleen niet uit wat de regels exact zijn, ben uiteraard niet meer ingeschreven, heb nog wel een bankrekening en een woning in Nederland die ik momenteel verhuur.
Ik zou bijvoorbeeld mijzelf als zzp er kunnen aanbieden maar kan volgens mij niet bij de kvk terecht zonder inschrijving. Om dezelfde reden is het misschien niet mogelijk een tijdelijk contract bij een Nederlands bedrijf te tekenen.
Volgens mij kan ik mij in Australië verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid e.d. bij werken in het buitenland.

Ik zou advies enorm waarderen. Wanneer ik bovenstaande in een ander subforum moet zetten laat het me aub weten..
 
Ik zat te kijken. Maar ik denk net niet.

Ik werk voor Hays in AU als een contractor en zij verhuren mij door aan een NL bedrijf. Maar voor belastingen en verzekeringen ben ik helemaal Australian.

Als ik reis voor mijn werk geef ik dat bij Hays aan en zij keuren het goed. Maar ik hoef zelf niets te regelen want ik ben en blijf een OZ medewerker.

Zal het eens aan Miss Bang vragen, die weer wellicht iets.
 
Misschien is het ook relevant om te weten op welke visum je in Australia bent. Er kunnen condities verbonden zijn aan het visum die relevant zijn voor je plannen om voor langere tijd buiten Australia te blijven.
 
Hoi Henk, toevallig heb ik een vriendin die precies hetzelfde heeft gedaan. Ze is in principe voor een half jaar naar Nederland verhuisd (wordt nu natuurlijk langer) en heeft daar ook een baan. Hoewel ze vroeger wel op het forum zat weet ik bijna zeker dat ze hier tegenwoordig nooit meer kijkt. Wel is ze actief op Facebook in de groep Nederlanders in Australie. Als je daar deze vraag stelt weer ik zeker dat ze zal reageren.
 
Hallo Frits, had ik inderdaad kunnen vermelden.. Ik ben Permanent Resident.
Ik neem aan dat je weet dat je een geldig RRV moet hebben, om weer terug te komen in Australia.
Daarnaast, als je overweegt om voor staatsburgerschap te gaan, dan zijn er condities met betrekking tot het aantal dagen dat je in het buitenland bent geweest in de jaren voorafgaand aan de aanvraag tot staatsburgerschap.

Verder kan ik je helaas geen advies geven over de specifieke vragen met betrekking tot werk en verzekeringen.
 
Volgens mij is het toch niet zo lastig? Je hebt een Australisch bedrijf en je factureert AU werkgevers in AUD en die maken het naar je AUD rekening over.
Ben je in NL een paar maanden, dan stuur je vanuit je AU bedrijf een rekening in euros en maken ze het naar je NL rekening over. Om de maand/zoveel maanden zet je je EUR om naar AUD met ofx.com of transferwise en klaaro. Zolang je minder dan 6 maanden in NL bent en meer dan 6 maanden in AU ben je belastingplichtig in AU.

(Geen fiscaal of juridisch advies, zelf navragen bij NL en AU accountant)

Aangezien je gewoon een AU bedrijf hebt en daarbij in dienst bent, zou je volgens mij ook verzekert moeten zijn bij arbeidsongeschiktheid. Maar dat zul je met een tussenpersoon of direct bij de verzekering na moeten vragen. Dit onderwerp is wat lastiger.

Voor je visum gewoon even de RRV regeltjes nalezen.
 
Volgens mij is het toch niet zo lastig? Je hebt een Australisch bedrijf en je factureert AU werkgevers in AUD en die maken het naar je AUD rekening over.
Ben je in NL een paar maanden, dan stuur je vanuit je AU bedrijf een rekening in euros en maken ze het naar je NL rekening over. Om de maand/zoveel maanden zet je je EUR om naar AUD met ofx.com of transferwise en klaaro. Zolang je minder dan 6 maanden in NL bent en meer dan 6 maanden in AU ben je belastingplichtig in AU.

(Geen fiscaal of juridisch advies, zelf navragen bij NL en AU accountant)

Aangezien je gewoon een AU bedrijf hebt en daarbij in dienst bent, zou je volgens mij ook verzekert moeten zijn bij arbeidsongeschiktheid. Maar dat zul je met een tussenpersoon of direct bij de verzekering na moeten vragen. Dit onderwerp is wat lastiger.

Voor je visum gewoon even de RRV regeltjes nalezen.
En effe checke hoe het zit met betrekking tot GST / BTW. Ik heb een faktuur van een NL bedrijf ontvangen hier in Australia en daarover werd geen BTW geheven.
 
En effe checke hoe het zit met betrekking tot GST / BTW. Ik heb een faktuur van een NL bedrijf ontvangen hier in Australia en daarover werd geen BTW geheven.
Klopt: manlief werkt voor Chinese en Nederlandse opdrachtgevers en factureert ook zonder BTW.
 
Bedankt voor alle adviezen! RRV moet geen probleem zijn met 3 maanden per jaar buiten Australië verblijven.
@FOL ik heb geen eigen bedrijf hier in Australië maar bij mijn werkgever kan ik eenvoudig geregeld een maand of wat unpaid leave krijgen. Optie is er natuurlijk ook om hier een eenmans bedrijf op te zetten en te factureren naar opdrachtgevers in NL.
Is wellicht verzekering technisch ook interessant.
Zal me hier eens in verdiepen..

Bedankt voor het meedenken!
 
Dit is een tax, law en accountancy adviesbureau for mensen en bedrijven die in 2 landen hun voeten hebben geplant. Ze verzorgen (dubbele) belastingaangiftes en bedrijfsadviezen vanuit kennis van de NL en AU wet. Zijn leuk geprijsd omdat ze (o..a. ook) veel eenpitters, kleine bedrijfjes en backpackers als klant hebben. Gelegerd in Williamstown, Melbourne, maar werken wereldwijd en doen alles online. Superactief en hebben me zowel veel geld bespaard als opgeleverd. De bazen zijn geimmigreerde Nederlanders met residency of citizenship.

 
En effe checke hoe het zit met betrekking tot GST / BTW. Ik heb een faktuur van een NL bedrijf ontvangen hier in Australia en daarover werd geen BTW geheven.
GST hoeft alleen afgedragen te worden als de service die je verleent, in Australië genoten wordt.
 
En GST hoeft alleen afgedragen te worden bij onderlinge trade binnen de EU.
 


OFX
Back
Top