Merry-go-round to & in OZ

Oh, oh! Naar de 2e pagina gezakt, even een update dan maar.

Op het slangenfront is het iets rustiger geworden, nadat de toch wel flinke carpet python onze bedroom bezocht had, daarna zichzelf half klem gemanoeuvreerd had onder een betonplaat waar een snake catcher hem een tijdje onder vandaan heeft geprobeerd te krijgen is ze een paar uur later vanzelf vertrokken en hebben we haar niet meer gezien. Iets teveel aandacht denk ik. Trudy the tree snake woont nog in het dak en komt af en toe eens voorbij. Bizar hoe ze loodrecht tegen een muur opklimmen via een electriciteits-pijpje.
IMG_0811.jpeg

Na toch wel vermoeiende weken, mentaal en fysiek heb ik het idee dat we gisteren aan het einde van de steile klim gekomen zijn en we nu in meer mellow terrein terecht gekomen zijn.

Sinds eind 2020 druk geweest, druk en kritisch moment in het project op het werk. Druk met huis verkoop klaar maken. Druk met opruimen, druk met verkoop regelen. Plus de stress rondom het feit dat de huurder nog niet echt van plan was te vertrekken.
Daarbij even 2x 1400 kilometer rijden, 1x met de Land Rover, 1x met de Unimog. En dan hier in gaan richten, opruimen, inruimen enz.

Het was me hier al vaker opgevallen als mensen nieuw gaan bouwen, ze eerst een mega schuur neerzetten, en dan het huis. En ondanks dat ik het waarom wel enigszins begreep, ben ik er nu van overtuigd dat dit echt de manier is. Er stond hier al wel een oude schuur van een goede 70m2 maar die stond de eerste weken vol met troep van de huurders en hij lekte op diverse plekken. Dus nadat de huurders hun troep opgeruimd hadden na een week of twee aandringen, was de schuur nog niet erg bruikbaar. Wat het domino effect heeft dat je overal en nergens spullen en gereedschap hebt staan en liggen en je continu alles kwijt bent. Niet echt goed voor mijn humeur.

Na wat wikken en wegen besloten om het dak zelf te vervangen, en na drie dagen hard werk ligt het erop. Een regenbestendige schuur, zo blij!
Nu verder opruimen, organiseren enz. maar de uphill battle is nu voorbij mijn inziens!

Over dat harde werken, een andere les is, verhuis niet naar de (sub)tropen in de zomer. Het geeft je veel te weinig tijd om te wennen aan de plakkerige warmte. Komende van Canberra met dagen van 10% luchtvochtigheid is dit wel even wennen. Het werk schema is dan ook 's ochtends tot 10 uur ongeveer, en 's middags vanaf 2 a 3 uur, afhangend van de hoeveelheid wolken. Ik begrijp goed dat het voor een Ollander als Tim niet meevalt in de Cairns zomer. Kan me voorstellen dat je dan droomt van een zomer verblijf in Tasmania ;)

Nu het huis en de schuur richting goed bruikbaar geraken kunnen we wat meer om ons heen gaan kijken en ontdekken we overwoekerde tracks op het terrein. Ook gaan we langzaam opties zien voor de tweede schuur of shade shed, de veggie patch en leren we dat we wellicht toch zon UTV (kruising tussen een Quad, tractor en auto) met een trailertje moet hebben wil je hier makkelijk wat kunnen doen. Zoiets simpels als de vuilnis bakken aan de straat zetten doe ik nu met de auto en trailer. Lopend heb ik 1x geprobeerd. Dan moet de AED mee en ben je voor twee bakken een uur onderweg. Kan me niet voorstellen als we verder naar beneden richting rain forest aan het werk zijn en je bent de snoeischaar vergeten. Dan loop je niet even heen en terug.

Een ander leuk(er) fenomeen is het op de dirt bike stappen de schuur uit rijden, direct een forest induiken. Dit is iets wat snel went maar eigenlijk helemaal niet zo gewoon is natuurlijk.

