Melbourne outpaces Sydney

afterbang

XPdite Sponsor
Leuk stukje, en Sydney is zijn eigen graf aan het graven met die idiote huisprijzen, maar als deze migratie trend zich doorzet zal dit ook in Melbourne gaan gebeuren.
 
Leuk stukje, en Sydney is zijn eigen graf aan het graven met die idiote huisprijzen, maar als deze migratie trend zich doorzet zal dit ook in Melbourne gaan gebeuren.
En waarom denk je dat die huisprijzen zo omhoog gaan? Die worden niet door het stadsbestuur bepaald.
 
Wie heeft de grootste..... ik bedoel, wie heeft de grootste capital city? Het lijkt erop dat Melbourne Sydney gaat inhalen in de komende 5 jaar.
Naast dit stukje trivia, wat aardige achtergronden waarom dat dan is.

Huis prijzen gaan/zijn ook al meer dan 1 miljoen nu in Brisbane, veel migranten van Sydney drijven de prijzen hier nu enorm omhoog.
Ben blij dat ik 3 jaar geleden iets heb gekocht want ik zou er niet aan moeten denken om bij de bank aan te kloppen voor 800,000 - 1,000,000.
Collega's in Sydney betalen 3,000 aan rente iedere maand. Snap niet dat dit als 'normaal' wordt gezien..
 
Huis prijzen gaan/zijn ook al meer dan 1 miljoen nu in Brisbane, veel migranten van Sydney drijven de prijzen hier nu enorm omhoog.
Ben blij dat ik 3 jaar geleden iets heb gekocht want ik zou er niet aan moeten denken om bij de bank aan te kloppen voor 800,000 - 1,000,000.
Collega's in Sydney betalen 3,000 aan rente iedere maand. Snap niet dat dit als 'normaal' wordt gezien..
Zou de percentages moeten zien om er wat zinnigs over te zeggen.
Hoeveel procent van je inkomen gaat op aan housing in vergelijking tot andere locaties/landen.
Een heel korte zoektocht levert me dit op, maar er is vast beter materiaal voorhanden (In het NL stuk wordt naar woonlasten gekeken, in het AU stuk alleen naar mortgage, niet helemaal hetzelfde)

 
Huis prijzen gaan/zijn ook al meer dan 1 miljoen nu in Brisbane, veel migranten van Sydney drijven de prijzen hier nu enorm omhoog.
Ben blij dat ik 3 jaar geleden iets heb gekocht want ik zou er niet aan moeten denken om bij de bank aan te kloppen voor 800,000 - 1,000,000.
Collega's in Sydney betalen 3,000 aan rente iedere maand. Snap niet dat dit als 'normaal' wordt gezien..

En brisbane/ Gold Coast mensen komen hier op vakantie en worden verliefd en drijven nu hier de prijzen op. Vooral in Palm cove nu, onder de 1 miljoen koop je daar ook niks knaps meer.
 
Zou de percentages moeten zien om er wat zinnigs over te zeggen.
Hoeveel procent van je inkomen gaat op aan housing in vergelijking tot andere locaties/landen.
Een heel korte zoektocht levert me dit op, maar er is vast beter materiaal voorhanden (In het NL stuk wordt naar woonlasten gekeken, in het AU stuk alleen naar mortgage, niet helemaal hetzelfde)


Het is een lastige, in NL hadden we een hypotheek welke zo’n 20% van ons inkomen opslokte, en nu hier in OZ is dit percentage nog lager, maar toch hebben we het idee dat we meer besteedbaar inkomen in NL hadden.
Uiteraard had je daar wel de hypotheekrente aftrek. En ja hypotheek vs woonlasten is een kromme vergelijking.
 
Last edited:
Zou de percentages moeten zien om er wat zinnigs over te zeggen.
Hoeveel procent van je inkomen gaat op aan housing in vergelijking tot andere locaties/landen.
Een heel korte zoektocht levert me dit op, maar er is vast beter materiaal voorhanden (In het NL stuk wordt naar woonlasten gekeken, in het AU stuk alleen naar mortgage, niet helemaal hetzelfde)

Het tweede artikel is uit 2015. Ik vraag me af of die getallen nog relevant zijn. De rente is nu lager en de huizenprijzen hoger.

