1 jaar wonen in Melbourne, hoe en wat qua school?

Victor

New Member
Hoi,

Wij (Victor en Bianca) zijn van plan om een jaar met onze zoon (Finn, 11) een jaar in Melbourne te gaan wonen. We hebben al veel gereisd, maar we willen nu ook ervaren hoe het is om een langere tijd ergens te wonen. Nu is er een aantal zaken waar we niet uitkomen, vandaar dat ik jullie hulp vraag.

Het eerste punt waar we mee zitten is; wat is het juiste moment om te gaan? In september volgend jaar (2022) zou Finn in Nederland naar de middelbare school gaan. Normaal gesproken zou dat een mooi moment zijn. Echter, in Australie loopt, als ik het goed heb begrepen, het schooljaar van januari-december. We komen er niet uit hoe we dit probleem tackelen. Heeft iemand hier ervaring mee.

Ten tweede; hoe zit het met het niveauverschil? Finn krijgt een Havo-VWO advies. In Nederland zou hij naar een Havo-VWO brugklas gaan om daar te bepalen wat hij uiteindelijk gaat doen. Hoe zit dat in Australië? Daar wordt toch geen onderscheid gemaakt qua niveau? Kan hij dan, als we na een jaar weer terug in NL zijn, toch instromen in de tweede klas?

Dat was het even voor nu. We hebben nog veel meer vragen over andere zaken, maar dit onderwerp vinden we voor nu even het belangrijkst.

Ik hoop dat jullie ons wat op weg kunnen helpen. Bij voorbaat dank!

Groet,
Victor
 
Hooi @Victor! Welkom bij the gang.

Ik krijg niet helemaal helder op welk visum jullie hier een jaar willen/gaan blijven? Hebben jullie een werkvisum of kom je binnen op de 600 toeristenklasse, of een heel ander visum? Elk visum heeft andere mogelijkheden en beperkingen.

Houd er rekening mee dat i.v.m. Covid-19 de buitengrenzen gesloten blijven voor buitenlanders tot naar verwachting eind 2021. Oz heeft een defensieve politiek in dezen, dus er is helemaal niet gezegd dat de grenzen weer (op tijd) opengaan in 2022. De situatie in NL is alarmerend, het is mogelijk dat jullie alle drie gevaccineerd en getest met een certificaat moeten zijn, en/of op eigen kosten 14 dagen in hotelquarantaine moeten ($ 3000 tot $ 5000 per persoon).

Wat school betreft, voor de vuist weg zou ik zeggen: omdat je hier maar zo kort gaat zijn, ga voor een van de internationale scholen in Melbourne, dan heb je geen last van omgekeerde schooljaren, inburgering of entry levels. Je kan daar dagelijks in- en uitstromen, ze zijn expats gewend. Kost wel pegels. Maar er zijn hier onderwijsexperts op het forum (@Janneke61) en ouders met kinderen die hier ervaring mee hebben.

Over onderwijsniveaus kunnen anderen je wel bijpraten. Mijn eigen ervaring als docent is dat zulke jonge kinderen veel flexibeler zijn dan wijzelf, het wordt pas een probleem verder in de puberteit. Ik geloof wel dat naar NL begrippen het niveau hier in Oz lager ligt, dus dat er in de tweede klas in NL misschien wat aansluitingsproblemen kunnen volgen. Aan de andere kant zal zijn Engels mijlen voorop liggen. Normaal geven NL scholen het een jaartje de kans om te zien welke kant het op gaat. Finn is gelukkig nog niet op de leeftijd dat hij definitieve keuzes moet maken.
 
Hooi @Victor! Welkom bij the gang.

Ik krijg niet helemaal helder op welk visum jullie hier een jaar willen/gaan blijven? Hebben jullie een werkvisum of kom je binnen op de 600 toeristenklasse, of een heel ander visum? Elk visum heeft andere mogelijkheden en beperkingen.

Houd er rekening mee dat i.v.m. Covid-19 de buitengrenzen gesloten blijven voor buitenlanders tot naar verwachting eind 2021. Oz heeft een defensieve politiek in dezen, dus er is helemaal niet gezegd dat de grenzen weer (op tijd) opengaan in 2022. De situatie in NL is alarmerend, het is mogelijk dat jullie alle drie gevaccineerd en getest met een certificaat moeten zijn, en/of op eigen kosten 14 dagen in hotelquarantaine moeten ($ 3000 tot $ 5000 per persoon).