Oh, Internet... dat is de laatste cruciale hobbel die we willen oplossen om weer enigzins in de moderne wereld thuis te voelen. Het werkt redelijk met de huidige setup, maar in de avonden waar ik de meeste meetings heb, kan Miss Bang niet ook nog even YouTube lanceren.
Daarnaast zit je met data caps, die we helaas deze maand vet overschreden door een ongewenste cloud sync naar Mis Bang haar laptop. Dan verstook je per ongeluk in 1 nacht 50% van je data toelage. We hebben als test gisteren een tweede SIM kaartje gekocht, dit keer van Optus. Maar voorlopig is Yes Optus meer Yeah...Nah... (Optus geeft veel meer data dan Telstra, maar voorlopig kunnen we het niet gebruiken, dus we houden lekker veel data over op die kaar hahahaha)

Komende week komt er een bedrijfje een 4G antenne op het dak plaatsen, een nieuwe router installeren en configureren en hopen dat het dan qua throughput in ieder geval beter wordt! Data cap van Telstra vinden we wel een weg omheen (desnoods 2 simcard's)

Oh ja, huis in Canberra is verkocht voor een mooi bedrag, dat lucht ook wel op. Geeft (financiële en mentale ruimte voor al die andere projecten :) )

Dat was het weer even geloof ik!
 
Ah you remind me, ik moet ook maar eens een echte update geven :)

Over je internet. Je hebt zeker geen line of sight ergens naar toe, of wel? Want dan zou je kunnen kijken of er een line-of-sight connectie mogelijk is. En anders, waarom niet https://get.skymesh.net.au/sky-muster-gen-nbn/ ?
Ja, jij hebt ook wel wat te melden ;)

Nee, geen lime of sight. En SkyMuster’s ping tijden zijn niet de beste voor MS Teams en zo.
Op zich werkt 4G zelfs beter dan verwacht. En op het dak is het alweer een stuk beter.

We gaan nu 3 meter omhoog op het dak met een guided antenna pole (iets met cyclonen) en dan is het good enough volgens de metingen/site survey. De data cap heb je volgens mij met SkyMuster ook from memory? edit: zieners SkyMuster geen limiet heeft op sommige zaken en op andere wel. Beetje zoals Telstra niets rekent voor Apple Music traffic. Nog even wachten op StarLink? 😉
 
Wat een drukte. Je hebt nu iig een resort om op adem te komen. En ja: de warmte en vochtigheid zijn een goed excuus voor een iets relaxtere levensstijl 😎.
 
Mooie quote van een Ozzie collega over de hitte: wennen doet het nooit maar je leert ermee leven. En dat is iemand die zijn hele leven in de tropen woont. Het verschil tussen sub tropisch en tropisch is vrij groot, ik vond het vrij koel in regio brisbane tijdens de jaarwisseling.

Wel grappig: ik wilde ook altijd een grote property, maar sinds ik hier in FNQ woon ben ik wel van dat idee afgestapt. Veel land betekend veel onderhoud en dat is niet iets wat fijn is in de brandende tropische zomer zon. Overdag grasmaaien kan hier al bijna niet.
 
Last edited:
... Geeft (financiële en mentale ruimte voor al die andere projecten :) )

Ik dacht dat je een auto/motor cap opgelegd had gekregen ;)

Wel grappig: ik wilde ook altijd een grote property, maar sinds ik hier in FNQ woon ben ik wel van dat idee afgestapt. Veel land betekend veel onderhoud en dat is niet iets wat fijn is in de brandende tropische zomer zon. Overdag grasmaaien kan hier al bijna niet.