Google kwam met deze, uit maart 2021: https://www.savings.com.au/home-loa...-household-income-to-make-mortgage-repayments
" new buyers in Sydney needed 31.3% of their household income to meet mortgage repayments in February, the worst in the country.
Melbourne was the next worst, needing 27.1% of household income, followed by Adelaide (20.1%), Brisbane (19.9%), and Perth (16.5%)."
 
Het tweede artikel is uit 2015. Ik vraag me af of die getallen nog relevant zijn. De rente is nu lager en de huizenprijzen hoger.

Google kwam met deze, uit maart 2021: https://www.savings.com.au/home-loa...-household-income-to-make-mortgage-repayments
" new buyers in Sydney needed 31.3% of their household income to meet mortgage repayments in February, the worst in the country.
Melbourne was the next worst, needing 27.1% of household income, followed by Adelaide (20.1%), Brisbane (19.9%), and Perth (16.5%)."
Thanks voor de update. Beetje ziek dus had niet genoeg energie om lang te zoeken ;)
Voor Sydney en Melbz nog steeds een beetje op het 10 jaar gemiddelde uit het verouderde artikel. De rest zelfs uit verbeterd (door de astronomisch) lage rente waarschijnlijk.
 
Wij hanteren hier heel hard de 60% van je inkomen mag opgaan aan standaard dingen. Dus dat is woonlasten, verzekeringen, eten, auto's etc. Dus dan zou een huis zo rond de 25% zitten (want reken maar uit, die andere 35% veranderd niet zo hard...)? Voor ons wordt het allemaal voordeliger vanaf juli, dan liggen de woonlasten op ongeveer 15% (puur hypotheek) en dan halen we waarschijnlijk die 60% ook niet meer.


Daar hebben we dan ook geen huis van 1miljoen voor natuurlijk!
 
We kijken vol spanning uit naar een toekomstige stijging van de hypotheek rente. Eens kijken hoeveel gedwongen verkopen er dan komen en wat dat met de huizenprijzen doet.
 
We kijken vol spanning uit naar een toekomstige stijging van de hypotheek rente. Eens kijken hoeveel gedwongen verkopen er dan komen en wat dat met de huizenprijzen doet.
Yep, daar ben ik dan ook een beetje bang voor. Het zal ons niet veel uitmaken, maar ik zie dat nog wel eens erg triest eindigen.
Dan kan je beter op 20% beginnen.
Als je dat kan betalen, kan je later alleen maar vrolijker worden.
 
De RBA zal er alles aan doen om eventuele rente stijgingen zo lang en rustig mogelijk uit te smeren. Geluk bij een ongeluk; de hele wereld economie heeft het lastig dus het is niet zo dat we hier de enige zijn die de rente laag wil houden.
 
Alleen daarom al zal die niet zoveel stijgen.
Ja inderdaad. Reserve bank controleert de economie / huizen markt. We zitten nu op enorm lage rente, in de komende jaren gaan we terug naar 'normaal' niveau. Denk niet dat wachten voordelig is. Huisprijzen blijven altijd stijgen, dat is toch wel een feit als je naar de statistieken kijkt.
 
Wat @FOL @afterbang en @MichielpkSyd zeggen idd. De verschillende regulators zullen wel gaan proberen om de prijsstijgingen af te vlakken, maar de rente heeft een te grote invloed op bestaande hypotheken. Dan kan je eerder denken aan negative gearing, first home buyer/builder etc. Die hebben voornamelijk impact op de vraag en - hee cynisch - first home owners stemmen niet in meerderheid libs, dus het inperken van die grants zal waarschijnlijk als eerste gaan. Dan negative gearing - want negative impact op libs als je dat doet voor de verkiezingen - en als laatste de rente.
 


OFX
Back
Top