Wat school betreft, voor de vuist weg zou ik zeggen: omdat je hier maar zo kort gaat zijn, ga voor een van de internationale scholen in Melbourne, dan heb je geen last van omgekeerde schooljaren, inburgering of entry levels. Je kan daar dagelijks in- en uitstromen, ze zijn expats gewend. Kost wel pegels. Maar er zijn hier onderwijsexperts op het forum (@Janneke61) en ouders met kinderen die hier ervaring mee hebben.

Over onderwijsniveaus kunnen anderen je wel bijpraten. Mijn eigen ervaring als docent is dat zulke jonge kinderen veel flexibeler zijn dan wijzelf, het wordt pas een probleem verder in de puberteit. Ik geloof wel dat naar NL begrippen het niveau hier in Oz lager ligt, dus dat er in de tweede klas in NL misschien wat aansluitingsproblemen kunnen volgen. Aan de andere kant zal zijn Engels mijlen voorop liggen. Normaal geven NL scholen het een jaartje de kans om te zien welke kant het op gaat. Finn is gelukkig nog niet op de leeftijd dat hij definitieve keuzes moet maken.

Dank voor je reactie!!

Ik heb contact gehad met een visumbureau en ze zeggen dat Finn een studentenvisum moet aanvragen en dat wij op een toeristenvisum kunnen gaan. We willen in dat jaar dat we er zijn echt volop meedraaien in het leven in Melbourne, alsof we er voorgoed zouden blijven. Dus lid worden van een sportvereniging en wellicht vrijwilligerswerk (betaald werken mogen we immers niet). We willen ook onze honden meenemen. Gewoon een leven opbouwen zoals we dat hier in NL ook hebben. Geen idee nog of we daarin beperkt zijn met onze visa....

Wat betreft Covid...we zijn voornemens om in juli 2022 te gaan. Laten we toch alsjeblieft hopen dat tegen die tijd alles min of meer bij het oude is. Uiteraard zullen we moeten dealen met eventuele restricties die dan worden opgelegd.

Goede tip; een internationale school. Dit zou dan idd dé manier zijn om makkelijk in te stromen. Mocht iemand (@Janneke61 bijvoorbeeld) een goede tip hebben voor een internationale school in Melbourne, dan horen we dat graag!

Nogmaals dank voor je reactie, dat wordt erg gewaardeerd!
 
Houd je er rekening mee dat je het hondentransport zeer ruim vantevoren moet plannen en boeken en dat het echt heel veel geld kost? Best wel een reden om goed te overwegen of je tweemaal minstens 3 a 4 dagen reisstress voor de dieren het wel waard vindt voor een jaar.

O.a. @afterbang heeft ervaring met dieren transporteren, het proces, de stress en de kosten.
 
Houd je er rekening mee dat je het hondentransport zeer ruim vantevoren moet plannen en boeken en dat het echt heel veel geld kost? Best wel een reden om goed te overwegen of je tweemaal minstens 3 a 4 dagen reisstress voor de dieren het wel waard vindt voor een jaar.

O.a. @afterbang heeft ervaring met dieren transporteren, het proces, de stress en de kosten.
Zeker! Maar een jaar onze honden moeten missen is geen optie!
 
Wij waren zo'n 2-3k per animal kwijt from memory.
Ze moeten 10 dagen in quarantaine in Melbourne (zit in bovenstaande prijs)
Toen ze eenmaal hier waren heb ik niets aan ze gemerkt, ze waren happy ons te zien, maar niets out of the ordinary.
 
Wij waren zo'n 2-3k per animal kwijt from memory.
Ze moeten 10 dagen in quarantaine in Melbourne (zit in bovenstaande prijs)
Toen ze eenmaal hier waren heb ik niets aan ze gemerkt, ze waren happy ons te zien, maar niets out of the ordinary.
Hoop geld, maar voor ons is dat iets wat we moeten incalculeren. Zonder die 2 'lobbesen' gaan we niet weg....
 
Hoop geld, maar voor ons is dat iets wat we moeten incalculeren. Zonder die 2 'lobbesen' gaan we niet weg....