☝️
 
Het is overal wat ;) Cairns/Port Douglas/Daintree stond wel op ons lijstje met mogelijke 'retirement' locaties. Maar we bedachten dat die hoek wellicht wat teveel van diverse zaken zou zijn voor ons (nadruk: voor ons) Klimaat was er daar één van. wellicht over 10 jaar als we echt geacclimatiseerd zijn een winter verblijf in Daintree ;)

Het gras wat ik regelmatig maai is een paar vierkante meter om het huis. De rest is meer 2x per jaar wild en dus een mower/mulcher mannetje laten komen die gras, lantana en casia (weeds) van de tracks verwijderd. Verder moet op een hoop plekken de natuur het echt zelf doen. Wij zullen een handje helpen, maar een gazon gaan we hier nooit krijgen/aanleggen. Het idee dat je 12 acre bush onder menselijke controle kunt brengen is op vele fronten niet de juiste aanpak ;)
 
Het is overal wat ;) Cairns/Port Douglas/Daintree stond wel op ons lijstje met mogelijke 'retirement' locaties. Maar we bedachten dat die hoek wellicht wat teveel van diverse zaken zou zijn voor ons (nadruk: voor ons) Klimaat was er daar één van. wellicht over 10 jaar als we echt geacclimatiseerd zijn een winter verblijf in Daintree ;)

Het gras wat ik regelmatig maai is een paar vierkante meter om het huis. De rest is meer 2x per jaar wild en dus een mower/mulcher mannetje laten komen die gras, lantana en casia (weeds) van de tracks verwijderd. Verder moet op een hoop plekken de natuur het echt zelf doen. Wij zullen een handje helpen, maar een gazon gaan we hier nooit krijgen/aanleggen. Het idee dat je 12 acre bush onder menselijke controle kunt brengen is op vele fronten niet de juiste aanpak ;)
Doe nou even een hekje eromheen :p Gewoon zodat ik mijn kinderen kan droppen ;)
 
Beide. Weet alleen niet of ze snake friendly zijn ;)
Ze wisten goed raad met die vuilnisbak in Noosa, dus ja, ik verwacht geen issues met gras of Lantana 😂

De snakes die we om het huis zien zijn nocturnal. Dus als je vertrekt voor het donker wordt zijn de odds in their favour. (Wie their is laat ik over aan jou)
 
@afterbang
Het is overal wat ;) Cairns/Port Douglas/Daintree stond wel op ons lijstje met mogelijke 'retirement' locaties. Maar we bedachten dat die hoek wellicht wat teveel van diverse zaken zou zijn voor ons (nadruk: voor ons) Klimaat was er daar één van. wellicht over 10 jaar als we echt geacclimatiseerd zijn een winter verblijf in Daintree ;)

Het gras wat ik regelmatig maai is een paar vierkante meter om het huis. De rest is meer 2x per jaar wild en dus een mower/mulcher mannetje laten komen die gras, lantana en casia (weeds) van de tracks verwijderd. Verder moet op een hoop plekken de natuur het echt zelf doen. Wij zullen een handje helpen, maar een gazon gaan we hier nooit krijgen/aanleggen. Het idee dat je 12 acre bush onder menselijke controle kunt brengen is op vele fronten niet de juiste aanpak ;)

Absoluut! Laten we wel zijn, dit klimaat hier is voor de meeste mensen niet weggelegd dus ik begrijp het wel hoor. Daintree is best leuk ja, alleen giga regenval en zeer humid, moet je van houden :p

Dat van die grote lap grond was niet zozeer op jou gericht omdat dat een compleet andere situatie is, wat je zelf ook al zegt: 99% rainforest en een beetje gras. Maar wij hebben voorheen wel eens gekeken naar woningen met een grasveld van 800m2, wat ik in een koeler klimaat best leuk zou vinden om te onderhouden, maar onder deze zon is elke minuut er 1 te veel naar mijn mening. Het zijn dingen waar je pas bij stilstaat als je een poosje in dit klimaat woont, de verlanglijst wordt gewoon keer op keer aangepast door dingen die je ervaart, zowel positief als negatief.
 
Ervoer het niet als kritiek hoor @Tim911
Moet wel lachen want sommige properties hier zijn wel hectares gras/gazon en dus hoor ik elke vrijdagavond in de verte een grasmaaier aan gaan tot zondagmiddag 😂😂😂
 


OFX
Back
Top