Het geld zit hem in:
Dierenarts dingen in NL
Tickets
Quarantaine in AU

Wij hadden nog wat extra kosten om ze van Melbourne naar Canberra te krijgen. Maar je hebt in ieder geval een idee.
Wij hadden 3 katten trouwens, wellicht dat honden ietsje anders is qua kosten, maar volgens mij maakt het niet veel tussen honden en katten.

https://www.agriculture.gov.au/cats-dogs/step-by-step-guides is een goed begin, de website heeft ook een terug reken calculator/planner. Je vult de datum in van arrival in AU en het verteld je wat je wanneer moet doen in NL.
 
Het geld zit hem in:
Dierenarts dingen in NL
Tickets
Quarantaine in AU

Wij hadden nog wat extra kosten om ze van Melbourne naar Canberra te krijgen. Maar je hebt in ieder geval een idee.
Wij hadden 3 katten trouwens, wellicht dat honden ietsje anders is qua kosten, maar volgens mij maakt het niet veel tussen honden en katten.

https://www.agriculture.gov.au/cats-dogs/step-by-step-guides is een goed begin, de website heeft ook een terug reken calculator/planner. Je vult de datum in van arrival in AU en het verteld je wat je wanneer moet doen in NL.
Ja, het maakt zeker uit of je honden of katten vervoert. De vliegtickets gaan per kilogram (in ieder geval in 2014). Wij waren voor onze twee honden destijds totaal zo'n 10,000 euro kwijt (dierenarts, vluchten en quarantaine) en wij hadden nog mazzel met de quarantaine: 10 dagen en nog voor de prijsverhoging. Onze honden waren toen zo'n 45 en 23 kilogram. Ik dacht hetzelfde als Emulate: voor een jaar in Australia zou ik een stel hele goede vrienden zoeken die op jullie honden willen passen. Het kost een maand of 7 aan voorbereiding en een boel geld. Ik vond het hele transport van de honden het meest stressvolle aan de hele emigratie.
 
Denk dat het stressvoller is voor de mens dan voor het dier ;) Wij vonden het ook een vreselijk gedoe. 3x naar de Vet, naar Utrecht voor stempeltje. Veel regel zaken zitten helaas in de laatste dag en dagen voor vertrek. Het risico dat ze op de laatste dag een vlo of teek vinden enz. De grote ronde ogen die je aanstaren als je ze naar Schiphol doet...

We zijn ontzettend blij dat we ze meegenomen hebben. Het gaf gelijk een gevoel van thuis als je 3 katten door je huis aan de andere kant van de wereld drentelen.
Het hele gedoe van opstarten in Australia is ook redelijk stressvol, en als je dan de druk hebt dat je over 10 dagen beesten terug krijgt uit quarantaine helpt dat niet mee (maar niets is onoverkomelijk natuurlijk) Maar stressvol is het wel (voor jezelf) En of we het voor een jaar zouden doen... weet het niet, maar wie ben ik, de gek die 3 geadopteerde straat katten meesleept naar de andere kant van de wereld ;)
 
Ik heb ervaren dat je honden (roedeldieren) totaal niet met katten (solitairen) kunt vergelijken.
 
Er kwamen nog wat andere dingen in me op, aangezien je vraagt om tips. Als je dit allemaal al weet, excuses.

- Regel het verzekeringstraject goed. In dit geval is een reisverzekering niet voldoende als je ziektekosten niet meer gedekt zijn. Op de 600-klasse en het student visa hebben jullie geen van drie recht op het Australische Medicare. Afhankelijk van jullie NL verzekeraar kan die beslissen om jullie binnen een jaar, soms al bij vertrek, uit je ziektekostenverzekering te zetten. Niet iedere verzekeraar doet dit, maar het is heel belangrijk om dit na te trekken. In mijn geval moesten ze het uitzoeken, ze wisten het zelf ook niet. Als je geen ziektekostenverzekering meer hebt gedurende jullie reisjaar, dan dekt een losse reisverzekering die kosten helemaal niet. In dat geval is het verstandig om een complete expatverzekering af te sluiten voor dat jaar. Er zijn verschillende partijen die dit doen, OOM en Allianz come to mind.

- Wettelijk word je, na 8 aaneengesloten maanden leven buiten NL, uit de Basisregistratie Personen van je Gemeente geschreven. Daar slipt wel eens iets doorheen, maar daar kun je niet op rekenen. Belangrijk dus om goed uit te zoeken wat daarvan de juridische en eventueel geldelijke gevolgen voor jullie zijn.

- Het is niet jullie voornemen, maar je weet natuurlijk nooit of het zo goed gaat bevallen dat jullie langer of voorgoed willen blijven. Dan merk ik vast op dat jij, @Victor, helaas te oud bent om een beroepsvisum te krijgen. Voor je partner is dat nog wel mogelijk. Een alternatief zou een investeringsvisum kunnen zijn, maar dat vergt tegenwoordig al meer dan $ 1 miljoen. Ik wil maar zeggen, permanent willen blijven zou een heel lastig traject worden.

- Je mag op het 600 toeristenvisum geen bouwgrond of huis kopen om zelf in te gaan wonen. Home Affairs wil zo voorkomen dat je illegaal in het land blijft hangen.

- Om dezelfde reden mag je op de 600-klasse inderdaad niet werken voor een Australische werkgever, en daar wordt zeer nauw op toegezien. Maar het is wel toegestaan om je normale werk in NL voor een NL werkgever tijdens je reis online voort te zetten, als je een inkomen uit NL wilt behouden.
 
Er kwamen nog wat andere dingen in me op, aangezien je vraagt om tips. Als je dit allemaal al weet, excuses.

- Regel het verzekeringstraject goed. In dit geval is een reisverzekering niet voldoende als je ziektekosten niet meer gedekt zijn. Op de 600-klasse en het student visa hebben jullie geen van drie recht op het Australische Medicare. Afhankelijk van jullie NL verzekeraar kan die beslissen om jullie binnen een jaar, soms al bij vertrek, uit je ziektekostenverzekering te zetten. Niet iedere verzekeraar doet dit, maar het is heel belangrijk om dit na te trekken. In mijn geval moesten ze het uitzoeken, ze wisten het zelf ook niet. Als je geen ziektekostenverzekering meer hebt gedurende jullie reisjaar, dan dekt een losse reisverzekering die kosten helemaal niet. In dat geval is het verstandig om een complete expatverzekering af te sluiten voor dat jaar. Er zijn verschillende partijen die dit doen, OOM en Allianz come to mind.

- Wettelijk word je, na 8 aaneengesloten maanden leven buiten NL, uit de Basisregistratie Personen van je Gemeente geschreven. Daar slipt wel eens iets doorheen, maar daar kun je niet op rekenen. Belangrijk dus om goed uit te zoeken wat daarvan de juridische en eventueel geldelijke gevolgen voor jullie zijn.

- Het is niet jullie voornemen, maar je weet natuurlijk nooit of het zo goed gaat bevallen dat jullie langer of voorgoed willen blijven. Dan merk ik vast op dat jij, @Victor, helaas te oud bent om een beroepsvisum te krijgen. Voor je partner is dat nog wel mogelijk. Een alternatief zou een investeringsvisum kunnen zijn, maar dat vergt tegenwoordig al meer dan $ 1 miljoen. Ik wil maar zeggen, permanent willen blijven zou een heel lastig traject worden.

- Je mag op het 600 toeristenvisum geen bouwgrond of huis kopen om zelf in te gaan wonen. Home Affairs wil zo voorkomen dat je illegaal in het land blijft hangen.

- Om dezelfde reden mag je op de 600-klasse inderdaad niet werken voor een Australische werkgever, en daar wordt zeer nauw op toegezien. Maar het is wel toegestaan om je normale werk in NL voor een NL werkgever tijdens je reis online voort te zetten, als je een inkomen uit NL wilt behouden.

Superbedankt! Dat zijn waardevolle tips!

Volgens mij komt mijn vrouw ook niet meer in aanmerking voor een beroepsvisum, zij is net als ik 47 jaar. Het investeringsvisum heeft wel onze aandacht. Maar dat is iets voor een later stadium. Vooral ook omdat we echt het plan hebben om in eerste instantie "slechts" en jaar te blijven.

Nogmaals bedankt voor alle tips!
 
Wij hebben ook onze hond meegenomen, maar wij zijn hier gearriveerd op een enkele reis. Ook al zijn Australiers honden-liefhebbers, het is wel meer restricted dan in Europa. Honden mogen niet mee in winkels, restaurants, shopping malls, openbaar vervoer, national parks en vaak ook de stranden rond de grote steden zijn taboe. Ook hotels en andere accommodaties zijn vaak niet pet-friendly.

Daarnaast het punt rond wonen: zoals eerder gezegd kan je geen huis of bouwground kopen op een toeristenvisum. Dat betekent dat je moet huren. Dat is een proces op zich, want je moet als potentiele huurder veel gegevens aanleveren, en een gebrek aan een vast inkomen kan een potentieel probleem zijn. Je kan dat probleem wellicht oplossen door het gehele jaar vooruit te betalen.
Een bijkomend probleem is dat de verhuurders geen huisdieren toestaan.

En denk eraan dat een toeristen visum voor een maximum van zes maanden over een periode van 12 maanden is. Het TV programma Border Security heeft regelmatig gevallen waar mensen worden gestopt die 'even over de grens gaan' om een nieuw toeristen visum aan te vragen. Dat is in principe niet toegestaan om te voorkomen dat mensen hier eeuwig blijven op een toeristen visum.
 
Daarnaast het punt rond wonen: zoals eerder gezegd kan je geen huis of bouwground kopen op een toeristenvisum. Dat betekent dat je moet huren. Dat is een proces op zich, want je moet als potentiele huurder veel gegevens aanleveren, en een gebrek aan een vast inkomen kan een potentieel probleem zijn. Je kan dat probleem wellicht oplossen door het gehele jaar vooruit te betalen.
Een bijkomend probleem is dat de verhuurders geen huisdieren toestaan.

De krapte in de huurmarkt is op het moment schrijnend, verhuurders hebben een X aantal gegadigden voor elke woning, dus kunnen uitkiezen welke huurders het beste bij hun profiel past. Dan kun je zelf min of meer wel bepalen waar je staat zonder Australische huur ervaring met de benodigde referenties, zonder vast inkomen en met een huisdier. Met die references en rental history zijn ze hier heel strikt, zonder beiden wordt het lastig. Wij hadden maar 1 referentie en geen huur history, en ondanks dat mijn partner een vast contract had en OZ citizen is was het nog best lastig om een appartement te vinden.

Wat @FritsC zegt dat kun je oplossen door een jaar vooruit te betalen en over de huurprijs heen te bieden maar makkelijk zal het niet worden. Helemaal niet in de grote steden.
 
En denk eraan dat een toeristen visum voor een maximum van zes maanden over een periode van 12 maanden is. Het TV programma Border Security heeft regelmatig gevallen waar mensen worden gestopt die 'even over de grens gaan' om een nieuw toeristen visum aan te vragen. Dat is in principe niet toegestaan om te voorkomen dat mensen hier eeuwig blijven op een toeristen visum.
De 600 Tourist Subclass is tot 12 maanden geldig. Zo ben ik zelf het land binnengekomen, het eerste jaar op een toeristenvisum. Ik heb in dat jaar het land niet hoeven verlaten.

Het is ook legaal om na 1 jaar (voor het 600-visum afloopt) even het land te verlaten en bijvoorbeeld in Indonesia of New Zealand een nieuwe 600 aan te vragen. Het is zelfs mogelijk om de 600 in Oz zelf te verlengen. Dat laatste is echter heel erg duur. Voor beide verlengingen geldt dat Home Affairs ze regelmatig weigert als ze vermoeden dat iemand verkapt permanent in Oz woont i.p.v. tijdelijk verblijft.

Wat illegaal is, is je visa overstayen. Dat wordt bestraft met een (tijdelijke) inreisban tot wel 5 jaar. Als je onder omstandigheden het land niet uit komt voordat je visum verloopt, moet je HA onmiddellijk bellen voor een korte noodvergunning.
 
Last edited:
Een bijkomend probleem is dat de verhuurders geen huisdieren toestaan.
Zo absoluut is het toch niet? Volgens mij is er zelfs legislation (in de maak) om huisdieren (officieel) niet te mogen weigeren in Melbourne.

Wij hebben met 0 local referenties en 3 stoffige katten zonder problemen een huis gehuurd. Nu is Canberra Sydney/Melbourne niet. Maar @Thijsvr heeft ook een hartstikke mooi en gerenoveerd huur appartement/huis in hartje Melbourne met 2 katten. Het maakt het niet makkelijker, maar niet onmogelijk
 
Back
Top